Joo, me ollaan oltu kyllä terveitä, mutta pojalla on välillä noita kiukkupäiviä tupannut tulemaan. Ja mikäs siinä, onhan meitä tässä avioliitossa kaksi, harmi vaan, että tuo toinen ei oo ikinä kotona!!
Me ollaan tapeltu tästä aiheesta nyt ainakin sata kertaa vauvan syntymän jälkeen, mutta nyt arvon äitikolleegat, olen pahoillani ja kaadan kaiken tämän paskan teidän niskaanne!
Jo raskausaikana puhuttiin, että mitenkäs tämä miehen harrastus, josta nyt on oikeastaan tullut työ. Vietin koko viime kesän aivan yksin miehen juostessa pitkin Suomea pelaamassa ja treenaamassa ja kauden päättyessä otimme puheeksi, miten meno tulee muuttumaan vauvan myötä. Mies lupasi, ettei käy enää viikossa kuin kolmet treenit ja mahdolliset pelit ym. pakolliset treenileirit. Suostuin, onhan se miehelle täysin henkireikä.
Mutta nyt ihan totta, treenikalenteri saatiin viime marraskuussa ja siihen se riemu sitten repesikin.
Otetaan esimerkki kahdesta edellisestä viikosta:
Viikko yksi:
Maanantai: mies töissä 10-18, treenit 19-21.30, kotona hieman yli kymmenen, töiden ja harrastuksensa välissä ehtii vaan käydä hakemassa kamansa kotoa.
Tiistai: Mies töissä 9-17, mun työilta klo 18-21 ohjaushommia.
Keskiviikko: Mies töissä 9-17, treenit klo 18-21.30
Torstai: Mies töissä 11-19, treenit klo 19-22.30
Perjantai: Mies töissä 10-18, treenit+ palaverit+ muut valmennukset 18.30-23.
Lauantai: Mies YLItöissä, treenit + muut harrastusjutut 17.45-01.00
Sunnuntai: Vapaapäivä. Kaikki kouluhommat rästissä, tekee niitä. Viettää aikaa perheensä kanssa n. klo 16 alkaen.
Viikko kaksi:
Maanantai, tiistai, keskiviikko, torstai täysin identtiset edellisen viikon kanssa, koko viikonloppu menee treenileirillä toisella puolella Suomea.
Hoidan yksin lähes kaiken, mies käy kotona syömässä ja nukkumassa. Ja voi että, voi -ituttaa, kun poika huutaa itkuaan parhaimmillaan lähes koko päivän ja illalla nukkumaan käyminen voi olla tuntien projekti, eikä ole ketään kenelle lasta siinä kohtaa antaa.
Ensi viikolla keskiviikko on vapaa, ei töitä, ei treenejä. Miehen kaveri soitti tänään ja kuulen vaan vastauksen "joo, tottakai mä voin tulla kattomaan matsia". Revein pelihousuni, että ainoana vapaailtana on mentävä sitten itse matsia katsomaan ja mikä on miehen kommentti: "No kun mä haluaisin joskus viettää vapaa-aikaani, miten haluaisin"
Tuo harrastus, jossa kaveri viettää aikaansa jokaikinen ilta ei tietenkään ole vapaa-ajaksi laskettavaa, prkl sentään! Vapaaehtoisesti itsensä sinne tunkenut ja tehnyt taas vuoden sopimuksen ja sitten jaksaa kitistä "kun ei ole vapaa-aikaa, jota voisi viettää miten haluaa" samalla kun itse vietät lähes kaiken aikasi kaksin vauvan kanssa kotona, etkä pääse ikinä mihinkään