Vauvan hoitoon vieminen ja hakeminen on nyt muodostunut hieman raskaaksi. Tai ei pitaisi valittaa, onhan meilla auto kaytossa. Mutta se on semmonen ylimaarainen lenkki joka paiva, parkkipaikan etsiminen. Ihan pienia jurnutuksen aiheita kuitenkin verrattuna siihen, etta meilla on aivan loistava perhepaivahoitaja! Upea ihminen.
Jo raskausaikana mietin kovasti, etta mita jos me otettaisiin suomalainen au pair. Nyt olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, etta ei oteta. Au pairin plussat olisi: lapsi saa olla koko ajan kotonaan, sita ei tarvitse raahata mihinkaan. Auppari voisi leikkia lapsen kanssa ja lapsi saisi siita turvallisen kiintymyssuhteen kivaan aikuiseen. En tarvitse siivoojaa tai ruuanlaittajaa, vaan ihan vain hoitajan. Kolme aikuista syo siina samassa missa kaksikin aikuista ja tuntemieni tapausten perusteella au pairille annettava "taskuraha", on ihan kohtuullinen, joten se ei aja talouttakaan alas. Olettaen, ettei aupparilla ole turhan kallis maku.
Ja sitten ne NEGATIIVISET puolet. Asuntomme on ihan liian pieni aupparille, vaikka meilla olisikin tarjota hanelle oma makuuhuone omalla kylpyhuoneella. Siis meilla on kaksi makuuhuonetta ja kaksi vessaa, joista toinen toisen makkarin yhteydessa. Lisaksi ajatus vieraasta tyypista omissa nurkissa koko ajan tuntuu semi-ahdistavalta. Enta jos haluaisimmekin miehen kanssa viettaa iltaa kaksistaan vaikka leffaa katsellen sylikkain?
Eihan siita tulisi mitaan. Ja jo ajatus siita, etta istuisimme joka ilta tv:n aaressa Me Kolme... No way... Ja miten sita kelleen kehtaa ehdottaa, etta voisitko nyt poistua jonnekin tai menna sinne omaan huoneeseen please?
Aupparilla pitaisi olla myos "oma elama", omia harrastuksia, omia ystavia jne.
Itse asiassa minulla olisi ollut sukulaistytto, joka olisi ollut kiinnostunut tulemaan meille hoitamaan poikaa, mutta em. syiden takia se ei taidakaan olla hyva idea. Han on aivan loistava lasten kanssa ja mukava ihminen, mutta kuitenkin liian nuori ja facebookin perusteella melko villia bile-elamaa viettava. Ma olen ollut aika jarkytynyt hanen facebook-sisallostaan!
Totta kai voisi ajatella, etta olenhan ma itsekin ollut joskus nuori ja vapaa, mutta silti... Taalla meilla pain viina on halpaa, huumeita on joka nurkalla ja huonoon seuraan on helppo ajautua. En halua vastuulleni jotain huoletonta pikku-likkaa, joka tulee kukonlaulun aikaan kotiin viinalta haisten. Lisaksi en halua alkaa kelleen lapsenvahdiksi tai moraalinvartijaksi. (Tiedan juu, kuulostan ihan kamalalta vanhalta tantalta.
)
Joten olemme tulleet siihen tulokseen, etta poika on jatkossakin kodin ulkopuolella hoidossa. Parempi niin, vaikka mammalle se edestakaisin juokseminen onkin hieman rassaavaa. Totta kai isikin osallistuu viemisiin ja hakemisiin tilanteen mukaan, mutta ma menen toihin normaalisti autolla, mies skootterilla (ja tama siksi, etta autolla kulkeminen on turvallisempaa...)
Syksyksi ollaan jo ilmoitettu poika paivakotiin. Hieman jannittaa, mita siitakin tulee. Aika menee kuitenkin niin kamalan nopeasti ja poika on viela niin pieni...