Vakuutukset, Kela-asiat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ameeba
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie hain vähän ennen joulua ja päätökset tuli heti uuden vuoden jälkeen (hainkohan 18. 12. ja päätös tuli 3. 1. jos oikein muistan). Eli aika nopee ku miulla oli pyhät välissä.
 
Minä laitoin kaikki samalla kertaa netissä, neuvolasta saadun todistuksen skannasin sinne mukaan niin ei tarttenu mitään laittaa postissa, kätevää! Minä oon tehnyt hakemukset 2.1. mutta vielä ei ole kuulunut vastausta.
 
Sain viimeksi Kelan päätökset parin päivän sisällä, paitsi just äitiyspäivärahan kun työnantaja ei toimittanut tarvittavia lippulappujaan kuin ihan viime tingassa. Täytyykin käydä netissä katsomassa onko työnantaja suvainnut laittaa lappuja perille jo. Viime raskaudessa kun soittelin palkanlaskentaan ja kyselin että koska laittavat tiedot eteenpäin niin vastaus oli että eihän sillä ole vielä kiire. Joo ei ollut ei, mutta olisi se nyt ollut kiva tietää etukäteen paljonko rahaa tulee, vaikuttaa veroprosenttiin, lainojen maksuun jne. Ja miksi jättää viime tippaan..?
 
Ei oo mullekaan tullut vielä mitään päätöksiä rahoista. Ja hakemus on heillä vastaanotettu 4.12.
 
Me otettiin vakuutus lapselle. Saa nähdä miten paljon loppujen lopuksi sitä tarvitsee. Tietysti lasta sitten kannattanee kuskata vaivan kuin vaivan takia yksityiselle kun se vakuutus on olemassa.

Kelaan ajattelin laitella papereita vasta helmikuun lopulla. Nuo kaikki tulojutut ja verohommat on minullekin ihan hepreaa ja suuri ärsytys, mutta onneksi mies sentään ymmärtää niiden päälle, niin se saa varmistaa että menee kaikki oikein.
 
Pitääkö työnantajalle olla joku virallinen todistus raskaudesta? Pomo ajatteli asian olevan niin ja palkanlaskija ei oo vastannut mulle vielä. Jos se pitää olla 2 kk ennen kuin jää ä-lomalle, mulle tulee aika kiire. Kun jään pois Kela-laskurin mukaan 24.3. Tietääkö joku?
 
ei mun käsittääkseni tarvii viedä raskaustodistusta tai muutakaan työnantajalle. en mä oo ainakaan missään törmänny sellaseen tietoon.
 
Siis eiks se oo se todistus, minkä saa neuvolasta, et raskaus on kestänyt sen 154 päivää? Sen mä näytin palkkiksessa (en tiie, pitikö) ja sit KELA vei sen todistuksen.
 
Minulta työnantaja kysyi myös juurikin sitä neuvolasta saatavaa todistusta. Tarvitsi sen, jotta voi laittaa paikalleni hakuun äitiysloman sijaisuuden. Mutta palkanlaskentaan en sitä ole laittanut, tieto kai menee työnantajalta sinne.
 
Joo kyllä pitää viedä työnantajalle se neuvolan todistus tai kopio siitä jos laittaa kelalle postissa alkuperäisen (kelaan kyllä kelpaa netin kautta lähetetty kuva/skannauskin).
 
Meillä on työnantajan puolesta hakemuslomake, mikä pitää täyttää ja mihin liittää mukaan todistus raskaudesta.
 
Niin no mullahan on tietenkin eri tilanne kun oon vuokratyöntekijä niin mähän saan jäädä pois vaikka 2 viikon varotusajalla kun ei oo vakituista työsuhdetta ainakaan paperilla...
 
Meillä ei pidä toimittaa pomolle minkäänlaista raskaustodistusta. Kysyin vielä erikseen niin ei tarvi toimittaa.
 
Sain palkanlaskijan kiinni. Mulla on iso työnantaja, jolla erikseen oma henkilö kuka hoitaa näitä Kela-juttuja ym. Eli piti laittaa kopio raskaustodistuksesta työnantajaa varten JA tehdä vielä virkavapaushakemus kun tää henkilö ensin tekee tarvittavat laskelmat mulle ja laittaa ne mulle s-postitse. Hätää ei sinänsä vielä ollut, koska kysyi tietääkö pomoni ja pomohan tiesi. Sain vasta viime maanantaina todistuksenkin, joten aiemmin en olisi voinut tätä tehdä, mutta ensi viikolla se pitää siis jo olla...

Ensi viikolla teen tuon virkavapaushakemuksen ja helmikuussa rauhassa katson miehen kanssa noi kaikki vanheimpainrahahakemukset eteenpäin.
 
Mulle tuli päätös viime viikolla. Pienimmillään tuo korvaus on n. 70 % palkasta. Tarttee alkaa miettimään noita kuluja ja nipistää jostain vähän rankemmalla kädellä, luultavasti tuolta koirien kisa- ja harrastuspuolelta.
 
minulle palkanlaskennasta sanottiin että he pystyvät laittamaan palkkatiedot kelaan vasta helmikuun palkan tultua. Eli palkkatiedot eivät ole kelassa 2kk ennen laskettua aikaa. Mutta luulen että riittää kun itse hakemus on ajoissa laitettu.
 
Vakuutuksista: satuimpa olemaan sairaslomalla silloi, ku yritettiin hakea vauvavakuutusta, ni eipä onnistu. Sitten vaativat lausuntoa rakenneultrasta, kun pienellä todettiin silllin päässä pieni kysta. En mä mitään lausuntoa o saanu, ku sanoivat löydöstä ns. normaaliksi löydökseksi! Ja ultrauksen teki kätilö.. nyt vasta kontrolliultra on lääkärin tekemä. Helevetti on vaikeeta. Lisäks kaikki muukin tuntui olevan hankalaa, kun yritettiin muitakin vakuutusasioita sumplia siellä...aina tuntuu löytyvän joku pieni koukero mikä estää tän ja ton vakuutusmuutoksen. Bisnestä vaan sanon minä.. vaikka isot hyödyt onkin, jos sattuu olemaan paljon lääkärikäyntejä.
 
Huh huh, meneeks se oikeesti noin ettei vauvavakuutusta saa jos äiti on sairaslomalla? Tosi kurjaa :( Itellä sitten tais käydä hyvä tuuri, kun ehdittiin hakea vakuutus viikkoa ennen kun mulle tuli saikkukäsky.
 
n voihan räkä jos noin on... pitääåä soittaa heti vakuutusyhtiöön aamulla ja kysellä, pitää sitä olla vaik pari päivää töissä ja hakea se vakuutus jos tommoseks alkavat... Ku vauvallehan se vakuutus kuitenkin tule eikä äidille...
 
Takaisin
Top