Vaippapohdintoja

Karviainen

Silmät suurina ihmettelijä
Nyt himottais hirveästi ostaa Tots Bots vaippoja (kestis) kun ne on niiin söpöjä ja saatu kuulostamaan ainankin niiiin helpoilta! Ja tietenkin se että ei lisätä roskan määrää.. Ensimmäinen kun tulossa niin ei vaan ole tuota tietoa vielä vaippatarpeesta.. Ajattelin ottaa semmosia hetivalmiita Easyfittejä (jotka ei välttämättä kestä suuria yöpissamääriä) JA bamboozle stretchejä, jotka koostuu sisävaipasta ja kuorivaipasta ja soveltuu hyvin yökäyttöönkin. Sivustolla luki että noin 20-25 vaippaa riittää jos pesee päivittäin/joka toinen päivä. Nyt tässä yritän pohtia että minkä verran kannattaa olla mitäkin, enemmän ns päivävaippoja vai yövaippoja. Kun hintahan noissa on aika messevä niin ei viitsisi kauheasti möhliä. Toisaalta jos tällä säästyy ostamasta kertakäyttösiä niin sittenhän tommonen 400 euroa ei oo paha. Oiskos täällä kyseistä tuotemerkkiä tai kestiksiä käyttänyttä immeistä joka osaisi vähän vinkkailla? Oiskohan joku kirjottanut blogia kestoilusta, ois kiva lukea tuoko se tullessaan millaisia haasteita. Hjälp!
 
Kestovaippailusta:

Mä olen kanssa ajatellut kokeilla kestovaippailua. Omakohtaista kokemusta ei siis ennestään ole, mutta sivusta seurasin kun sisko kestoili 3 lapsen kanssa. Sain nyt aika kattavan aloituspaketin siskoltani, siinä on vähän kaikenlaisia vaippoja niin voin kokeilla, mikä niistä on mun juttuni.

Sitä sisko juuri sanoi, että alkuun ei kannata hamstrata isoa määrää jotain tiettyä vaippaa, kun jos juuri se ei sitten omalle lapselle olekaan se paras vaihtoehto. Niissä kun on eroja.

Eniten mulla on nyt vastasyntyneelle Imse Vimsen flanelletteja (joka on siis sisävaippa), ja siihen pul-kuoria päälle. Siihen voi sitten laittaa vaikka vielä harson lisäimuksi, tai voi käyttää niitä kuoria vain harson kanssa aluksi vastasyntyneellä. Lisäksi mulla on mun äidin tekemiä sisävaippoja, joiden päälle tulee villahousut. Vähän isommalle lapselle mulla on sitten pul-taskuvaippoja, eli niihin vaan sujautetaan imut sinne taskuun, muuten käyttövalmiita. Myös sisätaskuvaippoja on muutamat, ne tarvitsee sitten vielä kuoren tai villahousut. Muutamat AIO:t on myös, mutta ne kuivuu aika tuskaisen hitaasti niin en usko että tykkään niistä... taskuvaipat taitaa olla isommalla lapsella sitten kätevimpiä, koska niissä saa itse helposti laitettua imua juuri sen verran ja sinne kuin tarvitsee. Käy siis päivä- ja yövaippana, imujen määrää muutellen.

Olen ostanut silti kertakäyttövaippojakin pari pakettia, kun monesti ihan vastasyntyneen kanssa kestovaippailu voi olla haasteellista. Ja saattaa olla että kun lähtee jonnekin kauppakeskukseen tai kyläreissulle, niin voi olla mukavampi ottaa kerttiksiä mukaan.

Mutta pääosin yritän kyllä kestovaippailua, varsinkin kun olen ilmaiseksi kaiken tarvittavan saanut! Niin sehän on aivan jättimäisen suuri säästö, jos kertakäyttövaippoja ei juurikaan joutuisi ostamaan. Ja kestovaippailu tulee kyllä muutenkin siis paljon edullisemmaksi kuin kerttisvaippailu, varsinkin jos ostaa kirppareilta käytettyjä. Keittopesee ne sitten vaan ennen ekaa käyttöä 90 asteessa, niin kyllä kuolee kaikki pöpöt!
Lisäksi kestovaippailu on todella ekologista, ei tule sitä valtavaa muovijätteen määrää joka vain kipataan kaatopaikalle, ja se muovi ei ikinä maadu.
Me asutaan omakotitalossa, joten meidän pitäisi joko ostaa isompi jäteastia tai lisätä jäteastian tyhjennysväliä, joka toki maksaa jotain, jos käyttäisimme vain kertakäyttövaippoja.
Jotkut lapset saattavat saada ihottumaa kertakäyttövaipoista, joten kestot ovat ns. peppuystävällisempiä :)

Siinä nyt mun mietteet siitä, miksi päädyin kestovaippailuun.



Tässä olisi pari linkkiä, joista voi olla apua kestovaippailijalle:

Blogi: mm. vinkkejä kestovaippailusta, kestovaipan ompelu-, pesu- ja huolto-ohjeita
http://erasperhe.wordpress.com/tag/taskuvaipat/
http://erasperhe.wordpress.com/2013/09/14/kestovaipan-hoito-ja-ompelu-lyhyt-oppimaara/

Nettikauppa: Kestovaipan pesu- ja huolto-ohjeita
http://www.pientenparhaaksi.fi/product_catalog.php?c=22

Villahousujen pesu- ja hoito-ohjeita:
http://kotisivukone.fi/files/rehashop.palvelee.fi/villanhoito.pdf

Villahousujen neulonta-ohje:
http://www.kolumbus.fi/wilhelmiina/neuleohjeet.htm

Villahousujen neulonta-ohje:
http://www.ullaneule.net/0108/ohjeet_villapopat.html

Youtube-video: Harson taittelu ns. maitokakkapussiksi:
https://www.youtube.com/watch?v=CGKfg5o8NWo

Ohje harson taittelusta origamiksi:
http://www.pehemia.com/harson-taittelu-origamiksi-i-65.html

Kestovaippayhdistyksen sivut, hyvin kattavaa tietoa eri vaipoista ja niiden huollosta:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/


Lisäksi jos kuuluu Facebookiin, vinkkaisin muutaman ryhmän johon kannattaa liittyä. Kyseisistä ryhmistä saa myös paljon tietoa kestovaippailusta, sen lisäksi että toimivat kestovaippakirppiksinä. Ainakin OMV-ryhmässä on paljon hyödyllisiä tiedostoja tallennettuna joissa on paljon vinkkejä ja ohjeita.

Kestovaipat ja kantovälineet kiertoon, (O)sta, (M)yy, (V)aihda:
https://www.facebook.com/groups/kestotuotteetkiertoon/

Kestovaippayhdistyksen kirppis ja tuki:
https://www.facebook.com/groups/KestovaippayhdistyksenKirppisJaTuki/

Kestovaippakirppis:
https://www.facebook.com/groups/136189396483064/
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos Martuti, oli kiva kuulla sun suunnitelmat! Ja kiitos linkeistä pitääkin mennä lueskelemaan!
 
JUST eilen mietin, et pitäski tehä aihe (kesto)vaippailusta, kun oon nyt iteki alkanu siihen perehtyyn:grin

Aion alkaa kestoilla ihan vuvan syntymästä asti, oon seurannu kaverin kestoilua nyt 1kk vauvan kanssa. Heillä on just tuokin, että vauvan iho ei kestä kertakäyttöisiä, menee heti ihan punaiseksi. Ite oon hiukan hamstrannu myös noita flanelletteja sekä harsoja ja opetellut harsojen taittelua. Päälle sitten pul-kuori tai villikset. Villikset on vauvan päällä niiiiin söpöt ja tosi hyvät kesälläkin kun hengittävät! Lisäksi löytyy muutamia muita käytettyjä sisävaippoja ja pari taskuvaippaa kokeilun vuoksi.

Kaverilta opittuja kestoilun hyötyjä on myös hajuttomuus (kestovaipat ei haise, kertikset lemuaa kauas jo pelkästä maitokakasta). Itse tykkään, että ei tule sitä roskaa niin kauheasti, kun meillä tulee sitä jo nyt ilman vaippojakin ihan riittävästi! Lisääntyvä pyykki ei haittaa, meidän pyykinpesu on nykyisin aika pientä ja vauvanvaatteita kun joutuu kuitenkin tiuhaan pesemään niin siinähän ne vaipat menee samassa.
 
Mä kans nyt aloin miettimään kestovaippoja, kun kävin vaippahyllyllä kauhistelemassa vaippojen hintoja. Harmi kun oma kaveri ehti diilata omat kestovaippansa toiselle kaverille, mutta täytyy katsoa ja suunnitella - ja seurata Toria ja Huuto.netiä, jos löytyisi edullisesti kestovaippoja käytettynä :)
 
Ja jos lunastar olet Facebookissa, niin tuolla aiemmassa tekstissäni vinkkasin pari Facebook-kirppistä, joista tekee myös hyviä ja edullisia löytöjä kestovaipoista :) Niistä saa myös paljon vinkkejä...
 
Ja jos lunastar olet Facebookissa, niin tuolla aiemmassa tekstissäni vinkkasin pari Facebook-kirppistä, joista tekee myös hyviä ja edullisia löytöjä kestovaipoista :) Niistä saa myös paljon vinkkejä...

Täytyy myöntää, etten työpäivän lomassa kauheen tarkkaan ehtinyt lukaista kirjoittamaasi viestiä (tai lähinnä mitä linkkilistat sisältää). Kiitos :) Täytyykin alkaa niitäkin tutkimaan :)
 
Kertakäyttövaipat otetaan meillä käyttöön. Ensimmäinen lapsi, niin paljon ihmeteltävää muutenkin, että ei jaksa niihin kestovaippoihin perehtyä. Ostetaan varmaankin Lidlistä Cien merkkiä koska se on arvioitu hyväksi (melkein paras) testeissä, sen lisäsi, että se on halvin 0.13 senttiä kpl
 
Mä olen ihastunut kestiksiin, nyt pitäis vaan oppia käyttämän niitä! Kestovaippayhdistyksen sivuilta taisi saada tilattua ilmaisen oppitunnin :) Paljon vähemmän rasittavalta kuulostaa pestä pyykkiä useammin entä käydä viemässä roskat jopa kahdesti päivässä... Mullakin on kuulemma käytetty harsoja ja vasta kuivaksiopetteluvaiheessa kertiksiä. Olen löytänyt kirpparilta jo vinon pinon erilaisia, nyt pitäis vaan kekkasta että kuinka ne toimii!
 
Kertakäyttövaipat otetaan meillä käyttöön. Ensimmäinen lapsi, niin paljon ihmeteltävää muutenkin, että ei jaksa niihin kestovaippoihin perehtyä. Ostetaan varmaankin Lidlistä Cien merkkiä koska se on arvioitu hyväksi (melkein paras) testeissä, sen lisäsi, että se on halvin 0.13 senttiä kpl

Sama juttu, et liikkeelle lähdetään ihan kertiksillä, kun ensimmäisen kanssa kaikki muutenkin uutta ja ihmeellistä. Mutta sitten vähän myöhemmin voisi harkita kestiksiä. Täytyy tutkia :) Meillä on onneksi kodinhoitohuoneen ovella (ulkona) oma roskis vaipoille, niin ei tartte vähän väliä viedä roskia roskikselle. Ja toi Lidl oli hyvä vaihtis, täytyy sitäkin ostaa yksi pakkaus testiin ja katsoa mikä on itselle paras :) Kaveri suositteli Pampersin newbornia, joten sitä kävin pikkupakkauksen jo ostamassa :)
 
^ Niin ja moni muutenkin aloittaa vastasyntyneellä mieluummin kerttiksillä, kun vastasyntynyt on niin "rimpula" että kestot saattaa falskata jos ei ole tarpeeksi pieni koko. Jotkut kiinnostuvat kestoilusta vasta sitten vähän myöhemmin... :wink

Mutta jokainen tyylillään. Mä en ole niin fanaattinen tuon kestoilun suhteen, että alkaisin solvaamaan niitä jotka kerttiksiä käyttävät (mutta harmi kyllä sellaisiakin kestoilijoita on). Varsinkin kun en itse edes vielä tiedä, miten kestoilu tulee sujumaan, ja ajatuksissa kuitenkin nyt ensin ns. osakestoilu, eli kerttiksiäkin on ostettuna juuri kauppareissuille ja kyläreissuille. Edes muutama kerttisvaippa vähemmän päivässä tekee jo paljon vuodessa!
Ostin Liberon New Born -kerttiksiä paketillisen.

Kertakäyttövaipoista:
Onko niistä erilaisia kokemuksia? Jokin merkki josta on huonoa / hyvää sanottavaa?
 
Esikoisella käytin ekana kuukautena pampers new bornia joka mielestäni piti ihon kuivempana kuin vastaava libero. Siskolla oli tyttö vauva ja taas piti enemmän liberoista eli kai ne ihan maku kysymyksiä. Tietysti saattaa vaikuttaa myös mikäli vauvan iho ei jostain syystä kestä jotain tiettyä merkkiä ite olen ollut tälläinen tapaus.

Mä olen esikoisen kanssa kohta kaksi vuotta osakestoillu ja samalla lailla meinasin nyt kakkosen kanssa toimia. Esikoisen jalat oli niin rimpulat et eka kuukausi tuli käytettyä enemmän kertakäyttövaippoja. Nyt oli tarkoitus kokeilla imsen flaneteilla kestoilua jos vaikka osaisi käyttää niitä nyt kun esikoisen aikana on tullut kestot tutummiksi.
 
Libero todettiin ehdottomasti parhaaks esikoisella. Pampersia kokeiltiin yks paketti mut istuvuus oli paljon huonompi. Ja isonpana just Liberon housuvaipatkin toimi paremmin.

Kokeilin huvin vuoks Muumeja ja sitä jotain toista suomalaista naturelli merkkiä, niin voi jestas :grin Eeeeeei toiminu. Kamalan kovia ja teki ihon järkyttävän huonoks.

Yhellä kaverilla ei kestoilu onnistunu esikoisensa kanssa, koska jostain syystä (huom,oli pessyt oikeaoppisesti vaipat) oli iho menny vauvalla huonoks kestoista... :eek: Mut toisen kohdalla ei oo nyt ollu mitään ongelmaa.
 
uh, nappasin kaverilta pari säkkiä kestoja tänään kyläillessä. Esikoisen kanssa siis aloittelin vasta joskus hänen ollessa 6kk, niitä samoja sain nyt takasipäin ja nuo kuosit on niiiin söpöjä :grin En muistanukka. Nyt on sit vastoin kun esikoisen kanssa noita Imse Vimsen Newborn kestoja.. eli tuo kuorivaippa ja se "imuosa" joista en tiiä en niin yhtään mitään mut himottaa kyllä nyt kokeilla ees.. Pitää lueskella noita Martutin antamia linkkejä, jos niistä jotain mielenkiintosta löytys...

Koen olevani kartalla tosiaan noista perus taskuvaipoista mut muuten en..
 
Ne ImseVimset on sellaisia, joita moni käyttää vastasyntyneellä. Muiden merkkien taskuvaipat yms. on yleensä koosta S eteenpäin, joten sitten vasta parikuukautiselle vauvalle menee.
ImseVimsejähän voi käyttää niin, että laittaa siis sen sisävaipan, (IV:n sisävaippaa kutsutaan flanelletiksi), ja siihen sitten päälle sen kuorivaipan. TAI voi käyttää sisävaippaa villahousujen kanssa, ei falskaa niin helposti. Lisäimuksi voi taitella vaikka harsoja, jos tarvii. TAI voi taitella harsoista vaan sisävaipan, ja siihen IV:n kuori päälle.
Nuo keinot vissiin parhaiten toimii vastasyntyneellä...?
 
Niin ja jos haluaa, niin IV:n sisävaippaa eli flanellettia varten voi ostaa sellaisia ns. näpsyjä, joilla se flanelletti kiinnitetään ennen kuin kuori tai villikset laitetaan päälle. Kun siinä IV:n flanelletissahan ei ole mitään kiinnityssysteemiä itsessään, muutenhan muiden merkkien sisävaipoissa on nepparit / tarra tms. IV:n flanelletti juuri siksi hyvä vastasyntyneelle, kun sen saa niin hyvin säädettyä tarpeeksi tiukaksi.

Täältä näkee, mitä tarkoitan näpsyllä:
http://www.kestovaippakauppa.com/Snappi_eli_Naumlpsy

Toimii myös harsovaippojen kiinnityksessä.
Kun mitään hakaneuloja tms. ei todellakaan kannattaisi käyttää!
 
Muokattu viimeksi:
Mullakin on valmiina kasa noita flanelletteja, ostin käytettyinä 1,5e/kpl ja välillä niitä myydään halvemmallakin, eli ei todellakaa oo kallis kestoilu-investointi :>
Sitten ostin uutena kestovaippakaupasta nauhavaippoja, mutta ei kyllä mitään hajua miten sellanen tullaan vauvalle pukemaan.... siellä sivulla oli kuvat, mutta en mä kyllä vaan saa sitä onnistuun noin mitenkään o_O
 
Siis just nuo imse vimset tuntu esikoisen aikaan niin oudoilta et jätin sillon suosiolla ees kokeilematta... :grin Eilen kokeilin sit tytön kanssa hänen nukelleen taitella (hehheh!!) niin eikat nuo niiiin vaikeita sitten voi vauvallekaan olla...
 
Takaisin
Top