Unettomuus

Keskustelun 'Laskettu aika toukokuussa 2015' aloitti suvitus, 27 loka 2014.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. suvitus Piirimestaruustason postaaja

    Onko kellään muulla unettomuutta riesana? Viimeiset pari viikkoa ainakin (vaikea nyt edes sanoa kauanko tätä on jatkunut, kun pahoinvoinninkin takia viimeiset puolitoista kuukautta menneet ihan sumussa!) olen kärsinyt hyvin turhauttavasta unettomuudesta. Illallakin nukahtaminen on vaikeaa, mutta suurempi ongelma on aamuyöstä herääminen. Herään joka yö neljän aikaan, ja pääsääntöisesti nukahdan takaisin vasta kuuden maissa, viime viikolla pahimpana yönä vasta kasilta. Ja unentarve on edelleen huomattava normaalia suurempi, joten sitten joudun nukkumaan lähes puolillepäivin.. Pahoinvointi on hellittämässä ja tahtoisin palata opintojen pariin, mutta tämä valvomisen aiheuttama unirytmi ja tolkuton väsymys torppaavat sen edelleen aika tehokkaasti :/

    Kohtalontovereita tai hyviä vinkkejä?
  2. nennaemilia Sanaisen arkkunsa ammentaja

    Mä oon iltasin valmis nukkumaan jo 20-21 ja sit herään joskus aamuyöllä 4-5 välillä enkä saa enää unta. Niiin turhauttavaa! Varsinkin, kun sitten on vielä kouluunmeno ym. Oliski ihan se ja sama, jos vois vaan nukkua sit myöhemmin päivällä, kuten esikoista odottaessa kun olin työtön.
  3. Yennoriz Oman äänensä löytänyt

    Mulla on ollut IHAN sama ongelma! Aamuyöstä herään tai tosi varhain aamulla vaikka myöhään mennyt nukkumaan. Sitten en keksi mitään tekemistä kun pienessä kämpässä asutaan miekkosen kanssa, ei voi metelöidä. Yritän nukahtaa mut yleensä tulee nälkä n tunnin yrittämisen jälkeen. Sit nukahdan joskus yheksältä uudestaan hetkeksi ja herään ihan kauheessa tokkurassa... Ajattelin yrittää tota raitista ulkoilmaa ja lisää liikuntaa iltapäivään jos vaikka nukkus sikeemmin aamuun asti.
  4. Puudeliini Oman äänensä löytänyt

    Mulla on kans nukkumisen kanssa ongelmia. Nukahdan hyvinkin tehokkaasti illalla ja olisin petiin valmis jo kello 20 aikoihin mutta en ole niin aikaisin kehdannut vielä mennä. Herään kuitenkin janoon, nälkään tai vessahätään siinä 2-4 maissa enkä meinaa saada unta enää. Joskus jopa yläkerran naisen kantapääkävely on herättänyt minut ja sitä kuunnellessa en saa unta. Olen alkanut käyttämään korvatulppia että saisin unen päästä uudelleen kiinni kun tuntuu että kaikki pienet äänetkin häiritsee ja sitä sitten alkaa stressaamaan eikä uni ainakaan silloin tule.
    Facebookissa ei ole muuten siihen aikaan yöstä yhtään ketään.... sitä aikaa yrittää tappaa tekemällä jotain tylsää kun en viitti sängyssäkään pyöriä ettei miehen unet mene samalla. Herätys on joka arkiaamu klo 6, ja töihin on vaan mentävä vaikka olisin valvonut koko yön.
  5. satuvee Näppärä viestien naputtelija

    :smiley-angry017

    sama täällä, herään muutaman tunnin unien jälkeen, vaikee nukahtaakin iltasin. mulla on muutenkin vaikeeta kyl nukahtaminen ollu, ku on dystonia hartiassa ja se nykii levossa niin tosi vaikee rentoutua. mut nyt herään jopa siihen et pitää syödä, niiden peruspissallakäyntien lisäks, ja sit en saa helposti enää unta.
    en muistanu et se ois viimeks alkanu jo näin aikasin!!

    viime raskaudessa sain unilääkkeitä lopulta, kun meni niin pahaks, kun vielä päälle närästi ja tietysti ei pystyny nukkuun kun yhdessä asennossa viiden tyynyn kanssa ja vauva potkii öisin jne, alko oleen liian monta unetonta yötä.

    korvatulpat täälläkin käytössä, ja nukun yksin. ei se silti auta, äänet kuuluu läpi ja herättää.

    ja tosiaan on se pirullista kun pitää töihin herätä aina, tai sitten lapsia hoitamaan, ei saa nukkua niinkun ekassa raskaudessa kun en ollu töissä!
  6. suvitus Piirimestaruustason postaaja

    Mun tilanne on siinä mielessä tietty hyvä, kun kyllä se gradu odottaa, ei ole pakko nousta aamulla huonosti nukutun yön jälkeen. Meinaa vaan pää pimahtaa tästä väsymyksestä, pahoinvoinnista ja totaalisesta tekemättömyydestä! Päivät täyttyy telkkarista ja nukkumisesta, kun tuntuu ettei muuhun pysty, mut sit se tietty masentaa ja huonontaa oloa entisestään. Oh well, pitäisi valittaa vähemmän ja odotella kärsivällisesti, ei tämä ikuisuuksia voi jatkua :)
  7. Mimimami Hyväntuulinen höpöttäjä Toukokuunmammat 2015

    Huonosti nukutut yöt ovat ongelma myös minulle. Ensimmäisinä viikkoina heräsin aamuyöllä ja söin jotain pientä sängyssä, kuten puolikkaan banaanin. Saatoin valvoa tunnin ja nukahdin uudelleen.

    Viikolta 7 eli nyt noin kuukauden olen kärsinyt pahoinvoinnista. Ja se ei todellakaan helpota yöllä! Yöuni on tosi levotonta, kun havahtuu huonovointisuuteen vähän väliä. Lisäksi tämä kellojen siirtäminen sekoitti pakkaa entisestään. Saan huonosti unta herättyäni ja pahinta on, jos joutuu nousemaan keskellä yötä leikki-ikäisen juttuja hoitamaan.

    Edellisessä raskaudessa mulla ei ollut närästystä, mutta nyt on aika ajoin. Sekin hankaloittaa nukkumista, kun on jatkuva paineen tunne ruokatorvessa. Eikä nukkumista helpota sekään, että joudun nukkumaan yksin. Olen joutunut häätämään miehen olohuoneeseen, koska en vaan kestä hänen hajuaan (joka tietenkin ennen pahoinvointia oli maailman paras tuoksu).

    Kiitos kaikille, jotka jaksoi lukea :) Kuitenkin helpottaa se, että en ole ainoa, joka painiskelee ikävien alkuraskauteen (toivottavasti) liittyvien vaivojen kanssa. Vien koiran ulos ja toivon, että raitis ilma virkistäisi!
  8. Yennoriz Oman äänensä löytänyt

    Mimimami, hassua toi miehen haju. Muakin joskus inhottaa oman miehen haju vaikka aina ennen rakastanut sitä!! Oikeen tuntuu pahalta enkä hänelle siitä ole ikinä maininnut, ei hän välttämättä ymmärtäisi....
  9. suvitus Piirimestaruustason postaaja

    Mulla ei ole ongelmia miehen tuoksun kanssa, mutta välillä pelkkä lähelläolo ahdistaa :D oikein innolla odotan kahta seuraavaa yötä kun mies on yövuorossa!
  10. Mimimami Hyväntuulinen höpöttäjä Toukokuunmammat 2015

    Mä en ihan ymmärrä, miksi miehenkin hajun pitää noin etoa.. Ruoka-aineiden ja muiden vahvojen tuoksujen ällötyksen ymmärrän siinä mielessä, että toi voi olla luonnon tapa suojella alkiota/sikiötä pilaantuneelta tai myrkylliseltä ruualta tai ympäristöltä. Mutta luulisi, että luontoäiti haluaisi tässä vaiheessa vahvistaa tulevan isän ja äidin suhdetta..

    Ihanaa Yennoriz että sun ei ole vielä tarvinnut mainita asiasta puolisolle. Meillä se on ollut välttämätöntä ja tuntuu tosi ikävältä kertoa sellaista omalle rakkaalle.

    Hyvää päivää kaikille :)
  11. Mangusti Hyväntuulinen höpöttäjä Toukokuunmammat 2015

    Unettomuutta täällä kanssa, nyyh. Itse asiassa kroonista. Unettomuus alkoi kuutisen vuotta sitten tosi työllistävien opintojen myötä, ja sen jälkeen iski muita kriisejä jatkuvalla syötöllä. Unesta tuli vaikea asia. Nykyisin olen kuitenkin jo niin hyvässä kunnossa, että nukun joka yö ainakin kaksi tuntia enkä valvo kuukausia yhteen putkeen. Mirtatsapiinia käytän unettomuuskierteitä katkasemaan. Sitä voi syödä raskaana. On vanhakantainen masennuslääke, jota pienempinä annoksina käytetään unilääkkeenä, koska aiheuttaa reippaan väsymyksen eikä siihen jää koukkuun. Mirtatsapiinin kanssa nukkuu varmasti, mutta herääminen onkin sitten toinen juttu. Yhtään tapausta en tiedä, jolla se lääke ei auttaisi.

    Pari viikkoa olen kuitenkin pyörinyt sängyssä keskimäärin 4-7 tuntia ennen kuin saan unta. Huoh. En haluaisi aina nappeja ottaa. Viime yönä meni taas 7 tuntia uneen. Itellä oon huomannut hermoston rauhoittamisen olevan kaikesta tärkeintä. Hengittelen ja kuuntelen Youtubesta luontoääniä ja yritän tehdä tietoisen läsnäolon harjoituksia (toimii vaihtelevasti mulla).

    Tässä vielä pari kikkakolmosta, jotka on mun omia suosikkeja. Uloshengitys terävinä, lyhyinä puhalluksina. En enää muista, miten eksaktisti vaikutti, mutta jonnekin stressihormonien eritykseen. Viiden minsan ääliömäinen hengittely rauhottaa ja rentouttaa mua selvästi. Silmien liikuttelu puolelta toiselle vähintään vartin. Se huijaa jotenkin aivoja luuleen, että nyt pitää nukkua. Käytetään jossain armeijoissa kanssa. Tätä teen, ku oon epätoivonen. Sattuu välillä silmiin, ja on tosi tylsää tehdä vähintään vartin. Mutta toimii lopulta. Tulee semmonen valahdus. Traumaterapiassa käytetyt TRE-harjoitukset (Tension Releasing Exercises). Googlen ja kirjaston avulla löytyy ohjeita. TRE on tosi helppoa ja tehokasta, tosin näyttää idiootilta. Se on semmosta tärinän ja jännityksen vapauttamista, ja sitä käytetään traumaterapiassa kehollisena harjoituksena, jotta itse trauman käsittely ei traumatisoisi uudestaan. Jos on kuitenkin jotain paskaa takana, ni varotuksen sana, että voi tulla outoja fiiliksiä ihan oikeasti (itsehän en tätä kauheasti uskonut). Mulle tuli ekat 15 harjoituskertaa aina henkisesti paha olo ja kauhea itku. Lopetinkin harjoitukset varmaan puoleksi vuodeksi sen takia. Enää ei tosin ole mitään ongelmia, ja tärinäharjoitukset auttavat vain rentoutumaan, purkamaan stressiä ja nukkumaan.

    Mieshajuista vielä, miehen ihan tavallinen dödö on nykyään ihan tappava haju. En voi oleskella miehen lähellä tai koko kämpässä, jossen seiso aukinaisen ikkunan vieressä. Halpissuihkusaippuakin piti siltä kieltää, koska senkään hajusta en voi oleskella asunnossa. Eilen mies sanoi, että näytän ihan aasialaiselta, kun hädissäni vedin unimaskin nenän päälle, jotta pystyn olemaan.
  12. Tupuna82 Keskustelun kolmiottelija Tammiäidit 2020 Kesäkuunmammat 2015 Helmimammat 2018

    Mulla liikunta auttaa unen saamiseen ja sen laatuun, vaikka en nyt varsinaisesti unettomuudesta kärsikään. Mitä kovempi juoksulenkki takana, sen makeemmalta uni maistuu :) . Tosin nyt raskaana ei mitään kauhean kovia lenkkejä pysty vetää, mutta kyllä jo ihan kevytkin lenkki tai vaikka uinti ajaa saman asian.
  13. Mangusti Hyväntuulinen höpöttäjä Toukokuunmammat 2015

    Uinti ja vesijuoksu on mullakin aika pomminvarmoja tai ainakin viikon uinti! Liikunta auttaa tosi paljon, joskaan sitä ei jaksa ihan hirveän huonossa unettomuuskierteessä harrastaa. Nyt ottaa välillä erittäin koville puolen kilometrin vaappuminen paikasta toiseen, ja sinä aikana on pakko mennä seiniä myöten, jotta saa jostain tukea, kun meinaa pyörtyä. Vesijuoksu vois toimia, ku siihen on hankala pyörtyä ja hukkua. Ja vauhtikin vois olla samaa luokkaa mummojen kanssa, ni ei ketuttas koko aikaa. Ongelmana on tosiaan uimahallissa se, että pitkäkoipisena vesijuoksuvauhtini on altaan ylivoimaisesti nopein ja koko ajan saa olla ohittamassa. Mummoja kun on pahimmillaan VIISI rinnakkain! Siis hyvää päivää! :smiley-angry007
  14. Tupuna82 Keskustelun kolmiottelija Tammiäidit 2020 Kesäkuunmammat 2015 Helmimammat 2018

    Mä taas uimahallissa katson kun monet mummot ja muutkin harrastaa sitä vesijuoksua ihan väärällä tekniikalla. Siis pitävät sitä vyötä tyyliin kellukkeena ja lähes uivat sen kanssa, vaikka tarkotus on olla ihan pystyasennossa tietty. Ja näin vesijuoksun kuuluukin olla aika hidasta etenemistä, ja on oikein harrastettuna aika raskaskin laji.
  15. JMT Asioista perillä oleva Toukokuunmammat 2015 Maalismammat 2018

    Mangusti vaikka oonkin lyhyt ja lyhytjalkanen oon silti siellä altaassa nopein, ei ne mummot kiirettä pidä :)
  16. Kirsikka2014 Puuhakas puhuja Toukokuunmammat 2015

    Mulla kans alkanut tulee uniongelmia. Herään aina aamuyöstä enkä millään meinaa nukahtaa uudelleen :/
    asiaa ei helpota ku mies herää duuniin mua aikasemmin ja se yleensä torkuttaa tunnin ajan 10 minuutin välein kelloa.. ei helpota mun unensaantia ku se ei edes herää siihen herätyskelloon vaan mä joudun tönii sitä et sammutatko herätyksen :sad001

    pitänee kokeilla kans ulkoilua mut tuntuu ettei nyt väsymyksestä johtuen jaksa edes ulos raahautua. Tyhmä oravanpyörä!

    Oon aikoinani syönyt unilääkkeitä kun on ollut nukahtamisvaikeuksia, mutta niitä ei kyllä nyt ole ilmennyt. Tsemppiä muille väsymykseen ja unettomuuteen, toivottavasti on ohimenevää!
  17. suvitus Piirimestaruustason postaaja

    Veikkaan että mulla kans tuo liikunta auttaisi, kun selvästi on välillä kroppa levoton. Ainoa vaan kun jo kilometrin rauhallisesta kävelystä tulee tosi huono olo :sad001
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1
  18. Mangusti Hyväntuulinen höpöttäjä Toukokuunmammat 2015

    Sen verran vielä tarkennusta edelliseen viestiini, että tuo piiska-hymiö viittasi lähinnä älyttömiin rinnakkaismuodostelmiin uimahallissa. Ei mulla o mitään ohittelua vastaan, kunhan se on ylipäänsä mahdollista tehdä. 3-5 ihmistä rinnakkain vesijuoksemassa kahden radan levyisellä alueella saa mut puhkuun pyhää vihaa. Enkä myöskään väitä, etteivät lyhyet ihmiset voisi olla nopeita ja tehokkaita. Ollaan vaan yhen tutun kanssa vitsailtu, ku joskus altaassa tavataan, että miten mää meen aina puolet nopeemmin, vaikka kaveri on sellanen liikuntatieteestä väikkäriä tekevä, hyvinmenestynyt kilpakävelijä, jonka kunto on varmasti aivan toista kuin omani, mutta varsi paljon lyhyempi. Ollaan syytetty sitten mun megakoipia. Itselle myös tekniikka on tärkeää, jotta saisin kaiken irti lajista kuin lajista. Tekniikalla pääsee paljon tehokkaammin eteenpäin, ja tulee oikeesti kuntoiltua eikä vaan hutkittua :)
    • Tykkään Tykkään x 1
  19. satuvee Näppärä viestien naputtelija

    mäkin oon saanu just tota mirtazapiinia unettomuuteen viime raskausaikana, mut siinä on just se et herääminen on tod vaikeeta, otan yleensä 1/8 tabletin vaan jo kuuden maissa illalla ja sillon kun jotain tosi ressiä tiedossa. mut ihana henkinen helpotus tietää et on hätävara!

    liikunta, säännöllisyys ym. auttaa mulla kyl normaalitilanteessa, mut sit ku on tosi paha tilanne fyysisten oireiden ja hormonien kanssa ni ei auta mikään muu ku taju kankaalle.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  20. Hennannaa Näppärä viestien naputtelija Toukokuunmammat 2015

    Samaa ongelmaa täälläkin.. Aamuyöstä herään eikä meinaa uni tulla. Sitten kun vihdoin nukahdan, herään miehen herätyskelloon! Hän ei onneksi torkuta, mutta en ymmärrä mitä se oikeen duunaa kun kauhee kilinä ja kolina kuuluu kun tyyppi valmistautuu?! :D

    Repesin mangusti mielikuvalle tosta vesijuoksusta :D tykkään ite käydä uimassa ja kattelen kanssa kun ne mummut on ku päiväkävelyllä siel radalla.. En oo kyllä ite kauheen nopsa uimari kun uin sellasten vastuspatjojen kanssa et sais käsille enemmän tehoa ja musta kanssa kauhotaan ohi hirveetä kyytiä! Vaikka meen sille "hidaskaistalle". :)