Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime yö oli meilläkin suoraan helvetistä. Ekan kerran tais herätä jo ennen puolta yötä mutta nukahti lopulta itse, kun jonkun 10-15 min pyöri. Olin niin väsynyt, etten oikein edes tajunnut. Sen jälkeen 1-2 tunnin välein ylös ja pidempi valvominen 4:51-6:07. Mies oli jo aikaa sitten siirtynyt sohvalle nukkumaan.

Pakko aloittaa unikoulu, mut en tosiaan tiedä, kuinka se olisi paras hoitaa. Ite tarttis yhdet kunnolliset unet alle, että jaksaa ja mies on ihan liian kiltti kouluttamaan, ei vaan kestä pojan itkua kuunnella. Täytyy jutella asiasta illalla. Eilen kyselin mieheltä, onko se miettinyt noita nukkumisjuttuja yhtään. Ei kuulemma ole ja mikäs ihmekään, kun se ite saa ihan ok:sti nukuttua. :shifty:

Meilläkin neiti huusi oikeesti pitkään vain ekana yönä. Kaikki sen jälkeen on (muistaakseni) ollu alle 30min ja lähes kaikki alle 10min.

Viittaan siis siihen, ettei se unikoulukaan pelkkää huutoa ole. Ja vanhemman sylissä on turvallista huutaa. Ei silloin ole vauvalla hätä, vaan sitä vituttaa kun ei tule muuta palvelua.

No joo totta puhut :D Mutta se on vanhasta tottumuksesta tissi suuhun ja itsekin voi siinä torkkua. Täytyy terästäytyä! :)

Kyllä se kannatti tässäkin taloudessa, ja vaikka menin "pidemmän kaavan" mukaan ottaen alussa aina pahimmissa huudoissa hetkeksi syliin rauhoittumaan, niin kauaa ei kestänyt jatkuvan heräilyn loppuminen. Ja tosiaan yksi yö meilläkin mentiin laulaen ja hyssytellen, siitä se sitten helpotti. Sitten kun tajusin lisätä iltaan puuron ja tissin lisäksi sen vastikkeen, niin loppui se noin kello kahden huutelukin :) . Mutta tsemppistä yömenoihin! Täällä aletaan palautua rauhallisempiin öihin "opin kävelemään tukea vasten, teen hampaita ja nuhaile" - vaiheen jäljiltä. Mutta mukavaa on huomata, että rauhalliset yöt ovat nyt se normi ja nukkumattomuus jonkun tilan aiheuttama poikkeus..en olisi vielä muutama kuukausi sitten uskonut. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, niin pitää vaan koettaa muistaa hokea huonojen öiden jälkeen itselleen, että kohta helpottaa! Anjuskan malli, laittaa heräämiset ylös, on varmasti hyvä apu. Väsyneenä kun meinaa joskus usko loppua, niin paperilta näkee edistyksen konkreettisesti :) Jos vielä joskus meidän perheessä vauvatellaan, niin kopioin ajatuksen ;)
Niin, ja seuraavaksi pitäisi sitten siirtää aamutissittely siitä 4-5 ajasta vaikka edes 5-6:teen niin pääsisi taas lähemmäs sitä tulevaa tissittömyyttä, kun mulla selvästi alkaa oman maidon määrä vähentyä..

Mä muuten murehdin täällä viime viikolla sitä aamuimetyksen aikaa. No kerran on tässä viikon sisään saanut maitoa viideltä, muuten ruvennut vaatimaan (eli ei rauhoitu silityksellä pinnasängyssä, vaan herää paremmin) kuuden-kahdeksan välillä. Eli ei ole mennyt "pilalle" rytmi vaikka joskus tekee poikkeuksen.
Lohdullista...
En toki siltikään imetä vielä ihan pikkutunneilla.

Koitan täällä jankata itselleni tuota Anjuskan sanomaa "ei vauvalla ole hätä kun huutaa, vaan sitä vituttaa kun ei saa palvelua!"
Illalla alkaa unikoulu ja vaikka sitä haluan niin itkettää jo valmiiks tätä äitiä. Onneks lapsi ei vielä tiiä mitä on odotettavissa! Menen siis yöksi ystävälle, jospa osaisin nukkua! Ehkä joutuu ottamaan pienen yömyssyn, muuten saattaa murehtiminen siitä miten kotona pärjäillään, viedä yöunet.

Tsemppiä Tuikkis! Kerro sitten miten meni, jospa täälläkin joskus päästäisiin yöheräilyistä pois. Nyt tosin tuntuu, että heräiler tosi usein mutta ei ole tissin perään! Nyt on tulossa paljon hampaita ylös, ehkä ne herättää?

Meilläkin vaadittais unikoulua.. mutta nyt viikon sisään tullu 4 hammasta ja pari näkyy olevan vielä tulossa niin ei ainakaan tähän hetkeen sovi. En vaan tiedä kuinka alkaa sitä toteuttamaan, meillä ongelmana nukkumaan meno, ei nukahdeta itekseen omaan sänkyynsä. Ei myöskään nuku omassa sängyssään kuin muutaman tunnin, heräilee jatkuvasti yön aikana ja syö kerran tai kaks. Siinäpä sitä työsarkaa ois mitä lähteä muuttamaan :sorry:

Still alive, sekä äiti, isä ja vauva! ☺️

Lähdin kotoa puoli 9 maissa, silloin oli iltarutiinit tehty entiseen malliin, poiketen entisestä niin että iltatissin sai olohuoneessa. Sitten menivät isänsä kanssa nukkumaan omaan huoneeseen, vauva pinnasänkyynsä ja isällä patja lattialla vieressä.

Oli itkenyt 40 minuuttia tuolloin nukkumaan ruvetessa. Kerran oli isä nostanut syliin josta oli vaan hermostunut enemmän. Siispä silittelyllä ja hyräilyllä oli rauhotellut kunnes uni vei voiton.

Nukahti siis n.klo 21.30.
Eka huuto 22.40 kesti 20min.
Huutoa klo 00.10 20min.
Huutoa klo 02.40 15min.
Kitinää 05.00 niin että nukahti itsekseen.
Huutoa klo 6.30 jolloin isä oli päättänyt että nyt herätään ja lähtivät puuron keitolle.

Kaiken kaikkiaan yö meni sekä minusta, että isästä paljon odotettua paremmin! Yllätyin, että nukkui nuinkin pitkiä pätkiä ja että tosiaan oli vain nukkumaan mentäessä tuo yksi pidempi huutosessio.

Tästä on hyvä jatkaa! Ainakin ensi yön pysyn vielä poissa kuvioista, kotona tosin olen mutten mene hyssyttelemään itkun tullessa. Parempi nyt että isä hoitaa vielä ainakin ensi yön.

Illalla oli kyl niin paskamutsi fiilis kotos lähtiessä, vaikka pikkuneiti iloisesti vilkuttelikin kun olin lähdössä.
Ite heräilin noin kahden tunnin välein mutta olo on silti kyllä levänneempi kuin meijerin virkaa toimittaneen yön jälkeen! ☺️

Kiitos tsempistä kaikille, etenkin Anjuska86 sinulta oon saanu tärkeää vertaistukea! Jospa Winnie teillä olis ensi yö jo parempi, auttaiskohan panadol jos hampaita tekee?

Kerron miten meidän yöt tästä etenee! Nyt mukavaa viikonloppua kaikille! ☺️

En tiedä mitä tarkoitit sss itsekseen nukahtamisella.. Meillä laitetaan nukkumaan omaan sänkyyn ja jäädään viereen istumaan. Joskus nukahtaa heti pienellä pyöriskelyllä itse, joskus tarvitsee laittaa uudelleen makuuasentoon kun nousee laidalle, joskus tarvitsee välissä pienen rauhoittelevan silityshetken jotta kykenee pysähtymään ja saa uniasennon haettua. Isänsä kanssa nukahtaa välillä niinkin, että pitää isää kädestä. Tämä ei ole häirinnyt öisiä itsekseen nukahtamisia.. Tosin nyt kun on ollut ne jumpat, nuhat ja hampaat, niin ei ole nukahtanut ilman apua (silitys tai pieni paine selässä) aamuyön heräilyssä. Tämän hömpän pointti taisi olla se, että meillä ei nukahdeta yksin, itsenäisesti toki koetetaan antaa olla nukahtamishetkellä. Harjoittelemalla pienillä askelilla tultu tähän hetkeen ja pikkuhiljaa taas opetellaan itsenäisempiä menoja. Siskon kakarainen on taas yksin nukahtaja, vaikka ei ole ollut erityisenä tavoitteena :) . Sänkyyn, nunnu kainaloon ja soittorasia päälle ja sinne hän jää. Olisihan sellainenkin versio ihan kiva, mutta ei mua kyllä haittaa hetkeä olla läsnä. Kunhan sitten joskus osaa luottavaisena etsiä itse unta vaikka sitä ei heti tulisikaan. Onko teillä muilla unileluja? Olen kovasti koettanut ajaa erilaisia kavereita sisään, mutta ei kyllä voi sanoa, että se mitenkään olisi "se juttu".. Sitä omaa tai iskän paitaa voisi tietysti myös kokeilla.

Tarkoitin itsekseen nukahtamisella sitä että tyttö nukahtaisi omaan sänkyynsä mutta tällä hetkellä omaan sänkyyn laittaminen aiheuttaa vain huutoa ja koittaa kiivetä sieltä pois. Eli ei auta vaikka toinen meistä olisi vieressä, silti itkee. Tällä hetkellä saa nukkumaan oikeastaan vain niin että antaa tytön nukahtaa syliin ja siirtää sänkyyn, aiemmin kyllä pienen kamppailun jälkeen nukahti sänkyyn kun vain vähän silitteli.

Meillä ei myöskään ole mistään unilelusta tullut sellaista tärkeää unikaveria vaikka olen koittanut useampaa tarjota. Kun alkaa nukkumaan niin toisessa kädessä pitää olla tutti jota puristella :wink

Tosiaan, muistan töistäkin yhden tapauksen joka nukkui tutit molemmissa käsissä, taisi jopa nunnuttaa niillä myös nenää :) Ties vaikka toimisi täällä unikaverina, kun ei se perinteinen käyttötapa houkuta :)

Meillä toimitaan silleen että päikkäreille kun laitetaan pistetään tutti suuhun (joskus jää suuhun joskus ei) mobilesta musiikit päälle ja istutaan vieressä. Joskus saattaa nukahtaa itsekseen jos vaikka meen laittaa pyykkiä kuivuun. Öisin sama tyyli paitsi että ei laiteta mobilea päälle vaan annetaan pupu kainaloon. En oo kans huomannu että olis mitenkään elintärkeä tuo pupu mutta kun hänellä on tapana puristella kättä nukahtaessa niin laittaa pupun käden tilalle niin nukahtaa sillai. :)

Ninjak, juuri samaan tarkoitukseen olen sitä lelua ajatellut. Ja kyllä se hetkittäin toimiikin, mutta ei tosiaan sellaisena "varmana apuna". No, jos se tuosta vielä innostuisi. ;) Mutta teillä on siis aina sitkeästi sama lelu?

Meillä on "siirtymäobjektina" harsoliina. Sen annan aina nukkumaanpistäessä pojan käteen/kasvojen eteen. Tuttia kun ei huoli. Sitä harsoa se joskus pitää suussaankin.

Unikoulun pitämisessä on tärkeää se, että vauva oppii nukahtamaan omaan sänkyyn. Siitä alottaisin -sss. Ja tosiaan huutoa siitä alkuunsa tulee... Toki lähellä rauhoitellaan.

Kyfi, juu sitkeästi se yksi ja sama lelu vaan. :D se on semmonen hennon vaaleenpunainen super pehmeä pentikin pupu. En halunnu antaa mitään värikästä ja kilisevää ettei likka vaan innostu leikkimään kun pitäis nukkua. :D

Pakko tulla hehkuttamaan, meillä on neiti nukkunut nyt kaksi yötä omassa sängyssä ilman itkun itkua!!! Voitteko kuvitella?!?!? ☺️

Nyt siis nämä kaksi viimeistä iltaa nukahtanut n. Puolen tunnin pyöriskelyn jälkeen pinnikseen itekseen. Herännyt 5 tunnin unien jälkeen, eli kahden maissa, pyörinyt hetken ja nukahtanut taas uudelleen. Neljän ja viiden välillä on ollut hereillä vähän pidemmän pätkän, mutta nukahtanut taas uudestaan kun ei saanut leikkikaveria eikä nostettu pois sängystään. Heräilty ollaan kahdeksan maissa! Tämä on kyllä ihan luksusta! Ja tosiaan toistaseks ainakin vain sillon unikoulul ekana yönä meillä itkettiin. Jospa ei tulis pahasti takapakkia... Mutta nyt nautin kun saan nukkua! ☺️

Tuikkis, kuulostaa aivan ihanalta! Täällä viime yönä poika heräillyt ihan koko aika, väsyttää! Voiko hampaat aiheuttaa tuollaista meininkiä? Hampaita on kyllä tulossa koko yläleuka melkein kerrallaan. Yhtenä iltana annoin panadolia mutta ei sillä kyllä ollut vaikutusta. :(

Meilläkin heräillään ja huudetaan kurkku suorana vaikka viereenki ottais. Pitkästä aikaa annoin maitoa yöllä 2 aikoihin niin nukku 8 asti ilman kitinöitä. Ehkä oli sitten vaan oikeesti jano. Kuullosti itku kyllä mun korvaan enemmänki siltä kun olisi paniikissa. :/

Takaisin