Vakuutukset, Kela-asiat ym.

Ameeba

Seurustelun sensei
Huhtikuunmammat 2014
Toukokuunmammat 2014
Lokakuunmammat 2015
Moikka! Ajattelin perustaa oman ketjunsa raha-asioille, jotta löytyy sitten helpommin tekstit täältä. Eli täällä voitaisiin pohtia mm. vakuutusasioita. Moniko on ottamassa vakuutuksen pienokaiselleen ja mistä vakuutusyhtiöstä? Entäpä milloin olette suunnitelleet jäävänne äityslomalle, jääkö joku varhennetusti? Äitiyspakkausasioista on keskustelua muistaakseni hankittua-ketjussa, mutta voiskohan pohdintaa jatkaa tässä?

Itse odotan, että saataisiin uusi äitiyspakkaus ja alustavasti olen suunnitellut, että jäisin 30 päivää ennen ä-lomalle. Vakuutus varmaankin otetaan, mutta mistä on suuri kysymysmerkki, koska mulla on selkäsairautena sakroiliitti (alkava selkärankareuma?) ja tiedä sitten saako vakuutusta niin helposti kun on perussairaus alla.
 
Me päädyttiin, ettei oteta vakuutusta. Ensinnäkin sen tarve on hyvin vähäinen: pienet lapset ja vauvat hoidetaan Suomessa ensi sijaisesti (myös julkisella JA ilman niitä jonoja, jos joku niistä pelottelee...). Tämä ei ole pelkästään mutu-tuntumaa, vaan myös ihan lähipiirin kokemusta. Sitten laskettiin siitä vakuutuksesta, että jos se maksaa n.300€/vuosi + omavastuu 150€/vuosi, niin yhteensä terveydenhuoltoon pitäisi käyttää yli 450€, jotta tuo alkaisi maksaa itseään takaisin. Eikä ne vakuutusyhtiöt noissa ikinä jää tappiolle, voittohan nekin ensisijaisesti tavoittelevat.

Äitiyspakkaus otettiin ja se tulikin jo postitse. Loistava tuote! Ja viimeinen työpäivä on pe 21.2. :) (Mikäli tämä selkä vaan kestää) Selkärankareuma onkin aika inhottava juttu. Meillä on sitä suvussa ja myös se geeni...sekin taitaa olla itselläni :/ mutta eipä ne sitä siinä vakuutusjutussa kysele, äitiyskortin tiedot + tupakoitko + käytätkö alkoholia.
 
Meille otettiin vakuutus. Esimerkiksi miehen nuorin poika kävi julkisella puoli vuotta monta kertaa - oli kärttyinen, itkuinen, haroi korviaan, kuumeili. Parhaimmillaan julkisella puolella kaksi tuntia aiemmin todettiin, ettei korvissa ole mitään vikaa, ja yksityisellä laitettiin lähete putkitukseen tosiaan kahden tunnin päästä julkisen puolen "ei mitään vikaa" arviosta. Leikkausaika oli viikon päästä ja loppui itkut, kuumeet ja korvien haromiset siihen. Kuinkahan pahaksi olisi julkisella puolella päässyt? Ja kuuden tunnin jonotus ensiavussa vauvan kanssa? Joo ei kiitos. Voi olla, että jos ekat vuosi pari selvitään ilman tulehduskierteitä jne. se vakuutus lakkautetaan. Vaikka laskeehan niissä sitten vanhemmilla lapsilla maksutkin huomattavasti.

Kaipa tuo riippuu paljon siitä, kuinka kunta on julkisen puolen hoidon hoitanut. Itse en luota yhtään. Esim. täällä on tasan yksi raskaudenaikainen lääkärikäynti kun muualla on kolme ja nyt kun muualla maassa supistetaan kahteen niin täällä on vain yksi entistä myöhemmin. Jälkitarkastustakaan ei tee lääkäri, ultrat tekevät kätilöt. Hammastarkastus piti sisältyä neuvolaohjelmaan, ajanvarauksesta sanottiin, että laittavat miut jonoon kuudensadan ihmisen perään, eikä raskaus etuoikeuta yhtään mihinkään. Aikaa lupailtiin toukokuulle lasketun ajan jälkeen ja käskettiin yksityiselle. Sinne käytin nyt sit työttömänä satasen vauvan terveyttä ajatellen ja sit tulikin kutsu postissa julkiselle tammikuulle. Että näin hienosti täällä toimii...

Äitiyslomaa olen hakenut sen 30 päivää ennen laskettua aikaa, samoin olen hakenut jo lapsilisän ja äitiysavustuksen. Vanhempainvapaankin siihen perään... :) Jos vointi on huono yritän sitten saada sitä sairaslomaa ajalle ennen äitiysloman alkua, mutta toki toivon, että voisin jatkaa opintoja siihen asti. Tai jos vointi on hyvä niin vielä äitiysloman aikanakin hetken.
 
me ollaa otettu molemmille lapsille ennen syntymää jo se vakuutus ja otetaa kyllä tälle seuraavallekki. ei sitä ikää oo vielä tarvittu, mutta eihän sitä koskaa tiiä mitä tulee tapahtuhun. sain huomata lähipiirisä vuosi sitte, että se hoitokuluvakuutus ois kannattannu lapsella olla.
menee sitä vuojesa palio turhempihinki asioihin rahaa ja mun mielestä nuo vakuutukset on toisaalta huono paikka säästää. pohojolasa on kaikki vakuutukset ja meillä on sielä tosi asiallinen tuttu vakuutusmies, joka aattelee vakuutuksia oikiasti asiakkaan kannalta, eikä vain omaha pussihi.

äitiyspakkauksen otan, en oo sen kummemmin netistä kahtellu minkälaiset on tämän tai tulevan vuojen pakkaus, tulee se kumpi tulee. :) 70cm eteenpäin vaatteita kyllä meillä on, mutta kerkesin myyä kirpparilla pari vuotta sitte siittä pienemmät vaatteet, joten niitä joutuu hommailee. jotain on tallesam, mitä en saannu myytyä ja muutamia bodeja oon ostannu, mutta ehottomasti otan tuon pakkauksen. on sitte jokaiselle lapselle otettu oma. :)

tuosta äitiysloman alakamisesta en oikein vielä tiiä. toisaalta sillä ei oo mitää väliä, kerta oon hoitovapaalla muutenki kotona. rahallisestihan saisin vain aikasemmin isompaa rahaa mitä nyt näin hoitovapaalla.

esikoisen kohalla jäin sen 30pv aikasemmin äitiyslomalle ja 1,5 viikkua sitä aikasemmin saikulle töistä. olin isosa kaupasa myyjänä ruokatavara hyllyttäjänä, joten olin sen 8 tuntia päiväsä jalakojen päällä. kyykistelin, nostelin raskaitaki tavaroita, kävelin, kannoin... tukivyö mulla oli päivittäin töisä käytösä. ja loppu ajasta illalla sitte jalakoja pakotti ja en tahtonnu saaja sen takia yöllä nukuttua ja puoli 5:ltä kuitenki piti herätä töihin. lääkärineuvolasa ehotettii sitte sitä saikkua. ja sillonki neuvolan täti ja lääkäri ihimetteli, miten olin jaksannu niinki pitkähä ja neuvolan täti ehotti sitä saikkua jo palio aikasemminki, mutta mulla ei ollu sillon vielä mitää vaivoja.

palasin äitiysloman jäläkee takasi myyjän töihin, esikoinen meni 10kk ikäsenä hoitoon perhepäivähoitajalle. kerkesin olla pari kuukautta töisä ko tulin uuestaa raskaaks. sillon jäin sitte 50pv aikasemmin äitiyslomalle töistä ja pijin kesäloman ja seuraavan talaven talaviloman ennen äitiyslomaa, joten sain jääjä kesäkuun puolesa välisä esikoisen kans kotia 3kk ennen laskettua aikaa. :) oli ihana olla kesä kotona esikoisen kans ja kasvattaa mahaa. :)

nyt onki "hassu" tilanne ko oon tämän raskauen kotona, eikä tartte olla töisä. vakipaikkahan mulla sielä myyjänä on, mutta päätettii sillon että jään toisen lapsen jäläkee hoitovapaalle ja palaan takasi töihin ko tämä täyttää 3v. mutta nyt oonki uuestaa raskaana. :) että töihin paluu vain siirtyy... :wink
 
Just tänään laitoin netissä vakuutustarjouspyynnön matkaan. Pohjolasta - ollaan keskitetty kaikki vakuutus- ja pankkiasiat OP-Pohjolaan. Meillä on tuossa kilometrin päässä yksityinen lääkärikeskus joka päivystää 24/7, kun taas julkisella puolella päivystävään yksikköön on pidempi matka ja Vantaalla on muutenkin julkiset palvelut, kuntatalous ja terveydenhuolto osana sitä sen verran tiukassa taloustilanteessa että en uskalla sen varaan jättää. Jos sattuu paljon tulemaan tarvetta lääkärikäynneille niin mieluummin hoitaa yksityisellä. Tässä on ilmeisesti paljon vaihtelua maan sisällä, jossain päin julkinen terveydenhoito pelaa niin hyvin että yksityiskäynneille ja vakuutuksille ei ole mitään kunnon perustetta.
Tein töissä pari vuotta sitten yhden projektin jossamm. haastateltiin sekä julkisten että yksityisten terveydenhuoltopalveluiden asiakasryhmiä heidän kokemuksistaan ja jo sen perusteella ajattelin, että jos itse lapsen saan niin tässä tilanteessa ja täällä asuessa en jätä vakuutusta ottamatta. Senhän voi sitten lopettaa jos tuntuu että maksaa turhasta, kun pikkulapsiajat on takana.
Äitiyslomalle jään normaalisti 30pv ennen laskettua aikaa, ja äitiyspakkaus pitäisi laittaa tilaukseen tässä lähipäivinä.
Onko muilla kokemusta siitä protokollasta, kun haluaa hakea äitiysrahaa niiden tuoreimpien palkkatulojen perusteella? Mulla ois tarve sille, kun palkka on noussu sen yli 20% siihen verovuoteen verrattuna mistä ne sen normaalisti laskisivat. Ylimääräisiä lippulappusia pitää siis toimittaa, mutta en ole saanut ihan tolkkua että mitä kaikkea ja kuuluuko mun vai työnantajan lähettää niitä... huoh. Kelan kanssa asiointi ei oo ihan suosikkihommia... Joten oon sujuvasti lykänny asiaan paneutumista. Nyt alkaa olla jo pakko vaan tarttua härkää sarvista.
 
Mulla kans tulot noussut varmaan just ja just ton 20%, joten hain tota viimeisen 6kk:den perusteella. Eli kävin omassa palkanlaskennassa, jossa laskivat, kuinka pitkään saan heiltä ihan normaalisti omaa palkkaani (jotkut työnantajat maksavat äitiyslomasta tietyn ajan palkkaa, kannattaa tarkistaa) ja minne asti vapaat kestää yms. Ja sitten laitoin rasteja oikeisiin kohtiin heidän neuvomanaan, myös omat "verovähennykset" pitää siihen hakemukseen sitten laittaa, ite laitoin noin-arviot. KELAan pitää työnantajan toimittaa joku tietty lomake (palkkatodistus?), niin sanoivat siinä, että he palkkiksesta sen sinne lähettävät suoraan.

Menin KELAan ja siellä homma oli ihan ok. Äitiys-ja vanhempainrahan hain tulostetulla paperilomakkeella, pakkauksen ja lapsilisän netissä. Onneks KELA aina muistaa kyllä lisäselvityspyynnöillään :wink
 
Me on vähän puhuttu ettei otettas vakuutusta.. tosin uskon että palataan vielä asiaan uudemman kerran enneku tehdään päätös. Ittiä mietityttää ainaki se ku oon astmaatikko ja allergikko ja mieski allerginen ja kun ovat vahvasti perinnöllisiä sairauksia niin on ootettavissa että tylleröllekki vois jotain valitettavasti tulla.

Äippälomalle minäkin jään 30 päivää ennen laskettua. Just tänään miehen kaa laskeskeltiin tota äitiysvapaa- ja vanhempainvapaa-aikaa ja rahan määrä molemmille kausille. Kuten myös hoitorahan määrän sitte äippäloman jälkeen. Mitään tukia ei vielä haettu, pitää perehtyä niihinki vielä tossa tammikuussa. Mitä mä tarvin pomolta? Pitääkö siltä pyytää jotain todistusta jonka toimitan sitte kelalle? Sen tiiän että ekat 73 päivää työnantaja maksaa palkan ja sen jälkeen äitiysraha ja sit vanhempainraha.

Tänään sain hullun ajatuksen ettei haettaskaan äitiyspakkausta. Tutkailin vähän sen sisältöä ja tulin siihen tulokseen että saan sillä 140 eurolla sellaisia vaatteita jotka miellyttää mua enemmän + hoitotarvikkeita ym. mitä äitiyspakkauskin sisältäisi. Ei kuitenkaan oo aikomus mitään superkalliita vaatteita vauvalle ostaa :).

Koska muuten aattelitte mennä takas töihin / kouluun, onko kelläkään suunnitelmia ? Mulla tällä hetkellä suunitelmissa mennä töihin syksyllä 2015, ei ainakaan yhtään aikasemmin.
 
Työnantaja tietää kyllä sen oikean lomakkeen ja sen "kela-koodi" on siinä hakemuksessakin. Itse palaan töihin tod. näk. vanhempainvapaan jälkeen tammikuussa ja sitten mies jatkaa siitä koti-isänä.
 
Postissa tuli peruspäivärahapäätös eilen ja tajusin et miul o koulussa talviloma just ennen äitiyslomaa. Eli loma alkaa heti maaliskuun alusta... :)

Ite hain vanhempainvapaata maksimin eli tammikuulle 2015, sen jälkeen ois tarkoitus takaisin kouluun. Toiveena olis jatkaa opiskelua osa-aikaisena lapsen kanssa minkä pystyn ehkä jo syksyllä 2014 äitiyslomalla (en saa opintotukea eli saan opiskella äitiyspäivärahalla). Mut se niin riippuu siitä millainen lapsi tulee että viihtyykö mukana ja jaksaako ite käydä koulua lapsen hoidon lisäksi.

Tarvittaessa sitten koulun jatkaminen venyy tammikuun 2015 ohikin vaikka silloin menetän tuon työttömyysetuuden opiskeluun (viimeistään maaliskuussa 2015 pitäis jatkaa, vuoden tauon saa pitää). Mutta mie en alle 2-vuotiasta haluais päiväkotiin laittaa millään. Itse asiassa ylevä tavoite ois ettei tartteis päiväkotiin mennä ennen eskaria. Ni jos hoito ei muuten järjesty ni en tosiaankaan vie ihan vauvaa päiväkotiin vaan se opiskelu saa odottaa sopivampaa hetkeä.
 
Asiaa vielä tarkemmin miettimättä ja Kela-lappusetkin neuvolasta saamatta, ajattelen, että olisin kauan kotona jos vaan pää kestää vauvan kanssa kun oon aika työorientoitunut.

Mikäköhän todennäköisyys ois saada uusi äitiyspakkaus jos en lähetä sitä ennen helmikuun loppua? La. siis 30.4. Haluaisin uuden pakkausen on sitten sisältö millainen tahansa.
 
Koska muuten aattelitte mennä takas töihin / kouluun, onko kelläkään suunnitelmia ? Mulla tällä hetkellä suunitelmissa mennä töihin syksyllä 2015, ei ainakaan yhtään aikasemmin.

Tää voikin olla hankala juttu... Alustava ajatus ois, että palaisin töihin jo 2015 alkuvuodesta ja mies jäisi kotiin hoitovapaalle. Toisaalta tuntuu, etten haluaisi lähteä töihin niin aikaisin kun lapsi on sen about 10kk ja suoraan sanoen myös työpaikan vaihto äitiysloman jälkeen on mielessä ihan tosissaan. Ehkä myös alanvaihto. Oon hautonu sitä jo aika pitkään ja lopullinien päätös on vaan odottanu "oikeaa hetkeä". Sinänsä mun pikainen paluu ja miehen kotiinjäänti ois silleen järkisyillä perusteltavissa että mulla on selvästi isompi palkka johtuen ihan aloista joilla työskennellään. Ja sinänsä suhtaudun erittäin myönteisesti ajatukseen, että mieskin on lapsen kanssa kotona varhaisvuosina. Mutta se oma töihinpaluumotivaatio arveluttaa, ja se, miten raastavaa voi olla niin pienen "jättäminen" kotiin töihin palatessa, vaikkakin se jäisi sinne kotiin iskän kanssa... kun siellä töissä ehtii oikeasti olla vielä vuosikymmenet. Lapsi on pieni vain sen lyhyen hetken.
 
ARGH! Pää hajuaa :smiley-angry019! Kertokaapa te viisaammat noista Kela-hommista. Oon tänää painiskellu niiden kans, täyttäny hakemuksia ja laskenu äitiysrahan ja vanhempainrahan määrää (joka jo itsessään aiheuttaa pahaa tuulta, %#%¤ttaa ku se määrä pitää laskee verovuoden 2012 tuloilla ku ne on mulla paaljo pienemmät ku esim verovuoden 2011 tulot. Tuo on niin tyhymää!)... Niin lueskelin netistä että vanhempainrahasta pidätetään veroa verokortin prosentin verran + 2 %. Eli mulla on nyt perjantaina tulleessa uudessa verokortissa veroprossa 13 niin meinaako se että mun äippärahasta pidätetään 13+2 eli 15% veroa? Luin kans jostain verokortista sosiaalietuuksia varten. Ootteko te toimittanu/aiotteko toimittaa normi verokortin Kelalle vai hommaatteko sen sosiaalietuuksien verokortin verotoimistosta? Mikä se sosiaalietuuksien veroprosentti on? Onko sitä veroprossaa maksaessa saletti ettei pitäs tulla mätkyjä? Ja miten ootte semmosen saaneet, netissä, verotoimistosta vai puhelimitse?

Kiitos vastauksista toivoo uusavuton :smiley-ashamed005
 
Miun pitää varmaan taas vuoden alusta soittaa verottajalle ja tilata uus verokortti. Aiemmin ainakaan ei antanut tilata netistä kun on ollut yrittäjätuloja myös, en tiedä miten nyt, kun yritystoiminta on katkolla. Miun verokortissa ois muka melkein 20 tonnin vuositulot ja siel on yhä mm. ensiasunnon ostajan vähennys vaikka se on menny toissavuodelta jo?! En tajua montako kertaa tarttee sinne ilmoittaa että miulla ei ole mitään asuntoa, perkele. Nyt ei oo juuri väliä ku työttömyyspäivärahoista lähtee se 20% vakiona. Saishan nekin verokortilla tietty "halvemmalla" mut mie maksan mieluummin kuitenkin vähän enemmän. Mut ei sentää ny ihan noin ja miksei päivity uusiin verokortteihin tiedot vaan saa joka vuosi tilata muutosverokortin uudestaan...
 
Ai että vielä nousis prosentti 2 pykälää? :O Luulenpa, että paras tapa noiden selvittämiseen on mennä KELAan (ihan tiskille), sieltä pyytää neuvoja. Mun ystävä sanoi, että veroprosentti laskisi äitiysvapailla (?), mutta sitä varten varmaan täytyy tilata uusi kortti ja prosentin alennushan ei onnistu "omalla ilmoituksella" eli sitten menisin ensin KELAan ja sitten verotoimistoon pyytämään muutosverokorttia. Saapa nuo kyllä aina palautuksina, ja osahan pitääkin kovempaa veroprosenttia palautusten toivossa...

Eli siis tulosta se hakemus sieltä KELAn sivuilta (lomakkeet-äitiysjavanhempainrahahakemus), täytä jo kotona siitä niin paljon kuin osaat (esim. verovähennykset) ja sitten KELAan. Mikäli omista tuloista on jotain epäselvyyttä, käy ennen KELA-keikkaa omassa palkanlaskennassa, ne osaa. Ja jos saat jo nyt työttömyyskorvausta tai KELAn tukia, niin ne virastot käsittääkseni pelaa "yks yhteen".
 
ARGH! Pää hajuaa :smiley-angry019! Kertokaapa te viisaammat noista Kela-hommista. Oon tänää painiskellu niiden kans, täyttäny hakemuksia ja laskenu äitiysrahan ja vanhempainrahan määrää (joka jo itsessään aiheuttaa pahaa tuulta, %#%¤ttaa ku se määrä pitää laskee verovuoden 2012 tuloilla ku ne on mulla paaljo pienemmät ku esim verovuoden 2011 tulot. Tuo on niin tyhymää!)... Niin lueskelin netistä että vanhempainrahasta pidätetään veroa verokortin prosentin verran + 2 %. Eli mulla on nyt perjantaina tulleessa uudessa verokortissa veroprossa 13 niin meinaako se että mun äippärahasta pidätetään 13+2 eli 15% veroa? Luin kans jostain verokortista sosiaalietuuksia varten. Ootteko te toimittanu/aiotteko toimittaa normi verokortin Kelalle vai hommaatteko sen sosiaalietuuksien verokortin verotoimistosta? Mikä se sosiaalietuuksien veroprosentti on? Onko sitä veroprossaa maksaessa saletti ettei pitäs tulla mätkyjä? Ja miten ootte semmosen saaneet, netissä, verotoimistosta vai puhelimitse?

Kiitos vastauksista toivoo uusavuton :smiley-ashamed005

Minä juuri äsken tsekkailin asiat kuntoon verokortin takia. Verokorttia ei tarvitse toimittaa kelalle, ne saa sen suoraan verottajalta. Ja kyllä, ne pidättää sen + 2 prosenttiyksikköä mutta jos sulla on veroprosentti alle 20 % niin se on automaattisesti 20 % mitä ne pidättää. Tuosta sosiaalietuus-hommasta en tiedä mitään.
Minulle tuli verokortti jossa oli 26 % veroprosentti. Laskettiin sitten, että paljonko oikeasti menee veroja noista tuloista mitä tänä vuonna tulee ja se olisi 23 %. Tein sitten uuden verokortin netissä niin, että veroprosentiksi tuli 21 % jotta se sitten etuuksia varten nostetaan siihen 23 % ja työnantajahan saa pidättää enemmän kuin verokortilla on ja sanoin sille, että se saa pidättää 24 % niin menee vähän yli. Mulle tulee n. 7.000,00 palkkaa tänä vuonna + n. 19.000,00 etuuksia.

Minä aion venyttää sen äitiyspakkauksen tilaamista ja äitiyspäivärahan hakemista sinne helmikuun ensimmäiseen päivään asti. Jos olisi vaikka mahdollisuus saada se uusi paketti :) Vaikka kelan sivuilla kyllä lukee, että uusi paketti tulee jakoon kevättalvella joten taitaa mahdollisuudet olla aika pienet... Hienohan tuo edellisen vuoden pakettikin on, onneksi! :) Mun ensimmäinen lomapäivä on 25.2. ja aion olla sinne ensi vuoden tammikuulle asti vapailla, siihen perään viiden viikon loma niin eiköhän se sitten riitä. Vähän vielä mietinnän alla, että alottaisko sitten työt vähän kevyemmin ja jäis osittaiselle hoitovapaalle. Ei meillä kuitenkaan missään nimessä ole varaa siihen, että jäisin kokonaan hoitovapaalle :sad001
 
Ai että mä VIHAAN näitä KELA- ja verotusasioita... :smiley-angry002

Ensinnäkiin se niiden ohjeiden kapulakielisyys: Väärintulkinnan riski ainakin mun kohdalla on huima. Mitäs jos hölmöyksissäni räknäänkin jotain itelleni epäedullisesti - eihän ne tietenkään sitä korjaa, vaan saan kärsiä nahoissani.

Toiseks: KELAn sivuilla mainitaan että äitiysraha on yleensä noin 70% tuloista. Laskin pikaiseen "sinnepäin" -summan viimeisten 6kk tulojeni ja sen KELAn nettisivuilla olevan taulukon pohjalta ja sain tulokseksi että saisin vain noin 50% nykyisistä tuloista. WTF? oikeestiko, vai oonko tosiaan ymmärtäny jotain väärin? Varsinaiseen asiointipalveluun en tähän hätään pääse, kun verkkopankkitunnarit on kotona ja ite happanen töissä.

Ja sitten se veroprosenttiasia... Voi helevata sentään. Siis ensinkö lasken palkkatulot ajalta ennen äikkäriä + tuet äikkärin ajalta (niitähän en tarkkaan edes tiedä ennenku KELAn päätös saapuu, eikö?), ja sitten tämän summan perusteella (huomioiden mm. asuntolainan korkovähennykset ym.) lasken / lasketutan itelleni uuden veroprosentin? Jossa kannattaa vielä huomioida, että pyytämäni prossan päälle tulee se +2% mikä lisätään käänteisenä bonusyllärinä verottajan puolelta?

Ei uskois tän avautumisen perusteella että työkseni mm. lasken varsin mittavia hintatarjouksia yritysasiakkaille :rolleyes:
 
Ai että mä VIHAAN näitä KELA- ja verotusasioita... :smiley-angry002

Ensinnäkiin se niiden ohjeiden kapulakielisyys: Väärintulkinnan riski ainakin mun kohdalla on huima. Mitäs jos hölmöyksissäni räknäänkin jotain itelleni epäedullisesti - eihän ne tietenkään sitä korjaa, vaan saan kärsiä nahoissani.

Toiseks: KELAn sivuilla mainitaan että äitiysraha on yleensä noin 70% tuloista. Laskin pikaiseen "sinnepäin" -summan viimeisten 6kk tulojeni ja sen KELAn nettisivuilla olevan taulukon pohjalta ja sain tulokseksi että saisin vain noin 50% nykyisistä tuloista. WTF? oikeestiko, vai oonko tosiaan ymmärtäny jotain väärin? Varsinaiseen asiointipalveluun en tähän hätään pääse, kun verkkopankkitunnarit on kotona ja ite happanen töissä.

Ja sitten se veroprosenttiasia... Voi helevata sentään. Siis ensinkö lasken palkkatulot ajalta ennen äikkäriä + tuet äikkärin ajalta (niitähän en tarkkaan edes tiedä ennenku KELAn päätös saapuu, eikö?), ja sitten tämän summan perusteella (huomioiden mm. asuntolainan korkovähennykset ym.) lasken / lasketutan itelleni uuden veroprosentin? Jossa kannattaa vielä huomioida, että pyytämäni prossan päälle tulee se +2% mikä lisätään käänteisenä bonusyllärinä verottajan puolelta?

Ei uskois tän avautumisen perusteella että työkseni mm. lasken varsin mittavia hintatarjouksia yritysasiakkaille :rolleyes:

Joo, se on kyllä ärsyttävää, että ne tuskin huomauttaa siitä, jos jotain jää hakematta tai ilmoittaa väärin jotain mikä voisi nostaa tukea...

Kannattaa kyllä melkein kysästä Kelasta tuota sun tuloa, onko se ihan oikein, että sulle tulee vaan tuo 50 %. Itse laskin pomoni kanssa etuuksia ja nekin ovat vain 60 % vuosipalkastani. Saa nähdä minkälaiset summat Kela saa, kun laskevat niitä.

Verokorttia varten kannattaa itse käydä laskemassa veroja verottajan sivuilla. Se onnistuu suhteellisen helpolla, kun vaan on tiedossa tarvittavat tiedot. Kelan sivuilla saa laskettua sen äitiysrahan mitä se tulee olemaan edes suunnilleen, siihen kun laittaa vielä vähän päälle niin ei ainakaan tule liian pientä veroprosenttia. Verottajan laskuriin laitat palkkatulot, etuudet ja jos on jotain muita tuloja, laitat myös asuntolainan korot (mitä ne suunnilleen tulee olemaan) ja muita mitkä vaikuttaa veroihin. Ja joo, lisäät siihen sen 2 %-yksikköä. Eli kannattaa tehdä verokortti vähän pienemmillä tuloilla niin saat suurinpiirtein oikean veroprosentin.

Minä olen kirjanpitäjä isossa tilitoimistossa ja kyllä meilläkin pomon kanssa meinasi tehdä tiukkaa, kun laskettiin näitä juttuja. Päivittäin kuitenkin meilläkin lasketaan palkkoja ja joudutaan tällaisten asioiden kanssa olemaan tekemisissä. Vähän voisivat helpottaa Kelalla tätä prosessia!
 
Huoh. Kohta se alkaa mullakin tää rumba, että pitäisi laittaa hakemukset menemään. Neuvolassa ohjeistivat, että Kela toivoisi niitä samaan aikaan,tiedättekö muut onko näin?? Koska ajattelin tosiaan laittaa sen äitiysavustuksen menemään vasta helmikuun loppupuolella uuden pakkauksen toivossa. Palkanlaskijan kanssa menen varmaankin katselemaan mitä rahaa tulee mistäkin kun en ymmärrä näistä mitään. Veroprosentti on jo yli 20, jotenka sen suhteen mun ei vissiin tarvii murehtia ollenkaan.
 
Toivokoot samaan aikaan. Ite laitoin menemään pakkaus- ja lapsilisähakemuksen netissä (kun oli niin helppoja haettavia) ja sitten hain sitä rahaa myöhemmin. Oisko eroa ollut noilla pari viikkoa...? Ja suosittelen palkanlaskijaa avuksi :) (samalla tuli nuo omat poissaolot ilmoitettua työnantajalle virallisesti, että saivat sijaisen työpaikan hakuun)
 
Mä laitoin kaikkii samaan aikaan.Tosin en saanu neuvolasta mitään ohjeistusta, ainoastaan Kela infolappuja yhen kirjekuoren ja raskaustodistuksen. Laitoin sit raskaustodistuksen kuoreen ja liimasin kii.. Kunnes kaveri vinkkas että kantsii laittaa ne kaikki kerralla. Jolloin revin "nätisti" kuoren auki ja täytin loputki laput ja laitoin kuoreen. Ja teippasin kiinni, maalarinteipillä :laughing002. Saa nähä hyväksyvätkö Kelalla vai eppäileekö että joku ulkopuolinen ois aukassu kuoren välissä. En siis jaksanu lähteä hakemaan mistään uutta Kela-kuorta ja enivei pomolta saatu Y17-lappu piti lähettää paperisena niin en siks netissä täyttäny.

Tuo verohässäkkä mulle on edelleen kyllä aika epäselvä mutta soitan/meen suoraan verotoimistoon selvittään sen asian kuhan eka laittavat päätöstä Kelalta. Kuinka nopeaa muille on tullu Kelalta noita äitiysraha ym. päätöksiä?
 
Takaisin
Top