Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä meni koko viime yön heräämättä,ei kuulunut pihahdustakaan välillä 22-7.45,pelkäsin jo et nyt se on kuollut kun mitään ei kuulu :nailbiting: tähän täytyy nyt alkaa tottumaan että itsekin saa nukkumarauhan eikä heräisi vaan kuulostelemaan hengittääkö vauva,aina on jotain huolta! :grin

Mua rupes kaduttamaan yötissin pois jättäminen väkisin näin pienellä. Idea kun lähti siitä, kun tyttö itse muutamana yönä putkeen tyyntyi nopeasti ilman rintaa. Viime yönä heräsi vain 00.30 ja tyyntyi sylillä ja heräsi rinnalle 5.30. Eli kiva yö! Mut välissä ollut kamaliakin öitä muutama, enkä todellakaan tykkää huudattaa toista kun tiedän että tissi auttaa.
Toisinsanoen emme toistaiseksi jatkakaan väkisin tissittömyyttä. Kunhan vuoden ikään mennessä oppii. Jään kuitenkin hoitovapaalle, joten jaksan paremmin kuin töissä ollessani, jos tulee levottomia kausia.
Oli mukavaa, että mies tuki ratkaisuani. Siis sen vuoksi, että kokee myös vauvan olevan vielä pieni, ei siksi ettei auttaisi levottomien öiden kanssa kotona ollessaan.
Jatkossakin toki rauhottelen tyttöä ensisijaisesti silittelyllä ja sylillä, en tissillä.

Teidän innoittamana päätin myös kokeilla "unikoulua" kun yöt alkaneet olla levottompia kuin ennen. Vauva heräilee tunninki välein vaan tarkistaan oonko vieressä ja sitte ottaa tissin suuhun kolmeksi sekunniksi, päästää irti, kääntää kylkeä ja jatkaa unia. Eli nälkä ei ainakaan oo. Viime yönä sitte tissiteltiin puolile öin ja vauva nukahti viereen, nostin omaan sänkyynsä ja laitoin nukkuun. 01:30 heräsin itkuun, otin syliin ja hyssyttelin, toinen suu auki hamus tissiä koko ajan ;) mutta en antanu periksi ja nukahti syliin, nostin takas pinnasänkyyn ja jatkoin unia. Sama toistu vielä neljän aikaan ja kuudelta sitte annoin tissiä ja nukuttiin ysiin asti.
Ehkä meki pikku hiljaa päästään yösyötöistä ;)

Oon huomannu että poika on kevyemmässä unen vaiheessa aina niihin aikoihin kun ennen pyysi tissille. Liikkuu tuolloin levottomammin ja saattaa äänelläkin. Tämä siis parin tunnin välein. Unikoulun ansiosta ei kuitenkaan pyydä tissille, eikä syliin, vaan nukahtaa syvään uneen itse uudelleen (yleensä). Viimeyönä annoin kerran tissiä klo 05.10 ja sen jälkeen nukuttiin klo 08 saakka. Ihan mahtavaa :joyful: Itse tosin edelleen herään pojan pieniinkin ääntelyihin, enkä siten saa yhdenjaksoista unta vaikka poika nukkuukin.

Jaahans sitte olis eka yö unikoulua takana. Likka nukahti heti kun laitto alas sänkyyn kello 21. Noin 23.30 herättiin silleen ettei millään meinannu nukahtaa uudestaan ilman tissiä mutta sain ku sainki nukahtamaan. 00.30 uusi taisteli, tää kestikin sitte jo suht pitkään ja hän rupes heti huutaa pää punasena kun laitoin pinnasänkyyn joten päädyin ottamaan viereen. Vähän jaksoi siinä vielä kiukutella mutta sitten nukahti. Tää taistelu oli varmaankin suurinpiirtein tunnin mittainen. Jossain kohtaa tämän jälkeen heräsi taas ja huusi niin perkeleesti. Mies sanoi jälleen kerran "laita tissi suuhun" mutta pidin pintani. Vettä annoin aina jos ei meinannu rauhottua ja olisi juonu sitä ihan hirveitä määriä mutta lopetin aina kesken. Nukahdettiin uusiks ja sitte 07.30 heräs ja sillon annoin maitoa joten nukahti uusiksi heti ja 08.30 noustiin ylös. Tälleen pääsi vielä suht helpolla. En edes halua tietää mimmosta olis ollu jos olisin väkisin yrittäny omaan sänkyyn nukuttaa aina uudestaan. :D ja mä taas kerran valvoin yö heräämiset vaikka mies itse sano että hän voi sen tehdä. Nyt hän nukkuu perse homeessa makkarissa koska "väsyttää ku ei saanu yöllä nukuttua"............

Edit: mies saa anteeksi. Imuroitti kämpän ja pesi ensimmäistä kertaa meidän yhteiselon aikana vessan (ja vielä ihan oma-aloitteisesti). :D se nyt kuitenkin pestään joka viikko. Kyllähän tähän 3 vuoteen muutama vessanpesu on mahtunu. :D

Muokattu viimeksi:
Unikoulutus, osa 2:

Eka yö nukahti siis itse omaan sänkyynsä. Yöllä 30 min huutoa ja välissä rauhoittelua. Heräs silloin 04.30 ja annoin maitoa ja otin viereeni.. Siitä eteenpäin sit torkuttiin ja otettiin välillä maitoa. En raaskinut huudattaa, ettei muut herää.

Viime yönä (2.kouluyö) nukahti 21.10 meidän sänkyyn josta nostin omaan sänkyynsä. Heräsi 06.10 ekan kerran!!! Otin viereen ja annoin maitoa. Nukkui pari tuntia ja taas maitoa.

Muuten hieno juttu, mut mun tissit oli yöllä niin täynnä etten saanut itse nukuttua ja vaatteet oli ihan maidossa .... Nyt kun tissit taas vielä tottuis uuteen rytmiin ;)

Ne tissit tottuu nopeesti... Minuu huolestuttaa miten maito riittää kun on vähennetty yösyöttöjä, toistaseks ei oo saanu korviketta ja toivottavasti ei tarvii antaakkaa ku tähän 7kk ikään asti selvinny ilman. Ei siis mitää korviketta vastaan mut tissimaito tulee vaan halvemmaks :grin Reilu viikko unikoulutettu, nukkuu nyt 7-11 tuntia syömättä, vielä tietty herää useemman kerran yössä ja välillä itkee mut tissii oon antanu aikasintaa viideltä aamulla. Tänään päästiin jopa 8.30 asti ilman tissittelyä ja siitä noustiin jo ylös :)

Meillä on mennyt kyllä tosi helposti, viime yönä kävin kerran antamassa tutin suuhun, muuten nukkui taas koko yön 21.30-7.30 ja vieläpä omassa sängyssä :) voi olla että tissistä onkin vaikeampi päästä koska ne on koko ajan siinä ja maito tuoksuu. Pullo kun on keittiössä ja maidot kaapissa niin vauva ei nää eikä haista ruokaa :grin reilu viikko meillä unikoulua takana.

Meillä on ihan omalla painollaan mennyt pari viime yötä niin, että Elma (tai minä) herää ensimmäisen kerran siinä 5 kieppeillä syömään. Menee siis illalla 20-20.30 nukkumaan. Vaikea mun on kyllä uskoa että se noin kauan olisi syömättä, mutta en ole ainakaan herännyt. Vierekkäin kun nukutaan niin onhan se mahdollista että syö siitä huolimatta.
Toissailtana ei myöskään herännyt nukahtamisensa jälkeen kertaakaan, ei oikein edes silloin kun minä menin nukkumaan. Eilen heräsi itkemään kerran, ja sekin loppui heti kun sain itseni kellautettua viereen, rinta oli kyllä esillä mutta sitä ei nyt tällä kertaa ollenkaan tarvittu.
Ja meillä ei vielä ole minkäänlaisia unikouluja käytössä eikä edes harkinnassa, ihan lapsesta itsestään on nämä jutut tulleet. =)

Pitäisi varmaan itsekin pitää unikoulu. En osaa päättää tekisinkö sen nyt, kun mies on reissussa vai vasta parin viikon päästä miehen avustuksella. Veikkaan, että se apu on joka tapauksessa riittämätöntä, joten nyt olisi hyvä sauma hoitaa homma itse ketään häiritsemättä ja ilman turhia väsyriitoja.

Viime yönä nukuttiin 21-3! Sen jälkeen vielä kuuteen, jolloin alkoi härvääminen. On tainnut poika vain kerran aiemmin nukkua kuusi tuntia putkeen.

Unikoulu, osa 3:

- nukahti omaan sänkyyn 21.45
- heräsi 6.30, oli käsi jäänyt jumiin
- annoin maitoa ( tissieni vuoksi)
- jatkoimme unia vierekkäin 8.00 asti
- halusi vielä maitoa
- herätys uuteen päivään 8.45

:)

Kannattaa Hanskimus hoitaa se unikoulu alta pois nyt jos ei mieheltä oo hirveesti apuja odotettavissa. Meillä kävi niin et odotin että mies oli kans kotona eikä yövuorossa, no sehän ei jaksanukkaa kuunnella pojan huutoo ja siirty sohvalle... 1,5 yötä koulutettiin yhessä, lopun hoidin minä. Mut jos noin hyvin teillä nukuttiin nyt niin ehkä poika alkaa kouluttaa itteään :)

Aaa ihana yö takana! Tyttö nukahti samantien kun laitoin sänkyyn alas, mies tuli kotiin töistä kahden jälkeen ja silloin nukkui vielä omassa sängyssään. Joskus tämän jälkeen (mies veikkasi kello 5), heräsi ja otin viereen, nukahti taas kerran heti ilman kiukutteluja tai maitoa/vettä. Kello 8.30 herättiin! :) Nytten on niin virkeä olo että!

Onkohan parantuneen nukahtamis/ nukkumistaidon seurausta, vai mitä, mutta myös päikkäreille nukahtaa helpommin. Vaunuihin vaan, eikä tartte edes niitä liikuttaa. Nukahtaa siis paikallaan oleviin vaunuihin! Mitä häh?!

IceQueen, mullakin kävi mielessä, että ehkä poika alkaa vihdoin oppia nukkumaan! :) Taidan silti kokeilla ens yönä, mitä käy, jos en annakaan tissiä ennen aamua.

Lilly, hahah. Meillä ei olla nukuttu vaunuissa melkein pariin kuukauteen. Käydään kuitenkin päivittäin noin tunnin vaunulenkkejä, toinen on tyytyväinen ja nauttii. Toinen jaksaa ekan puoli tuntia nauttia ja sitten palaa käpy. Sitten loppumatkan toinen höpöttää onnellisena ja toinen huutaa ku palopilli.

Tätä ketjua ku lukee, ni huomaa, että kaikilla on omat rytmit :) mä herään joka aamu klo 5. Jotta kerkeän tehdä omia askareita, ennenkuin lapset herää. Meidän lapsilla päivä alkaa nykyään klo 7-8 ja nukkumaan mennään klo 20-20:30.

Muokattu viimeksi:
Meillä poika on keksinyt että vaununukahtaminen vaatii kävelyä soratiellä.:grin

Meilläkin piti ennen vetää oikein kunnon rynkytystä hiekkatiellä (asfaltti liian tasasta) ennen kuin jäbä suostu nukahtamaan vaunuihin. Siksi olenkin nyt ihan ihmeissäni, kun nukahtaa paikallaan oleviin vaunuihin. Toki kärryttelen muutenkin välillä, mut säästän aikaa, jos nukahtaa itsekseen. :)

Toiveajattelua oli, että meidän poika oppisi nukkumaan. Viime yönä heräsi jo ennen puoltayötä kaksi kertaa ja sen jälkeenkin tasaisesti kahden tunnin välein. :dead: En ollut vielä valmis unikouluun mutta nyt alkaa strategia hahmottumaan.

Miten te muut ootte kestänyt sen yöllisen huutamisen noissa unikouluissa? Meillä alkaa paniikki-itku tosi äkkiä, jos ei saa mitä haluaa ja se kestää kauan! Kuinka pitkään voin olettaa, että 7- kuukautinen jaksaa olla syömättä? 8 tuntia? 12? Syö vaihtelevasti kiinteitä ja päiväimetys lapsentahtisesti ja aina kiinteiden yhteydessä.

Päikkärirytmi on taas pari päivää ollut hakusessa. Tänään nukahti ekoille päikyille vasta 10:45.

Takaisin