Vaippapohdintoja

Kunhan ollaan rokotteesta palautusta niin ruvetaan enemmän kestoilemaan. Sitten selviää sopiiko kakkoselle veljensä vaipat. Ainakin esikoisen aikana tuli kaksi vuotta käytettyä kunnes oppi kuivaksi juuri ennen vauvan syntymää. Nyt ollaan enimmäkseen käytetty kertsejä ja opeteltu kahden lapsen kanssa rutiineja(äiti ollut laiska :wink )
 
Nyt ollaan enimmäkseen käytetty kertsejä ja opeteltu kahden lapsen kanssa rutiineja(äiti ollut laiska :wink )
'Laiska' ei kyllä taida olla oikea adjektiivi, ahkera kertiksistä huolimatta! =)

Voishan sitä kestoilua tosiaan vähän selvitellä ja aktivoitua sen suhteen, kun oishan se luontoystävällisempää. Ja joskus oon kuullu väitettävän, että kestovaipoilla oppii kuivaksi nopeammin?
Nuo kertikset on vaan niin helpot...
 
Osasyy miksi kestoilla yleensä lapsi oppii aiemmin kuivaksi on juuri se, että kestot tuntuu märemmältä pyllyä vasten niin lapsi ns. haluaa eroon vaipoista nopeammin ja tykkää käydä ennemmin potalla. Mutta se on ihan hyvä vaan :)
 
Esikoinen oppi kuivaksi kaksi vuotiaana :) kestopeppu kun oli.Tää äiti haaveilee uudesta pyykinpesukoneesta et arki helpottaa kun kuivuvat nopeesti ja kaksi viikkoa hiukan harmittanut käyttää kerttiksiä kun kaikki vaatteet saa samalla vaihtaa kun vaippa falskaa. Koneen vaihto isompaan ja paremmin likoamaan jouluna saan kuulemma.
Kaapissa odottaa esikoisen vanhat vaipat.
 
No siis ite oon miettiny just tuota sähkö ja vesi hommaa myös.. mut silleen oleellista lisää ei oo kait tullu pesumääriin, kun pyrin aikasemmin pesemään pyyhepyykin erikseen, niin nyt oon sit pyyhkeet ja vaipat pessy samassa. Niihin kun en koe tarpeelliseks huuhteluainetta laittaa (pyyhkeet)
Mut sit taas omat vaatteet kyl haluun höystää miedolla tuoksulla :wink
 
Mistä ootte hankkineet kestovaippanne, ja mitä kaikkea siihen kestoilurutiiniin kuuluu? Tällä alalla kun oon ihan täysnoviisi..

Mutta kuivaksi 2v houkuttais kyllä, niin mielelläänhän sitä tekee homman itelleen ja pojalle helpommaksi jos vain voi =)
 
Käytettynä oon mie suurimman osan kestoista ostanu, esim huutonetistä. Esikoiselle ostin paketin Babyland taskuvaippoja uutena, en muista miltä nettisivuilta. Tein myös ite sillon muutamat taskuvaipat.
Kannattaa kestoiluun tutustua erilaisilla sivustoilla, paljon löytyy tietoa :)

Jonnehi on tehtävä valitus, olin yövaippaa laittamassa tytölle, mut käteen sattu rikkinäinen libero!! Kele, aivan mytyssä oli ja REVENNY yhestä kohtaa.
 
bjorkm, ekalla sivulla tässä samaisessa viestiketjussa on enempi juttua kestovaipoista, ja linkkejä joihin kannattaa tutustua :)
 
Muokattu viimeksi:
Itse ostin suurimman osan uutena raskauskeiju.fi banylandeja käytin ja tykkäsin niitä pojalla käyttää. Kylässä ja öisin käytin kertsejä mutta muuten kestoja. En kokenut sitä kovin vaikeaksi nyt vaan kahden lapsen rutiinit ja nuorimman rota rokote vienyt innostuksen kestoista. Jostain täytyisi taas saada kipinä kestoiluun ei tarttis koko aikaa raahata roskia ulos ja sais vanhat vaipat käyttöön. Omien vaippa tuhlailujen jälkeen laskin et esikoisen ekan vuoden jälkeen ois säästöä. Eli nyt kun käyttäisi olisi jokainen sentti kotiin päin.
 
Ja kuivaksi oppiminen on sekä lapsesta että vanhemman kiinnostuksesta kiinni. Osa lapsista ei suostu aikoihin potalle toiset istuu mielellään. Osalle vanhemmista on helpompaa vaihtaa vaippa kun viedä lapsi säännöllisesti potalle. Itse aloitin 1-vuotiaalle pottausta ensin tutustuttiin vaatteet päällä siihen. Sen jälkeen tuli aina pissaa jos vei heti kun heräsi potalle ja tätä rataa jatkettiin ja taukoja pidin jos toista ei huvittanut pottailu.
 
Höh, nyt kun sit oon löytänyt että mitkä noista siskolta saaduista kestovaipoista on parhaita ja istuu tytölle parhaiten, niin niitä ei oo ku muutamat sopivat....
Tykkään eniten pul-kuorisista taskuvaipoista, ne on helpoimmat. Saa ite laittaa sellasen satsin imuja kuin haluaa.
Aio:t on siitä ärsyttäviä et ne kuivuu niin kauan, ja imumäärä ei oo meille sopiva.
Sisävaipoista en tykkää kun en halua käyttää villiksiä kosteussukuna, koska niiden päälle harvoin enää mitkään nätit muut housut sopii. Ja mua inhottaa kun se lanoliini tuoksahtaa niis villiksissä. Voishan sisävaipan päälle toki irrallisen pul-kuorenkin laittaa, mut sellasia mulla ei oo ku yks.

Parhaat on ollut nyt siis Nallen pul-kuoriset taskuvaipat, koko S (menee myös M). Sinne sit laitan bambufrotee-imua (tiima), ja vaippaan ihoa vasten Myllymuksujen kuivaliina.
 
Muokattu viimeksi:
Nonni, nyt mä tein kunnon inventaarion mein kestovaipoista.
Laitoin kaikki NB-kokoiset jo pois.

Ja onhan meillä sittenkin hiukan enemmän sopivia ja kivoja vaippoja. En vaan tajunnut että muutamilla valmistajilla M-koko onkin jo meille sopiva, vaikka pääosin menee S-koko.

Pul-taskuvaippoja on kyl vaan 4.
Sit on 2 AIO-vaippaa, ja sisätaskuja on 4 ja sit yks sisävaippa.
Harmi vaan kun mul on vaan yks sopiva pul-kuori niin sisätaskujen ja sisävaipan käyttö on sit vähän haastavaa, koska mä en tosiaan jotenkin niistä villiksistä tykkää.
 
Hah oli kyl kauheeta hetken aikaa ku lanoliinitin kaikki uudet villikset ja ne haisi pitkään lampaalta :D
Kokeilin tänään ekaa "kiinavaippaa" eli pul-kuorista taskua, olihan se toki iso reisistä tuolle hoikkikselle, mutta kuoren kanssa ihan toimiva paketti. Sitä odotellessa että tuo vauva keräis vähä läskiä reisiin...
 
Mein äiti toi tuliaisina muutaman kestovaipan, niin pitääpä nyt tutustua siihen prosessiin. En ollu maininnu asiasta mitään, mutta just olin miettiny kestoiluhommia :)
 
Mie tykkään mullumuksujen aio -vaipoista. Muita aio:ja ei olekaan, siis muun merkkisiä. Oon laittanu jotain ohkasta lisäimua niihinkin, uskaltaa pitää päiksyjenki yli niin.
Loput on sit taskuja, just tykkään sen tähen miekin kun voi ite sen imumäärän määritellä. Ja siis Tsi -taskuja ovat. Aah, meinas unohtua! Pari sunbabyn neppitaskua on.

Mie en tykkää näistä erillisistä kuori viritelmistä tai villiksistä, sillon ekoina viikkoina ne iv:t oli hyviä, mutta mutta.. ei vaan oo kivoja enää :D
 
Meillä saa kaupungilta vauvalahjaks royal kestojen aio:n missä on teksti "aarre Ulvilasta" :wink ihan kelpo vaippa oli, ku kerran kokeilin. Mut kestää tosiaan iäisyyden kuivuu ku pesee...
 
Takaisin
Top