Valitusketju

Vähän korvat punaisina olen lukenut tätä, ja aiempaa keskustelua siitä, mitä asioita äidit osaavat paremmin/isät eivät vain osaa. Meillä nimittäin on parikin asiaa, jotka mies osaa huomattavasti minua paremmin, joista merkittävimpinä:

- pyllynpesu. Kun minä pesen pyllyn niin vettä saattaa roiskua minne vaan, miehellä ei koskaan. Minun kanssani vauva saattaa myös tarttua altaan reunalla oleviin tavaroihin, jonka seurauksena mm. miehen partakone ja meidän sähköhammasharja ovat lentäneet lattialle. Hammasharjan päät piti kerran vaihtaa kun ne tippuivat sinne kakkaveteen... :oops: Miehelle näitä ei käy koskaan, se yritti selittää omaa tekniikkaansa, mutta en tajunnut. Ärsyttää, mutta onneksi mies kotona ollessaan hoitaakin noi pyllyn pesut.

- kylvetys. Minä olen kylvettävät kerran, jolloin vauva huusi punaisena, miehelle nauraa ja juttelee. Miksi? :angry3

- iltatoimet. Tyttö on tottunut tekemään nämä isän kanssa, ja jos mies on esim. työmatkalla, niin illasta alkaa pieni levottomuus, ja iltatoimien kohdalla tyttö viimeistään tajuaa, ettei isä ole tulossa kotiin. Seuraa huutoa. Sängyllä tissillä ollessa katsoo välillä miehen puolelle tyhjää kohtaa, ja alkaa itkeä. No tämän laitan tottumuksen piikkiin, ei kait se nyt siitä johdu, etten minä osaisi, mutta kun aina isän kanssa niin onhan se outoa toisin...:rolleyes:

- kynsien leikkuu. Minä en uskalla... :smiley-ashamed008

Eli joko minä en ole kovin ylivertainen äitinä, tai sitten mies on vaan tosi hyvä isänä... Valitsen jälkimmäisen, vaikka naisellinen itsetunto saakin kolauksen. :grin

Niin siis tarkoituksenahan ei ollut morkata pojan isää etteikö hän osaisi olla isä.. On vain nuo muutamat jutut jotka ottavat tämän mamman hermoille, varsinkin kun on väsynyt ja huonolla tuulella. Kuten varmasti kaikilla, myös meillä on asioita jotka mies osaa paremmin :) Näihin lukeutuu kylvetys, huutavan vauvan rauhoittaminen (mulla ei hermot kestä sitä huutoa ollenkaan :smiley-ashamed008 kun mies on ihan viilipyttynä), ja kaikki iltatoimet ovat hänen hommia ja vaikka sitä puhelinta räplääkin nukahtaa poika helpommin isänsä kanssa kun mun :smiley-ashamed004. Mies myös pystyy olemaan tiukkana pojan kanssa ja pitää kiinni rutiineista, kun mä oon heti ekan itkun kohdalla valmis antamaan periksi kun en kestä sitä huutoa ja itkua. Tällä ei nyt vielä ole niin väliä, mutta esim uhmaiän tullessa varmasti korvaamatotan kun tällä meidän sankarilla tuota temperamenttia näyttää olevan :wink

No rehellisyyden nimissä on kyllä sanottava, että meillä mies ei nähtävästi pysty kuuntelemaan itkua, vaan esim. puuhamatolta pienikin inahdus niin tyttö on isän sylissä. Minä reagoin samaan niin, että käyn vähän juttelemassa ja sanon, että äiti on kyllä tässä, johon tyttö yleensä rauhoittuu ja saan tehdä hommani loppuun... Ja mun on myös päivisin pakko vähän kestää sitä itkua, koska muuten en voisi esim. käydä vessassa. Mutta neiti taisi kieputella isänsä pikkurillinsä ympärille jo siellä synnytyssairaalassa.... :rolleyes:

Sitä on nyt sitten kai liitytty niihin tylsiin lapsiperheisiin joilta on turha edes kysyä kuulumisia, koska vastaukseksi tulee pelkkää tylsää juttua vauvasta. Ikävästi taisi nyt osua omaan nilkkaan, itsekin sitä joskus kuunteli toisten lapsijuttuja ja ihmetteli eikö tuo muusta osaa puhua, mutta ainakin minun elämäni on tällä hetkellä mitä suurimmassa määrin yhtä kuin vauvani. Kai sitä pitäisi olla suunnattoman kiinnostunut kaikesta myös kodin ulkopuolella, mutta tämä on minulle tällä hetkellä tärkeintä. Aika surullinen tunne, kun tuntuu että on niin täydellisen ulkopuolinen niille lapsettomille ihmisille.

^Nyt kun olen mammaloman aikana kaynyt kolme kertaa duunipaikalla (+joulujuhla) niin olen ihan tarkoituksella valtellyt vauva-aiheita, silla ajattelin, ettei se ole kovin ammattimaista jauhaa vauva-juttuja siella... Noh, turha yritys. Aina kun menen sinne niin jokainen tyokaveri aloitti kysymalla mita vauvalle kuuluu. Sitten jos koittaa kaantaa aihetta johonkin muuhun niin sitten taas kysytaan jotain vauvasta, sen nukkumisista, sen terveydesta ja ties mista. :)
Eli joskus se on niinkin pain, etta pienen vauvan aiti on pakotettu puhumaan vauvastaan.
Toissa olen tunnettu pikkutarkkana hikipinkona, joten on hieman hankala sivuuttaa tyoaiheita ihan tosta vaan. Ehka mun pitaisi vaan relata. :)

Kaksi valitusta.

Eka. Vauvalla on taas ollut rintaraivareita, niitä tulee silloin tällöin ja yleensä parin päivän jälkeen helpottaa. No, eilen oltiin julkisemmalla paikalla, ja vähän jännitin imetystä, joka sitten näyttikin menevän hyvin. Kunnes yksi puolituttu täti-ihminen tulee silittämään vauvan poskea, lässyttämään ja tunkemaan naamansa siihen kiinni. No se siitä imetyksestä, ja tolla kun on vierastamisvaihe niin kunnon itkuhan siitä saatiin. Ja auttoiko se, että tyyppi jäi siihen selittämään että "ei mua tarvitse pelätä"? No ei auttanut, lopulta oli pakko pukea vauva ulos ja nukuttaa vaunuihin, kun muu ei auttanut. Että joo, vauvat on söpöjä mutta saisiko ne silti syödä rauhassa?

(Mobiilisovellus toimii huonosti, jatkan loput toiseen viestiin...)

Kaksi. Äitini valittaa aina että miksi ei tulla käymään. Joka kerta kun ollaan menossa niin alkaa se että eikö kannattaisi tulla jo edellisenä päivänä/lähteä vasta seuraavana. Se aika, mitä minä ehdotan ei ole koskaan tarpeeksi. Nyt ehdotin, että voitais tulla kun mies on työmatkalla, mutta taas pitäisi olla yli sen ajan. Sanoin etten halua olla erossa miehestä yhtään enempää kun on pakko, koska vauva ikävöi isäänsä, ja se on meille kaikille rankkaa. Niin äitini sanoi että annan vauvalle liikaa periksi, kun kyllä sen pitäis ymmärtää että isä on välillä pois! :o Sanoin että ei se ymmärrä, se on vauva. Johon mutsi että ootko kuullu curling-vanhemmista? Että mä olenkin nyt curling-äiti kun totutan vauvan siihen, että isä on kotona...

Tuohon ekaan valitukseen liittyen, mikä ihmeen tapa sekin on että pitää tulla pussaamaan kovalla äänellä nukkuvaa vauvaa!? Ja samaa olen ihmetellyt että antakaa nyt hyvät ihmiset vauvojen syödä rauhassa, sitä pussaamista ja hiplaamista voi jatkaa sitten kun vauva on rauhassa syönyt.

Sellainen joka siloittaa kaikki töyssyt pois lapsen tieltä (kuten curlingissa hinkataan jääkin kiven edeltä).

Tuohon ensimmäiseen tilanteeseen, voi Latteäiti miten ärsyttikään puolestasi! Minusta ylipäänsä ihmisten ei tarvitse kysymättä tulla ihan vauvan iholle, ja jos toinen syö tai nukkuu niin vielä vähemmän :angry4 Ja syöttötilanteessa on vielä äitikin eväät joltiseenkin esillä, niin ei kaipaa kyllä yhtään ylimääräistä huomiota :angry5

Olin ennen tosi kiltti tuollaisten asioiden kanssa ja harvemmin kommentoin,vaikka oma olo olisi epämukava, mutta äidiksi tultua on ruvennut suhtautumaan poikaan siihen malliin suojelevasti, että ärähdän aika nopeastikin. Pysykää omalla puolellanne, prkl! :smiley-angry019

Mä en kans ymmärrä tota ku ihmisten pitää työtää päänsä ihan vauvan eteen! :O Varsinkin kun jos on joku puolituttu juttelemassa niin sanon, että voi sitten vierastaa aika pahasti. Juu ei mitään siihen vaan lässyttämään ihan iholle ja sitten ihmetellään kun muksu pelkää kun joku vieras tulee ison pollansa kanssa pelottelemaan. Ei aikuisetkaan tykkää, jos joku täysin tuntematon tulee kovaan ääneen sössöttämään muutaman sentin päähän kasvoista! Miksi vauvat olisi eri asia?! Varmasti pelottaa kun tulee ykskaks iso ruma pärstä näkökenttään..

On taas todella selkeää tekstiä.. :D

Just tota, poika ihan selkeästi vierastaa ja siltikin se pitää varmuuden vuoksi ottaa syliin, jos vaikka se auttaisi- Ja sitten kävellään huoneesta ulos huutava vauva sylissä niin ettei vauva näe vanhempiaan. Joo, sillä se huuto loppuu :mad:

Eikö ihmiset muka ymmärrä, jos sanoo että muksu aika varmasti alkaa vierastamaan? :O Sitten kun muksu huutaa kurkku suorana niin ihmetellään että miksi se pelkää ja ei ole mitään hätää, ei mua tarttee pelkää.. Huoh.. Senhän se vauva ymmärtää :P

Täällä oli joskus puhetta siitä että jotkut vanhemmat putsaavat tutin laittamalla sen omaan suuhun. Miehen kaveri oli täällä kuukauden ikäisen vauvansa kanssa tänään. Vauvan isä laittoi tuttia omaan suuhun ja siitä suoraan vauvalle ja taas omaan suuhun, ja veivas sitä tuttia edes takas vaikka kuinka kauan. Teki niiiiin paljon mieli sanoa sille että haloo... No, omapahan on vauva ja sen hampaat.. mut come on... o_O

^No hyi! Oma tutti pitäis sillä isällä olla jos noin tutista tykkää..

Meidän neitiä ei ole kukaan aikuinen mennyt suoraan naaman eteen pällistelemään, mutta lapset kyllä. En ole ikinä ymmärtänyt lasten hinkua tulla ihan naamalle sössöttämään, ja jos oma lapsi meinaa sellaisen tavan omaksua niin se kyllä kitketään pois vaikka sitten millä.

no huh :O Ei kyl itelle tulis mieleenkään nuoleskella tuttia ja pistää sitä vauvalle :O

Mä luin jostain iltapäivälehdestä, että tää nykyinen paavi oli aikoinaan ollut kummipojalleen lapsenvahtina, ja kastanut tutin aina viskiin! :o no pöpöt kuoli varmasti ja oli varmaan rauhallinen lapsi vahtia... Ajat ja tavat on olleet joskus niin kovin erilaisia.

Tuo Salmen mainitsema lasten änkeminen iholle ärsyttää myös, olkoonkin, että lapset ovat lapsia. Meidän pojalla on kouluikäinen serkkutyttö joka tekee juurikin tuota, yleensä vielä hirveällä vauhdilla ja samalla kiljuen tai huutaen..Ja niin paljon kuin inhottaa sanoa, niin veikkaan, että tahallaan, koska kiellon päälle toinen yleensä lähinnä nauraa ja hyvässä lykyssä kokeilee onneaan uudelleen (ja voi että miten mä silloin näen punaista :angry5). Varmaan huomionkipeyttä tai muuta, koska muutenkin tuo keksii kaikkea hölmöä ja saan olla silmät selässä vahtimassa, ettei tyttö koita seistä vauvan sitterissä, roiku koirissa tai muuta mukavaa. Onhan sillä toki vanhemmatkin, jotka kieltävät, mutta kiellot menevät aika kuuroille korville...

Me ollaan menossa myös muutaman yön reissulle kimpassa pian, ja mua ahdistaa jo etukäteen, kun pelkään menettäväni malttini ja aiheuttavani kunnon perheriidan :sad001

Ja helppoahan se on tietysti mun päivitellä, miten toiset eivät saa lastaan kuriin, kun oma on vielä noin pieni...

Saaks tänne valittaa siitä kun kone menee ihan tilttiin jos yrittää käyttää noita hymiöitä?! Ärsyttävääääää! Tämän takia mä en paljon "hymyile" mun viesteissä ;) Onko kellään ollu samanlaista teknistä ongelmaa?

Takaisin