Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on tämän viikon yöt ollu ihan pyllystä! Oon aivan loppu. :( mies on ollu koulussa/töissä aamusta iltaan joten koko viikko on pitäny vetää yksin ihan kokonaan. Lisäksi neiti oppi konttaamaan, taputtamaan ja yrittää nousta joka paikkaan tukea vasten seisomaan joka heijastuu kyllä öihin. Oon nytki jo kolmesti nukuttanu hänet uudelleen, ko vauva herää vaan yhtäkkiä itkemään. Joskus nousee istuun ja itkee kurkku suorana, joskus konttausasennossa huutaa vaan. Ei auta syli, ei tassuttelu/silittely kun vetää ittensä ihan suoraksi selälleen. Tissi on ainut joka auttaa, mutta kun en haluais enää öisin imettää. Kun unisena nostan tytön vaan viereen ja hän jää siihen nukkuun niin minä nukun sitte yöpöydällä ja neiti poikittain sängyssä. :s
Arghhh. Ja hienona lisänä, nyt pukkaa TAAS lisää hampaita, niitä ei olekaan ko kaheksan(vai yheksän?) jo valmiiksi, sekä kauhea räkätauti.
Ehkä tää joskus loppuu. Oon miettiny kans että jos siirtäis vauvan nukkuun vaikka vaatehuoneeseen, kokeilis ainaki oisko siitä mitään apua...

Todella kannattaa kokeilla, kun mitä siinä on menetettävää kun lähtötilanne on jo karsee! Tsemppiä, jaksamista, toi on niin raskasta.

Mä en oo antanut periksi yösyömisille! Ennen kuutta on ihan turha multa pyytää mitään :finger: ja ehdottomuus on tuottanut hedelmää,neiti on ihan itse alkanyt nukkumaan pidempään. Ennen heräsi 06-06.30 ja nyt herää 07-08 välillä! Ei huuda herätessään ruokaa vaan ihan rauhassa saan keittää kahvia ja puuron. On siis syömättä 12 tuntia. Päivällä kyllä ruoka maistuu ja päikkärit selkeästi lyhentynyt.
Väliin mahtuu levottomia öitä ja ostinkin nyt niitä yötutteja jotka loistaa pimeässä , löytyy yöllä sitten nopeammin :dummy1: pääasiassa nukkuu kuitenkin yöt heräämättä 21-07.30 :joyful:

Meilläkin eevis noi yötutit ollu käytössä nytte kuukauden verran. On sitten niin käteviä. Ennen saatto joutuu metsästää tuttia monta minuuttia. :D Meilläki jääny yösyötöt kokonaan pois. Aikasintaan 7 aikoihin saattaa herätä eikä nukahda uudestaan ilman maitoa niin sillon sitte. Jos 8 herää niin noustaan suosiolla ylös. Siinäkin saa ihan rauhassa vaihtaa vaippaa ja tehä puurot ilman ylimäärästä kiukkuumista. :)

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että mies toteuttaa unikoulun?

Meillä tosiaan ihan samanlaista tissille heräilyä kuin teillä muillakin tuntuu olevan. Jatkunu jo sieltä keväästä ja vaihtelevasti herää 5-12 kertaa yössä. Eikä mikään muu kun tissi auta nukahtamaan uudestaan... Ite oon liian väsyny unikouluun, mutta jotakin on tehtävä ennenku oon vainaa!
Oon saanu nyt miehen suostuteltua siihen että ens perjantaina hän jää tytön kanssa yöks kotiin kahdestaan ja siitä alkaa meijän yövierotus. Onkohan pienelle liian "rajua" olla yö ilman minua? Tarkotus on että imetän ennen nukkumaan menoa ja lähden sitten ystävän luo lyhentämään univelkaa. Aamulla tulen taas imettämään. Isänsä kanssa pärjäävät hyvin kyllä päivisin, mutta kun yöllä se juttu on se tissi......
Ja sitten vielä kun ollaan nukuttu perhepedissä, niin siirtääkkö nyt samalla pinnikseen vai onnistuukohan vierotus jos jatkaa vieress nukkumista? Kokemuksia, mielipiteitä?

Oon niiiiin väsy että vaikka luen ja oon perehtyväni, en pysty ajattelemaan järkevästi. Tuntuu vaan, etten kestä sitä kitinää ja itkua näin väsyneenä, vaan tyrkkään tissin suuhun jossain vaiheessa yötä, että on parempi kun en oo paikalla.. Vai onkohan sittenkään?!? Ääh. Saisinpa nukkua edes kaks tuntia putkeen ens yönä!

Ainiin ja kiitos vertaistuesta ja tsemppiä kaikille unien kanssa!

Mä siirsin pinnasänkyyn koska halusin sen tappelun samaan syssyyn. Jossain vaiheessa se olis ollu edessä kuitenkin. Mut aamutissin jälkeen on ne aamu-unet usein vieressä.

Ja meillä unikoulua edelsi yö isovanhemmilla, joten mun mielestä ei siis ole liian rajua olla yö ilman sua. Parempi vaan että oot nukkunu muutaman tunnin ennen kuin itse unikoulutat.

Ja ihan turha ruveta unikouluun ollenkaan jos kuitenkin meinaat repsahtaa ja antaa tissiä! Sit sä päätät ettet anna vaikka huutais hikisenä kolme tuntia.

Mä oon miettiny tota, että missä se raja menee huutamisen kanssa. Jos sillä vauvalla on oikeasti nälkä ja huutaa siksi monta tuntia? Viimeksi, kun unikoulutin, pidin itellä rajana 1,5 tuntia ja sen jälkeen annan tissiä. Kerran jouduin syöttämään ja sen jälkeen se oikeastaan loppuikin tuo koulu. Yöunet kyllä parani joksikin aikaa huomattasti.

Oon varmaan liian kiltti pitämään unikoulua...:confused: Täytynee suostutella miestä pitämään.

Meillä unikoulun pahimmat huudot oli yön ekalla puoliskolla. Eli iltapalasta 1-5h, jolloin ei todellakaan ollut oikeasti nälkä.
Samasta syystä olen minäkin arponut tämän aamuimetyksen suhteen. Keväällä nukkui usein 10h putkeen, mutta nyt kun liikkuu voi toisaalta olla energiantarve eri.
Pidän nyt rajana siis 7h, eli ei imetystä 22-05.

Valtataistelua, äkkiä oppivat että huutamalla saa mitä haluaa. Tämän ikäinen vauva ei tarvitse enää yöllä syödä jos syö 5ateriaa päivässä. Mä arvostan ja tarviin niin paljon kunnon yöunia että vedin sen unikoulun kun vaavi oli reilu 6kk. Oli vain yksi vaikea yö ja se oli siinä! Mutta on varmaan vaikeampi jos vielä imettää..maidontuoksu jne.

Tarviin tosiaan edes yhden paremmin nukutun yön alle, ennenkuin itse unikoulutan. Muuten repsahdan heti kättelyssä! Lueskelinkin Anjuska86 sinun unikoulusta täältä ja ei se tälleen luettuna niin pahalta kuullosta... Vaikka varmasti on ollut ja tulee meilläkin olemaan tuskaista! Mutta se on nyt vaan tehtävä, koko perheen hyvinvoinnin takia.

Meillä syödään se 5 ateriaa päivässä ja muutenkin aika on "valmis" unikoululle kyllä. Ajatus siitä on hautunu jo pidempään, kun ei tuossa yöheräilyssä ole enää mistään muusta kyse kuin tavasta.

En haluaisi vielä luopua imetyksestä kokonaan ja pinnasänkyyn siirto samalla tuntuu kamalan rajulta. Oon tämmönen mamis. Pitää nyt vaan punnita vaihtoehdot että ottaako sen siirron omaan sänkyyn tähän samaan syssyyn vai taistellaanko se sitten myöhemmin erikseen.

Mie suosittelisin Tuikkis pinnasänkyyn siirtoa siinä unikoulun yhteydessä. Meillä poika nukku ennen unikoulua suurimman osa yöstä vieressä, siinä samalla tissitellen. Unikoulun jälkeen omassa sängyssään aamun syöttöön asti. Nyt jos on välillä vieressä nukkunu niin siinä tulee vähän liian helposti lipsuttua ja annettua tissiä aikaisemmin yöllä kun on suunnitellut. Omaan sänkyyn siirto siis varmasti helpottaa yöimetyksestä eroon pääsyä. Saa sen lapsen sit aamulla/ aamuyöstä ottaa loppuyöks viereen torkkumaan :) Mie ainakii tein nii et opetin nukkumaan omassa sängyssä yön, otin aamuyöstä viereen vasta kun oli aika syödä ja nukku kainalossa vielä pari tuntia syöden sen kerran tai kaks :)

Muokattu viimeksi:
Ajattelin myös että on ihan kohtuutonta vauvalle olla kitisemättä maidon perään jos tyyppi nukkuu niiden maitohinkkien vieressä. En mäkään laihdutuskuurilla voi pitää suklaalevyä edes kaapissa, saati nukkua nenä kiinni kääreissä.

Meillä on ollu muutama yö ihan kaaosta, jatkuvaa itkua. Ihmekös tuo kun tänään huomasin suussa ainakin 3 uutta hammasta, tukee näköjään nyt vauhdilla. Mut just nyt kun mies lähti viikoks Rovaniemelle armeijan kertaukseen ja yksin pitää sit yöt jaksaa :sad001

Luin jostakin, että kokeilla laittaa oma vaate vauvan sänkyyn. Se tuoksu toivottavasti rauhoittaa ja auttaa nukahtamaan uudelleen. Täällä kans heräillään 2-3 tunnin välein. Flunssa on ohi mutta tissiä on silti saatava, muuten viskaa tutin menemään ja alkaa itkeä. Hammas tosin on kyllä tulossa ylös eteen, sekin saattaa tätä heräilyä aiheuttaa ja tietty se liikkuvuuden lisääntyminen. :)

22 unille ja klo 01 eteenpäin neiti on kitissyt tunnin välein. Oliskohan hampaita tulossa kun tässä on levottomuutta ollut, eikä kyllä itke tissiä.
Ensi yöksi douppaan taas lääkkeillä niin nukutaan varmaan paremmin.
Nyt ei kerkiä valitettavasti ite nukkuun päiväuniakaan kun on äiti-vauvajumppa ja käynti diabetes-tutkimuskeskuksessa taas vauvan kanssa.

Anjuska86, kitinä yöllä on niin ihanaa. .Varsinkin tunnin välein. :(
Tsemppiä!

Viime yö meni vähän paremmin, olisko tuo yöpaitani sängyssä sitten auttanut! Poitsu heräsi 3-4 tunnin välein sen 2-3 tunnin sijaan. Hiljaa hyvää tulee. :D

Nukkuminen, mitä se on? Ilona on monet viikot herännyt 3x yössä..viime yönä heräsi 5 tai 6 kertaa + 2 kertaa itkeskeli, mutta nukahti itsekseen. Mä niin haluisin unikoulua kokeilla, mutta en jaksa :( En muista milloin oisin nukkunut 3h putkeen..saati sitten koko yötä. Likka jaksaa kyllä päivät touhuta, mut tää äiti ei.

Satru: Jos joudut kuitenkin heräilemään usein niin samallahan siinä voisi hoitua se unikoulu? :)
Tsemppiä ja toivotaan, että alkaisi yöt rauhoittua...

Takaisin