Unettomuus

Kieltämättä aika pätkinäistä tää nukkuminen tätä nykyä.. vielä neljö viikkoa kun jaksaa töissä kulkea niin ois hyvä
 
Ihanaa kun tää äitiysloma alkaa tässä pikkuhiljaa niin saa päivälläkin ottaa unosia. Mä pääsen kyl ajoissa nukkumaan mut toisinaan valvon edelleen yöllä ja toisinaan uni loppuu tohon aamu viiteen-kuuteen. Turhauttavaa toisaalta tää aikaisin herääminen, mut on siinä puolensakin! Nimittäin saa syödä rauhassa aamupalan! :wink

Huonosti nukkumisen ja aikaisin herämiisen parhaita puolia mun mielestä on ehdottomasti se että etenkin kevät/kesä aamuina saa nauttia auringonnoususta ja mikä parasta, saa syödä aamupalan ja lukea lehden (jos on lehdentulopäivä) niin ihan rauhassa :Heartred
 
Ä-lomassa prepartumisti parasta on päiväunien mahdollisuus juuri silloin kuin tarve vaatii.

Tänään on eka kerta koko raskausaikana, että heräsin aamuyöstä jo valvomaan. Rasti seinään siis! Olen nukkunut tosi hyvin raskaana. Eli ehkä tämä postaus kuuluisi raskausoireet-ketjuun eikä tänne.

Tätä ei ole ollut aiemmissa raskauksissa tapahtunut eikä todellakaan ole tällainen hyväunisuus mulle normaalia ei-raskaana. Siksi mulle on ollut mieletöntä luksusta raskausaikana uni ja lepo, virkeä olo ja seesteisyys. Kunhan vauva syntyy, voi morjens.... En halua edes ajatella. Kuopus valvoi ekat kolme vuotta.
 
Mäkin nukun taas ihan miten sattuu. Tuntuu menevän vähän aalloissa, nytkin pari viikkoa nukuin hyvin ja nyt taas tällä viikolla huonommin. Tänä yönä noin 0.30 (okei, aloin nukkumaan vasta puoliltaöin, eli oma syy), ja heräsin seitsemältä ihan pirteänä. Enkä tosiaan ole aamuihminen! Eipä tuo muuten, mut epäilen etten kovin pirteänä pysy iltaan asti tällaisilla unilla, varsinkin kun päätä särkee ja mielelläni nukkuisin vielä tunnin. Mutta toisaalta edellisyönä nukuin 0.00-3.00 ja seuraavan pätkän vasta 8.00-10.00, joten parempi tämä sentäs :D Silloin nousin lopulta viideltä näpyttelemään koulutehtävän, kun se pyöri päässä joka tapauksessa. Mitäköhän opettaja on ajatellut, kun tehtäväpalautus on tullut viikon etuajassa klo 6.45!
 
Täällä kans nukuttu huonosti yö... Vessassa sai ravata ja sit kun en enää viittyny yrittää nukkua kun sattuu niin paljon lonkkiin sun muualle ettei pysty enää makoileen..Valitetaan nyt oikeen kunnolla niin selkään sattuu ja toi paineen tunne tuo alhaalla on jotain sietämätöntä...Ja oksettaa... Olikohan siinä jo tarpeeks...
 
Nää huonot yöunet!! Nyt jatkunut jo useemman viikon, ehkä n. kuukauden pätkittäiset unet, ja valvomiset. Parin tunnin pätkissä saa nukuttua, ja siinä unien väleissä samanpituisia jaksoja valveilla.... Ja aamulla aikaisin töissä ihan kamala olo!! Miten te muut unettomuudesta kärsineet olette nimenomaan jaksaneet töissä? Mulla on alkanut olla aika tukalaa, silmät meinaa painua kiinni ja tosiaan olo on väsymyksen mukana jotenkin huono. Vielä kolmisen viikkoa töitä ennen äitiyslomaa, lasken kyllä päiviä, vaikka muuten viihdyn työssäni. Pelottaa jo valmiiksi synnytys ja ensimmäiset päivät ja ja viikot vauvan kanssa, kun saisi sen touhun aloittaa virkeänä! Miten jaksan synnyttää ihan zombiena, jos ei meinaa edes jaksaa kävellä bussiin aamulla??! No, onhan tässä vielä pari kuukautta aikaa unenlaadun parantua (meillä la 4.6.), mutta jotenkin epäilen ettei tämä tästä parane, kun suunta on tähän asti ollut lähinnä pahenemaan päin.
 
...lisäisin edelliseen viestiini vielä, että olen koko elämäni nukkunut niin hyvin ja sikeästi, heräämättä häiriöihin tai ääniin (jopa herätyskelloon herääminen on ollut haasteellista!), niin tämä on todellakin uusi tilanne!
 
Momwoc mä sain saikkua just ton unettomuuden takia. Mulla tosin pitkä työmatka ja työpäiväkin pitkä niin kirjotti lääkäri ihan mielellään
 
Naisen hormonit auttaa kyllä jaksamaan alkutohinoissa. Siinähän sitä alkaa käymään ihan kierroksilla vauvan synnyttyä. Vastapainoksi on vaan taottava omaan nuppiin, että muistaa levätä ja yrittää nukkua kun vauva nukkuu.

Tää loppuaika voi olla kyllä tukalaa, jos ei saa nukuttua. Vaikka olisi "vaan" kolme viikkoa ä-loman alkuun, ei sillä ajatuksella kannata sitkutella väkipakolla töissä. Saikkua, jos sille tuntuu.
 
Mulla ainakin pelastanut ihan täysin opiskelijan vapaus nukkua sitten aamulla, jos yöllä ei onnistu, en kanssa olisi välillä selvinnyt töissä valvomisen takia. Eli saikun puolesta minäkin liputan jos mahdottomaksi menee, saa sitten ainakin päivällä nukkua! Ja yöunetkin saattaa parantua kun ei tarvi katsoa kellosta, että vielä niin ja niin kauan aikaa ennen kuin pitää nousta.. Monessa työssä on varmaan muutenkin aika turha ihan nukkuneenrukouksena!
 
Taas heräilly yön tunnin välein suunnilleen. Yllättävän levännyt olo kuitenkin. Koko yön näin unia supistuksista ja synnyttämisestä. Voi tosin johtua siitä et oli suppareita eilen illalla ja joka kerta kun yöllä nousin käymään vessassa veti maha ihan pinkeeks ja kivikovaks. Ei semmosii kipeitä, mut tuntuivat kuitenkin, tosin olis se ihme jossei noi harkkasupparit tuntuis kun kohtu tuntuu olevan koko mahan kokoinen ja maha on aika iso osa tuossa edessä nyt :D Mut siis ei kivuliaita olleet. Hämyä..
 
Täällä myös täysin turha yö takana! Aina kun kylkeä käänsi (melkein 1000x) heräs ja sit vessaan piti nousta hmmmh... jotenkin alkais olemaan jo valmis piipahtamaan laitoksella, mutta toisaalta taas ei. Ikävä tätä kumpua tulee vaikka nyt taas yöt ja jotkut päivät on tuskaa. Kuinkas muiden lonkat kestää vasemmalla kyljellä makaamisen?
 
Huonosti kestää vasemmalla kyljellä makaamisen! Kipee onpi 24/7 ja liikkeelle lähtiessä meinaa jalka pettää alta ja kävely on vai-kee-ta :shifty:
 
Mun on ihan pakko vähän väliä käydä oikeella kyljellä ja ehkä oon liian yliherkkä tuon vasemmalla kyljellä makaamisen kanssa... vai voiko vauvalle tapahtua jotain mikäli nukkuisinkin koko yön esim oikella?
 
Mä ramppaan 2 h:n välein vessassa ja kerran yössä klo 4-5 30 min kuumassa suihkussa, kun kankku(t) jumittaa niin ettei saa nukuttua. Metforminin myötä myös jäätävä yöllinen närästys tullut kuvioihin... Rennietä käyn popsasemassa samalla kun meen suihkuun. Ja nukun aikas pystyasennossa.

Itse oon nukkunut lähes koko raskauden vain ja ainoastaan oikealla kyljellä, jo ihan senkin vuoksi, ett rakko tuntuisi olevan kallellaan vasemmalle eikä myöskään toukka anna nukkua vasemmalla kyljellä vaan alkaa puskemaan äippää vatsan läpi patjaa vasten, kuin yrittäisi tuupata väkisin toiselle kyljelle eli tuskin on mitään haittaa tuosta oikealla kyljellä nukkumisesta.. :)
 
En mä oo tullut edes ajatelleeksi, että kyljellä olisi väliä (eikä neuvolassakaan oo sanottu muuta ku liikkeidenlaskennan yhteydessä), eli nukun miten huvittaa (tai välillä en nuku mitenkään..). Käännyn kyllä myös välillä selälleni, yritän vain olla nukahtamatta siihen, ettei tule huono olo. Mut vaikka muuten raskaus ei olekaan mun mielestä biologisesti ihan loppuun asti ajateltu, niin ei se sentäs niin voi olla, että voisi huomaanattaan aiheuttaa vauvalla jotain nukkumalla väärällä kyljellä! Jos itsellä on hyvä olla, niin on varmasti muksullakin.
 
Mä vaihdan tasasin väliajoin kylkeä, mulla särkee aina sitä lonkkaa mikä on päällimmäisenä niin saa hetken aina toinen lepoa
 
Lonkkasärkyä on kaikkialla muualla paitsi omassa sängyssä! Ostin n. vuosi sitten pehmeimmän patjan, minkä löysin, koska olen kylkinukkuja ja minulla on löysät olkanivelet, joten olkapää menee vähän sijoiltaan nukkuessa (sitä pahemmin, mitä kovempi patja) ja olkapääkipu herättää ikävästi. Omalla patjalla sitä ei enää ole ollut. Tällä hetkellä vieraissa sängyissä alkaa olkapäiden lisäksi aina alempaa lonkkaa särkemään. Viime viikonloppuna äitini luona näin aamuyöstä unta, että jouduin nilkuttaen kävelemään kaupungilla jalkasäryn takia. Noh, heräsinkin sitten kamalaan lonkkasärkyyn... Yritin kyllä etsiä talon pehmeimmän sängyn, mutta ei sekään näköjään riittänyt. Olo on kuin prinsessa ja herne -sadusta. :p
 
Me ostettiin sellainen muotoutuva petauspatja ja se on kyllä pelastanut mut ihan pahimmilta lonkkasäryiltä... nyt siis loppuraskaudessa kyllä kipeytyy siitä huolimatta etenkin tuo vasen lonkka, mutta kauan ne pysyivät poissa, kun tuo hommattiin!
 
Meil on tempur petari joka helpottaa kyllä tota nukkumista tälleen raskaana ollessa, ei raskaana en oikein tiennyt et tykkäänkö vai en, mut nyt se ainakin on varsin jees :D
 
Takaisin
Top