Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miulla sen itkun kuunteleminen unikoulun aikana teki itelleni pahan mielen... Mut se oli vaa ajateltava että lapsen parhaaks sitä huudatin, parempi äidille ja lapselle et äiti on virkeempi päivisin, sitä en enää ollu joten unikoulu alotettiin.

Meiän poika on nyt 7kk, aamuyöstä annan ekan kerran tissiä aikasintaan kun on ollu syömättä 8 tuntia. Parhaimmillaan pari yötä sitten meni 11 tuntia :)

Lisään vielä että päivisin ennen unikouluu poika söi 4 kertaa päivässä 50-100g kerrallaan, nyt on melkein tuplaantunu ruokamäärät kun ei saa yöllä tissiä.

Meillä tyttö on ollut nyt lähes joka yö sen 10 tuntia syömättä ja silti ei oo ollut mikään hirveä kiire aamulla nousta puuronkeittoon :p syö 5 ateriaa päivässä + maidot päälle.
Unikoulun eka yö oli meillä ainut vaativampi yö,eikä silloinkaan huutanut sydäntäsärkevästi kun otin aina rinnan päälle pötköttämään ja paijasin takas uneen. Nyt on nukkunut jo 3-4 yötä kokonaan heräämättä omassa sängyssä koko yön 21.30-7.30
Pahin taitaa olla takanapäin :rolleyes:

Meillä on taas alettu heräilee yöllä itkeskeleen. Eikä oo mitään hyötyä tassuttelusta. Viime yö meni niin että 9-12 tyttö nukku omassa huoneessaan jonka jälkeen alko itkemään, otin viereen nukkumaan kun ei rauhottunu mutta vähän väliä taas itki, kolmelta annoin panadolia kun mikään ei tepsinyt mutta aamu 7 asti jatkoi jonka jälkeen nukahti. Aamulla joutu sit väkisin herättää klo 9 ettei päivä mee ihan plörinäks.

Me käytiin viikko sit ostaan uus turvaistuin autoon ja vauvaliikkeen omistajaltakin kyselin onko mitään vinkkejä kun ei tosiaan toi tassutteluhoito ainakaan meillä toimi. Hän sanoi että oman tyttönsä kanssa oli ollut samanlaista puolen vuoden iässä eikä mikää muu ollu toiminu kun "huudatus unikoulu". Aina siis lapsen itkiessä oli käynyt huoneessa laskemassa käden päälle ja lähtenyt pois vaikka itku olisi jatkunut. Heillä oli kuulemma tämä toiminu ja kolmen yön jälkeen oli lapsi alkanut nukkumaan yöt yksin.

Tätä huudatus kouluahan ei nykypäivänä enää suositella enkä tiedä pystyisinkö edes kuuntelemaan omalla kohdalla ilman että ottaisin jossain kohti syliin. Jotain olis kyllä kiva keksiä jos tämmösiä 2 tunnin yöunia alkaa olemaan enemmän :sad001

Meillä kans alkoi viikon tauon jälkeen taas samat itkut öisin :arghh: Edelleen itkee noin 10 kertaa yössä ja rauhoittuu tuttiin plus kerran yössä syö. Nyt uutena juttuna on vielä lisäksi se, että päiväunetkin on lyhentynyt max puoleen tuntiin, joten en varmasti saa itse tehtyä koko päivänä yhtään mitään saatika nukuttua päikkäreitä. Ennen heräsi päikkäreiltä aina hyväntuulisena, mutta nyt herää kauheaan itkuun. Hereilläoloajat suostuu olemaan vain lyhyitä hetkiä muuallla kuin sylissä. Tuntuu, että tyttö on kokoajan päivällä väsynyt, kun hieroo silmiään, haulottelee ja kitisee.

Tänään mentiin sitten lääkäriin, jos siellä löydettäisiin jotain selitystä tälle. Korvissa ei ollut tulehdusta ja keuhkot, sydän ja vatsa oli ok. Ei osannut sanoa muuta kuin, että vauvoilla nyt vaan on huonoja öitä. Käski tulla takaisin, jos tää nyt pitkittyy..mun mielestä täävaan on jo pitkittynyt, koska tätä on kestänyt jo 1,5 kuukautta :sad001

Alan oleen niin poikki, ettei enää missään tunnu olevan järkeä. Tosiaan yhtään mitään en saa tehtyä päivisin. Eilen huomasin, että tytön soseet alkaa olla lopussa ja nyt jo etuläteen poden huonoa omaatuntoa, kun joudun hakeen kaupasta soseet, koska en vaan millään saa nyt itse tehtyä. Väsy alkaa painaa jo niin, että järkikin on jo aikaa sitten kadonnut. Välillä pyörin ympyrää, kun unohdan, mitä oon ollu tekemässä ja heittelen vääriä tavaroita roskiin.
No toivotaan, että tää taas pian tästä helpottais...

Unikoulusta:
Siihen yöhuutoon pitää vaan asennoitua.. Eihän se lapsi kuitenkaan itke kipuitkua. Sehän on yöllä sellaista vaatimusitkua ;). Nälkäitkuakaan en ihan heti usko länsimaalaisilla vauvoilla olevan. Kyllä ne sitten aamulla ja päivällä syö, jos on nälkä. (Tää on siis vaan mun mielipide).

Itse laskin takaisin sänkyynsä aina heti kun sylissä rauhoittui hieman. En siis turhan pitkään pitänyt sylissä, ettei oppisi siihen että sylissä sit ollaan jos ei nukuta. Sängyssä annoin aina myös hetken huutaa (tuntui pitkältä hetkeltä) ennen kuin nostin syliin. Niin ja pimeässä tietty oltiin enkä jutellut mitään. Aluksi rauhoittelin ja sanoin, että nyt nukutaan. Viimesillä huutokerroilla en puhunut enää mitään.

Eipä sitä kyllä uskokaan miten yöllä nukkuminen helpottaa elämää, ennen kuin sen itse kokee. Suosittelen lämpimästi :)

Piti vielä lisäämäni (kun näköjään monella on taas yöt huonontuneet), että kyllähän niitä tulee huonoja öitä vaikka olisikin unikoulun pitänyt. Aina kun oppii uusia taitoja tai tapahtuu esim aivoissa kehitystä vaikuttaa ne uniin. Sit tietty esim allergiat? Niitä voisi neuvolassa kysellä. Miten tämän ikäisiltä testataan. Mulla ei itsellä ole kokemusta, mutta ne vois olla yks syy jatkuviin huonoihin öihin.

Kiitos kaikille vastauksista! Helpotti itseä tuossa asennoitumisessa. :) Eka yö takana ja toiveita herättävä oli. Syöttö aamulla klo 6:12, jonka jälkeen nukuttiin vielä pari tuntia! Yöllä heräsi kolme kertaa, 23:30, 1:20 ja 2:45. Eka kerralla huusi puoli tuntia paniikki-itkua, mutta nukahti lopulta tassuttelemalla. Toka kerralla riitti tutti ja kolmannella oli hereillä noin 50 minuuttia, jonka jälkeen rauhoittui ja tassuttelun kautta nukahti itse. Tuostakin ekat 20 minuuttia höpötteli ja pyöri itsekseen pinniksessä.

Mä pidin vielä aika paljon sylissä mutta koitetaan ens yönä vähentää sitä. Pinnikseen kun pistää niin nousee vain uudestaan seisomaan, ellei ole täysin jomenossa unten maille.

Voiko olla mahdollista että siirryttäis jo nyt 8kk ikäisenä yksiin päikkäreihin :wideyed: neiti on nyt kahtena päivänä ottanut yhdet 2tunnin päikkäri ja that's it :woot: nukkuu päikyt 13:30-15:30 mutta niin on nukkunu aina ja sit vielä lisäks 18-18:45 mut nyt noi iltaunet siis jääny pois :sorry: äiti ei nyt kyllä yhtään oo valmis tämmösiin muutoksiin:laughing025
Noo... Vielä ku saatais noi yöt rauhotettua, täällä kun edelleen hengaillaan yöt tissillä, ku äiti on niin saamaton, ettei jaksa vierottaa yötissiltä vaikka tietää ettei vauva kyllä nälkäänsä syö :smiley-ashamed005

Meillä on päikkärit muuttuneet nyt niin, että ekat klo 10.30-13.30 välisenä aikana noin 2 tunnin unet ja klo 16-17.30 välisenä aikana noin 20-30 min. Jos ollaan reissun päällä, niin sit nukahtaa autoon noin 10 min eikä pysty enää vaunuihin nukuttamaan. Nyt ollaan juurikin muutamana päivänä oltu myöhäisempien unien aikaan liikenteessä ja ne on jääneet kyllä tosi lyhyiksi. Selkeesti kyllä meidän poika tarttee vielä kahdet päikkärit. Kolmannet on jääneet jo noin kk sitten pois.

Yöimetyksen lopetuksen ja unikoulutuksen kolmas yö takana. Kyllä tuntuu, että helpottuu joka yö mutta on myös mietittäviä asioita tässä vielä.

Nyt oli enää kaksi herätystä, joista ensimmäisestä selvisi pelkällä tutilla. Toisella kerralla alkoi poika vaikuttaa jo nälkäiseltä/ janoiselta, joten annoin vähän pullosta vettä, jotta päästäisiin aamuun asti ilman imetystä. Nukkui tuon jälkeen vielä tunnin ja noustiin sitten puoli seiskalta jo ylös. Alkaa kuitenkin selvästi oppia uusia nukkumistapoja, sillä nukahtaa jo itse uudestaan uneen ja toissayönäkin selvästi heräsi mutta ei alkanut itkeä vaan härväsi aikansa ja jatkoi uniaan. (Makasin hiljaa paikoillani ja odotin itkua ja kun sitä ei tullutkaan, vedin mielessäni pienet voitontanssit! Moista ei ole tapahtunut ennen kertaakaan, mutta ehkäpä olen mennyt luoksekin liian äkkiseltään.)

Oon mennyt yhtä aikaa nukkumaan pojan kanssa ja olo on pysynyt suht pirteänä. Paniikkihuutoa ei ole ollut ekan yön jälkeen. Viime yönä en ottanut edes syliin poikaa. Tuosta vesipullosta pitää kyllä vielä päästä eroon, mutta luulen sen onnistuvan paremmin miehen avulla, kun ei tissit tuoksu pojan nenän alla häiritsemässä. Jee jee. :) Nyt vain takapakkia odotellessa. :D

Päikkäreitä meillä nukutaan vieläkin 2-3. Edelleen useammin kolmet kuin kahdet mutta tällä viikolla on ollut jo aika monta päivää kahden päikkärin päivä. Muutos siihen suuntaan on siis jo selvästi käynnissä. Olen myös yrittänyt, ettei kauheasti enää kuuden jälkeen nukkuisi, jotta saa ysiin mennessä yöunille mutta jos herää esim. neljältä niin on kyllä jo tosi kiukkuväsynyt illalla, kun pitäisi syödä ja iltapesut tehdä.

Mikähän vaihe meidän poitsulle on nyt tullut. Kaiheet huutoitku raivarit saa, jos laskee omaan sänkyyn päikkäreille tai yöunille. Maanantaina kyllä mennään lääkäriin, jos johtuu korvista. Poitsulla on kestänyt nuha nyt jo 2 viikkoa mutta sehän voi liittyä hampomiseen. Nukahtaa parhaiten vaunuihin, tarvitsee ihan vaikka sisällä vain pari kertaa heilauttaa, niin nukahtaa! Onko tämä nyt taas vaihe? 4 kk hulinoiden aikaan oli yhtä vaikeaa tuo nukahtaminen! Nukkuu kyllä sitten ihan hyvin 3-4 tuntia aina kerrallaan ja sitten tissin avulla nukahtaa uudestaan. Mitään unikoulua en tässä tilanteessa kyllä uskalla aloittaa!

Meillä taas meni ohi se vaihe, kun ei päikkäreitä nukuttu. Nyt nukkuvat kolmet päikkärit (1-2 tuntia). MitäHän seuraavaksi.. :p

Jee, hei meillä nukuttiin 5,5h putkeen viime yönä!! :happy093
Äitikin sai siis kolmisen tuntia mukayhtenäistä unta. Kun heräsinhän minä monesti katsomaan kelloa, joko olisi aika herätä. Edellisenä yönä meni 2,5h yhteen putkeen, jona aikana minä en kyllä nukkunut ollenkaan.

Meilläkin nukuttiin melkein 5,5 tuntia eka pätkä! :) Sen jälkeen huutikin sitten 40 minsaa. Kävi myös just niin kuin pelkäsin. Mies palasi reissultansa ja oma keskittyminen herpaantui ihan täysin. Poikakin olisi varmaan rauhoittunut nopeammin, jos en olisi ollut niin hermona, mutta todella häiritsi, että ukko pyörii sängyssä ja huokailee ja kävi vieläpä pari kertaa vessassa tuona aikana. Lähetän sen ens yöksi naapuriin nukkumaan, piru vie.

Voihan unikoulu:shifty: ensin huudettiin melkein tunti sitä kauheutta, ku jouduttiin omaan sänkyyn ja nyt sit naureskellaan eikä meinatakkaan rueta nukkuun :woot: onneks meillä on neljä yötä aikaa treenata tätä touhua ku iskä on yövuoroissa :wink esikoisen nukkumisesta en nyt sit kyllä tiiä mitään...toivottavasti nukkuu :oops: onneks ollaan vielä kuukausi lomalla nii ei oo niin tarkkoja nämä meijän nukahtamistouhut :rolleyes: syyskuussa sit ku palaan töihin ja poika menee takas tarhaan, nii sit on asia eri. Tyttö onneks saa vielä hetken olla iskän kaa kotosalla, menee sit 1v tarhaan. Siinäpä sit taas seuraava urheilulaji saada lapset tarhaan ja ehtiä ite töihin ajoissa :smiley-bounce022. No mutta jos nyt eka hoidettaisiin tämä tissittä nukahtaminen alta pois ja tuumailtais sitte hyvin nukutun yön jälkeen elämää uusin silmin:shy: terv. 8kk ilman yli 2tunnin unipätkää :meh:

Niin täälläkin! 10 h viime yönä katkeamatonta unta pojalla. Tosin minä heräilin milloin mistäkin syystä. Mut sit kun poitsu nukkui niin hyvin, niin päättikin jo klo 7, että nyt ei enää nukuta...

Aaaarghh... Yhtäkkiä pitikin lähteä mökille sukuloimaan. Viisi yötä unikoulua kankkulan kaivoon. :( Toivottavasti tää ei nyt ihan pilaisi jo opittuja juttuja. Viime yönä kuitenkin neljä herätystä ja yhdellä kerralla valvoi kaksi tuntia. Pitää varmaan miettiä vähän uusiksi tätä kuviota nyt.

Takaisin