Vaippapohdintoja

Joo kertsejä menee 5-7 vuorokaudessa, kestoja sit viel enempi kun niit on kyl pakko vaihtaa 3 tunnin välein.... Mä ostin nyt sellasia Myllymuksujen kuivaliinoja, josko niiden kanssa pysyis neidin pylly kuivemman tuntuisena eikä niin ärtyisi kestoista :) Kun mulla on siis noi kestot kaikki sellasia et se kangas ei oo mitään coolmaxia tms. niin tuntuu märältä.

Outoa ku siirryttii vaipoissa 3-kokoo ni nyt on jo 3 kertaa falskannu lahkeesta shaibat! Ykkösissä ja kakkosissa ei kertaakaa falskannu pissat tai kakat mut nois nyt tosiaa jo kolm e kertaa tullu shaibat lahkeesta.. Onkoha ne sit viel liia isoja? O.o kakkos koko kyl tuntuu nii pieneltä jo et mielummi käytän vähä reilumpia ku kiristäviä tinttanoita..

^ Kuulostais liian isolta näin mutuna, jos pääsee falskaamaan..

Tänään totesin, ettei musta ole kyllä kestovaippailijaksi. Poju oli tänään ilmakylpyä ottamassa, niin alkoi siihen vääntämään kakkaa. Noh, ei muuta kuin alla olevaa harsoa kääntämään eteen, että sinne kerääntyy. Hyvin menee, mutta se harson peseminen.. Kun se imi sitä kakkaa... Juu-u ei vaan oo mun juttu... o_O Pistin harson sitten roskiin... :oops:

Mä olen tosi ahkera vaipanvaihtaja, ja meillä niitä menee varmasti kymmenkunta per päivä, ainakin... Ihan noin usein ei varmasti tarvitsisi, mutta mua itseä ahdistaa, jos tunnen, että vaippa on märkä. Toisaalta eipä ole pojalla ollut minkäänlaista vaippaihottumaakaan, tiedä sitten onko tiheän vaipanvaihtovälin, ilmakylpyjen vai minkä ansiota. Vaihdan vaipan myös yösyötön yhteydessä.

lunastar, täälläki muutamat kerrat on tullu kakka hoitopöydällä harson päälle, onhan se aika.... mielenkiintosen näkönen se harso sen jälkeen, mut oon lyöny sit vaa likoomaan ja siitä myöhemmin märkänä pesukoneeseen ja lähti valkonenkin harso ihan puhtaaks!

Joo mä siitä ensin yritin niitä kakkoja huudella pois, et ois sen sit pessyt 90 asteessa. Mies siihen tuli viereen ja totes, et pistä roskiin. Turha sitä yrittää pestä. Eka vahinko vasta noin ja niitä harsoja iso läjä, niin aattelin, et menkööt roskiin. Kun kakkakin oli täynnä rotavotusta (rotatehoste saatu maanantaina)

Miul on käyny monta kertaa et hoitopöydälle tullu kakat ja kaks kertaa käyny nii kivasti ku menny vessaa pesee pyllyä ni typy onki siin matkalla päättäny viel töräyttää kakat ni sitä kakkaa on lentäny seinille lattialle ja miun jaloille :grin Kyllä nauratti kummallaki kerralla ja kaiken huipuks enneku siivosin ne kakat seinästä ja lattialta ni piti ottaa kuva ja lähettää miehelle.. :laughing002 Ka toisella kerralla kävi viel nii ihanasti et toinen koirista kerkes nuolla osan niistä kakoista ku ite kuvasin ja miehelle viestiä laitoin :laughing021

• Tykkään
Reaktiot: tiu
Meil on neiti vaiks kuinka monta kertaa kakannut tai päästellyt märkiä paukkuja vaipanvaihtopöydällä harsolle, kun on ilmakylpyä saanut. Me vaan heivataan ne pyykkikoriin (meil on kaks sellasta isoo lankakoria kaapissa, toiseen tulee värilliset/tummat ja toiseen valkoiset pyykit) ja sit pestään 60 asteessa, puhtaaks on lähtenyt :) Ihan yhtä lailla kuin kestovaipatkin. 60 asteessa pesu riittää, silloin tällöin voi sen 90 asteen keittopesun tehdä.

Heidi, onks teil Libero vai Pampers? Mun mielestä Pampersilla on 3-koosta eri malleja, kantsii tsekata onks teil se New Born vai joku muu. New born pitää parhaiten maitokakat sisällään, jos on Active fit tai sit se joku kolmas jonka nimeä en muista, niin ne ei välttiiks pidä maitokakkaa niin hyvin, vaikka onkin samaa kokoa.
Tai sit on vaan liian iso vaippa, tai huolimattomasti laitettu :wink

Odotusaikana mietin, että oisin kestovaippaillu, mutta niin se vaan on jäänyt, ja pampersin kertiksillä mennään. Niitä menee joku 7-8 päivässä, mutta ei varmaan tarvis niin usein välttämättä vaihtaa. Mutta eipä oo vaippaihottumaakaan ollu lain =)

Miul on käyny monta kertaa et hoitopöydälle tullu kakat ja kaks kertaa käyny nii kivasti ku menny vessaa pesee pyllyä ni typy onki siin matkalla päättäny viel töräyttää kakat ni sitä kakkaa on lentäny seinille lattialle ja miun jaloille :grin Kyllä nauratti kummallaki kerralla ja kaiken huipuks enneku siivosin ne kakat seinästä ja lattialta ni piti ottaa kuva ja lähettää miehelle.. :laughing002 Ka toisella kerralla kävi viel nii ihanasti et toinen koirista kerkes nuolla osan niistä kakoista ku ite kuvasin ja miehelle viestiä laitoin :laughing021

Mulla on kans käyny tuo kakkakanuuna, oli soosit sukilla ja seinissä :P. Parasta tietenkin pojan helpottuneentyytyväinen ilme, kun sai turhan tavaran pois, ja ite seisot sontakuorrutteessa. Onneksi kylppärin pinnat on helppo pestä, ja pesukone lähellä..

lunastar, kommentoin hauskaksi ihan positiivisella mielellä :p johtu vaan mieleen, kun niin useasti piti kakattaa tyttö hoitopöydälle, ja siis ihan normi käsipyyhkeiden päälle tursus sitä tavaraa.. äärimmäisen mielenkiintoista oli toki pönttöön enimmät siitä "kaapia" ja sit pestä pyyhe hanan alla ennen likoomaan laittoa. onhan siinä oma rumbansa.. :rolleyes:

Mut oon miettinu tsiljoona kertaa, et miten ihmiset saa jäämään tahroja, kakkatahroja! vaippoihin.. ite kyllä oon huuhdellu kakat tosi nopsaan pois ja sitten laittanu kylmään veteen likoomaan vaipan ja tahratta ovat sillä kestäneet..

Voiha se olla et huolimattomasti laittanu.. :wink:grin Meil on noita Liberon comfort vaippoja nytte, pampersista en tykkää ku se verkko tarrautuu peppuu kiinni, vai onks niissä isommissa sitä verkkoa ees? En tiiä ku liberoa ollu nyt koko aja ja toi paketti mikä nyt on meillä ni eka vaippapaketti minkä ite ollaa jouduttu ostamaa ni en oo ees paljo vaippapaketteja kaupassa tutkinu, ku äiti ostanu nii paljo vaippoja :grinNytki sillä on 3 vaippapakettia meille tulossa Ja just tuota liberoa :rolleyes:

Mietin siis tätä vaippojen määrää kysyessäni onko "oleellista" säästöä oikeasti tästä kestoilusta, miten mie sen teen (kuvittelen nyt siis suurinpiirtein mitä meilläki kertsejä menis näiden vastausten perusteella) niin kyllähän tuo vaippapaketti kait pari-kolme viikkoa pidempään kestää näin..

Pitäiskö "hankkia elämä" kun joutaa tällaisia sottailemaan :D

Mulla ainakin olis oleellista säästöä, jos vallan kestoiltais. Koska oon kaikki kestovaipat saanut siskoltani, mulla ei oo niissä yhtään rahaa kiinni. Paitsi nyt ne 5kpl kuivaliinoja ostin.

Mitäs si ku oikein laskis vesi, sähkö ja pyykkiaine kulut, ehkä jätemaksutkin? Taitaa siltikin säästää... Ja tietty hinta omasta työstä/vaivannäöstä :-D;-):-D
Nyt tais lähtee jo raiteiltaan ja vauhdilla :-D:-D

^ Mä ainakin anyway pesen joka päivä tai joka toinen päivä koneellisen pyykkiä (neiti puklailee usein niin menee vaatteet ainakin kerran päivässä vaihtoon plus yökkäri, ja pukluharsoja kuluu, ja käytetään eri harsoja vaipanvaihtoalusen suojana niin siihen usein tulee pissaa tai kakkaa hiukan), siinä samassa ne kestovaipat menee sit pesuun.... joten sitä kautta meillä ei tuu myöskään enempää kuluja kestovaippaillessa :)

Pelkkiä vaipparoskia tulee viikossa 4-6 pussillista (vähän pienempiä roskapusseja), joten kyl meidän omakotitalon jäteastia aikas kukkuroillaan on 2 viikon tyhjennysvälillä, silloin kun kerttiksiä menee enemmän eikä niinkään kestoja.

Eikös suositus oo kestoissa, et ne pitäis pestä 90 asteessa? Ja ainakin kakkaset versiot?

Muoks: Vastaus omaan kysymykseen. Käsitykseni oli väärä. Normi pyykkäys riittää ja suositus joka 3. 60 asteessa. Samassa jutussa vastattiin Sankon mietintään. On kedtovaippailu ekologisempaa (jos ei käytä kuivausrumpua tai -huonetta). http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Tarvikkeet/Kenen-pylly-on-ekologisin/

kedtovaippailu=kestovaippailu

Muokattu viimeksi:
Juu tosiaan pesu 40-60 asteessa riittää puhdistamaan kestot ja tappamaan riittävästi pöpöjä. Silloin tällöin voi 90 asteessa keittopestä jos tuntuu että imukyky on heikentynyt. Mutta sekään ei liity siis varsinaisesti pöpöjen tuhoamiseen vaan siihen että vaippa on tukossa (jos on esim. joutunut käyttämään talkkia / sinkkivoidetta tms.).

Luin ton lunastarin linkkaaman jutun. Pakko viel sanoa, että meillä sähkö on vesisähköä, joten siksikin pyykkääminen on ekologisempaa kuin maatumattomat kerttisvaipat... :wink Ja pesuainevalinnalla on myös merkitystä.

Mua oikein hamrittaa kun mein kestoilu on niin satunnaista. Mut nyt kun sain ne ostamani kuivaliinat pestyä ja kuivattua, niin aion kyl kokeilla nyt ihan kunnolla kestoilua, josko mein neidin herkkispylly kestäis liinojen ansiosta paremmin! :grin

Takaisin