Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on nyt mies unikouluttanut muutamana yönä. Oikeastaan enemmän yritetty saada poika nukahtamaan itse yöneen, ennen jouduttiin käyttämään kaikkia vippakonsteja, että saatiin poika yöunille. Mutta nyt tosiaan osaa nukahtaa itse yöunille ja nukkuu pidempiä pätkiä yöllä, imetän yöllä vielä 2-3 krt. Jaksaa paremmin töissä, kun ei tarvitse heräillä tunnin välein. :)

Me alotetaan unikoulu huomenna. Ongelma kun on ettei tyttö nuku omassa sängyssään, nukahtaa sinne kyllä illalla kun hetken rauhottuu ensin isänsä sylissä ja sitten laitetaan sänkyyn ja isä jää viereen. Nukahtaa 10 minuutissa. Mutta sitten puolen tunnin päästä alkaa se heräily eikä meinaa rauhottua enää sänkyynsä ja oonkin sitten ottanut aina viereen. Nyt siis alkaa opettaminen sinne omaan sänkyyn.

Kaipaankin viime hetken vinkkejä miten itse kestää jos koko yö on huutoa? Meitä neuvolassa neuvottiin että vaikka itkis niin ei ota sängystä pois, paitsi jos menee ihan hysteeriseks niin antaa hetken rauhottua sylissä ja sitten takas sänkyyn. Muuten on vieressä ja silittelee. Ensimmäisen kerran kun pari kk sitten päätettiin kokeilla unikoulua mä luovutin kun yhtäjaksosta itkua oli kestänyt 2 tuntia. :sad001

Kannatakaan tässä samalla jättää se aamun maito pois jonka yleensä on tuolla 5-6 ottanut?

Lepää hyvin päivällä (nuku päikkärit, kun vauvakin) ja mee yhtä aikaa vauvan kanssa nukkumaan. Yöllä käytä korvatulppia, kun rauhoittelet lasta. Näillä keinoin pääsin itse yli vaikeimmista, ekoista öistä. Ja otat sitten syliin, jos tuntuu siltä! Voi olla, että menee vähän kauemmin, että oppii mut ei se ketään hyödytä lasta huudattaa. Meillä ei enää kolmannen yön jälkeen tarvinnut ottaa syliin, pelkkä silittely riitti. Laitat vaan takas sänkyyn heti, kun rauhoittuu ja jos alkaa uudestaan huutaa, koita ensin silitellä rauhalliseksi.

Tsemppiä! Muista, ettei ole epäonnistumista, jos joutuu luovuttamaan parin tunnin jäöllkeen. Aloitat sitten seuraavana yönä uudestaan. Ehkkestää taas vähän pidempään oppia mutta kyllä se teidänkin bebe joku yö tajuaa. Kunhan et jätä yksin huutamaan.

-sss: Ajattelin tuota puolen tunnin unijaksoa, mikä on ennen ekaa yöherätystä... Monetko päikkärit nukkuu? Ja koska on viimeiset? On toki yksilöllistä, mut ajattelin, että aika pian herää nukahtamisen jälkeen. Yleensähän lapsilla ja aikuisillakin tuo ensimmäinen yöunisykli on pidempi.

LILLY: meillä on ollu siis ties kuinka tää ongelma että herää yleensä sen ekan 30min päästä ekan kerran. Meillä nukutaan yhet päikkärit noin 12-15, välillä pituus vaihtelee tunnista kolmeen. Sit jos autolla liikutaan illalla saattaa torkahtaa siinä mutta muuten ei nuku toisia unia. Ja klo 21 menee nukkumaan ja herää aamulla 8-9 aikoihin.

Tätä jatkuvaa puolen tunnin päästä heräämistä ollaan ihmetelty niin miehen kanssa kuin neuvolassakin oon kysyny mutta ei siellä osattu ottaa siihen mitään kantaa. En myöskään itse ymmärrä mistä se johtuu..

Meillä oli -sss pitkään ihan sama juttu. Aina noin 30min kuluttua nukahtamisesta heräsi ja silloin(kaan) ei auttanut muu kuin imettää uudestaan uneen. Nyt on jo ihan omalla painollaan vähän helpottanut, toisina iltoina herää aikaisemmin, toisina myöhemmin, ja toisinaan niin että ehdin mennä itsekin jo nukkumaan ja nukahtaa ennen kuin on ensimmäisen syönnin aika. Kummallista se herääminen tosiaan oli, mutta kuten todettu, meillä on nyt omia aikojaan alkanut helpottaa.
Oletteko missään vaiheessa kokeilleet sitä, että pötköttäisitte vauvan kanssa siihen ensimmäiseen heräämiseen saakka? Joillakin on tuollainen toiminut - tavallaan kun alku-unen jälkeen on varmistettu että vanhempi on saatavilla/vieressä, voi nukahtaa siihen sikeämpään ja pidempään uneen.
Itse en vielä samaan syssyyn jättäisi tuota aamuyön syöntiä pois, koska riippuen tietysti nukkumaanmenon ajankohdasta, tuossa vaiheessa voi jo ihan oikeasti olla nälkäkin.

Siihen 30 min jälkeen heräämiseen voi tietty olla sekin, että unen laatu muuttuu siinä vaiheessa ja se aiheuttaa heräämisen, tai sit se että tarttis vielä ne toiset lyhyet päikkärit sinne iltapäivään.. Nää on nyt vaan mun spekulaatioita. :)

Mut jos/kun pidätte unikoulun, niin kannattaa toistaa samaa kaavaa, kun nukkumaan laittaessakin.

Meidän hräilyt on nyt vähentyneet, kun jätin allergia-epäily-ruoka-aineet pois. Poitsu herää yleensä kerran noin 02-03 aikaan jolloin saan sen vielä helposti kellistettyä takas uneen kun alkaa seisten huudella äitiä.. Sit aamuyön nakki on vaikeampi. Silloin en välttämättä saa takas uneen ellen imetä. Usein jätän siitä sit viereeni nukkumaan ja herää 07-08 aikaan. Viime yö oli paras pitkästä aikaa. Heräs vaan 03, 05 (imetys), 07 (imetys, mut ei enää nukahtanut). Kummasti itsekin jaksaa, kun ei koko ajan joudu heräämään. Tosin esikoinen hoitaa herättelyt sekä yöllä että aamulla, jottei äiti vaan sais nukuttua... :/

Meillä ei varmaan liity noihin päiväuniin koska tää herääminen 30min päästä nukahtamisesta on ollu meillä jo jonkun 4kk muistaakseni eli vaikka aiemmin nukuttu useammat päikkärit niin sama homma :sad001

Ok. Sit se on vaan varmaan sitä että 30 min päästä uni muuttuu ja havahtuu siihen. Tsemppiä ja pitkää pinnaa kuitenkin yökoulutukseen :)

Meillä herää toinen päiväunilta 30min. päästä nukahtamisesta. Tiedänkin katsoa kellosta suoraan, milloin mennä makuuhuoneeseen silittelemään uudestaan uneen. Jos menen liian myöhään, niin "se on sitten siinä".Tämän jälkeen saattaa nukkua joko 1,5 tuntia tai sitten ei. Paranemaan päin on kuitenkin koko ajan verrattuna siihen, mitä alussa oli. Itsekin olen asiaa kysynyt neuvolassa ja saanut ympäripyöreitä vastauksia. Luulen, että liittyy juurikin nuihin unen eri vaiheisiin.

Miten yö meni -sss?

Meidän yö meni ihan pepuiksi. Ei pitäis ikinä hehkuttaa , jos menee hyvin. Yleensä kostautuu... Esikoinen herätteli, ja myös pikkumies tiuhaan tahtiin. Noh. Toivottavasti ensi yö on kaikilla hyvä. :)

Meillähän sen tunnin välein heräämisen aiheutin minä. Illalla nukahti omaan sänkyyn ko silittelin just noin kymmenessä minuutissa. Sitte viimeistään kahen tunnin päästä heräs huutaan, menin silittään, vauva nukahti. Tunnin päästä taas sama juttu. en ottanu syliin, enkä antanu maitoa 22-06 välillä, silittelin vaan ja aina nukahti siihen. Mutta aina myös heräs tunnin päästä.
Mutta niin heräisin mieki jos joku silittäis ja yhtäkkiä heräisin siihen että silittelijä on kadonnu! :D
Lopetin sen silittelyn, enkä enää menny siihen viereen. Illalla puuro+korvike sylissä pimeässä makkarissa, siitä hyvät yöt ja pusut, lasken omaan sänkyyn ja lähen pois. Itkee noin 3min ja nukahtaa, nykysin ei enää ees välttämättä itke vaan nukahtaa heti. Ja nukkuu koko yön läpi, 22-09. Alussa heräs 2-3 kertaa yössä, heräsin kyllä mutta makasin vaan sängyssä ja ootin. Vauva itki ehkä minuutin ja kaks ja nukahti.
Kerron tän -sss vaan sulle siksi että en ite olis uskonu että meillä syynä voin olla minä itse tuohon heräilyyn. Jos olisin vaan pitäny kiinni siitä "minähän en lastani huudata"-asenteesta nii me varmaan edelleenki herättäs tunnin välein silitteleen. :D
Tää yrittää olla siis jonkulainen tsemppi-viesti kokeileen eri juttuja tohon heräilyyn, en vaan enää tähän aikaan illasta saa sitä oikein tuleen tästä tekstistä esillle :D

On hyvä kuulla teidän muiden kokemuksia ja vinkkejä, miettiä voisiko meilläkin toimia joku samanlailla/johtua samasta syystä.

Nyt on ensimmäinen yö unikoulua takana. Koko yön tyttö nukku tai ainakin siis oli omassa sängyssään, eikä tarvinnut Kertaakaan ottaa edes syliin siitä yllätyin!

Mutta katkonainen yö oli:
Klo 21 on nukkumaan meno jolloin isä vei tytön sänkyynsä ja jäi istumaan viereen, vaihettiin puolen tunnin päästä paikkoja ja klo oli 22 kun tyttö lopulta nukahti puuhattuaan kaikenlaista

22.30 eka herätys, riitti silittely
2h unta
00.30 herätys, silittely riitti
2h unta
02.30 heräs, sitten valvokin reilu pari tuntia sängyssään

Annoin puol 6 aikaa maitoa jonka jälkeen nukahti heti ja heräsi sitten puol 9.

Yllätyin siis todella ettei ollu mitään huutoitkuja ja että ei tarvinnut syliin ollenkaan ottaa rauhottumaan. Yksin ei hereillä ollessaan halua olla yhtään, heti jos huoneesta lähtee alkaa itku ja selvästi on rauhallisempi mun kanssa, jos isä valvo huoneessa niin itkeskeli enemmän.

Sit onki edessä se seuraava tehtävä, päiväunet omassa sängyssä, niitäkään kun ei oo siellä ennen nukuttu. Saa nähä kauanko siihen taisteluun menee ja millanen ens yö on :)

Meillähän ei päiväunia suostu nukkuun omassa sängyssä ollenkaan. Pelkästään vaunuissa tai autossa. En oo jaksanu ees alkaa opettaan omaan sänkyyn päiväunia. Nyt jotenki niin selkeä että sängyssä ollaan ko on yö ja vaunuissa päivällä.

Hienoa -sss että noinki "helppo" yö ollu eka yö. :)

Minäkin olen laiska nukuttamaan sänkyyn päiväunille. Vaunuihin nukahtaa niin helposti. Usein ei tartte edes vaunujen liikkua. Makaa siellä hiljaa paikallaan ja jossain vaiheessa sulkee silmänsä. Siks en ole viitsinyt sänkyyn laittaa päivällä, siellä vaan riekkuis. Jossain vaiheessa sekin nukitushomma kyllä tulee tehtäväksi...

Meillä rupes ensin nukkumaan päikkäreitä sängyssä ja sitten vasta yöunia. Ehkä sen takia ei osaakkaan vielä koko yötä nukkua putkeen siellä. :D Ei vaan. Viime yö meni oikeen hyvin. Heräs 12 jälkeen ja otettiin miehen kanssa heti viereen. Siellä hän tuhisi vieläkin kun puoli yhdeksältä lähdin töihin. :)

Meillä ei nuku vaunuissa enää ollenkaan, ei oo nukkunu pitkään aikaan. Pyörii niin paljon unissaan eikä nuku selällään juuri koskaan että osais siellä valjaissa nukkua. Niinpä tähän asti on nukkunu meidän sängyssä päiväunet niin että oon ollu vieressä. Eilen nukahti päiväunille omaan sänkyyn tunnin temppuilun jälkeen.

Nyt on takana toinen yö unikoulua. Tätäkin ketjua seuranneena on jääny mieleen että monilla on eka yö olly vaikein ja toinen yö jo helpompi jne mutta onko ollu myös toisenlaisia kokemuksia? Meillä toinenkin yö meni niin että koko yön tyttö oli sängyssään, ei tarvinnut ottaa syliin ollenkaan eikä ollut mitään raivokkaita itkuja, normaalia itkua vaan. Mutta sen sijaan että ootin vähän pidempiä unijaksoja ne olikin lyhyempiä, noin 45min nukuttiin kerrallaan ja itkettiin, nukahti kyllä yleensä samantien uudestaan kun kävi silittelemässä. Oli siellä joku pidempi parin tunnin unijaksokin mutta siinä se.. :meh:

Kyllähän se kaava voi mennä monella eri tavalla. Toiset kokeilevat uuden tyylin pitävyyttä monta kertaa, toiset omaksuvat muutoksen nopeammin. Toiset ottavat alun helpolla, mutta keksivät sitten jossain kohtaa, viikkojenkin päästä, kokeilla ehdottaa paluuta vanhaan malliin. Sitten kun heitetään mukaan vielä hampaat ja/tai flunssat niin onhan siinä variaatioille monta mahdollisuutta ;)
Pointtina siis se, että hiljaa hyvä tulee, vaikka öissä olisikin vaihteluita vielä tovin jos toisenkin. Kunhan sitten vaan muistaa pienentää niitä omia apuja sitten kun lapsi on siihen valmis. Eli ei menekään enää silittämään vaan vaikka lähemmäs nukkumaa, tai vaan sanoo, että käy nukkumaan jne..
Alkuhan kuulostaa jo tosi hyvälle kun heti jo ilman sylittelyjä nukahtaa!

Me opetellaan parhaillaan päikkäreiden nukkumista sänkyyn. Voi luoja mitä taistelua! 30min nukutushulinat johtavat 30min uniin jne. Kun taas rattaisiin nukahtaa viidessä minuutissa ja nukkuu reilu tunnin lähes aina.

Mua ärsyttää kans et ennen ku nukku vieressä päikkärit niin nukuttiin 2-2 puol tuntia ja nyt kun alko unikoulu ja opetetaan omaan sänkyyn niin nukuttamiseen menee vähintään 30min ja nukkuu hyvällä säkällä tunnin tai vähän yli. Jospa se siitä pidentyis sitten jos yötkin muuttuis hyviksi omassa sängyssä.. toivottavasti.

Takaisin