Ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä piti olla nt ultra huomenna ja nyt se soitettiin ja peruttiin äsken. Uus aika saatiin vasta lauantaille ja viikot on sitte jo 14+0. Mua niin ärsyttää tämmönen sählääminen. Ei muka saatu ketään kätilöä ultraamaan huomiselle. Tuoki aika on ollu varattuna jo kuukauen päivät ja nyt vasta perutaan, edellisenä päivänä. Kaikki työt ja koulut ja kaikki jo järkättynä huomista varten. :mad:

Perjantaina selvisi, että meillä down-riski kohonnut, joten kävin tänään NIPT-testissä (josta olikin ketjussa jo aiemmin puhetta). Näyte lähti tutkittavaksi Yhdysvaltoihin, joten menee parisen viikkoa ennen kuin saadaan tulokset.

Ihmeen rauhallisesti olen tähän tietoon suhtautunut ja turhahan sitä olisikin etukäteen murehtia, ei asia siitä miksikään muutu.

Mikä teillä MMI nosti erityisesti riskiä? Itse kanssa noita tuloksia odottelen. Testissä olin tosin käynyt jo ennen ultraa, mutta kyllä sieltäkin saatiin sitten kohonnut riski tulokseksi.

Lasketaanko nykyään tuon uuden testin (NIPT) myötä herkemmin kohonnut down riski kun sen saa tehtyä ilman keskenmenon vaaraa kun tuntuu, että monella napsahtaa kohdalle.. :eek: Itselle tuo tieto kohonneesta down riskistä oli ensialkuun järkytys ja nuo odottelun pitkän piinaavat päivät kunnes sai tiedon, että kaikki on hyvin.. Mutta kun asiasta on enemmän lukenut niin tuntuu, että kohonnutta riskiä on useammalla ja täälläkin toukokuisissa jo muillakin kuin vain meillä.. Vai onko vain synnyttäjien keski-ikä noussut niin paljon, että se lisää laskennallisesti riskiä :grin

Käsittääkseni laskenta on pysynyt ihan ennallaan, eikä tuota NIPTiä edes tarjota kaikkialla. Mutta olisiko tuo ikä sitten tosiaan sellainen tekijä? Tai sitten asiaan kiinnittää vaan enemmän huomiota, kun on ns. oma lehmä ojassa

NIPTillähän ei positiivisia tuloksia kuitenkaan voida varmistaa, vaan vaatii aina sitten sen punktion lisäksi. Negatiivisten varmistelussa toki varsin hyvä testi.

Nakeroinen, erikseen ei missään lukenut eikä kukaan sanonut, että mikä tuota riskiä nosti. Oletan ikätekijää.

Ikää mulla on siis jo 35 ja ilmeisesti äidin ylipainokin (jostain olin näin lukevinani) vaikuttaa jotenkin... sitäkin on reippaasti. Verikokeiden tuloksia en osannut tulkita, että olisiko niissä ollut jotain myös. Ultrassa sanottiin kuitenkin että kaikki näyttää olevan hyvin, nt 0,9.

Mä oon MMI jo 39 eli pelkästään sen mukainen riskiluku olis yksinään 1:120! NT oli meillä 2,3, mikä ultraajan mukaan oli täysin ok, mutta kuitenkin vaikuttaa laskentaan, joten lopullinen luku oli sit 1:162. En nyt tuosta niin kovasti ole huolissani, mutta eihän se soitto kivaltakaan tuntunut. Ja vähän väliä oon kyllä asiaa pohtinut, että kyllähän tuossakin sitä turvotusta kuitenkin on... Meillä oli veriarvot kyllä ihan hyvät, plasman proteiiniarvo oli tosi korkea, mutta se ei kai vaikuta mihinkään. Kun sitten taas jos se on matalampi (tämä on siis se papp-a-luku) ja hcg korkeampi, niin se sitten taas kasvattaa riskiä.

Meillä oli turvotus 2,1 mm joka tuntui esikoisen alle 1 mm:n turvotukseen verrattuna heti suurelta.. Itsellä ikää 33v.. Veriarvot siihen päälle niin riskilukuna oli 1:137. Ja toisaalta positiivisin mielin ja toisaalta pelonsekaisin tuntein odoteltiin kun tuo meidänkin luku oli sinänsä "pieni" kun noistakin 136 lasta syntyy terveenä. Ja onneksi tämä meidän osuu niiden 136n joukkoon :)

Meillä nt oli jopa 2.7 joka jäi kyllä vaivaamaan.. Mutta kuulemma kaikki oli ok, mutta silti seuraillaan enemmän miten pikkunen voi.. Neuvolassa sanovat että ku oon niin nuori ja nt alle 3 niin ei mitään hätää.. Mutta toi 2.7 on mun mielestä paljon :/ siks hieman pelottaakin

Eilen oli tosiaan 12+5 ja eka ultra. Niskaturvotus oli 0,8 ja kaikki muutenkin tosi hyvin. Nyt tästä tuli todellisempaa ku näki pikkusen. :) Rakenneultraan antoivat ajan 12.1 eli pari kuukautta saa taas odotella, mutta onneks tähän väliin on tulos kylpyläreissu, joulu ja uusivuosi niin ei koko aika mene pelkästään ultraa miettiessä. :)

Eilen oli tosiaan 12+5 ja eka ultra. Niskaturvotus oli 0,8 ja kaikki muutenkin tosi hyvin. Nyt tästä tuli todellisempaa ku näki pikkusen. :) Rakenneultraan antoivat ajan 12.1 eli pari kuukautta saa taas odotella, mutta onneks tähän väliin on tulos kylpyläreissu, joulu ja uusivuosi niin ei koko aika mene pelkästään ultraa miettiessä. :)

Onko sulla la 27.5? :) mietin vain että samoilla viikoilla mennään [emoji3]

Mukava lukea kaikkien ultrakuulumisia. Tosi ikävää, että toisilla nt-ultra on kestänyt niin lyhyen aikaa! Tuntuu hieman epäreilulta, että on noin erilaisia käytäntöjä eri paikoissa. Meillä ultra oli reilut pari viikkoa sitten (tuolloin 12+1) ja onneksemme saatiin katsella pientä ihmettämme lähes tunnin ajan :love017 Tietysti oltiin jännitetty onko kaikki hyvin, ja kun kätilö sitten vihdoin totesi, että asiat on mainiosti ja riskiluvut pieniä niin ei voinut olla kuin superkiitollinen :Heartred

Onnea kaikille muillekin hyviä ultrauutisia saaneille ja hurjasti tsemppiä teille, joilla uutiset ovat olleet ikävämpiä. Kovasti täällä pidän peukkuja pystyssä, että asiat kääntyvät vielä jokaisella parhain päin :)

Meillä oli tänään ultra ja tunti siellä oltiin. Ei vaavi suostunut menemään oikeaan asentoon mut muuten kyl esitteli mitä osaa ja miltä näyttää. Ihan lopussa oli muutaman sekunnin oikeassa asennossa ja mitattiin 1.5mm turvotus. Miehellä on ajatukset sekaisin kun ei sanonut mitään. :Heartred

Muokattu viimeksi:
Kiva lukea hyviä uutisia. :) Meillä onkin rakenneultra sit vasta rv22.. Eli siis 27.12.....
Vaihtoehtona oisin voinu ottaa sen pari päivää ennen joulua, mutta halusin että mieskin pääsee mukaan, kun jää jouluna lomalle.
Ja sit jos tuliskin huonoja uutisia, niin ei tarvii koko joulua sitä asiaa pähkäillä.
Toivottavasti kaikki ois hyvin.<3 Tosiaan jännittää hirveästi, kun tuosta nt-ultrasta ei jäänyt niinkään mitään käteen.
Ei enää kuin reilu kuukaus et näkee pikkusen.<3
Sitä ennen on tosin neuvolakäynti, mut en tiiä ultrataanko siellä..

Takaisin