Ultrat

justiinsa kotiuduttiin ultrasta! :) poikaystävää jännitti niin ettei nukkunut kunnolla, mä nukuin koko yön ja kärsin huonosta olosta (täälläpäin vatsatautia liikkeellä) emoticon onneks sentään oksentamiselta oon välttyny! *koputtaa puuta* pikkusella oli kaikki hyvin, sydän löi hyvin ja siellä se sätkytteli ja työnsi kättä suuhun :) hyvin näkyi vatsan päältä, mutta varmuuden vuoksi katottiin vielä emättimen kautta. laskettu aika siirtyi vähän, mentiin taaksepäin viikolta 11+6 viikolle 11+1, eli LA on 15.8. hyvällä tuurilla vaavi syntyy poikaystävän syntymäpäivänä! emoticon kävin samalla labrassa antamassa verinäytteen. ja nyt sitten seuraavaa ultraa odottamaan! emoticon
 
Itelläni on sellainen tilanne, että asutaan vielä pari kuukautta mieheni kanssa ulkomailla ja ensimmäiset ultrat on käytävä täällä.
Satuin juuri sopivasti olemaan suomessa käymässä pari viikkoa sitten, että pääsin kotikaupunkini neuvolaan ensimmäiselle käynnille. Silloin kuunneltiin sydänäänet ja vahvanahan ne kuuluiemoticon . Olin silloin rv 10+0 ja lasketun ajan laskivat 11.8. Pääsin heti seuraavana päivänä kaikkiin mahdollisiin verikokeisiin.
Neuvolasta sitten neuvottiin heti varaamaan aika mahdollisesti nt-ultraan.
Onneksi se onnistuu täällä ulkomaillakin. Saimme ajan ensi viikon keskiviikolle. Jännittää jonkun verran, kun kuitenkin ensi kertaa mieheni kanssa nähdään maha-asukki. On siis ensimmäinen raskaus menossa. Sitten pitäisi vaan siinä huumassa muistaa pyytää lähettämään nt-ultran mittatulokset suomeen tai sitten lähetän ne itse.
Vielä viikon jos nyt jaksaisi jännittää...
 
Meillä myös ultra takana! Vauva oli oikean kokoinen ja hirveästi liikkui ja hosui siellä. Kaikki hyvin, niskaturvotus normaali (en edes kysynyt lukemaa, kun kuulemma normaali) ja kovasti toinen poseerasi että saatiin hyvät kuvat mukaanemoticon

Samalla reissulla annoin myös verinäytteet, tuloksia odotellaan sitten pari viikkoa. Meilläkin vauva näkyi hyvin jo vatsan päältä, joten ei tarvinnut katsoa alakautta ollenkaan!

Tosi helpottunut fiilis!
 
Meillä kanssa NT-ultra takana. Kätilö kauhisteli sitä miten meille oltiin viime kerralla ilmoitettu että lapsi ei vastannut viikkoja. Tällä kertaa pikkunen oli kasvanut hienosti nyt 11+5 mutta vastasi viikkoja 12+0 emoticon Siellä se vilkutteli äitille ja isille, olo rauhottui kerta heitolla. Meillekään ei kerrottu sitä lukua, eikä sitä kirjoitettu äitiyskorttiin, mutta kätilö kertoi sen olevan normaali ja että jatkotoimenpiteitä en sen puolesta tarvitse tehdä. Myös verikokeet otettiin tänään, niiden tuloksia ootellessa..
 
Niinkuin toiselle listalle kirjoittelinkin, niin takana on sekä varhaisultra (21.12) että np-ultra (17.1) ja molemmissa pieni asukkimme oli laskennallista aikaa n. kolme päivää suurempi. Neuvolan määrittämää laskettua aikaa 3.8 ei kuitenkaan sen takia muuteta (pitäisi kuulemma olla viikko eroa?).

Viime ultrassa näimme kyllä niin vilkkaan tapauksen, että oksat pois! Heilutteli käsiä ja jalkoja ja päätä niin paljon, ettei mittoja melkein saatu otettua. Voi hellyys sentään!!! Oli kyllä ihanaa, että siinä kesti, sillä saatiin samalla ihailla häntä mieheni kanssa melkein vartin ajan.
emoticon

Saimme np-tulokset jo postitse ja kasvanutta riskiä ei ole, jee! Ihanan huojentunut olo siitä myös.

Ensimmäinen ultra oli tosiaan sisäkautta ja tämä toinen vatsan päältä. Seuraava ultra olisikin sitten vasta 10.3 - ei malttaisi millään odottaa (taaskaan)! Niin ja haluttais ehkä mennä siihen 4D ultraan myös?! Täytyykin vähän selvitellä että milloin sinne kannattaisi mennä...
 
Jee nyt on huojentunut olo, käytiin eilen np-ultrassa, viikkoja oli 11+6 silloin, siellä näky vilkas pikku kaveri (oli vaihtunun parempiin ultraus laitteisiin mitä esikoiselta niin erottui selvästi kaikki ja näki paljon tarkemmin :) reilu 5cm oli pää-perämitta +jalat :) niskaturvotusta oli n. 0,8mm eli alle centti ettei huolta :) ja laskettu aika muuttu päiväl. eli 12.8 ois, ku neuvolas ei osattu tos alus iha viel sanoo niin ne nyt muutti sen tuoksi päiväksi.

 
Nii ja saatiin 3 ihanaa kuvaa ultrast, kahessa pikkunen vilkutteli niin nätisti :) tosi selviä kuvia ku viime vuon siel oli viel paljon kynysemmät laitteet. Ja jännä ku pieni pomppi siel nii, otti pohjast vauhtii ponkas jaloillaa sillee ja liuku sitä kohdun reunaa niinku pyllymäkee alas :D tosi söpöä, mut siis ku ei ite tunne liikkeitä viel moneen viikkoon ja toinen jo niin melskas siel :--) mut ihana ku tietää et kaikki pitäs olla ok, viel odotellaan niit labra tuloksii.
Joku sano et heil pitää mennä 24h sisäl labrast ultraan ni tääl ainaki se labra näyte on pakastettu ja nytku tulee tieto tost ultrast ni ne tutkii sen näytteen et ei tarvi itel olla 24h sisäl molemmis.
 
Hmm..aika lailla taitaa vaihdella nuo käytännöt..Tampereella verikokeessa piti ehdottomasti käydä viimeistään viikkoa ennen np-ultraa, ite kävin jo vähän aikasemminkin. Tulosten mukaan ei kuitenkaan mitään riskiä olis..seuraavaksi jännätään sit rakenneultraa. Mulla tosin viikolla 16 aika myös äitipolille kun on riskiraskaus kyseessä. Itse asiassa neuvolalääkäri ja myös tuon np-ultran tehnyt hoitaja olivat sitä mieltä, ettei mun todennäköisesti tarvi neuvolalääkärillä tai ultrassa ees käydä enää, kun voivat noissa lisäkontrolleissa sit suorittaa samat hommat. Se onni on suuremmissa riskeissä, että pääsee useammin tutkimuksiin. Ihana oli aamulla kuulla sydänäänet, vaikka ne toki ultrassa näkyikin maanantaina emoticon onnea kaikille hyviä uutisia saaneille ja vielä niitä odottaville tsemppiä!!!

Mishu ja pompula 13+0
 
Nyt on täälläki sitte ultrassa käyty! Kyllä mää sitä kerkesinki jo oottaa ku monesti mietin että onkohan tuolla masussa mitään.. Mulla laskettu aika siirty heinäkuun puolelle 30.7.11 mut taidanpa pysyä täällä elokuisissa kuitenki :) Tosi hyvin näky vauveli kun täällä jkl kaikki käy Gravidassa ultrassa ja siellä on aivan uudet laitteet. Meijä pikkusen pääperämitta oli miltei 8cm, pieni vielä mutta silti ei enää mikään yks tai kaks senttiä :D viikkoja on nyt 13+6 <3 emoticon
 
Jännää joo toi veriseulahomma...
Kai se riippuu siitä laskentatavasta, ainakin HUS:in alueella riski lasketaan vertaamalla niitä veren merkkiaineiden määriä sen hetkiseen niskaturvotukseen jolloin (sairaalan mukaan) saadaan luotettavin tulos.  Tällöin siis verinäyte annetaan saman vrk:n aikana kuin ultra tehdään.  Ilmeisesti muualla ne merkkiaineet sitten katsotaan verestä ja pelkästään sen mukaan tehdään tutkimus,  ne merkkiaineethan näkyy veressä paremmin aikasemmassa vaiheessa.
Meilläkin siis ultra takana ja kaikki oli niin kuin pitikin.
 
Tänään käyty np-ultrassa. Kaikki on kunnossa. emoticon Laskettu aika on tosiaan 10.8. eli neljä päivää aiempi kuin itse olen koko ajan laskenut. Eli tänään onkin jo 12+5, sikiö vastasi mitaltaan 12+4. Pituutta oli 6 cm. Np-tulokset normaalit, ei tarvitse tehdä jatkotutkimuksia. Saatiin kuvakin pikkuisesta mukaan! Ihanaa! Pikkuinen oli aika aamu-uninen, jouduin yskimään ja pyörimään, että saatiin se liikkeelle... :)

Tänään on ollut virkeä olo, kävin pitkästä aikaa kuntosalillakin. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
 
Moikka

Meillä oli eilen np-ultra ja kaikki oli vallan mainiosti. Niskaturvotusta oli vaan 0,7 mm. Aluksi pikkuinen vaan nukkui jalat ristissä niin päin ettei np:tä voitu mitata ja sitten häntä täytyi alkaa herättelemään.. Koitettiin vähän tökkiä joka ei tuottanut mitään tulosta, sitten mun täytyi alkaa yskimään. Yritettiin tosi monta kertaa ja monella monella tapaa. Siinä vaiheessa kun oltiin varmaan vartti yritetty oli pakko todeta että meille on selkeesti tulossa hyvin itsepäinen lapsi.  emoticon

Viimein pikkuinen heräsi ja sai kamalan hepulin. Hän rupesi sätkimään ja potkimaan ja yritti jopa kääntyä ympäri, mutta pää ei millään tahtonut kääntyä mukana. Ehkä suloisin näky ikinä kun se pikkuinen siellä temmelsi. emoticon

Meidän tämänkertainen lääkäri ei ollut yhtään niin kiva. Normilääkäri oli lomalla ja jouduin toiselle lääkärille. Tämä eilinen lääkäri ei oikein kertonut meille mitään mitä milläkin hetkellä tekee, eikä mitään muutakaan. Saatiin kyllä kuvia, mutta niistä ei saa oikein mitään selvää kun ovat niin huonoista kuvakulmsta otettu ettei niistä erottanut kun yksittäisiä ruumiinosia. Onneksi rakenneultraan pääsee taas siellä "omalle" lääkärille.

Pikkunen oli kooltaan pari päivää isompi kun alkuperäinen LA, mutta sitä ei muutettu mihinkään.. Eli la pysyy sinä 25.8. Mulla on itselläni synttärit 24.8. Saas nähdä kuinka sitten elokuussa käy, että milloin se pieni ihminen sieltä päättää ilmaantua :)
 
Kokeillaan nyt osaanko kirjoittaa tänne keskustelupalstalle. Ensimmäinen viestini tänne. Pitkään olen kyllä keskustelujanne seurannut, mutta oman viestin kirjoittamisen kynnys on ollut liian suuri.

On ollut ihanaa lukea teidän muiden ultrakertomuksia. Niin monella sikiöt ovat olleet kovin liikkuvia. Oma ultrani oli jo 18.1, mutta olen kateellinen teille, joiden sikiöt ovat liikkuneet kovasti. Omani oli ihan liikkumatta, kun ekat kuvat ilmestyivät ruudulle. vain sydämmen sykkeet näkyivät ruudulla. Lääkärin täytyikin vähän töniä pikkuistamme, jotta hän käänsi kylkeänsä ja tarvittavat mitat saatiin otettua. Np oli 0,9 mm ja sikiö oli hieman oletettua pienempi. Se ei ollut kyllä itselleni yllätys. Lopuksi lääkärini yritti vielä saada pikkuisemme liikkeelle, jotta vanhemmat näkisivät, että kyllä siellä hyvin jaksellaan, mutta kaippa muksu tulee äitiinsä ja haluaa vain köllötellä päivät pitkät ja jatkoi uniaan. emoticon

Minulla toi riskiprosentti jäi laskematta, koska olin käynyt liian aikaisin verikokeissa ja kuulemma silloin ultran jälkeen ei voinut enää mennä. Lääkäri kyllä lohdutti, että kun nuoria vanhempia ollaan (minä 25  ja mies 28), niin ei uskoisi olevan riskin suuri kun tuo niskapoimukin oli alle sentin, joten päätin olla murehtimatta. Voi kun kohta jo pääsisi taas ultraan. Haluaisin koko ajan varmuuden, että kaikki on hyvin.

Siis esikoista odotan ja laskettuaika 3.8. mutta tuon ultran perusteella vasta 7.8. Onneksi huomenna on toinen neuvolakerta. Jännittää vähän, että kuunnellaanko siellä sydänäänet ja paljonko paino näyttää. Ekalla kerralla olin niin turvoksissa, että painoa oli vähän runsaammin ja kiitos siitä pääsen sokerirasituskokeeseenkin. No mutta tälläistä tänne, toivottavasti osasin tämän lähettääkkin, etten turhaan kauheeta sepustusta kirjoittanut. emoticon

 
Rasberry: nukkui se meidänkin pieni ja hyvä tovi piti herätellä ennen kuin alkoi venytellä ja pomppia. :) Sydänääniä kuunnellessa neuvolalääkärissä sitten selkeästi oli hereillä, kun potkiskeli tiuhaan siellä. Ne potkutkin siis kuulee. :)
 
Meillä oli NP:ssä hullut riehumiset päällä jo heti ku mentiin. Mulla itellä hermostutti ihan hirveästi ja olin ihan paniikissa, että varmaan vauvallakin kunnon adrenaliinit kehissä siinä vaiheessa. Sitten kun siinä köllöteltiin ja kätilö tutki, niin kivasti silitteli itteänsä päästä, vilkutteli ja piti kättä massun päällä. Meillä kävi myös toinen kätilö katsomassa pikkuista ja siinä välissä, kun tätä toista kätilöä haettiin toisesta huoneesta, niin meidän sankari nukahti. Ilmeisesti olin itse siinä vaiheessa tarpeeksi rauhallinen.
 
Meillä oli eka ultra viikko sitten keskiviikkona Jorvissa.
Olin ollut jo viikon etukäteen paniikin omaisissa tunnelmissa, vatsasekaisin ja yöunet vähissä kun hermostutti niin.
Kävihän siinä kaikki mahdolliset ajatukset läpi; Onko siellä edes lasta? Löytyykö sykettä? Kuinka paljon tämä niin paljon puhuttu niskaturvotus on? jne.jne.
Ultrattiin alakautta ja sieltähän se pikkunen samantien näkyi. Nukkui rauhallisesti paikallaan. Se oli varmaankin pysäyttävin hetki elämässäni nähdä tämä pikku olento, jonka olemassa oloakin olin kerennyt jo epäillä.
Kätilö sitten hieman herätteli meidän rakasta, mistä pikkunen sitten innostui heittämään kuperkeikkaa ja vilkuttelemaanemoticon
Niskaturvotus mitattiin, joka oli vain 0,6mm. Kätilö totesi että se on niin vähän että ei mun periaatteessa edes tarvitsisi mennä niihin veriseulontoihin, koska riski on niin minimaalinen. Ikää minulla on siis 20 vuotta.
Sikiön mitat eivät kylläkään täsmänneet raskauviikkoihin, joten laskettuaika siirtyi viikolla eteenpäin. Hieman harmitti kylläkin...
Saatiin paljon kuvia pikkusesta mukaan, mitä on tullutkin katseltua nyt monta kertaa pitkin päiviä.

 
Meillä ensimmäinen ultra (np-ultra) oli maanantaina 7.2 viikkoja silloin oli 11+6. Kauhiasti jännitti mennä, mutta enpä mitään tajunnu ees pelätä (kun ikäriskikin pieni, olen 20), odotin vaan että onko siellä masussa yksi vai kaksi pikkuista.  Yksi siellä oli ja järkytys oli suuri kun kätilö sanoi että valitettavasti heti näkyy että turvotusta on ja paljon 4,6mm. Yritti kyllä lohutella, että kädet ja jalat löytyy ja nenäluukin on kehittyny ja vastaa suurimpiirtein viikkoja (11+4) ja kovin pieni siellä heilutteli ja hyppeli ja muutenkin vilkas oli.

Verikokeisiin mentiin sitten heti ja ens viikolla pitäis vastaukset tulla. Kätilö kyllä varoitti, että älä säikähä kun se on koholla, koska turvotusta niinkin paljon.

Meillä täällä keski-pohjanmaalla ei istukkabiopsiaan pääse ollenkaan, joten joudutaan odottaa lapsivesi punktiota 7.3 asti ja voin kertoa että tulee olemaan tuskaiset pari kuukautta, kun vastauksen valmistuksessa kestää lisäksi 2-4vkoa. Ahdistusta lisää etenkin se että äitipolilta saaduista lapuista löytyneestä nettiosoitteesta verneri.fi:ssä sanottiin että mikäli np on 4,5-5,3mm niin terveen lapsen mahdollisuus on 50%. Itse en vielä halua tätä uskoa ja odottelen että sais verikokeitten valmistuttua oman henkilökohtaisen riskiluvun, mutta uskokaa pois kyllä tuo lukema takaraivossa jyskyttää.

Jos jollain omakohtaisia kokemuksia ni kertokaahan.
 
Sun_, en osaa kuvitellakkaan pelosekaisia tunteitasi mutta paljon voimaa sinulle ja kumppanillesi.
Älkää silti heittäkö vielä toivoa hukkaan, kuten olen muista keskusteluista huomannut, ei niskaturvotus vielä välttämättä tarkoita mitään. On kuulemma syntynyt paljon terveitä lapsia, joilla suuri niskaturvotus.
Voimia ja jaksamista.
 
Suahili90 kiitos. Voimia kyllä tarvitaan ja ei, ei me vielä toivoa olla hukkaan heitetty. Paljon ollaan etsitty tietoa mahd. kromosomihäiriöistä ja yritän niin paljon kuin vain kykenen nauttimaan tästä raskaudesta vaikka tilanne on mikä on. Ihan täsillä ei kuitenkaan uskalla, koska mahdollinen menetys pyörii koko ajan päässä. Aika vain sais nyt kulua vähän nopeammin.... Niinhän sitä sanotaan että tieto lisää tuskaa, mutta kyllä tämä tietämättömyys on yhtä piinaa. Toivottavasti kaikki kääntyy parhainpäin!
 
Takaisin
Top