Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onkos muilla hampaattomia vauvoja? Meillä toisella 4 hammasta ja toisella 0..rautahampaatko hän meinaa suoraan "kasvattaa" :laughing021

Meillä on tytön päivärytmi muuttumassa niin että tyyppi on nukkunut vain yhdet noin 2h päikkärit ja yöt on nyt nukkunut jopa 20-08?? No ei se mitään jos tollasia öitä alkaa olemaan, tarha rytmissä jo hyvissä ajoin, heh :joyful:

Meillä ollaan vasta nyt siirrytty kunnolla kaksiin päikkäreihin. Ekat n. klo 10.30-12 ja tokat n. klo 16.30-17.30.

Meillä ihan sama päikkärirytmi kuin I-P:llä. PAITSI nyt syytän uutta kuuta; viime yönä heräsi jo ennen neljää.. No oli pakko imettää että saatiin vielä unta palloon. Ja kappas klo 06 oli poitsun mielestä aamu ja virkeänä ylös.. No minä en ollut virkeä joten taas tissiä ja sillä yritin pitkittää yötä, mutta eihän se onnistunut. Klo 9 nukahti sit vaunuihin ekoille päikkäreille ja nukkunut nyt 3 h. Saas nähdä miten loppupäivän päikkärit menee....

Juu meilläkin valvottiin puoli kolmesta, puoli viiteen. Semmosta ihme pyörimistä ja asennon hakemista. Syytän kuuta täälläkin. Niin hienosti on tähän asti nukkunu muuten. :D

Meillä poika on heränny viime aikoina tosi aikaisin, jotain 5:30-6 aikoihin jopa. Oon ottanu viereen ja rinta suuhun, et sais edes hetken vielä nukkua, kun oma inhimillisyyden raja menee suunnilleen siinä kello seitsemässä. Harvemmin auttaa toi viereen ottaminen.

Oon koittanu myöhentää nukkumaanmenoa, muttei tuo oikein jaksa ysiä pidempään olla hereillä eikä valvomisella tunnu mitään vaikutusta aamuihin oikein olevankaan.

Hanskimus. Se myöhentäminen harvoin toimii, mutta sitten on niitäkin tyyppiläisiä, jotka nukkuvatkin pidempään jos käyvät aikaisemmin nukkumaan (tai isompana vaihtoehtoisesti saavat kunnon päiväunet). :)
Kaikkeahan voi kokeilla, heh.

Muokattu viimeksi:
Joo, oon kuullut tosta aikaistamisesta. Hirveesti ei viiti aikaistaa nukkumaanmenoa, kun sitten ei ehtis isimies olla enää juuri ollenkaan pojan kanssa. :D Tänään on nukkunut yhteensä 3 h15 min päikkäreitä eli meidän mittapuulla sikapaljon. Toivottavasti edes se auttaisi, vaikka oon kyllä pohtinut, voiko olla, että nukkuukin liikaa päivällä eikä siksi riitä unta pidemmäksi aamulla. Tuntuu olevan aika vähäuninen kaveri tämä meidän poju. Oon vaan niin onnellinen, kun vihdoin osaa nukkua hyvät päikyt niin en tahtois alkaa sotkemaan. :D

Se on kuin laittais rahaa pankkiin kun tulee hyvät unet :D

Ei vaan oikeesti (päivä)unet on tärkeitä. Silloinhan juuri tapahtuu oppimista ja kasvua! En usko, että vauvat voisivat/pystyisivät nukkumaan liikaa. Jokainen nukkuu yksilöllisesti juuri niin paljon kuin tarvitsee. En itse ainakaan henk.koht. halua pikkuista ehdoin tahdoin valvottaa. Toki joskus tulee poikkeustapauksia.

Meillähän oli jossain vaiheessa pitkään vaan yhet päikkärit. Nyt on menty tovin aikaa kaksilla, jopa 3,5 tuntia iltapäivällä, aamupäivällä yleensä 2 tuntia. Yöunille n. Klo 21 ja yöllä yleensä yks herätys. Aamulla 7-8.30 ylös. Hampaiden tulo vaikuttanut tosi paljon yöheräilyyn. Yks yö heräiltiin joku 6 kertaa ihme kitinään. Mutta en valita, pääasiassa menee tosi kivasti. Viel kun saisin omaan sänkyyn hänet opetettua :smiley-angelic006

Kuinka moni on siirtänyt vauvan omaan huoneeseen nukkumaan ja miten on sujunut?

Meillä siirrettiin jo joskus 6kk kohdalla. Aluks meni hyvin, mutta tällä hetkellä ei nuku omassa huoneessaan saati omassa sängyssään kuin pari tuntia alkuyöstä :sad001 Pitäis alottaa varmaan unikoulua kunhan hampaat ei vaivaa..

Kiitos sss :) itse olen HENKILÖKOHTAISESTI EN YLEISESTI unikoulua vastaan, kun se tutkitusti vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen (paitsi tassuttelu, mitä moni tekeekin)..ja näin kahden vauvan äitinä melko mahdoton homma. Ajattelin kokeilla kahden viikon verran omissa huoneissa ja sitten samaan huoneeseen, jos ei toimi. Sitten taas uudestaan myöhemmin. Meillä kun toinen herää heti, kun itsekin herään. Ajattelin, että jos vauva tottuisi nukkumaan ilman äidin "hengitystä" vieressä, niin nukkuisi pidempää...ehkä :grin

Meillä poika alkoi nukkumaan omassa huoneessa jo 6kk iässä. Ei ollut mitään ongelmia, heräilee ihan yhtä paljon nyt kuin sillonkin. Tai no on tässä muutama yö mennyt vain parilla herätyksellä. Olen nyt takaisin työelämässä ja ne kaksikin herätystä on liikaa mutta minusta ei ole pitämään unikoulua..en kestä sitä itkemistä vaikka poikaa pitäisikin sylissä ja silittelisi.

Meillä tyttö nukkuu veljensä kanssa samassa huoneessa. Siirrettiin n.6kk vanhana. Unikoulun jälkeen on pääasiassa nukkunut yöt omassa sängyssä ja ilman herätystä,poikkeus öitä on silloin tällöin ja olen ottanut tytön sitten viereen ettei veljensä unet häiriintyisi. Olemme tyytyväisiä tähän järjestelyyn,minäkin teen jo 2-3pvää töitä viikossa ja mä tarviin saada kunnon unet, muuten ei jaksa kyl. En usko että tyttö siitä kärsii jos nukkuu omassa sängyssä, viereen pääsee kuitenkin sitten aamuyöllä jos heräilee liian varhain ja päivisin sylitellään paljon

Mä haluaisin siirtää pojan omaan huoneeseen, mutta ongelma on esikoinen joka nukkuu tällä hetkellä vauvan huoneessa. Hän ei uskalla nukkua oikeassa huoneessaan joka on eri kerroksessa kuin meidän huoneet... Olen miettinyt jos pojat olis samassa huoneessa, mut se on tosi pieni huone. Herättävät sitä paitsi toisensa. Yöllä tosin pikkumies saattaa herätä mun ääniin (siis en tietenkään kuorsaa! :D).. Mut nukkuu silti yöt pinnasängyssä. Mies nukkuu sit taas esikoisen huoneessa. Meillä on monimutkaiset nukkumisjärjestelyt. Ehkä parin vuoden päästä päästäis normaaliin järjestelyyn.

Ja oli kai mulla äsken joku pointtikin..Pääasia siis, että kaikki nukkuu niin hyvin kuin tässä elämäntilanteessa on mahdollista :D

Me asutaan tällä hetkellä kaksiossa, jossa pojalle on mahdoton järjestää omaa huonetta. Ei mua haittaa nukkua samassa huoneessa, se on oikeastaan aika kivaakin mutta pirulainen, kun ei nuku vaan hilluu yöt läpeensä!

Viikonloppuna on paljon menoja mutta maanantaina aloitetaan unikoulu. Lempeästi Jay Gordonin tyylillä. Meistä minä taidan olla se, joka tarvii enemmän tuota lempeyttä. :grin

Tää mamma alkaa palaamaan taas elävien kirjoihin! :p
Nyt meillä on toivottavasti ainakin noi kamalat yöt takanapäin hetkeksi edes. Tosiaan neljä kuukautta tyttö heränny 8-12 kertaa yössä itkemään ja mä oon meillä ollut kaikesta nukutuksesta, kodista, tytön hoitamisesta js yöheräilyistä yksin vastuussa. Yks yö taas huutavaa tyttöä sylissä toista tuntia heijatessani päätin, että nyt saa yöimetykset loppua. Olin kokeillu siis kaikki tassuttelut, viereen nukuttamiset, omaan huoneeseen siirtämiset, takas meidän huoneeseen siirtämiset ja kaikki, mitä vaan keksin, mutta imetystä yöllä en ollu vielä kokeillu, koska koin olevani liian väsynyt siihen vielä..tissille kun oli helppo nukuttaa edes pari kertaa yössä. Tosiaan sinä yönä, kun ton päätöksen tein, kans lopetin kerrasta yöimetykset. Ekat yöt oli täyttä helvettiä, mutta sitkeesti vaan itku kurkussa ja selkä kipeenä ton 9 kilosen rimpuilevan tytön kanniskelusta nukutin sen aina ilman tissiä. Mutta sitten pikkuhiljaa heräämiskerrat väheni, kunnes yks yö meinas silmät tippua päästä, kun huomasin tytön herättäessä ekan kerran olevan vasta puoli neljä aamulla! Viime yönä eka herätys oli viideltä.
Mut nyt tarviin apua teiltä, jotka ootte lopettaneet yöimetyksen. Meillä siis tyttö menee 19-20 jo nukkumaan, yleensä kuitenkin lähempänä seitsemää ja herää kuuden maissa aamulla. Nyt tänäänkin kuitenkin heräsi jo viideltä ja selvästi itki nälkäänsä, kun heräsi kokoajan uudelleen itkeskeleen. Toiveissa olis siis, että tyttö jatkais vielä unia ainakin kuuteen. Sitä mietin, että ymmärtääköhän tuo, jos silloin viideltä imetän ja nukahtaa siihen, että ennen sitä ei kannata haaveilla edes tissistä? Vai kannattaiskohan sitten silloin viideltä vaan nousta ja mennä olkkariin imettämään, ettei tyttö yhdistä syömistä taas nukkumiseen. Tänään tein noin, mutta eihän tyttö enää nukahda takaisin jos poistutaan makkarista.. Toivottavasti,joku tajuaa, mitä meinaan :grin

Kyllä on ihanaa tuntea itsensä taas normaaliksi ihmiseksi näin pitkän ajan jälkeen! :)

Nyt tiedän syyn meidän yöhuudoille. Poika taitaa olla allerginen kiiwille, tomaatille ja kananmunalle. Tulee ihottumaa polvitaipeisiin jotka kutisee :(

Muokattu viimeksi:
Takaisin