Vaivat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on jostain syystä tullut ilmavaivoja ja mahaan sattuu muiden kipujen lisäksi sekin, että maha on ilmaa täys. Ja nyt ihoa kutittaa. En kyllä usko, että olis sitä maksavaivaa, kun kutina ei oo kämmenissä.

Mistä sua kutittaa? Se kutina voi olla myös mahassa ja jalkapohjissa.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Tänään on aamu seitsemästä asti tuntunut kun kohdun revittäis sukkapuikolla ja tämä tuntuu jatkuvasti ja kipu ei hellitä vaikka mitä asentoa koittaa, jumppapallon päällä istuminen on vähän auttanut mutta koko ajan tuntee kun sukkapuikolla vetäisi :/ mistähän tämmönen johtuu?

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Vaikea sanoa, kaipa ne paikat aukee siellä vähitellen. Mua kyllä helpottaa että teillä muillakin on samat olot. Musta tuntuu että koko lantio ja häpyliitos olis jotenkin irrallaan. Pystyn kävelemään vaan lyhyitä matkoja ja senkin todella hitaasti ja vähän väliä on istuttava. Mä oon kun joku pahasta reumasta kärsivä mummo! Mulla on kans noita kammottavia vihlasuja tonne alakertaan. Ja Syysmorsiamella oli niitä ilmavaivoja. Mä heräsin just viime yönä vatsakipuihin ja kävin sitte pisulla. Inhottavaa tunnetta mahassa molemmin puolin, mun mielestä suolistosta peräisin. Kai se vauva painaa ne suolet lysyyn kun joutuu kyljellään nukkumaan. Mutta kiva lisä taas tuokin vaivalistalle....:confused::mad:

Oletteko säästyneet raskausarvilta tähän asti? Itse ihmettelen kun yhtään arven arpea ei mahaan ole vielä tullut vaikka siihen epäilin kaikkein eniten tulevan kun on joutunut venymään iho niin kovasti kun ennen raskautta vatsa on ollut suht timmissä kunnossa. Mutta pakarat ja reidet ovat saaneet sitten mahankin edestä repeämiä, pakarat ovat todella pahasti revenneet ja näyttävät todella karseilta :/

Sama juttu täällä. Mahassa ei ole niin mitään. Rinnoissa vähän jotain himmeitä. Mutta pakarat ja reidet on ihan järkyttävät. Olisin kanssa odottanut että niitä olisi tullut ennemmin vatsaan, sehän tässä on eniten venynyt. Siinä ne myös olisi olleet vähemmän ärsyttäviä. Tiedä sitten vaikuttaako asiaan se, että olen vatsaa ja rintoja rasvaillut aika alusta alkaen, mutta pakaroita ja reisiä en.

Vaivoja... Kipuilua, jostain syystä eniten öisin, mutta myös päivällä jos meinaa rehkiä liikaa. Sitten on perus lievää huonoa oloa (joka tosin helpottanut vähän helteiden mentyä), toisinaan närästystä ja usein väsymystä. Väsymyksen syynä huonosti nukutut yöt. Herään aina yöllä nukuttuani 4-6 tuntia ja usein siitä eteenpäin nukun pätkittäin.

Nyt ymmärrän miksi synnytysvalmennuksessa sanottiin että älkää menkö sinne sohvan nurkkaan kun sinne jämähtää. Ihan totta, kirjaimellisesti meinaa juuttua kun on jo aika vaikea kammeta itseään ylös. :grin En viitsi enää yhtään piiskata itseäni siitä etten jaksa harrastaa liikuntaa, pienet kävelyt ja siivoilut saa luvan riittää kun nekin pistää supistelemaan ihan riittävästi.

Juu, kyllä ne siellä näköjään tietävät... Mun suuri projekti eiliseksi oli käydä kaupassa, jonne on joku 200 metriä, ja mietin koko päivän, että onhan tässä aikaa, luen vain tän kirjan loppuun. No, sitten olikin kello jo kuusi ja saunan lämmittäminen alkoi tuntua paljon houkuttelevammalta kuin kauppareissu... Ja jotenkin tässä nyt on hengissä selvitty, vaikka margariini ja tomaatit olivatkin lopussa.

Mä olen yrittänyt sopia kahvittelu- tms. tapaamisia aina muutaman päivän välein jonnekin vähän kauemmas kotinurkista; vaikka väsyttäisikin, jostain se energia on tähän asti aina löytynyt ja jälkikäteen tajuaa, miten hyvää tekee siirtää katse aina välillä hetkeksi pois omasta navasta. Kieltämättä se on erityisen antoisaa silloin kun tapaa noita muutaman kuukauden ikäisten vauvojen äitejä; omat murheet asettuvat aika hyvin mittasuhteisiin kun niiden huolet koskevat jo ihan oikeaa elävää avutonta olentoa. Ja toisaalta samalla näkee sen lapsen tuottaman ilon, mikä itsellä on vielä edessä :)

Mutta ihanaa myös, että silloin tällöin voi päättää pitää päiviä, joina ei ihan oikeasti tarvitse jaksaa muuta kuin laiskotella. Tai siis olen ihan itse tämän luvan itselleni antanut eli olen myös ainoa, joka sen voi perua :wink

Mä luulen, että tän vauvan pää on laskeutunut jo aika alas, koska paineentunne on kova ja vessassakäynti tukalaa. Kumpikaan, iso- eikä pieni hätä ei tule helpolla ulos. Tuntuu, että se pää on siellä niin tiellä. Pissallakin joutuu heilumaan eri suuntiin, että saa rakon tyhjäksi ja ummetus on ihan infernaalinen. Mietin jo, että pitäiskö tässä elää pelkillä luumuilla koko loppuaika.

Sakura, mulla on juurikin samat fiilikset. Välillä ei taho saada pissaa liikkeelle vaikka rakko on täynnä. Varsinkin yön jälkeen. Nyt oonkin saanu kahtena viime yönä nousta vessaan kun aiemmin oon saanu nukkua aamuun asti. Onneksi toi kakkospuoli toimii ihan kivasti eikä ummeta.

Itu, toi sohvajuttu pitää niin paikkaansa! Mä tykkään iltaisin lojua sohvalla, syön samalla iltapalaa ja katon telkkaria. Sit kun oot jonkun aikaa istunu siinä niin voi jestas sitä ylösnousun vaikeutta! Koko kroppa on ihan jäykistyny.

Pitäs olla joku kahva jonka kanssa vetää itsensä ylös sieltä pehmeästä sohvasta kun toi kova vatsakumpu estää vatsalihasten käyttöä. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kaveri oli viimeisillään nykäissyt saunan lauteen takalaudan irti, kun oli ottanut siitä tukea ylösnousuun...

Tuntuu kyllä, että jotain olennaista raskaana olemisesta jää kokematta, kun ylösnousemukset sujuu edelleen ihan vatsalihaksilla, kengännauhojen kanssa ei ole ongelmia ja nauhattomat kengät vedän jalkaan yhdellä jalalla seisten tukea ottamatta ;-) Odotan vain jännityksellä, palautuvatko lihakset sitten tosiaan synnytyksen jälkeen hitaammin kun eivät ole kunnolla antaneet periksi. Niin kai jossain väitetään... Mutta en olisi tosiaan uskonut että raskaana oleminen voi olla fyysisesti näin kevyttä, vaikka kai se pahin aika on vielä edessä. Paljon myötätuntoa ja tsemppiä teille jotka kannatte vaivoja kahden edestä :-(

Lihaksiin liittyen: jostain luin (luultavasti en kuitenkaan täältä?), että vastalihasten treenaamista ei pitäisi aloittaa liian aikaisin, pitää antaa palautua ensin oikealle paikalleen ja vasta sen jälkeen. Jos aloittaa liian aikaisin, palautuminen voi pidentyä. Mää olen jo katsellut valmiiksi eri jumppa mahdollisuuksia yliopistolta ja lähialueelta. Haastavaksi liikunnan aloittamisen tekee se, että mies on aikuisopiskelija eli on töissä 8-16 ja 16-20 koulussa 3 iltaa viikossa, joten kamalasti aikaa ei omille harrastuksille tule olemaan. Mutta ainakin aloitetaan reippaat vaunulenkit vauvan ja koiran kanssa, ehkä viikonloppuisin voisi vaikka bobypumppiinkin päästä :)

Mulla on käsitys että n.3kk pitäis varoa treenaamasta suoraan vatsoja. Mutta kyllähän ne vahvistuu samalla muun liikunnan yhteydessä. Mutta varmasti aika yksilöllistä se palautuminen. :) yks kaveri oli salilla 3 viikkoa synnytyksestä, hyvin kuulemma treeni kulki vaikka vähän vatsalihaksia joutuikin alkuun varomaan.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on aikalailla samat rytmit kuin syyskuisella, yritän jotain pientä menoa vaikka kaupungille kahville kehitellä ultra- ja neuvolakäyntien lisäksi että tulee edes vähän poistuttua neljän seinän sisältä. Mutta on myös ihanaa pitkästä aikaa lueskella kirjoja ja olla vaan, ja siinä välissä vähän laittaa kotia. :)

Onneksi mulla ummetus on poistunut ja toivottavasti ei tulekaan enää takaisin!! Nyt on tilanne enemmänkin päinvastainen, taitaa kroppa valmistautua synnytykseen jo...

Vatsalihasten kanssa on syytä olla varovainen alkuun. Muistaakseni viimeksi palailin liikunnan pariin 3kk synnytyksen jälkeen. Mulla kylläkin oli se repeämästä toipuminen muutenkin toi hidasta ja paineen tunnetta oli alapäässä pitkän aikaa joten en uskaltanut aiemmin. Tosta 3kk oon kyllä muutenkin kuullut puhuttavan.

Mä tarttisin tollasen kahvan mun sohvalle ja kohta varmaan myös jonkinlaisen rollaattorin. Alkaa olla kävely sen verran hankalaa...

Joo vatsalihaksille kannattaa antaa aikaa palautua, koska jos niitä alkaa heti treenata niin eivät välttämättä palaudu ollenkaan sivuilta omille paikoilleen ja sitten keskelle vatsaa jää pehmeää tyhjää tilaa kun vatsalihakset eivät ole palautuneet yhteen

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

olin jo meinannut tulla täältä kysymään, että millaisia ne menkkamaiset kivut oikein ovat, kun mulla ei ole koskaan ollut. sainpas ahaa-elämyksen nyt, kun niitä vihdoin on alkanut tulla. oli tainnut aika vähän kullata muistoja :grin toisinaan tuntuu myös paineen tunnetta tai hetkellisiä viiltäviä kipuja. maha tuntuu välillä tukalalta ja joku siellä naksahtelee. suurimman osan ajasta voin ihan hyvin, mutta jospa se synnytys pikku hiljaa alkaisi lähestyä...

Hyi... Mulla tuli aamulla vuotoa, joka todennäköisesti oli paksua valkovuotoa, mutta saattoihan siinä olla limatulppaakin (?) mukana. Mutta hyi sen takia, että oli osittain VIHREÄÄ! Mitä tää nyt on? Voiko johtua siitä, että multa löytyi sitä jotain bakteeria (joku perusseula, joka tehdään kaikille, kun synnytys lähenee) emättimestä? Pitäiskö tästä olla huolissaan?

Jotain muistan kuulleeni/lukeneeni vihreästä vuodosta. Kannattaa ehkä kysäistä neuvolasta tai äippäpolilta neuvoa.

catti: kutina on ajoittaista ja sitä on reisissä, vatsassa ja kaulassa, jota ei ainakaan saisi raapia, kun on noita luomia tullut niin valtavasti. Tänä aamuna peilistä katsoessa huomasin, että olin yöllä raapinut yhden luomen auki ja siitä tuli verta. Kiva kiva...

Närästys on kyllä kestovaiva. Aina kun menee makuuasentoon, niin alkaa se kamala röyhtäily. Hirrveen seksikäs olo, kun pierettää ja närästää ja kääntyminen on vaikeeta ja nenä on tukossa ja sen takia vissiin oon alkanut kuorsaamaankin. Ei hitto miten hehkeetä! :D

Mul on Losec resepti tohon närästykseen. Joka aamu kun ottaa niin ei oo närästystä näkyny :) onneks polilla otin puheeksi niin selvisi että saa syödä muutakin kun rennietä siihen vaivaan.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin