Vakuutukset, Kela-asiat ym.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ameeba
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ainakin ifillä kysyttiin että oletko ollut raskauden aikana sairaslomalla ja mistä syystä (eli pari päivää töissä ei vaikuta) ja se vakuutus on raskausajan vakuutus nyt ensin nimenomaan äitiä ja raskaus/synnytyskomplikaatioita varten ja jatkuu sitten vauvavakuutuksena heti synnytyksen jälkeen. Mutta sehän voi olla tapauskohtaista että mistä syistä hylkäävät, ei se sairasloma mahda aina automaattinen hylsy olla. Ihan kuten ei oo krooniset sairaudet tai lääkityskään vaan tapauskohtaista kaikki vakuutetaanko ollenkaan vai vakuutetaanko tietyin ehdoin.

Mulle ei oo vieläkään tullu kelalta mitään päätöksiä vaikka kolome viikkoa Sitte postitin kaikki jutut! Btw, täällä sokerirasituksessa on tyyyylsääää!

Mulle oli tullut nyt hyväksytty päätös Tapiolalta :) Pelkäsin, että ne hylkää koko hakemuksen jouluisten sappioireiden takia, mutta ei. Piti lähettää lisäselvituksiäkin ja kesti tosi kauan... Mutta hyvä näin :)

Moi! Sellainen kysymys vielä, että nyt syntymättömän lapsen vakuutukseen halutaan kaikki tiedot äidin raskauden ajalta, huoh! Mutta onko se niin, että jos haluamme vasta syntyvälle lapselle vakuutuksen, ei äidin tietoja kysellä? Tietäiskö joku??? Meinaan nyt ois jo ainakin Ifin vakuutus tiukilla saada kun mulla on selkäsairaus, joka lukee neuvolakortissa ja siihen oon käyttänyt lääkettä raskauden aikana ja tänää todettiin vieläpä kohonneet sokeriarvot..

Kyllä varmaan lapsen terveydentilaan liittyvät asiat kiinnosta eli äidin terveydentila myös. Kannattaa ehkä useammasta yhtiöstä hakea päätös ja ottaa sitten sen mukaan mitä tarjotaan? Jos ei ole "oma yhtiö" tärkeä?

Onko ketään kuka ois ottanut sen lapsivakuutuksen jo syntyneelle lapselle ja osais vastata mun aikaisempaan kysymykseen eli tarvitaanko äidin tietoja vai riittääkö vain vauvan tiedot? Oma yhtiö ei ole tärkeä, koska se haluais helkutin tarkkaan kaiken (If). Anyway, otamme vasta syntyvälle lapselle vakuutuksen, koska se 3 kk määräaika on jo ohitettu ellei kallistuta Pohjolaan, jossa saa pidempään hakea vakuutuksia.

Kun ottaa syntyneelle vauvalle ni eiköhän niitä kiinnosta vain se vauva.. näin mä muistelen, ku edelliselle ei muistettu ottaa ennen sitä 3kk ja otettiin siis se syntyneelle vauvalle tarkoitettu.

”Hoitokuluvakuutus korvaa tapaturman ja sairaiden aiheuttamia hoitokuluja”, MinnaSaarinen Pohjola Vakuutuksesta kertoo.

Vakuutuksen voi ottaa jo ennen lapsen syntymää. Vakuutus on silloin hieman kalliimpi, mutta jos lasta odottava perhe ei ota hyvissä ajoin yhteyttä vakuutusyhtiöön, saa perhe vakuutuksen vasta kahden kuukauden ikäiselle vauvalle.

”Syntymän jälkeen otettu vakuutus myönnetään lapsen terveysselvityksen perusteella. Jos lapsella on ennen vakuutuksen tekoa todettu jokin sairaus, suljetaan sairauden hoitokulut pois vakuutuksen piiristä”, Saarinen kertoo.
Vau.fi:n sivuilta löydettyä tietoa. Jee, ehkä me sittenkin saadaan vauvalle vakuutus jos maltetaan odottaa syntymän jälkeen. Taidan myös käydä Op-pohjolan konttorissa, koska netissä terveysselvityksen kysymyksiä ei pääse näkemään ellei hyväksy tarjousta (kummallisen ärsyttävää).

Menee niin hermo ton Kelan paperin kanssa. En mä osaa sanoa päivämääriä milloin työnantaja maksaa mulle palkkaa ja kuitenkin ilmeisesti ekat 72 päivää maksaa. Oisi voinut sitten työnantajan Kela-ihminen lähettää mulle sen Y17-todistuksen nähtäväksi, jotta osaisin itse täyttää oman hakemukseni eteenpäin. Itku tulee kun kiukuttaa!!

Ameeba, eikös se selviä ihan tällä laskurilla: https://easiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication?&lang=fi

Sinne laittaa kohtaan "Arkipäiviä kauden alusta lukien" sen 72 ja sitten klikkaa laske, niin siihen perään tulee näkyviin ne päivät miltä ajalta työnantaja maksaa palkan. Itselläni siihen tulee siis 22.03.2014-18.06.2014.

Meillä esimies ei tiennyt tuosta Y17-lomakkeesta mitään. Soitin palkanlaskijalle, joka sanoi että kun saavat raskaustodistuksen kopion esimieheltäni, niin laittavat automaattisesti kyseisen lomakkeen Kelaan eli minun ei tarvitse siitä huolehtia. Kysyin sitten esimieheltäni onko se laittanut sen todistuksen palkanlaskijalle, niin kyllä muistelisin niin tehneeni, oli vastaus. Joten toivoa sopii, että se on sen sinne sitten lähettänyt myös eikä jää sen takia saamatta.

Kiitti Neida! Selvitin se jo eri kautta, mut saa sen tuoltakin :) Oon vaan nii hätäinen lomakkeiden kanssa jos en heti tajua...

Mä ainakin nään oman työnantajani lähettämän Y17-lomakkeen Kelan nettisivuilla asiointipalvelussa, mihin voi kirjautua pankkitunnuksilla. En luottanu että menee palkkatiedot oikein, joten kävin sieltä kurkkimassa... ja onneks kävin, koska eivät menneetkään ;)

Siellä Kelan sivuilla se oli :) Y17-lomake, vaikka ihan vaan pari päivää sitten vietynä. Mä tein vanhanaikaisesti paperille ä-raha-, vanheimpainraha- ja lapsilisähakemuksen. Ootan vielä hetkisen ennen kuin pistän äpakkausanomuksen sisään netissä. Vaikka tuskin sitä uutta pakkausta saankaan vauvalle. Huojentunut olo kun ees yksi asia eteenpäin hoidettu kun ois asunnosta tarjousrumbaa, myyntiä, vakuutusasioita, lainoja ja sitten vielä kun raha-asiat ei oo mun vahvin puoli... :wink

Ihanaa myös se, että mies saa palkkaa firmastaan koko 18 päivän isyysloman ajan!! Kiitos sille työpaikalle!

Ilmeisesti tää selkävaivainen mama on saanut menee läpi kuitenkin suurista epäluuloistaan huolimatta ja viime tingasta riippumatta Pohjolan vauvavakuutuksen, jotenka pienet sille :smiley-bounce012 Esim. oman vak.yhtiöni Ifin kanssa mulla meni määräaika tiukille (3 kk ennen) ja siinä kysymykset oli sellaisia, että mun raskausajan sairastelulla ja aiemmalla sairastelulla ois rasteja pitänyt laittaa moneen kyllä-kohtaan. Pohjolan kysymykset olivat mun kannalta paljon suopeampia.

Jaa, niin sieltähän tosiaan näkee Kelan sivuilta asiointipalvelusta. Pitääpäs itsekin kurkata samalla kun laittaa hakemukset menemään, että onko tuo Y17 edennyt sinne saakka.

Onko teille muille tullut päätöstä lapsilisän saamisesta? Itse laitoin lapsilisähakemuksen samassa yhteydessä kun äitiys- ja perhevapaiden ja niistä on tullut jo tieto, mutta ei tästä lapsilisästä. Onko tämä normaali käytäntö vai tulisiko asiaa tiedustella KELAlta onko hakemus tullut ihan ok perille?

Lapsilisä voidaan myöntää vasta kun lapsi on syntynyt. Sitä aletaan saada syntymäkuukautta seuraavasta kuukaudesta alkaen. Kelan asiointipalvelusta löydät tuon tekstin jos haluat vilkaista :)

Mä kans mietin ihan samaa, kun muut päätökset on tullu mut ei mitään tietoa siitä lapsilisästä. Hain myös siis sillä samalla lomakkeella kuin äitiys- ja vanhempainpäivärahaa ja äitiysavustusta. Mut kai se päätös sitten syntymän jälkeen tulee, vaikka sitä on tässä vaiheessa jo hakenut... ettei tarvii uudelleen hakea syntymän jälkeen?

Mullehan ei oo tullut päätöstä mistään äitiysrahasta ja vapaa alkaa siis ens viikolla...johtuukohan siitä, et työnantaja maksaa noi 70 (jotain) päivää palkkaa...

Mulle ei ole myöskään tullut päätöstä äitiyspäivärahasta, vaikka äitiysloma on jo alkanut. Johtuu siitä, että työnantaja sai lähetettyä Y17-lomakkeen vasta edellispäivänä. Kannattaa varmistaa että työnantaja on lähettänyt sen.

Takaisin