Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä unikoulu/yötissuttelun lopetus vaikuttaa myös päikkäreihin. Eilen ja näköjään tänäänkin on vain yhden päikkärin päivä. Onhan tuo rytminmuutos tehnyt tuloaan jo jonkin aikaan, mutta nyt se on jo selkeämmin päällä.

Eilen nukkui vain yhdet unet 11:30-13 ja siksi menikin jo 19:45 yöunille (normaalisti lähempänä 21). Vähän vajaa yhdeksän ja seuraavan kerran puoli yhdentoista aikaan kuului vähän itkeskelyä mutta minuutti, pari ja poika oli taas itsekseen unessa! Tanssin pientä onnen tanssia mielessäni. Puoli neljän aikaan jouduin käydä vähän silittämässä, että pystyi jatkamaan nukkumista ja kuudelta imetin, jonka jälkeen poika jatkoi unia vielä kahdeksaan! (Hereillä sänkyyn, johon ite vielä nukahti!) Kellon ympäri nukkumista ei tässä talossa ole montaa kertaa nähtykään!

:smiley-bounce013

Nyt poitsu ryhtyi päikyille 12:lta (hereillä sänkyyn, ei tissiä!!!), saa nähdä jaksaako illalla vähän eilistä pidempään vai pitääkö siirtää unille menoa hieman aikaisemmaksi.

Huikea muutos jo muutamassa yössä. Toivottavasti jatkuu näin.

Noihin yöseisontoihin piti vielä kommentoida.

Meillä poitsu raivostuu ihan hulluna, jos seisomasta laittaa väkisin makuulle. Lakkasin sitten tekemästä sitä ja nyt vain silittelen selkää ja välillä vähän patjaa, jotta poika tajuaisi, mihin pitää mennä. Aikansa (jatkuvasti lyhyempi aika!) hilluu ja käy sitten takaisin makuulle itse. Korkeintaan tunnin on jaksanut, kun ei saa muuta kuin taputtelua ja sitäkin vain jos meinaa itkeä.

Meillähän tuo on noussut seisomaan jo useamman kuukauden ja tekee sitä aina herätessään. Enää ei niinkään harjoitukset tule uniin mutta ei oikein malttaisi olla riehumattakaan, kun kerran on jo herännyt... :rolleyes:

Viime yö oli levoton mutta siltikin sai maitoa vain illalla ysin maissa ja seuraavan kerran tänään aamulla kun noustiin ylös, puoli 7!

Ilona ei varsinaisesti itkenyt koko yönä, piti muuta mekkalaa ja valvoskeli.

Viikko unikoulua ja edelleen herätään 3-5 kertaa yössä. Monesti riittää tutti ja silitys mutta neljän jälkeen alkaa olla vaikeampaa ja herätykset tihenee muutenkin. En tiedä enää, mitä tekisi, ettei heräilisi noin usein. :dead:

Viikonloppu taas sotki päivärytmiä hieman ja on nukuttu kahdet päikkärit. Pitää ensi viikon aikana laittaa rytmi kuntoon ja siirtyä kokonaan yksiin päiväuniin. Mihin aikaan muut yhden päikkärin lapset menevät päiväunille? Mihin aikaan on aamuherätys ja iltaunille meno? Koitan kartoittaa, kauan tuo yksi voisi olla kerralla hereillä. Aamupäivällä tuntuu olevan hieman lyhyempi aika kuin iltapäivästä mutta kovin aikaisinkaan en viitsisi poikaa nukuttaa. Joku 4-5 tuntia se nyt taitaa olla, mitä poika jaksaa.

Itse näkisin nää unikouluhommat silleen, ettei niiden tarkoitus ole välttämättä saada vauvaa nukkumaan koko yötä heräämättä, vaan ennemminkin tarkoitus on opettaa nukahtamaan itse uudelleen jos/kun herää. Toki heräämättä nukkuminen olisi ihanteellinen taito ja itse nukahtaminen tietenkin tukee sitä. Meillä poika edelleen heräilee myös 3-5 kertaa yössä, mutta suurimmaksi osin osaa nukahtaa itse uudelleen. Kerran syötämme ja joskus sen lisäksi tarvii silittelyä. Useimmiten kuitenki mölisee ja vikisee hetken, kunnes nukahtaa taas ilman apuja. Vähennä vaan hanskimus koskettelua yöllä pikkuhiljaa, tee aina vaan minimi millä saat rauhottumaan. Pian toivottavasti pääsette tilanteeseen ettei kosketusta tarvii ollenkaan.

Elma nukkuun pääsääntöisesti vain yhdet päöiväunet. Aamulla herätään klo6 maissa, päikkärit 10-13 suurinpiirtein. Ja illalla nukkumaan 20-21, illasta riippuen. Toisinaan nukkuu pienet, 15-30min unet illalla, jos on oikein väsynyt, tai jos autoillaan niin saattaa mennä pidempäänkin nukkuessa. Mutta sen huomaa yleensä sitten illalla kun nukuttaa. Ja yöllä hereillään meilllä edelleen sen 4-10 kertaa, ja nukahtaa tissillä... (itse en koe sitä ongelmaksi niin en ole asiaan puuttunut).

Meillä ei vielä pärjätättäisi yksillä päikyillä. Meillä herätään aamulla klo 7-8 välillä. Sitten ekat päikyt noin klo 10, kesto 60-90 minuuttia. Toiset päikyt noin klo 14, kesto silloin noin 2 tuntia. Yöunille sitten klo 20-21. Meillä on muuten taas sellainen jakso, että ei suostu nukahtamaan sänkyyn. Meidän pitää nukuttaa hänet turvakaukaloon ja sitten siitä siirtää omaan sänkyyn. Mistä moinen voi johtua? Aiemminkin ollut, kestänyt muutaman päivän ja sitten oma sänky taas on kiinnostanut. Voisiko olla kyse levottomuudesta ja kokee siihen kaukaloon nukahtamisen joten turvallisemmaksi?

Mä en taas ymmärrä. Me oltiin viikonloppuna lomailemassa kylpylässä jossa tyttö nukku molemmat yöt heräten ekana yönä 2krt ja toisena vain kerran. Kun palattiin kotiin viime yö oli taas samanlaista ähinää, itkeskelyä ja heräilyä kun ollut tähänkin asti..

Niinpä mietinkin oliko täällä jollakin kokemusta että iltapuurolla olisi negatiivinen vaikutus yöuniin? Muistan että sillon puuroja alotellessa täällä jossakin oli sellaisesta puhetta mutta vaikuttaako jollakin vieläkin?

Meillä nimittäin tuolla reissussa tapahtui ruokailut sen verran myöhään että iltapuuro jäi kokonaan pois ja 8 aikoihin oli lihaisaa ruokaa ja sitten nukkumaan mennessä annoin vaan maidon. Nyt eilen kotona sai iltapuuron ja yö oli huono. Täytyy kokeilla korvata puuro muulla ruualla jos se tekee vatsanpuruja yöksi!

Minä ainakin kirjoitin noista puuroista, että voivat toisilla häiritä yöunta (tämä tieto siis esikoisen mammaryhmästä, ihan kokemusperäisenä.). Eli levottomat yöt olivat loppuneet kun iltapuuro oli korvattu jollain viljattomalla versiossa, hedelmillä yms.

Voihan se tosiaan olla vilja-allergiaa tai sitten on ollut niin väsynyt, kun on ollut paljon uutta nähtävää ja tekemistä vieraassa paikassa..

Meidän poitsu meinaa nykyään ruveta protestoimaan sänkyyn laittaessa. Nytkin jouduin tassuttelemaan oikein kunnolla. Siitä yöseisoskelusta ja huudosta kun päästiin, niin alkoi flunssa ja sen myötä huonot yöt. Aina on siis jotain menossa... Ja nyt sit tämä ettei suostu itsekseen nukahtamaan. Mikä lie eroahdistus tällä kertaa. Niin ja heräilee 2-4 kertaa yössä eikä nykyään osaa itse nukahtaa uudelleen.. Olen siis imettänyt. Mut nyt kun taudista päästään eroon niin alkaa taas tiukka linja öisin. Ja normaaliahan se on että vauva/taapero heräilee öisin, kyllähän minäkin heräilen. Mut oppis nyt taas itse nukahtamaan uudelleen. Aamuisin on jo sen verran virkeä, että heräilee useammin.

Meillä on myös tullut tota protestointia iltaisin. Oon tulkinnu ne siten että poika ei malttais mennä nukkumaan. Oon joutunu silittelemään että rauhottuis, kun ennen vaan vein sänkyyn ja sinne simmahti. Nyt vielä silittelyn jälkeenkin yksinään riehuu/leikkii sängyssä n. vartin ennen kun nukahtaa.

Kokeilin vaihtaa eilen puuron tilalle hedelmäsoseen mutta sillä ei ainakaan ollut hyvää vaikutusta yöuniin. Tänään kokeilen vielä korvata puuron liharuualla ja jos ei silläkään vaikutusta niin palataan takaisin puuroon.

Hyvä Hanskimus!

Iltaruuasta: Itse ajattelisin, että hedelmät virkistää illalla, koska niissä on hedelmäsokeria. Eikä myöskään pidä kauaa nälkää. Tosin riippuu ihan hedelmästä... Banaanistahan taas sanotaan, että se on hyvä iltahedelmä. En muista mitä kaikkea sisältää, mutta itse syön usein illalla banaanin.

Meillä on iltaruoka (vihanneksia ja lihaa). Toinen kun ei puuroa suostu syömään, niin syöpähän edes jotakin. Toinen taas ei maitoa suostu juomaan, niin saapahan vatsansa täyteen.

meillä nukkuu vain yhdet päikkärit. Rytmi menee suurinpiirtein näin: herätys kl.7.30-8.30 ,aamupuuro 8-9 ja maitoa pullosta heti perään. Lounas 10.30-11.30 ja maitoa pullosta sitten menee unille 11.30-12 aikaan ja nukkuu vaihtelevasti 1,5-3,5 tuntia. Herättyään saa hedelmä välipalan ja maitoa. 17-18 aikaan syö päivällistä ja 19.30-20 iltapuuro ja maito. Yöunille menee 20.30-21.30. Yöt nukkuu lähes aina heräämättä mutta niitä poikkeusöitä tulee välillä ja tuttia joutuu antamaan ja joskus otan sitten viereen loppuyöksi jos ei muu auta. Tyttö nukahtaa yksin omaan sänkyyn ilman mutinoita silloin kun on tarpeeksi väsynyt,vähänkin jos on liian pirteä niin ei kyllä nukahda,silloin otan hänet pois n.puoleksi tunniksi ja vien sitten takaisin kun tyyppi alkaa hieromaan silmiään.

Mie oon antanu joko mannapuuron iltapalaksi tai sitte viiliä/jogurttia/rahkaa ja hedelmiä. Banaani on hyvä syyä illalla koska se sisältää paljon magnesiumia joka rauhottaa :)

Meillä yöt on taas ihan perseestä.
Tänä yönä kokeillaan että mies nukkuu pinnasängyn puolella ja jos vauva herää niin antaa sen vähän aikaa huutaa jos nukahtais itekseen. Sillä tänä aamuna ko olin ihan tappoväsyny, nostin vauvan omaan sänkyyn ko ei viereen rauhottunu. Aattelin että huutakoot, en jaksa enää, nii kahen minuutin jälkeen hän nukahti :o ja nukku 2,5h!!!

Tää tulee nyt puolivitsillä ja syyllistämättä ketään, mukaan lukien itsen, mutta jostain luin, että vauvat haluis nukahtaa, mut vanhemmat ei anna. :) Itse olen tulkinnut sen lausahduksen niin, että välillä on vaikea tulkita, että onko kitinä/itku unenhakuitkua vai huomionhakuitkua. Vai mikä nyt sit sillä hetkellä vauvaa voisi harmittaa. Aika harva vauva varmaan nukahtaa ilman minkäänlaista ähinää. Meillä ainakin on aina ihan mahoton ähkintä/ääntely/kitinä/jokellus/juttelu/heilunta-sessio ennen kuin poika nukahtaa.

Tolla meidän likalla tulee kans yleensä siinä 5-6 aikoihin joku hepuli ja hän kääntyilee ja vääntyilee, kiipeilee, konttaa, nousee seisomaan. Tämä siis kun nukkuu vieressä. Ne harvat yöt ku on 7 asti nukkunu omassa sängyssä niin ei oo tommosta ollu. Pitäis varmaa vaa antaa pyörii mutku pelottaa että hän päättää loikata sängyltä alas. :D tai sit jos koittas sillo laittaa takas omaan sänkyyn. Taidanki seuraavan kerran koittaa. :)

Nyt saa tuulettaa! Ilona on nukkunut koko yön heräämättä ja omassa sängyssä! :hello2 Tosin nyt kun tuuletan, niin ensi yönä palataan takaisin rikkonaisiin öihin, mutta tämä on suuri edistys! Viikon on ollut ilman yömaitoa ja siitä seurasi ensin kovastikin itkua ja katkonaista unta..sitten alkoi seurustelemaan yöllä ja nyt tämä sitten. Heräsin viideltä ihan ihmeissäni :grin Mä itse muistelen, että olen varmaan joskus 2014 alkuvuodesta nukkunut edellisen kerran pitkiä unipätkiä..raskausaikakin meni valvoessa ja sitten Ilonan kanssa..Nyt tietty kukonlaulun aikaan hereillä olen, mutta olen aina ollut aamuvirkku, mentiin jo hyvissä ajoin nukkumaan niin ei enää nukuttanut :)

Takaisin