Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jostain artikkelista luin, että 9 kk yöhulinoihin vaikuttaa myös eroahdistus.. Että äitiä tulee yölläkin ikävä ja pitää tarkistaa, että äiti on paikalla. Nää on näitä. Aikansa kutakin... :)

Meillä on kans ollu nyt viikon, parikin noita yöhulinoita. Ehti jo oppia hyvin nukkumaan 21-04 ja siitä vielä seiskaan, mutta sitten tuli masuvaivat, hampaita ja mitä vielä ja nyt on taas herätty noin parin tunnin välein. Oon liian laiska ja väsynyt unikouluttamaan just nyt. Toivottavasti tää menee itekseen ohi.

Sama täällä Hanskimus. Viime yönä heräilin noin 5 kertaa pojan itkuun, ei auttanut tutti..tissiä oli saatava. Aiemmin kyllä nukahti tutin avulla uudestaan heti. Mutta taidan tietää syyn, ylä etuhammas tulossa kovaa vauhtia. :)

Ainut hyvä puoli on tuossa flunssassa se, että aamupäivällä poika nukkui 3 h unet ja nyt taas on toisilla unilla. En muista koska viimeksi olisi nukkunut noin pitkät päikkärit. Yleensä max 2 h aamupäivällä ja iltapäivällä 1h.

Kahden vauvan nukuttaminen päiväunille on kyllä ihan arsesta. Herättävät toisiaan ja huudellaan siskolle toiseen pinnasänkyyn.....aaaaargh!!! Enkä usko että se tästä iän myötä sen helpommaksi muuttuu. No yöunille kyllä nukahdetaan, mutta päivisin on kyllä hommaa, että saa molemmat nukahtamaan.

Millaiset rutiinit teillä on tuohon pinnasänkyyn nukuttamiseen? Meillä poika nukahtaa yöunille kun vaan vie sänkyyn, päiväunet nukkuu vaunuissa kärrytellen uneen. En ole edes kokeillut mitään nukuttamismetodeja koskaan, mutta haluaisin että poika osaisi nukahtaa päikkäreille myös pinnasänkyyn.

Olen pitänyt rajana aamun syömiselle seitsemää. Syömätöntä aikaa on siis n.22-07. Tämä siksi että usein keväälläkin nukkui 10h putkeen syömättä/heräämättä.
Nyt tyttönen herää usein 5.30-6.00 välillä. Eikä meinaa rauhoittua. Välillä on tosiaan reilu tunti kitisty kunnes seitsemältä vasta vien sen olohuoneeseen imetykselle.
Mietinkin että voisinko vaan suosiolla antaa maitoa silloin?
Kun tottakai sillä saattaa olla jo nälkä. Puuro yleensä 21-21.30 ja imetys lähempänä kymmentä.
Mä vaan pelkään että sit se muru rupeaa taas odottamaan tissiä aiemmin ja aiemmin... Ja palataan alkutilanteeseen ja unikoulu pitää aloittaa alusta.
Tämän aamuisen syömisen jälkeen palataan makuuhuoneeseen ja yleensä nukutaan vielä kymmeneen asti.

Iltaunille laitetaan hereillä pinnasänkyyn ja laulan laulun ja välillä taputtelen/silittelen jos levoton. Joskus nukahtaa heti kun laskee sänkyyn ja joskus pitää 10 kertaa laittaa makuulle uudelleen kun vaan kiipeää pystyyn. Useimmiten kuitenkin vartissa unessa.

Päiväunille helpointa laittaa rattaisiin, koska nukahtaa helposti kun vähän aikaa heijaa. Mutta koska aloitettiin unikoulu reilu pari viikkoa sitten, niin olen nyt useimmiten laittanut myös päiväunille pinnasänkyyn, kun ajattelin sen tukevan yöunillekin nukahtamista. Päiväunille välillä käärin vauvan peittoonsa ja heijaan hetken sylissä että rauhoittuu leikeiltä. Mutta en pidä sylissä uneen asti vaan pinnasänkyyn lasken kun näyttää uniselta. Menee 5-20min.

Minä annan tissiä edelleen klo 6 kieppeillä (sängyssä) ja laitan sit takas pinnikseen johonka nukahtaa heti tai pienen pyörimisen jälkeen. Nyt kun pojalla on flunssa, niin imetin myös yks yö klo 04. Mut yleensä normaalisti klo 05-06 väillä heräilee.. En pidä sitä aikaa enää yösyöttönä. Hyvin on silti nukkunut unikoulun pitämisen jälkeen n. klo 21-05-06 välin. Joten meillä ei ainakaan ole vaikuttanut tuo aamusyöttö unikoulutuksen tulokseen...

I-P, meillä nukahdetaan yöunille melko samalla tavalla kuin teillä. Pinnikseen, vedetään soittolelua pari kertaa ja se on siinä. Päikkärit...pitää heijata uneen molemmat elleivät ole tosi väsyneitä ja kun tähän saman rytmisyyteen pyritään, niin.....piip. Vaunuissa eikä autossa nukuta..ei olla nukuttu aikoihin. Kun nukahtavat, niin nukkuvat kyllä pari tuntia. Nyt nukkuvat 4 päikkärit... :wideyed:

Ensimmäinen kokonaan nukuttu yö takana! Mä heräsin itse kyllä paniikissa etsimään tyttöä miehen peiton/käsien alta mutta todettava se oli että siellä hän tuhisi vieläkin omassa sängyssään. :)

Onko tässä 9kk nurkilla yleistä hulinaa ollu huomattavissa yöunissa tai ollut teillä liikkeelle lähtemisen jälkeen? Meillä nyt viikon verran ollu levottomat yöt, tyttö vähän vajaa 9kk ja oppinut pari viikkoo sitten konttaamaan ja nousemaan tukee vasten. Herää useita kertoja yössä nousten istumaan ja itkee :oops:

Meillä pojan yöllinen eroahdistus ilmenee siten, että nukkuu yhdellä herätyksellä 11h, mikäli minä nukun toisessa huoneessa :grin Jos nukun samassa huoneessa, niin nukkuu levottomasti ja heräilee useammin. Myös itse nukun paremmin toisessa huoneessa, kun en herää jokaiseen pojan uniseen inahdukseen/liikahdukseen. Eli meillä nukkumisjärjestely menee nyt siten, että iskä kuorsaa pojan kanssa makkarissa ja minä vierashuoneessa yksinäni.

Anjuska86: Meillähän meni just noin unikoulun jälkeen että pidin syöttörajana kello viittä. Alkuun söikin siinä kuuden maissa aina kerran ja nukkui vielä pari tuntia. Siitä poika pikkuhiljaa rupesi aikastamaan maitopyyntöään kello kolmeen-neljään.. Ja huuto koveni/piteni kun yritin tassutella/sylitellä. Alkuun taistelin tuon kellorajan kanssa, mutta lopulta en jaksanut ja rupesin antamaan maidon jo neljän tai jopa puolineljän maissa. Aamut eivät aikaistuneet kuitenkaan, vaan poika nukkuu sikeästi seitsemään-kahdeksaan saakka (eli 11h) riippumatta siitä mihin aikaan tuo yösyöttö on. Nyt olen lopettanut kelloon katsomisen ja annan suosiolla sen yhden kerran maitoa, yleensä neljän-viiden maissa. Olen pohtinut että pitäisikö tuosta yhdestä yösyötöstä jo luopua, mutten halua ottaa riskiä että aamut aikaistuu, joten tehtiin päätös että yksi syöttö yössä on ihan ok..

-sss: Meillä poika rupesi konttaamaan/seisomaan/istumaan 7kk ikäisenä, joten myös liikkumishulinat olivat tuolloin. Heräsi yöllä usein seisomaan pinnasänkyä vasten ja karjui. Pidettiin unikoulu samoihin aikoihin ja yöt rauhottui sillä. Poika kyllä liikkuu unissaan tosi paljon edelleen, muttei herää itse siihen. Kauhea kolina käy kun lyö päätään pinnasänkyä vasten kun heittäytyy puolelta toiselle. Nukkumisasennot on aika hulvattomia välillä. Itse en pysty nukkumaan siinä hulinassa, joten nukunkin nyt eri huoneessa :grin

Meilläkin harrastetaan tuota että yöllä yhtäkkiä istuu ja itkee silmät kiinni. Laittaa alas niin nukahtaa yleensä heti. Nytte kuukauden verran on tehnyt tuota että nousee seisomaan pinnasängyssä. Aikalailla siis sen verran kun on osannutkin seistä tukea vasten. Nukkumaan laittaminen on välillä aika rasittavaa kun tuttia heitellään pinnojen välistä ja sitten itketään kun ei ole tuttia ja noustaan seisomaan. :D joka kerta kun laittaa takasin makoilemasn niin nauretaan ja noustaan uudestaan. :D

Meidän poika ei osaa nukahtaa päiväunille itse paitsi vaunuihin. Syliin ja aika usein vielä tissillekin nukahtaa. Olisi varmaan pitänyt opettaa tavoille jo ajat sitten ja nyt en enää jaksa. Yöunille nukahtaa ite kunhan laitetaan väsyneenä sänkyyn ja vähän tassutellaan.

Kerro Anjuska miten teillä meni yö (jos annoit aamuyön tissiä).

Malttoi odottaa varttia vaille seitsemään, joten ei suurta eroa aiempaan. Mutta imetin makuuhuoneessa joten nukahti nopeammin takaisin.

Anjuska: Sehän meni sit hyvin, eikö?

Odottelen "innolla" tämän yön hulinoita. Poitsu nousi ekaa kertaa tänään itse pöytää vasten seisomaan. Oon ihan varma että yöllä jatkuu harjoitukset... Ja kyllä joo ( -sss) kaikki opitut motoriset taidot ovat tulleet meillä yöuniin.

Mut nyt oon kyllä tässä vaiheessa vauvavuotta iloinen siitä, että poitsu ei ole koskaan huolinut tuttia! Mun ei tartte koskaan yöllä nousta etsimään tuttia. Jotain positiivista siitä nyt sit tuli.. Hän siis nukkuu heräämättä _yleensä_ n. 8-9 h ja vielä aamuimetyksen jälkeen 2-3 h. :)

Joo sama tuon tutin kanssa, hyvä ettei ole tuttia tai riepua tai lelua missä olisi "kiinni".
Aion nyt kyllä jatkossa imettää jo vähän aiemmin jos "vaatii" ja seurauksethan näkyy sit vasta viiveellä. Viikon-parin päästä ehkä.

Tänään neiti nukkui sairaan lyhyet (hänen mittapuullaan) päiväunet. 45min ja 1h. Eli puolet siitä mitä yleensä. Toivottavasti ei heijastu yöuniinkin negatiivisesti. Nyt ainakin alkuyö menny rauhassa.

Takaisin