Ultrat

Sun_: Paljon voimia tuskalliseen tilanteeseenne! Teillä pyörii varmaan uskomattoman paljon erilaisia tunteita päässä. Tosi asia on, niinkuin suahilikin tuossa sanoi, että vaikka olis niskaturvotusta ja riskiä, niin on hyvin mahdollista, että syntyy terve lapsi. Minulla on usealle kaverille käynyt näin.

Ja olisiko se loppujen lopuksi niin kamalaa, jos lapsella olisi kehitysvamma? Ei terveenkään lapsen kanssa helppoa ole ja vaikka lapsi syntyisikin terveenä, niin elämässä voi tulla mitä tahansa vastaan. Esimerkiksi meidän vauvalla on todennäköisesti sama aivovamma, mitä minun miehellä, joka puhkeaa oireilemaan vasta aikuisiällä. Jos lapsellanne on kehitysvamma, niin varmasti tukea ja apua on saatavilla paljon!

Ei kannata vielä murehtia! VOIMIA, VOIMIA!! <3
 
Kiitos. Pitää vain toivoa ja rukoilla, että kaikki olisi hyvin. Nyt jo vähän positiivisemmalla mielellä kuin alkuviikosta, vaikka vieläkin välillä itku on herkässä. Ens viikolla ollaan taas viisaampia, kun verikokeitten vastaukset ja oma riski arvio tulee. Ja kyllä siellä vielä ainakin pikkunen porskutta masussa, kun tuo maha nii kivasti pyöristyy :)

Olemme paljon miettineet että mitä jos... Osittain ollaan päästy yhteisymmärrykseen miehen kanssa toimintatavoistamme, mutta vielä 21-trisomian kohdalla on eri mielisyyksiä ja sen vuoksi pelkään sitä ehkä eniten. Mutta kuten oon viime aikoina huomannu; tilanteet muuttu ja itsestään selvät asiat ei olekaan enää niin itsestäänselviä. Joten ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan.
 
Minä ja mieheni käytiin sairaalassa ensimmäisessä ultrassa.
minulla silloin rv 11+6, mutta ultra täti ilmoittikin etä 12+5! jaahas. Sitä oltiin kehitytty niin hurjaa vauhtia. Sielä se köllötteli ja välillä heilutteli pieniä kätösiään ..voi kun osas olla ihana!

Aluksi vaavi oli ihan paikallaan sen 3 min ajan kun ultra täti mittaili nt:n ja sitten mun sydän meinas hypätä kurkkuun kun se alko liikkua.. kyyneleen siinä vuodatin siitä onnesta että vihdoin näin meidän pikkusen. voi sitä onnea. Mieheni oli ihan liikuttunut myös.

Ultran jälkeen kävin pissakokeissa ja verikokeissa ja tuloksetkin on tulut takaisin ja kaikki näyttää olevan kunnossa :D

Onnellisesti jatkuu esikoisemme odotus. Nyt rv 13+3
 
Me on nyt käyty kahdesti ultrassa. Rv 9+4 käytiin lasketun ajan varmistuksessa ja kaikki oli niinkuin pitikin. Virkeä kaveri on, jalkoja ja käsiä heilutteli melkein koko ajan.
Viime viikolla käytiin sitten RV 12+2 niskaturvotus-ultrassa ja kaikki oli hyvin edelleen. Ipana oli lähtenyt hyvin kehittymään tuon ultran mukaan ja lopullinen tulos oli, ettei pitäisi olla kehityshäiriötä (lähisuvussa on 2 Down, joten riskitekijöitä olisi ollut). Tällä kertaa ipana laskeskeli liukumäkeä ja liikuskeli koko ajan. Kätilö teki töitä ja minä myös jouduin jumppailemaan että saatiin 45 minuutin päästä luotettavat nt mitat.
Kätilö teki nuo molemmat ultrat ja oli oikein mukava ihminen. Isä sai katsella viereltä meidän pienokaista.
Ensi viikolla sitten neuvolassa käymään.
 
Onkos muut käyneet jo rakenneultrassa?
Meillä oli tänään ja vähän huono kokemus oli. Ei sillä, että lääkärin mukaan kyllä rakenteet oli niin kuin pitikin, mikä on tärkeintä, mutta hän teki sen niin pikavauhdilla, että siksi jäi huono fiilis. Ei kerennyt itse tajuta siitä paljon mitään. :( Sukupuoliveikkauskin haluttiin tietää, niin sanoi kyllä lopuksi arvauksensa, mutta kertoi sitä ennen siellä olevan vauvan käden tiellä ja siten huono näkyvyys, niin se tuntui vain tosi epämääräiseltä heitolta, johon en kyllä uskalla vielä luottaa. Meidän siellä huoneessa olemisen aika tais olla kokonaisuudessaan siinä 10 minuutin paikkeilla. NT-ultrassa oltiin varmaan ainakin tuplaten tuo aika.

Varasinkin sitten vielä yksityiselle ultran, jotta pääsee rauhassa näkemään vauvan ja tajuaa itsekin mitä siellä näkyy. Kuitenkin niin ainutlaatuista tämä ensimmäisen lapsen odotus, että haluaa ne vähäiset ultrakerrat tutustua ihan rauhassa siihen masussa piilevään pienokaiseen. emoticon
 
Meillä oli rakenneultra eilen ja pakko myöntää, että meille jäi molemmille vähän paha maku suuhun lääkäristä. Selvisi kuitenkin, että ihan hyvin sikiö oli kasvanut, mutta ainoa mitta, minkä näin oli reisiluun mitta ja siitä arvioitu raskauden kesto, joka oli päivän heitolla niskapoimun kestoarviosta. Epäselväksi jäi kaikkien muiden mittojen arviot raskauden kestoon nähden. Muutenkin rakenneultrassa edettiin niin kiireellä, että en uskaltanut kertaakaan kurkata miesystävääni, koska muuten olisi jotain tärkeää voinut jäädä näkemättä. Lisäksi lääkäri pelästytti meidät sanomalla, että täällä on keskellä sikiötä mustakohta. Me pelästyttiin, että onko se epänormaalia, kunnes lääkäri totesi, että se on sikiön mahalaukku.

Mutta kyllä onneksi jäi jotain hyviäkin muistoja rakenneultrasta. Lääkäri selitti mukavasti, kuinka sikiö oli molemmat kädet päänsä alla. Tuli heti mieleen oma nukkumisasentoni, jolloin itsekkin laitan käteni päänalle. Selvästi äitin pieni kullanmuru tulossa. Ja ihanasti pikkuinen heilutteli sormiaan meille ja itselleni tuli kyynel silmään, kun oli se niin suloisen näköistä.emoticon Ja selvisi sitten heti ultraamisen alussa, minkä takia en ole vielä oikein monesti tuntenut sikiön liikkeitä, kun istukka sijaitsee edessä, mutta ei onneksi kohdun suun edessä.

Sukupuolta ei haluttu tietää. Jos oltaisiin haluttu, niin sikiötä olisi pitänyt kyllä jonkin verran töniä, jotta se olisi edes vähän avannut jalkojaan. No me jatketaan miesystävän kanssa veikkailuja siitä, että kumpi on tulossa. Miesystäväni puhuu vallan isän pojasta ja mä korjaan aina, että tyttöhän se on. Itselle on kyllä ihan sama kumpi on, tärkeintä on, että vauva on terve. Näin kyllä unen, missä rakenneultrassa paljastui, että poika on tulossa ja sit vatsa tuntuu kovasti ns. poikavatsalta, joten saan koko ajan enemmän ja enemmän näitä poikasignaaleja ja yritän itse etsiä tyttösignaaleja. Periaatteesta pitää olla miesystävän kanssa erimieltä. emoticon
 
Ansku: Tosi harmillista, että olivat hätäisiä! emoticon  mutta yksityisellä ainakin varmasti paneutuvat asiaan..

Meillä oli eilen rakenneultra (Jyväskylässä Gravidassa). Kätilö (vai onko se yleensä kätilö, joka ultran tekee? jäi hieman epäselväksi..) tutki kyllä todella tarkasti kaikki rakenteet ja näytti ja kertoi joka kohdassa, niin että itsellä oli välillä varmasti huuli pyöreänä, että miten ne sieltä harmaasta erottaa kaikki munuaiset ynm :) Kaiken kaikkiaan vietimme huoneessa n. 45min. Kaikki oli siis hyvin, vauva vastasi kooltaan viikkoja 19+3 eli tänään siis minulla viikkoja tasan 19. Hän totesi istukan olevan minulla etuseinässä, joten saattaa kuulemma hieman niitä liikkeitä vaimentaa. 

Kysyin heti alussa, että onko mahdollista tietää kumpi sieltä olisi tulossa ja hän teki kyllä pitkään töitä saadakseen senkin asian selville, mutta pikkuinen piti jalat tiukasti yhdessä ja napanuorakin sattui olemaan siinä haaruksen kohdalla edessä emoticon  mitään sataprosenttista varmuutta ei siis asiaan saatu, mutta eipä se mitään haittaa. "Pääasia, että on terve" jne. .

Oli kyllä niiiin ihanaa nähdä pikkuinen siellä heilumassa ja huokailla miten söpöltä se näyttikään, kun "haukkasi" välillä suu isollaan lapsivettä. emoticon


 
 
Elämäni pahin viikon helvetti on nyt takanapäin. Saimme reilu viikko sitten kätilön tekemästä rakenneultrasta todella huonoja uutisia. Lähes kaikki oli pielessä pikkuisessa. Mentiin aivan shokkiin mutta kätilö oli muutenkin hieman epävarman oloinen (ja hieman tylykin) ja varasi seuraavaksi päiväksi lääkärin ultraamaan niin yritime pitää toivoa yllä vaikka uutiset oli niin hurjat. Seuraavana päivänä lääkäri totesi aivan samaa. Reisiluut ovat valtavasti jäljessä (3vkoa) ja käyrät, napanuora on viallinen, sikiö ei liiku, niskaturvotusta on paljon ym. Lääkäri epäili vakavaa kehityshäiriötä. Siinä iski niin huono olo lääkärissä että simissä musteni ja oksennus lens. Seuraavat päivät vaan itkin ja yritin alkaa varautumaan siihen että raskaus joudutaan keskettämään. Sikiötutkimuskeskuksessa ultraaja tutki hiljaa ja kauan ja tokaisi "en minä täältä mitään suurempaa vikaa löydä!" Siis kaikki oli kunnossa että ainoastaan niskaturvotusta löysi! Taas iski uusi shokki. Lupasivat kuitenkin tehdä lapsivesitutkimuksen koska oltiin saatu niin eri vastaus ja eilen saapui tulos niin lapsi on terve!! Olemme niin onnellisia nyt ettei sanoin voi kuvata. Hieman ihmetyttää Kätilöopiston tutkimukset että miten helvetissä voi tulkita kaiken väärin! Mutta nyt saatiin myös varma tieto sukupuolesta ja oikeassa olin ollutemoticon  Tosin nämän kaiken jälkeen tuntui niin pieneltä asialta onko tyttö vai poika.
 
Mörkö1 Onnea hyvistä uutisista!!! Järkyttävää miten väärin ovat tulkinneet aiemmin, kannattaisi laittaa kunnolla palautetta rakenneultran tehneille. Ajatella jos pelkästään tuon yhden diagnoosin perusteella olisi päädytty keskeytykseen, ja lapsi olisi ollutkin terve. Ihan järkyttävää!
 
Mörkö1, sun tarina oli kyllä niin liikuttava että sai kyyneleet silmiin ja ihon kananlihalle! ONNEA aivan valtavasti hyvistä uutisista enkä voi ees kuvitella miten hyvä olo tuli kun sai tietää että pikkuinen on ihan kunnossa! Ja tuosta minunkin mielestä kannattaa antaa sinne jotain palautetta kun noin erilaiset oli eripaikassa ultraukset. Todella omituista ja ehkä vähän julmaakin, että ensin pelotellaan melkein kuoliaaksi ja sitten ONNEKSI kaikki kuitenkin oli hyvin.
 
Mörkö1, kamala tilanne, onneksi kaikki hyvin!  Ja parempi näin päin, hirveämpää olisi jos oikeesti olis ollu jotain pahasti vialla ja ultraus olisi tunaroitu niin ettei siellä oltaisi mitään huomattu.  Onneksi kuitenkin tutkivat kunnolla ja totesivat lapsen terveeksi!
 
Pääasia että kaikki on nyt hyvin. En jaksa lähteä tästä palautetta antamaan, kaikkihan tässä ihmisiä ollaan ja eivät tahallaan saaneet vääriä tuloksia. Silti olen sitä mieltä että oli ammattitaidotonta porukkaa ja oisivat vaan voineet sanoa että vauva on sellaisessa asennossa etteivät saa mittoja ja sen takia lähetään tutkittavaksi. Esim näkivät että kallo on aivan soikea. Sikiötutkimuskeskuksessa sanottiin että johtui varmasti siitä kun vauva ollut perätilassa ja koska pää on niin pehmeä niin se muotoutuu jos on kapeammassa kohdassa. Eikös lääkärin pitäisi tietää tälläiset. Nyt kyllä olen taas nauttinut kovasti pikkusen liikkeistä joita tuntuu koko ajanemoticon
 
Tyttö tulossa!! Eihän nyt ihan varmoja olleet, mutta molemmat kätilöt näin veikkasi..

Kaikki hyvin. Vaaveli vaan niin kovin jumppasi, että oli hankala nähdä ja mitata.. Pelkäsin jonkin verran, kun niin kauan sitä sydäntä katsoi.. Mietin, etteivät uskalla sanoa, että jotain olisi vialla.Mutta kovin vakuuttelivat, että kestää kun oli niin hankala saada kuvaa sieltä..

Vaaveli oikeen kunnolla siis liikkui..

Saatiin muutama hyvä kuva, mutta sekin kesti..

Mutta kaikki hyvin.. Ihanaa...emoticon
 
Nyt on rakenneultrassa käyty ja kaikki oli hyvin! :) pikkuinen vastasi viikkoja ja ultraaja uskalsi sanoa että kylläsieltä pieni poika tulee<3
 
Heh, mä kirjoitan tästä samasta näemmä joka palstalle, mutta siis tyttö meilläkin olisi tulossa! emoticon  Kätilö oli mukava, ja otti mitat asiantuntevan oloisesti, mutta sitten kesti varmaan 10-15 minuuttia ennenkuin saatiin sydämen verisuonista kuva, kun vauva oli kokoajan väärinpäin. Vaikka kätilö yritti kovasti sitä täristellä kääntymään (mikä musta näytti kamalalta, kun kuvassa näkyi kuinka pientä parkaa ravisteltiin!). Lopuksi nousin kävelemään siksi aikaa kun kätilö laittoi tiedot koneelle, ja sen jälkeen tutkimus onnistuikin. Oli kyllä aika erilainen rakenneultra kuin esikoisella, kun silloin vaan nopeasti katsottiin asiat, 10min, ja se oli siinä. Ja Jorvissa molemmat kerrat.
 
Huu,
meillä oli rakenneultra viime perjantaina. Jännitti ihan kamalasti, mutta onneksi osoittautui että kaikki oli oikein mainiosti ja kätilö kehui kauniiksi vauvaksi.emoticon

Kokokin vastasi viikkoja, eli oli 14cm päästä pyllyyn. Painoa oli sitten vähän enämpi, 285g. Tälläkin viikolla tuntuu että vatsa on joka päivä raskaamman tuntuinen. Liekö kasvupyrähys ihan tosissaan päällä.  Ei haluttu tietää sukupuolta ja jälkeenpäin mua ainakin on vähän jäänyt kaivelee että miksen kysyny. Kun se vältteli jalkoväliä, koska sanoimme että emme halua tietää sukupuolta. Hitto, mä kuolen uteliaisuudesta!

Tän viikon pohdintaa onkin sitten ollut autojen turvaistuimet..tsiisus niit on moneen lähtöön. En tajuuuu!

Perheessä on ollut suru-uutisia tällä viikolla ja mieli on ollut sen mukainen.

 
Yritin jo aiemmin kirjoittaa tänne, mutta viesti meni harakoille.

Eli me käytiin rakenneultrassa tänään ja vaaleanpunaisia uutisia sieltä saatiin, eli tyttö on tulossa. Kaikki oli hienosti ja painoarvio oli 400g. Muutkin mitat kulki kivasti keskikäyrillä ja kaikki hyvin. Sukupuolesta ei tosiaan ollu epäilystäkään ja lääkäri oli ihan varma, että uskaltaa mekko ostoksille jo lähtä. En kuitenkaan vielä mennyt :D. Pitää ensin hiukka sulatella tätä uutista.
 
Onnea leluponille poikauutisista ja nialle ja sonjalle tyttöuutisista!!Haisu ohan se kiva, että lisää jännitystä syntymäpäivään...emoticon
 
Takaisin
Top