Ultrakuulumiset

Kääk, rakenneultra parin tunnin päästä. Nyt jännittää! Eilen vitsailtiin jo miehen kanssa lapsen sukupuolesta. Halutaan siis tietää, jos vauva vain sen tänään paljastaa. Pääasia tietysti, että vauva on terve ja mahassa kaikki hyvin! <3

Nessu 19+6

Pikaisesti huikkaan, että myös meillä rakenneultra takana: kaikki mainiosti! Pikkutyyppi mylläs menemään niin, että kätilöllä oli tekemistä saadakseen kaikki mitat ja systeemit näkyviin.

Sukupuolikin paljastui, eli esikoislapsukaisemme on poika! <3 Tuun myöhemmin kertomaan lisemmälti :)

Nessu 19+6

Meille ei muuten rakenneultrassa annettu mitään painoarviota! Lukee vaan bm48 = 20+3 ja fl32 =20+3.
Oletteko muuten saaneet kuvia rakenneultrasta?

Janna, saiko kätilö kuitenkin kaikki mitat, mistä painoarvio lasketaan? Meillä painoarvio tais olla nyt 331 grammaa, mikä sintti! Vaikka siis justiinsa viikkoihinsa sopiva paino. Hauska sekin, että kaikkien muidenkin mittojen puolesta ipana vastas tismalleen viikkoja 19+6 ja la 20.10., mikä pysynyt alusta asti samana.

Pikkutyyppi tosiaan huiteli koko tunnin ultrailun ajan sellaisella vauhdilla perätilasta ympäri ja täysin vastakkaiseen asentoon, vinhasti käsillään ja jaloillaan huitoen, että kätilö joutui näkemään vähän vaivaakin saadakseen kaikki mitat ylös ja nähdäkseen kaiken tarpeellisen.

Olipa taas lämmittävää nähdä pieni. Ja tuntuu taas astetta todellisemmalta, kun kuultiin, että tyyppi on poika eikä vain vauva. ❤️ Ihana ja rakas mini-ihminen.

Oli muuten aivan ihana kätilö. Puhelias ja lämminhenkinen, kova höpöttämään ja miten ihanasti höpöttelikin. Lähtiessämme tokas, että "nähdään sitten synnärillä seuraavan kerran".

Kuvia saatiin mukaan iso nippu, lähemmäs 10 kpl.

Nessu 19+6

Mä en ihan tarkkaan tiedä mitkä kaikki mitat tarvitaan tuota painoarviota varten mutta ainakin hoitsu muistutteli lääkärille mitkä asiat pitää vielä tarkistaa. N 20 min siihen meni kaiken kaikkiaan, aika vauhdilla käytiin asiat läpi ja lääkäri puhui koko ajan vieressä olevalle erikoistuvalle lääkärille, ei meille. Toisaalta hyvä kun saan kaikki ultrat erikoislääkärillä niin on "parempi kontrolli" ja ymmärtääkseni kattovat myös asioita mitä kätilöt ei tarkasta mutta toisaalta se tarkoittaa ettei lääkäri puhu mulle oikeestaan mitään eikä nämä erikoislääkärit anna kuvia ellei niitä erikseen pyydä. Erikoislääkäriä ei esim. kiinnosta vauvan sivuprofiili (mistä sais kivan kuvan).

Meillä oli ihan erilainen tää käynti kuin esikoisen kohdalla vuosi sitten. Johtui varmaankin juuri siitä, että edellisellä kierroksella olin alusta asti kätilöopiston radi-seurannassa ja lääkäri teki tutkimukset. Ne ei kaikki ollut niitä ihmisläheisimpiä... Ja silloin oli tutkimushuoneessa aina ihan pipona populaa. Nyt kun en ole seurannassa, on molemmissa ultrissa ollut vain äärimmäisen ihana kätilö, yksin. Kuvia olen saanut joka kerralla molemmissa raskauksissa (no en ehkä viimeksi ihan aina kun koko ajan ultrattiin).
Todella osaava kätilö osunut ainakin nyt meille, kertoi enemmän luista, elimistä ja aivoista tänään, kuin mitä kuulin koko viime kierroksella!
Tän hetken painoa kysyin erikseen ja oli semmosen 350g (20+2) :)

Vaasassa kun esikoista odotin, niin rakenneultran teki aina lääkäri. Mut saatiin me silloinkin yksi kuva. Muuten se oli semmonen tyly äijä se lääkäri. Jotain se vaan mutisi partoihinsa: "hmmm.. munuainen... hmmm...". Ja sukupuolta Vaasasta oli ainakin siihen aikaan ihan turha kysellä.

Seinäjoella äitipolin lääkärit on kyllä olleet ihania :) Ja nytkin kun se kätilö ei nähnyt kunnolla sukupuolta ja vaikka sillä lääkärilläkin oli kiire, niin se silti vilkaisi.

Mä kans tykkäsin meidän seinäjoen kätilöstä nyt ja viimeksi.Mutta painoarviota en hoksannut kysyä eikä sanonut.Sanoi vaan et vastaa 19+6 ku viikot maanantaina oli oikeesti 21+1. Mut lääkäreistä on yksi huono kokemus esikoisen aikana ei puhunut meille yhtään mitään.Seurattiin siis kun mulla oli paljon vettä ka vauvan epäiltiin olevan iso.Mutta pääosin olleet kivoja.Nyt en sit ehkä pääsekään äitipolin lääkäreitä tapaamaan jos kaikki menee hyvin.

Huonosti nukuttu yö takana ja kun ei oo muutakaan tekemistä kun odotan kuopuksen heräämistä niin vertailin viime ja tämän raskauden äitiyskortteja. :D Viimeks olin rakenneultrassa 20+0 ja nyt 20+3. Molemmissa noi täsmälleen samat mitat: BM 48 ja FL 32 (oliskohan reisiluu ja pään halkaisija?). Mutta viime raskaudessa noiden perässä lukee "=20+1" ja nyt lukee "20+3"? Eli hiukan on näköjään haarukkaa noissa mitoissa.
Ja sit huomasin että viime raskaudessa ru on rivillä 4 (eli neljäs käynti neuvolassa tai ultrassa raskauden aikana) ja nyt mulla on käyntejä jo 8! Saa nähdä riittävätkö äitiyskortin rivit tällä kertaa kun viimeksikin jäi vaan 7 riviä käyttämättä... Tässä tämä iän tuoma "riskiraskaus" näkyy, enemmän käyntejä.
Että tällaista nippelitietoa aamutuimaan. :D

Terveisiä RU:sta, jossa kaikki hyvin. Poika tulossa ja painoarvio 403 g nyt 20+6. :love7

Janna, voin olla ihan metsässä, mutta luulen että tuo FL voi olla reisiluu - femur on vissiin se latinankielinen termi(?), ja mitta 32 mm kuulostaa realistiselta. Katson tätä omaa taulukkoa, niin arvaisin, että tuo BM voisi olla pään halkio?

Thelma, onko siinä sun taulukossa vielä joku mitta lisänä mistä se painoarvio on otettu? Kun tällä kertaa lääkäri ei edes vilauttanut sitä taulukkoa ruudulla.

Thelma, onko siinä sun taulukossa vielä joku mitta lisänä mistä se painoarvio on otettu? Kun tällä kertaa lääkäri ei edes vilauttanut sitä taulukkoa ruudulla.

On! Jos tulkitsen tätä oikein, se muodostuu AC/BPD/FL - vatsan ympärysmitasta, pään halkaisijasta ja reisiluun pituudesta. Sitten tässä on vielä mitattuna pään ympärysmitta (HC), sitten joku käden/olkapään luu, olisiko ollut olkavarsi(?? Eli HL) ja cereb - luultavasti pikkuaivot (cerebellum) kun lääkäri sanoi sen lukeman ääneen kätilön kirjattavaksi, mutta cereb sopii terminä myös isoaivoihin, cerebrum. Tämä taulukko ei vilahtanut meille näytössä vaan tuli yhteenvetona kuvien mukana. Ja alleviivaan vielä, että nämä ovat omat arvaukseni!

Se sikiön painoarvio lasketaan päänympärysmitasta tai halkaisijasta(riippuu kumpi niistä on ultraajan mielestä tarkempi, yleensä halkaisija), vatsan ympärysmitasta ja reisiluun mitasta. Ne mitat syötetään koneelle joka vertaa niitä tilastotaulukkoon jossa on kokoarvioita tietyille raskausviikoille.

Aivan! Ja mullakin oli kuitenkin morfologinen eikä normi rakenneultra niin luulis et kattoisivat kaikkien extrojen lisäks ne normijutut kans!

Takaisin