Vaivat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nuska76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sänkyyn ei kannata jäädä makoileen, jos kerta kaikkiaan uni ei tule. Ylös vaan ja lukeen kirjaa tai muuta väsyttävää toimintaa. Kun unipaine kasvaa tarpeeks suureks, kyllä se nukahtaminen jossain kohtaa tulee kohdalle. Kannattaa myös muistaa päiväaikaan touhuilla jotakin ja liikkua, eikä harrastaa päiväunia, jos on univaikeuksia yöllä.
Toki tää raskausaika on asia erikseen, mut silti kannattaa pyrkiä toimiin niin, että nukahtaminen olis mahdollisimman luonnollista :rolleyes:

Mun ei kannata nousta ylös, jos ei meinaa nukahtaa oon sellanen yökukkuja muutenki et sit voisin lukee kirjaa ym. vaikka parituntiiki :D

Mul on nyt alkanu jo muodostuu yöherääminen ja vessassa käynti 1.5-2 tunnin välein :/ ärsyttävää ku sit taas saa ettii hyvää kivutonta asentoo :( viime yön heräsin viide aikaa ja mahaa särki taas niin paljon ja supisti et oli pakko ottaa särkylääke..loppu yö meniki sit kivuttomasti onneks ja sain nukuttuu 10.30 asti :p ja toho välii siis kuulu kyl monta vessareissu, että putkeen oon nukkunu varmaa max 3h nykyää.

Vaikka tää on neljäs raskaus, niin aina löytää jotain yllättävää omasta kropasta ja siitä mitä vauva tuol masus voi aiheuttaa. Tänään tyyppi on asettunu sellasee asentoon, et vessas alapäätä pyyhkiessä sattuu sähköiskumaisesti koko lantion leveydeltä alamahaan. Joku kiva hermo siel kivasti jumissa, istuminenkaa ei tunnu yhtään mukavalta. Ton saman vessareissun jäljiltä tuntu et maha ois vähän valahtanut, tuntuu selvästi olevan enemmän alamaha tiellä kuin mitä vielä aiemmin tänää.

Kaikki yhtä huonoja! :D Mä oon myös ruvennu herää siihen että oon pyörähtäny mahalleni. :S

Kyljeltä toiselle vaikken tykkää kylkinukkumisesta. Mahallaan en pystys ja selällään en uskalla. Aina jos toinen kylki väsyy/kipeytyy, niin puolen vaihto. Apuna vartalotyyny.

Molemmilla kyljillä vartalotyyny jalkojen välissä, tosin ylempi jalka aina sen tynnyn yli eikä niin et ois jalat päällekkäin. Monesti silti herään siihen et olen selälläni. Aiemmissa raskauksissa oon pystyny nukkuu huoletta selällä loppuun asti, mut nyt se asento ei tunnu kovin hyvältä, veikkaan että johtuu istukan paikasta; aiemmissa se oli aina takaseinässä ylhäällä ja nyt se on etuseinässä melkein keskellä.

Täällä kans sen kokovartalotyynyn kanssa kyljellään. Tosin oikean puolen lonkaa yrittää taas ilmoitella tyynystä huolimatta itsestään niin oikealla kyljellä ollessa pitää alla oleva jalka työntää mahd kauas taakse ja vasen jalka on sitten siinä tyynyllä aikalailla kokonaan. Välillä tulee selällään käytyä ja herättyä selältään kun ei kyljellään tunnu mukavalta. Välillä kylkeä kääntäessä vähän niinkuin sattuu mahaan. En tiedä että onko pikkumiäs valahtanu sinne sängyn puolelle masua ja siksi vähän tuntuu ikävälle kun kiristää mahaa toiselta puolelta vai mikä on, mutta hyvin hitaasti on aina asentoa vaihdettava ja sängystä ylös nousta :)

Käyn nukkumaan kyljelläni, mutta hassusti herään aina niin, että alakroppa on kyljellään, mutta selästä ylöspäin olen selälläni.

Ah miten ihanaa! Eilen nukahdin suht nopeasti, kun kävin nukkumaan! Käytiin kylläkin vasta klo 23 aikaan sänkyyn, mutta ei ainakaan mennyt pyörimiseksi. :joyful: Mutta kyllä mua näin aamuisin väsyttää ijan törkeesti. Noh ei voi mitään, mutta toivon kyllä, että unirytmi kääntyisi ja mukautuisi samanlaiseksi mitä se oli pari viikkoa sitten, kun sain unta heti sänkyyn päästyäni. :)

Niin ja nukkumisasentoa on aika hankala löytää. Kääntyilen kyljeltä toiselle mikä on kuin urheilusuoritus ja saattaa aiheuttaa supisteluja ja vessassa pitää käydä miltei joka kerta. Mulla on pehmeä tyyny tukemassa vatsaa ollen hieman vatsan alla ja täkkiä taittelen hieman jalkojen väliin jotenkin. Vasemmalla kyljellä ois muuten hyvä nukkuu, mutta lonkkaa ja jalkaa alkaa pakottaa helposti. Tää oire oli poissa jonkun aikaa, mutta on nyt alkanut vaivaamaan useammin. Mut onneksi pystyy nukkumaan kuitenkin silläkin kyljellä - "kivun" sallimissa rajoissa.

Ite nukkunut kyljellään ja vasemmalla kyljellä ehkä hiukan pitempiä pätkiä kuin oikealla. Toki havahdun välillä öisin siihen, kun on pyörähtänyt selälleen, mut sit pyörähdän vaan takaisin kyljelleen.

Pitkään nukuin niin, että oli ihan tavan tyyny aina polvien välissä pehmentämässä polvien painamista toisiinsa. Noin viikko sitten alkoi tulla sit se ongelma, kun mikään asento ei oo hyvä. Siihen löytyi apu siitä, että laitoin tuon "polvityynyni" poikittain kyljen alle niin, että kylki ja maha molemmat lepäävät sen päällä. Sitten olen taas pystynyt nukkumaan. Epäilen meidän sängyn olevan niin pehmeä, ettei se anna enää kunnon tukea selkärangalle tän mahan kanssa, joten tyynyllä pitää korjata koko asentoa. Onneksi se tuntuu vaikuttavan positiivisesti myös jalkojen asentoon, koska en ole kaivannut tyynyä takaisin polvien väliin.

Mä nukun vain kyljelläni, ilman mitään tyynyjä - ei toimi mulla. En yöllä liiku ilman heräämistä, eli ei pelkoa että oisin selälläni/vatsallani. En kyllä ole edes mahtunut vatsalleni moneen kuukauteen, enkä muutenkaan nuku niin. Ja selälläni en pysty ollenkaan olemaan, tulee niin huono olo. Sama juttu kun menen neuvolaan, niin ei mua pystytä tutkia täysin selällään, vaan aina pitää olla vähän kyljelläni.
Ja yöllä käyn sen 2/3 kertaa vessassa yleensä.

Mä olen koko raskausajan hehkuttanut, miten hyvin nukun. Nyt se sitte viime yönä kostautui. Yhtään ei väsyttänyt ennen kolmea. Sitten nukahdin. Heräsin 3.38, kun koira oksensi, samoin viideltä. Sitte soikin jo kello 7.15, että saatiin tyttö päiväkotiin. Mulla on huippuviikonloppu alkamassa, tänään miehen kanssa vuosipäiväjuhlallisuuksia, huomenna tyttöjen kanssa picnik-risteilyä ja sunnuntaina sisustuskutsuja... Mukava lähteä ihanaan viikonloppuun hyvin levänneenä... :/

Mä nukun kyljelläni. Oon melkeen aina tykänny eniten siitä asennosta, niin ei oo ollu sen puolesta kauheita ongelmia. Mieluiten kyl nukkuisin tällä hetkellä selälläni. Tuntuu helpoimmalta hengittää siinä asennossa. (Mies pyys viime yönä vaihtaan toiselle kyljelle, koska hengitin niin äänekkäästi.) Mutta voi vitsit se kyljen vaihtaminen on kyllä sellanenkin operaatio :hilarious:

Kuulostaa niin tutulta tuo kääntyily ja vääntyily, kun mikään asento ei tunnu hyvältä. Nukun kans kyljeltään, koska selin makuulta tulee huono olo. Välillä nukun vartalotyynyn kanssa, välillä tungen pienemmän tyynyn mahan alle tueksi ja ährään peittoa jalkojen väliin tai toisen tyynyn. Aika taiteilemista kyllä :woot:

Mun yöunia ei vielä kroppa haittaa, mutta nukkumaan mennessä en meinaa saada unta. Joku täällä vinkkas siitä että laskis ja pirtäis silmillään numeroita sadasta alaspäin ja viime yönä virkeänä valvoessa ajattelin kokeilla tätä. Pääsin johonkin 80 ja 90 välille kun rupes oleen vaikeuksia pysyä oikeassa numerossa ja oisko 82 viimeisin mitä muistan. Eli varsin toimiva keino :D

Joo kyljelleen minäkin ja vasemmalla eniten.. silti aina välillä tulee herättyä ihan paniikissa ettei ole vahingossa kääntynyt liiaks mahalleen. Ja mäki kuulemma hengitän toisella kyljellä tosi raskaasti :/
Ens tiistaina lääkärille aika ja sovitaan sektiopäivä[emoji4]

Nyt alkaa tosissaa selkää särkeä:arghh:
Tähän asti ollu tosi hyvä olo, mut nyt parina päivänä kävelly paljon (ei ollu talvirenkaita vaihettuna ei:banghead:) ja pakannu muuttoa varten, niin kyllä jomottaa selkää.
Välillä supistaa mut ei onneks kipeesti. Ehkä tää tästä kun meno taas rauhottuu!

Takaisin