Vaippapohdintoja

Pisti muutes silmään eilen k-marketissa käydessä (jep, käytiin poikkeuksellisesti ruokaostoksilla siellä, normaalisti s-market) et pirkka vaipat on järkyttävän edullisia, mut onko sit toimintakelpoisia? :) onko kellään kokemusta...

Miu, mitä kestoja teillä on tällä hetkellä käytössä, ja millaisilla imuilla?

Meillä on vähän kaikenlaisia. Imsevimset lisäimulla (tsi-froteeimu tai joku sellainen pieni pehmeä imu, esim mitä tuli äp-pakkauksen vaipan kanssa), pienet taskut eli äp-pakkauksen vaippa, tsi-taskuja tarrakiinnityksellä ja ebaysta tilattuja Alva newborn-taskuja. Imuina on noita froteisia (eli ihan ite ommeltu vanhoista pyyhkeistä), kaikenlaisia vaippojen mukana tulleita ja sitten ebaysta tilattuja isohkoja ohuita puuvillaimuja (voi taitella), ja ebaysta myös tilattuja pikkuharsoja (30x30) taiteltuna.

Nuo taskutkin kuitenkin usein vaatii kuoren, falskaavat vielä jonku verran.

^ Kuinka pitkällä vaihtovälill pysyy pissat ja kakat vaipassa niin että ei falskaa mistään?
Mä mietin et voiskin kokeilla froteeimuja, meillä on siis vaan bambua....

Kakka leviää kyl kiitettävästi heti kun tulee, mut onneks sitä ei tuu ees päivittäin :D Vaikka käytetään riisipaperia niin kyllä se kakka jotenkin onnistuu myös siihen itse vaippaan eksymään...
Vaihtoväli on varmaan sellasta ~1,5-2h, jos siitä menee paljo yli niin on sitte kyl koko vaippa (imut) litimärkä. Mutta ei se silti falskaa jos on kuori, on vaan märkä. Frotee on nopee imu, niin vois sopia esim sen bambun päälle.

Meillä kestoillaan päivät ja kertistellään yöt. Kestoina päivisin on ihan perusharso ja päällä pul-kuori. Pissat tai kahdet harso imaisee ja hyvin on kakatkin pysyneet vaipan sisällä. Jos on tarkoitus pitää yhtä vaippaa pidmempään, niin hamppuiset ja bambuiset imut on toimineet hyvin ja imevät pissaa kuin sieni.

Mein neidin herkkis-pylly on vaan tainnut liikaa tottua kerttisvaippaan kun se sit tietty tuntuu kuivemmalta ihoa vasten vaikka siellä pissaa oliskin.... heti on takapuoli näpyillä, punoittaa ja sellainen kurttuinen jos käytetään koko päivä kestoja :confused:

Miten Vipu merkit. Onko kestoista löytynyt oma suosikki? Entä kertiksistä. Meneekö Libero, Pampers vai joku muu?

Kestoissa on imsevimsejä, babylandia, totsbotseja, onnikasta ja yksittäisiä muita. Kaikkiin olen ollu tyytyväinen. Erillistä suosikkia ei ehkä tässä vaiheessa ole. No harso imsevimsen pul kuoren kanssa on ehkä ollut näppärin. Kertiksistä käytetään Natyja, niillä pääsee yön yli.

Martuti, hanki kuivapintasia vaippoja tai osta kuivaliinoja! Meil menee onneks kaikki, tuo ei (edelleenkään) välitä yhtään vaik olis vaippa täynnä sinappia saati sit jos vaippa on vähä kostee........

^ Niin niitä vaippoja joissa on coolmax-pinta? Mut hmm, meil on kyl muutama sellanenkin taskuvaippa mun mielestä... mut sit on enempi sisävaippoja joihin tarvii lisätä imua, oon sit käyttänyt bambua. Mul on kaikki kestovaippajutut tosiaan perittyjä isosiskoni lapsilta, niin en edes kaikista tiedä mitä materiaaleja ovat :oops: Mut vois kyl kuivaliinoja ja riisipaperia hankkia, kun vaan sais aikaiseksi. Ehkä tilaan netistä, tulee niin harvoin missään käytyä.

Joo mm coolmax (eli se reikäkangas) on kuivapintanen. Ja fleece. Riisipaperista en oikein osaa sanoo, ei se nyt ihan märäks jää mut kastuttuaan voi hiukan liimautua ihoon.

Onko teistä kukaan kokeillut/kokeilemassa vauvojen vessahätäviestintää (VVV)? Itse aloitin tytön kanssa viikko sitten(viisi viikkoa silloin) ja ihan oikeasti sinne pönttöön lirahtaa pissat/kakat useamman kerran päivässä, ei toki joka kerta
:gen014

Googlettamalla löytyy tietoa, mutta myös esim.
http://www.kestovaippa.fi/vaipaton.htm löytyy tietoa.

Pyrin viemään tyttöä pöntölle aina vaipanvaihdon yhteydessä, vaikka kakkakin olisi tullut, joskus tulee lisä"törähdys" vielä :) Aina kun jotain tulee niin kehun kovasti :) Tyttö on oppinut ymmärtämään mitä siellä pöntöllä tehdään. Toiset käytää esim. piss piss tai äh äh-tyyppisiä merkkiääniä, ite kyselen vain tuleeko kakka tai pissa :) Käytännössä istun kasvot pönttöön päin hajareisin ja tyttö on samoinpäin, ns. pissatusasennossa, mulla toinen käsi on jalkojen alla ja toinen tukee vartaloa mua vasten. Googlen kuvahaulla löytyy tuokin asento joltain nettisivulta.

Joskus onnistuu ja tulee molemmat samalla kertaa, joskus vain ollaan sen aikaa kun tyttö jaksaa olla siinä.

^ Mä oon tosta jotain kuullut, ja yks tuttavapariskunta käytti vessahätäviestintää kolmen lapsensa kanssa. Tulee huomattavasti vähemmän likavaippoja, oli ne sitten kesto tai kerttis.
Jotenkin vaan on itse sen verti laiska ettei oo jaksanut perehtyä asiaan sen kummemmin.....

Toihan oli hyvä toi Riinuliinun linkkaama artikkeli, oon aina aatellu että vaipattomuuteen vaaditaan heti jotain mystistä kykyä lukea vauvasta että no nyt sitä pissattaa mutta tuohan kuulosti yhtä loogiselta kuin koiran koulutus, että viedään lapsi säännöllisesti pöntön päälle ja kehutaan tietyllä äänimerkillä aina kun onnistuu! Voisin kyllä kokeilla ja kun en aio olla mitenkään fanaattinen niin luulen ettei siitä seuraa mitään ongelmia, vaikka se onnistuiskin :)

Eilen oli ekaa kertaa tytöllä imse vimsen vissiin pakkauksesta (2013?) tullu taskuvaippa. järettömän hyvä kangas pyllyä vasten! Imu siis aivan märkä kun kävin vaihtamaan mut pylly kuiva.

Miten pelkkien kertsien käyttäjät, montaka vaippaa keskimäärin menee päivässä/vuorokaudessa?

Takaisin