Vakuutukset, Kela-asiat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ameeba
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Haha, mul oli mennyt vuoden 2012 mukaan, koska KELAn laskujen mukaan tulot ei oo noussut 20%. Rohkenen kyllä väittää vastaan ja hakea oikaisua...Se on kyl taas niin turhaa. Kävin kattoo just tuolta kelan sähköisestä asiointipalvelusta, sit ku siel luki "työnantaja", ni käsitin, et ne menee työnantajalle ja muut tulee mulle. Lähteekö noista summista vielä se korotettu prosentti vai onko tuo nettotulo?
 
Tulojen täytyy tosiaan olla noussut sen 20% ennen kuin ne laskevat sen viimeisen 6kk mukaan. Sitten jos on ollut tästä korkeammasta palkasta vielä esim matkakuluvähennyksiä, niin Kela laskee ne jotenkin erikseen siten ettei se 20 prossaa välttämättä täyty vaikka bruttotuloissa näkyisikin. Se lasketaan käsittääkseni nimittäin ”verotettavasta tulosta”, mitä se sitten onkin...
 
Kela on kyllä välillä niin hankala...

Mä saan nykyään melkeen joka toinen päivä postia kelalta. Ollu jotain virheitä niiden päätöksissa yms.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tuli nyt ne päätökset paperilla. Siellä luki minullakin, että ei ole tulot noussut 20%. No kyllä ne oikeasti nousi, mutta kun niillä on ne jotkut kertoimet minkä mukaan ne vielä laskee tai jotain, niin eihän se sitten mene niin kuin omien laskujen mukaan.
Mutta mietin myös sitä, että onko se 56 päivää mitä työnantaja maksaa palkkaa? Näin minä siitä paperista ymmärsin, että tuolta ajalta Kela maksaa työnantajalle mutta mielestäni luin työehtosopimuksestani että tuo olisi ollut jotain himpan päälle 70 päivää..
 
Oliks joku 56 päivää jotain korotettua tms. rahaa...? Mullakin on toi 70 (vai 72) päivää, mitä työnantaja maksaa....
 
72 päivää maksaa työnantaja. Ekat 56 päivää Kela maksaa enemmän, siksi se näkyy erikseen. Siellä pitäisi olla vielä toinenkin kohta missä lukee että menee työnantajalle.
 
Ok, no se selittää sitten tuon 56 arkipäivää. Kaipa tuo sitten on ihan oikein tehty päätös. Kauhean monimutkaisilta kyllä aina nämä Kelan paperit kuulostaa, näyttää ja tuntuu. Luulisi että olisi niillekin helpompaa kirjoittaa selkeämmin kuin noin monimutkaisesti ja kierrellen kaarrellen.
 
Nyt ottaa Kela päähän!!! Soitin sinne ku ei oo alkanut päätöstä kuulumaan 1,5 kuukaudessa. Vastaus oli et joo meilt puuttuu sun tammi-helmikuun tulotiedot. Totesin vaan et mä kävin Kelas ihan tekee sen asiakaspalvelijan kanssa hakemuksen ja sillon sanottiin et kaikki on ok ja jos jotain puuttuu ni sit soitellaan perään. Ni tän tädin mielest nyt kaikki ei ookkaan ok. Palkkatodistukset ei kuulemma kelpais jnejnejne. Sit ku huomautin nätisti et olis ollut kiva jos ne olis ilmottanut et jotain puuttuu ni täti vaan totes Ymmi Hinaajamaisesti: "Voi kuule ku mä en voi sulle nyt hakemuksen liitteiks muuttua." :smiley-angry019 Olen puhunut! Soitan nyt viel mun työnantajalle et rukaa sinne verkkoon ne mun tulotiedot jos ei oo viel sitä tehnyt. Mut jännä ettei oo muit tulotietoi tarvittu ku tammi-helmikuu!
 
Muokattu viimeksi:
Joo ja nyt siis soitin työnantajalle niin se kysy et oonko toimittanut raskaustodistuksen niille ni ne tekee sit sen.. Totesin vaan et eipä oo kukaan taas pyytänyt sitäkään! Kuulemma ei tee sitä Y17 lomaketta ilman sitä. Mikä TIEDONKULKU?! Ilmotin sillon joskus työnantajalle et jään 25.3 äitiyslomalle niin totes vaan et okei, asia kunnossa.
 
Muokattu viimeksi:
Moikka! Kuun vimppa odottaja kertoo ä-pakkauksen tarinan. Eli hakemus postiin vasta 27.2 kun uusi pakkaus julkaistiin 25.2. No 28.2 se oli jo Kelan sivuilla tilattuna ja odotin kiltisti 2 viikkoa ja sitten vielä muutaman päivän päälle kun ei pakettia näkynyt eikä kuulunut.

Soittelin Kelaan ja logistiikkafirmaan et missä mun pakkaus on. Pakkaus oli ollut jo 7.3 alkaen postissa, en vaan koskaan saanut saampumisilmoitusta.

Sekapakkaus tuli, eli pääosin kaikki vanhoja paitsi yksi body- ja potkariasu uutena, kuin myös toppapuku ja kevytvanupuku. Aappa-makuupussin oisin halunnut, mut ehkäpä saan sen vielä jostain. :)
 
Jännä, että noita sekapakkauksia on jaettu. Itselleni osui kokonaan uusi pakkaus mikä ei kyllä haittaa, mutta en edes tiennyt että sekapakkauksia on tapana jakaa ennen kuin luin jostain netistä näin olevan.
 
Eniten harmittaa aappa-makuupussin puuttuminen. Ja koska odotin pakkausta kiltisti, oletin sen olevan uusi. Kunnes selvisi, että se on jo 7.3 ollut postissa ja sitten mietin matkalla hakiessa, et vanha se varmaan on. No, kaikkea ei voi saada ja tyytyväinen oon, et tällaisia jaetaan.

Nimenomaan, onneksi otin yhteyttä kun se pari viikkoa yleensä säilytetään...
 
Ameeba kyseleppäs tuolla toukokuisissa haluisko joku vaihtaa päikseen sitä makuupussia. Mun mielestä siellä oli monta jotka tykkäs vanhasta makuupussista :)
 
En viitsinyt luoda uutta keskustelua tätä varten, joten lykkään kysymykset tähän:

Vauvan syntymän jälkeen.. Tiedän, että lapsilisä lähtee juoksemaan seuraavasta kuusta, mutta miten nämä kaikki muut virallisuudet meni?

Pitikö toisenkin lapsen kohdalla käydä isyyden tunnustuksessa, tuleeko sinne kutsu kotiin automaattisesti?

Ristiäiset voidaan pitää vasta isyyden tunnustuksen jälkeen?

KELA-kortti tulee vauvalle automaattisesti nimenannon jälkeen? siinä myös henkilötunnus, vai tuleeko henkilötunnus aiemmin?

Onko jotain mitä mun piti nyt tehdä, en jotenkin yhtään muista ja ei tullut puhetta neuvolassakaan. Meillä siis kyllä neuvola torstaina, jossa voin kysellä, mutta samapa se on teiltäkin kysellä :)
 
Sen verran tiiän et ristiäiset voi pitää ennen isyyden tunnustamista, mutta sillon lapsi tulee äidin sukunimelle ja sen voi myöhemmin sit vaihtaa. :)
 
Meillä vauvalle tulee jokatapauksessa mun sukunimi, niinkun on esikoisellakin. Mulla sen verta harvinainen sukunimi ja miehellä "joka toisella"-sukunimi, niin päädyttiin aikanaan tällaiseen ratkaisuun :)
 
Takaisin
Top