Ultra

Mulla näkyi aika pian, pari päivää ultran jälkeen, mutta en edes käyny kattomassa ennen sitä. Se varsinainen posti tuli netpostiin jo samana päivänä.
 
Mulla ei näy edelleenkään mitään riskilukuja kannassa? Veriseula lista juu ja tulokset perässä, mut ei oo erikseen mitään merkintään niistä. Ultra oli 19.2. En oo sen netpost kirjeen jälkeen mitään myöskään saanut, mitä ihmettelen koska siinäkään ei riskilukuja ollut. Neuvolassa kyl sanoi että kaikki ok. :) En sit tiedä kuinka poikkeaa missäkin noi tavat niistä ilmoittaa.
 
Kirjoittelen tänne ensimmäisen kerran. Viikkoja tänään 13+3. Eilen oli nt-ultra, niskaturvotus oli ok. Pari viikkoa sitten kävin jo verikokeissa (verikokeiden arvot näkyvät jo omakannassa) ja luulin, että yhteistulos laskettaisiin jo ultrassa. Kätilö kuitenkin kertoi, että tulos tulee ensi viikolla postissa kotiin tai puhelimitse jos jatkotutkimuksia tarvitaan. Sain jo eilen illalla Netpostiin kirjeen: "tulos on normaali eikä lisääntynyttä riskiä ole todettu". Kirjeessä kerrotaan myös, että "tämä tutkimus antaa arvion ainoastaan Downin syndrooman riskistä"...Onko kenelläkään tietoa, tuleeko vastaus erikseen tuohon 18-trisomiaan vai onko tämä vastaus myös sen tuloksista? Tutkimusohjeessa kuitenkin lukee, että vastaukset ilmoitetaan samalla...
 
Kiitti tytöt avusta! Varmaan sit maanantaina pitäis näkyä kannassa. Kirjeeseen on aiemmissa raskauksissa menny viikon verran, mut sinällään jo se et mitään ei kuulu tarkottaa et kaikki on ok :happy: Ja edelliselle: se trisomia 18 seula on vähän uudempi juttu, luulen et vastauskirjeen tekstiä ei oo vaan muutettu vastaamaan tätä päivää. Ihanaa odotusta kaikille <3
 
Mä kävin ultrassa keskiviikkona ja kirje tuli seuraavana maanantaina. Eli aika nopsaan. Tämä siis pk-seudulla. Käytännöt tuntuvat vaihtelevan aika paljon!

Kannassa ei näy riskilukuja vieläkään, enkä edes tiedä tulevatko ne sinne. Käsitin niin, että neuvolasta kuulee tarkat luvut niin halutessaan.

Ja tosiaan itse pohdin ihan samaa ton kirjeen tekstin pohjalta eli miksi siinä todetaan vaan downin riskin olevan alhainen, vaikka trisomia 18 on tutkittu myös. Jostain netistä kaivelin HUSlabin ohjeistuksen tuosta ja siitä sanottiin, että myös trisomia 18 tutkitaan kyllä myös, mutta siitä ei tule mainintaa kirjeeseen. Eli ymmärrän asian niin, että jos olisi ollut häikkää jommasta kummassa soittaisivat kirjeen sijaan. Ja jos kirje tulee, niin molemmat ok :)
 
Meillä liimattiin np-ultrassa neuvolakorttiin tarra johon sitten neuvolassa terkka kirjoitti siihen ne riskiluvut.
 
Mä kävin viime maanantaina nt-ultrassa ja tulos oli postillaatikossa torstai aamuna. Kannassa näkyi kans sillon, näkyy samassa listassa kuin muidenkin verikokeiden tulokset.
Mulla tulokset on näin kannassa.
 

Liitteet

  • seulonta.PNG
    seulonta.PNG
    13 KB · Katsottu: 83
Kirjoittelen tänne ensimmäisen kerran. Viikkoja tänään 13+3. Eilen oli nt-ultra, niskaturvotus oli ok. Pari viikkoa sitten kävin jo verikokeissa (verikokeiden arvot näkyvät jo omakannassa) ja luulin, että yhteistulos laskettaisiin jo ultrassa. Kätilö kuitenkin kertoi, että tulos tulee ensi viikolla postissa kotiin tai puhelimitse jos jatkotutkimuksia tarvitaan. Sain jo eilen illalla Netpostiin kirjeen: "tulos on normaali eikä lisääntynyttä riskiä ole todettu". Kirjeessä kerrotaan myös, että "tämä tutkimus antaa arvion ainoastaan Downin syndrooman riskistä"...Onko kenelläkään tietoa, tuleeko vastaus erikseen tuohon 18-trisomiaan vai onko tämä vastaus myös sen tuloksista? Tutkimusohjeessa kuitenkin lukee, että vastaukset ilmoitetaan samalla...
Mä sain ihan saman kirjeen, samana päivänä kun ultrattiin. Eikä oo mitään sen jälkeen tullu! 19.2 oli ultra, neuvolasta kyllä kyselin ne ja olivat kaikki seulat kunnossa :)
 
Nyt en jaksa muistaa mistä sieltä Kannasta ne tulokset löysin, mutta kun puhuin riskiluvusta niin tarkoitin sellaista, missä oli lyhenne downrissuh joka oli muistaakseni 1/100 000 ja sitten 18trisomiasta sama. Mitenkään sanallisesti siellä ei oltu tuloksia analysoity, joten en myöskään ehkä suosittele niitä katsomaan ennen kuin tulee kirjepostia, mulla nyt vaan oli kauhea hoppu, kun en malttanut enää odottaa:) Tulokset oli siellä päivä ultrasta, aiemmin en edes katsonut.
 
Mulla näkyy ainakin kannassa ihan jokainen verikoetulos samassa pötkössä. Siihen on aina tullut niitä sitä mukaa lisää kun ovat valmistuneet.
 
Nonni! Nyt on yksityisellä käyty ultrassa ja mielenrauha saavutettu!:rolleyes: Veriseulakin oli lääkärin mukaan Ok ja ihan normaali joten ihan turhaan panikoin:woot: niskaturvotusta oli vähäiset 0,7mm ja kaikki näytti muutenkin oikeen hyvältä <3 siellä se kovasti jumppaili<3<3<3 ja katteli suoraan kohti:hilarious: <3alien<3
 
Eilen oli NT-ultra, jossa vihdoin näin että siellä on jotain elävää. En oo käynyt missään yksityisellä ar-ultrassa. Ultrassa oli kaikki hyvin ja ilmeisesti normaalisti niskaturvotus 2,3 (raja lisätutkimuksille 3) raskauden ollessa vko 13+0. Tuli iso helpotus että kaikki oli kunnossa ja elämää löyty. Nyt kuitenkin tänään tuli palautus maan päälle kun naistenklinikalta soitettiin lisätutkimuksiin riskiraskauden vuoksi. Ikä Ok, ultra Ok mutta verikokeessa ollut arvot liian korkeet&matalat eli nyt kromosomipoikkeavuudelle tod.näk. 1:250 eli just siinä rajalla. Nyt sit taas jännitetään viikko seuraaviin tutkimuksiin ja sit vielä pari viikkoa että saa tulokset. Eli taas jännitetään... Onko täällä muita joilla on tullu kans kutsu jatkotutkimuksiin? Päädyttekö tekemään NIPT-tutkimuksen, istukkabiopsian vai lapsivesitutkimuksen?
 
Meillä ei ole kaikki hyvin kun niskaturvotusta oli niin paljon ja seula 1:140. Yritettiin saada istukkabiobsia, mutta ei onnistunut kun istukka oli niin takana ja mulla oli kasvanut myoma pistolinjalle. Joten joudun odottamaan lapsivesitutkimusta. :(
 
Me saatiin istukkabiopsian tulokset perjantaina ja samalla selvisi hupsista, että meidän käynnistä oli jäänyt väliin kokonaan perinnöllisyyslääkärin tapaaminen ja sitä myöten tieto yhdestä asiasta saamatta. Tuo tieto kyllä lukee meidän omissa papereissa, mutta oltiin unohdettu koko juttu, kun se ei esikoisen kohdalla ollut ajankohtainen.

Nyt odotellaan vielä toisen testin tuloksia. Kuulemma viikko, pari menee. Totesin tänä aamuna miehelle, että en jaksa soitella tulosten perään vielä perjantaina. Viime perjantaikin (jolloin kyselin ne biopsian tulokset) oli ihan karsea, kun maha oli ihan solmussa ja jännitysyrjöt kurkussa vielä pitkälle iltapäivään. Kait ne joskus sieltä sitten ilmoittaa.

Olen koukuttanut itseni Downton Abbeyhin, että olis jotain muutakin ajattelemista, kuin tämä tulosten odottelu.
 
Tarjottiin NIPT, mutta myös kerrottiin, että siitä ei näe juurikaan kuin Downin ja koska meillä on niskaturvotusta niin paljon niin siitä tutkimuksesta ei saa tietoon muita kromosomipoikkeamia esim. Turneria joka saattaa tehdä ison niskaturvotuksen. NIPTistä ei myöskään taida nähdä downin kuin 80% varmuudella
 
Mä luin että se NIPT-testi on 99% luotettava. Ja jos poikkeavuutta löytyy niin sitten kuitenkin tehdään lisäks lapsivesitutkimus. Aattelin ite eka et ottais sen NIPT-testin, koska nyt riskiluku on tasan 1:250 eli kuitenkin 99,6% todennäköisyys että lapsi on terve. Ja sit istukkabiopsiassa on sit 1% km-riski.
 
Takaisin
Top