Vakuutukset, Kela-asiat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ameeba
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mistä tuolta Kelan asiointipalvelusta näkee onko sinne toimitettu se työnantajan Y17-lomake? Hakemusten liitteissä ei ainakaan ole. Itse en ole vielä hakemuksia tehnyt, ajattelin ensi viikolla laittaa.
 
Neida: Löytyy kun klikkaa ”aiemmin lähetetyt”. Sinne ilmestyy kohtaan ”vanhempainpäiväraha” sellainen kuin ”työnantajan hakemus”. Näin ainakin mulla, mutta mä olen tietty tehnyt oman hakemukseni jo (äippäloma alkoi viime viikon ma).
 
Mä pyysin sen Y17-lomakkeen kahdelta eri työnantajalta. Jostain syystä tuolla kelan sivuilla, just siellä "aiemmin lähetetyt", näkyy vaan toisen työnantajan ilmoitus, vaikka molemmat ovat sen tehneet. Päätös tuli kans ihan parissa päivässä sen jälkeen, kun lähettivät ne lomakkeet. Päätöksessä kuitenkin lukee ne tulot, minkä perusteella päätös on annettu, joten siitä voi onneks kans tarkistaa että ovat oikein.
 
Moikka! Ajattelin perustaa oman ketjunsa raha-asioille, jotta löytyy sitten helpommin tekstit täältä. Eli täällä voitaisiin pohtia mm. vakuutusasioita. Moniko on ottamassa vakuutuksen pienokaiselleen ja mistä vakuutusyhtiöstä? Entäpä milloin olette suunnitelleet jäävänne äityslomalle, jääkö joku varhennetusti? Äitiyspakkausasioista on keskustelua muistaakseni hankittua-ketjussa, mutta voiskohan pohdintaa jatkaa tässä?

Itse odotan, että saataisiin uusi äitiyspakkaus ja alustavasti olen suunnitellut, että jäisin 30 päivää ennen ä-lomalle. Vakuutus varmaankin otetaan, mutta mistä on suuri kysymysmerkki, koska mulla on selkäsairautena sakroiliitti (alkava selkärankareuma?) ja tiedä sitten saako vakuutusta niin helposti kun on perussairaus alla.


Äidin sairaudet ei vaikuta lapsen vakuutukseen. Olen kysynyt asiaa useasta paikasta. Kysyin myös, mitä jos lapsi sairastuu samaan tautiin myöhemmin (jos vakuutus vielä käytössä) ja silloin selkärankareumaankin liittyvät käynnit korvataan lapselle ihan normaalisti. Vaikka olisi etukäteen tiedossa että äidillä on tämä sama sairaus.
 
Saimme vauvavakuutuksen Pohjolasta, asia varmentui eilen :) Ifistä en olisi saanut (erittäin todennäköisesti) koska terveysselvityskysymykset olivat siellä sellaisia, joihin olisi kohdallani pitänyt vastata useampaan kohtaan "kyllä" (oletko ollut sairauslomalla raskauden aikana, oletko käyttänyt jotain lääkettä raskauden aikana ym).

Lapsivakuutuksen sitten saa ennestään vaivainekin helpommin, koska siinä ei kysellä enää äidin sairauksia, näin olen käsittänyt. Tuo ylläoleva on kyllä lohdullinen tieto, kiitos siitä sulle Kyfi1981630 :).
 
Just tänään pohdin että kai se äippäloma alkaa ajallaan vaikka päätöstä ei olekaan vielä tullut johtuen työnantajan viivyttelystä lomakkeen kanssa.. Niin että lomalle saa jäädä laskurien osoittamana päivänä ilman päätöstäkin :) Ärsyttää kyllä etteivät saa sitä lähetettyä.
 
Juu, mä ainakin jäin! Työnantajahan siinä kärsii jos eivät saa päätöstä tarpeeksi ajoissa, kun maksavat kuitenkin ensimmäisten n. 3kk palkan. Oishan se toki kiva tietää paljonko sitä rahaa on tulossa sen jälkeenkin. Toki sulla täytyy olla tehtynä ilmoitus työnantajalle, ja mahdollisesti merkattuna äitiys- ja vanhempainvapaa työnantajan omaan systeemiin.
 
Huomista on odotettu pitkään eli vihdoin julkaistaan uusi äitiyspakkaus. Kunhan vielä näkis milloin se tulee jaettavaksi. Useimmille huhtikuisille onkin jo pakkaus varmaan jo tullut tai haettu. Itse kuulun vikan päivän odottajiin, joten huomenna jännityksellä seuraan millainen pakkaus ja sitten Kelaan hakemus siitä. Muut korvauspäätökset onkin jo tulleet. Kun verot ottaa summista pois, on käteen jäävä raha pitkään työssä käyneelle todella pieni. Mutta eiköhän sitä pärjäile.
 
Ai huomenna julkaistaan? :) Kiva nähdä uusikin pakkaus, ehkä sitten seuraavalle ;) Mulle tuli jo tuo vanha joulukuussa, tosin la 3.4. ei olisi kitkuttelulle tai kikkailulle mitään aikaa edes antanut. Mulla ei ole mitään päätöstä postitse tullut, eipä tuolla niin väliä, kun ite saan tuota kelan rahaa vasta elokuussa.
 
Mä sain pakkauksen viime viikolla kun odotin tosiaan viime tinkaan sen hakemisen kanssa... Ja nyt se uus sit julkastaan! Höh! Eipä muuten väliä, kivoja ja ilmasiahan noi tuotteet on jokatapauksessa, ja siilimakuupussi tosi söpö, mutta kun kaveripiirissäkin kaikilla on toi vanha pakkaus ni ois sen puolesta ollu kiva vaan saada jokatapauksessa se uus...
 
Verokortin voi laskea uudelleen kun tulot on selvillä. Muuten ne tuppaa käyttämään vanhaa ja lisäävät vielä 2% (toisaalta Tellejä ja Lellejä jne ei sitten menekään). Sen kun tekee netissä niin tieto menee suoraan Kelalle. Mä en sitä ekalla äippälomalla tajunnut tehdä, ja sainkin sitten ihan mukavasti palautuksia.
 
Munkin mielest toi uus pakkaus on ihan kiva (vanhan pakkauksen värit ei ollut mun mieleen yhtään), mutta oon ihan onnellinen silti, että otettiin rahana äitiysavustus. Meil on tullut vaatteit niin paljon sielt sun täältä et loppuen lopuks pitää enää ostaa noi kylpymittarit ja kumppanit, mitkä ei paljoo maksa. :)
 
Minä tein tänään omat hakemukseni uuden äitiyspakkauksen julkaisun kunniaksi :grin
Mielelläni tämän uuden vastaanottaisin, koska saan kuitenkin siskoltani viime vuoden pakkauksesta saadut vaatteet kun käyvät hänen esikoiselleen pieneksi. Olisi aika tympeää sitten kaksia samoja vaatteita pyöritellä. Mutta nähtäväksi jää kumpi sieltä tulee.

Mutta työnantajan Y17-lomaketta ei siellä Kelan asiointipalvelussa näkynyt. Liekkö sitten palkanmaksu odottelee kuun vaihdetta ennen kuin sen lähettävät. Onneksi liitteiden viimeinen toimituspäivä on 31.3., joten ehdin hätyytellä niin työnantajaa ja palkanlaskijaa, jos ei lomake ala sinne ilmaantua.
 
Päivää ennen määräaikaa huitastu äitiysavustushakemus Kelaan. Nyt sitten katsomma tuleeko vanha vai uusi pakkaus, todennäköisesti vanha kuitenkin. Voihan ne jakaa uutta vaikka heinäkuusta eteenpäin vaikka helmikuussa onkin uusi pakkaus julkaistu. Hieno asia, että meillä on mahdollisuus äitiyspakkaukseen/avustukseen Suomessa, on se sitten kumpi pakkaus tahansa :)
 
Minä tein omat hakemukseni silloin 25.2. ja nyt kun katsoin Kelan asiointipalvelusta niin päätös on tehty 26.2. äitiysavustuksen ja vanhempainpäivärahan osalta. Mutta missään siellä ei näy sitä Y17-lomaketta, niin miten ne on voinut tuon vanhempainpäivärahapäätöksen tehdä? Enhän minä nyt tiedä noista summista, jotka siellä Maksut-sivulla näkyy, onko ne oikein vai ei. Ensimmäisissä maksuissa maksun saajana lukee työnantaja (mistäs ne sen tilinumeron keksii, kun sitähän ei minulta kysytty?) ja sitten lopuissa ei lue ketään maksun saajana, joten ne kai tulee minulle. Saan siis palkkaa jonnekin kesäkuun loppupuolelle saakka ja Kela maksaa siihen saakka työnantajalle tukensa.
Mutta voiko Kelalla olla se Y17-lomakkeen sisältämä tieto esim. paperisena jolloin en itse näe kyseisen lomakkeen tietoja netissä? Tällöinhän minun on mahdoton tarkistaa mitä ne summat siellä on.
 
Mulla ainakin luki ne palkat, minkä perusteella laskelmat oli tehty, myös siinä päätöksessä kun tuli kotiin.
 
No, täytyy odotella sitä kotiin tulevaa päätöstä. Jos siinä olisi enempi tietoa. Mutta pitää sitten ottaa varmaan Kelaan yhteyttä jos ei siinäkään kerrota. Haluaisin vain varmistaa, että laskelmat on tehty varmasti viimeisten 6kk tulojen mukaan, sillä palkkani nousi elokuun alusta. Jos menisi vuoden 2012 verotustietojen mukaan, niin olisi vanha palkka.
 
Takaisin
Top