Ultra

Musta on tosi outoa, että HUS:n alueella on niin erikäytännöt kunnissa. Kun mulle oli ohje että itse pitää varata se nt-ultra, mutta täällä tosi moni kuitenkin saanut kutsun lähetteen perusteella. Tänään yritän ehtiä soittamaan ultra-aikaa, mutta tuntuu vähän tyhmältä soittaa kun en sitten tiedä että pitääkö siihen olla lähete ja miten toimia. höh. No neuvola ainakin on torstaina niin kaipa se siitä. Omakannasta yritin katsella, mutta vielä ei ainakaan oo mitään labralähetteitä tai muita. Tai ei ainakaan näy kannassa...
 
Mulla tulis se 12vk täyteen ens ke, eikä aikaa nt-ultraan vieläkään ole tullut.. :( vähän turhauttaa. Pelottaa koko ajan että minut unohdetaan, vaasa-mustasaari -alue kun on niin täyteen pakattu terveydenhuoltoon nähtynä, että välillä joutunut käymään oravaisissa hoitamassa asioita, kun ei ole ollut täällä aikaa. :o
 
Raven: Mä jouduin soittaa edellisellä viikolla kun ei näkyny aikoja vielkään. Olivat unohtuneet ja sain ajat puhelimitse. Soitappa ja kysäse, kun noinkin pitkällä jo oot :)
 
Mulle Vantaalla tuli aika ultraan neuvolaan jälkeen kun sieltä laittoivat lähetteen. Ja kirjeellä kotiin tuli nuo ajat about viikko ekan neuvolaan jälkeen. Siellä myös laittoi lähetteet labraan ja kertoi milloin pitää mennä ( millä RV 10 ja se on torstaina iik).
 
Nt-ultra ohi ja kaikki mitä ultralla voidaan nähdä oli ok. Niskaturvotus oli vain 0,4 ja nenäluukin näkyi. Ainoa mitä ei saatu, oli reisiluun tarkka mitta. Kaveri oli niin vilkas, ettei saatu 3d kuvaa mukaan, mutta huikea oli nähdä sikiö 3d.nä. Istukka on takaseinässä, mutta biopsia saatiin tehtyä. Voi että se sattui, taitaa aika kullata muistot, kun muistin olevan kivuton toimenpide. Tai istukan eri sijainti teki siitä nyt kivuliaampaa.

Vielä ei intoilla vauvasta, vaan odotetaan tuloksia rauhassa. Aikaisintaan ne tulevat pe. Nyt sormet ja varpaat pystyyn, ettei HUSista tule soittoa. Huonot uutiset soittavat ja muuten saan itse soitella tuloksia pe iltapäivä. Viimeistään pitäisi ensi viikon alussa tulosten valmistua.

Ainiin, istukkabiopsiassa rakon tulee olla ehdottomasti täynnä. Sen vuoksi erilaiset ohjeet, kun normaalissa äitipolin ultrassa. Lääkäri oli lähes 1,5h myöhässä ja sai kyllä jalat ristissä istua. Lisäksi joutui ultratessa aika paljon survoa mahan päältä, kun sikiö oli häpyluun takana piilossa, jotta sai tarvittavat kuvat.

Nyt loppupäivä makoilua sohvalla panadolin voimin, sen verran mahaa juilii vielä.
 
Oon ihan uusi näissä ja siksi kysynkin viveka, että otetaanko kaikilta tuo istukkabiobsia? Ja mitä siitä selviää?
Neuvolatäti ei mitään sanonut vaikka sanoin haluavan kaikki mahdolliset ns. testit millä voidaan sulkea down-syndrooma yms.
 
.Ei oteta kaikilta, vaan niiltä joilla todetaan häikkää ja niiltä joilla on edellisessä raskaudessa jotain ollut.
 
Ainiin viikkoja tänään tasan 11+0 ja la olisi 5.9. Eivät suostuneet muuttamaan neuvolan la.ta, joten virallinen on 4.9.
 
Toivottavasti saatte Viveka hyviä uutisia. :)

Pakko sanoa, että alan taas kallistua lapsivesipunktion puoleen vaikka se meneekin myöhemmälle. Keskenmenon riski taitaa molemmissa olla samoissa lukemissa. Mutta muistan, että olin viime kerralla helpottunut, kun istukka olikin takana ja ilmoitin, että sitten se on lapsivesipunktio. Pitää varmaan vielä kysellä asiasta sitten, kun ollaan siellä. En muista, että olisin ollut erityisen kipeä, mutta minullahan vain pistettiin mahan läpi. Ja, että vatsa oli possunvärinen siinä puhdistusaineesta. Muistan myös mikä paita minulla on sinä päivänä päällä. :shy:
 
Mulla tulis se 12vk täyteen ens ke, eikä aikaa nt-ultraan vieläkään ole tullut.. :( vähän turhauttaa. Pelottaa koko ajan että minut unohdetaan, vaasa-mustasaari -alue kun on niin täyteen pakattu terveydenhuoltoon nähtynä, että välillä joutunut käymään oravaisissa hoitamassa asioita, kun ei ole ollut täällä aikaa. :o

Heei! Taidetaan olla samalta alueelta, itse asun vaasassa! Hyvä tietää tämä täyteläinen tilanne.. itselläni nyt ysi viikko menossa, ja 26.2 neuvola. Tsemppiä sinne! :)
 
Istukkabiopsian hyvä puoli on tulosten nopeus. Istukan solut jakautuvat yleensä paremmin kuin lapsiveden. Kipuhan on ihan yksilöllistä ja minulla oli edellinen kerta tosi helppo. Nyt istukan paikan takia jouduttiin menemään syvemmälle. Mutta eipä se kauaa kestänyt. Ihan hassua ajatella, että jo ensi viikolla saadaan tuloksia.

Tokihan tulokset ovat vain kromosomitutkimuksia ja hyvätkään tulokset eivät vielä takaa tervettä lasta. Joku asiantuntija taisi joskus todeta, että vasta lapsen ollessa 2-vuotias voidaan sulkea pahimmat kehityshäiriöt pois. Ja senkin jälkeen voi olla vaikka mitä.

Paluumatkalla kotiin jälleen kerran totesimme molemmat miehen kanssa, että tämä on viimeinen raskaus joka tapauksessa meidän perheessä kävi tässä sitten hyvin tai huonosti.
 
Ultrassa käyty ja sieltä löytyi elävä sikiö <3 sydän pamppaili todella hienosti <3 nyt voi ainakin tämän illan huokaista helpotuksesta :) lääkäri oli ihan huippu näki että mua jännitti onko ketään masussa niin lääkäri katsoi ja totesi heti iloisesti että täällä ollaan kotona :) kyyneleet taas virtasi :D
 
Onpa kiva, että on muitakin pohjanmaalta täällä, Miina123 :)
Tosiaan eileb päätin, että jos kutsua ei ole tullut niin soitan sairaalalle. Siellä se kirje kuitenkin odotteli postilaatikossa. :) nt-ultra siis 25.02. Jolloin rv 12+1 :)
Jännittää ja kauhistuttaa tosi kovasti, että saadaanko me niitä lisäseulontoja kun on tuota downia ja muuta miehen suvussa.. Ainakin miehen sisko oli saanut! Ainoa vaan, että lapsivesipunktio oli hänellä antqnut peukut ylös, mutta lapsella oli sitten kuitenkin todella vakava kromosomipoikkeavuus ja ei koskaan oppinut puhumaan, käymään itse vessassa tms.. :(
 
Muokattu viimeksi:
Tänään varhaisultrassa käyty ja siellähän se pieni sydän pamppaili. <3 Kyllä sitä helpotuksesta tuli huokaistua syvään, vaikka toki on riskiviikkoja monta jäljellä. Nyt on kuitenkin edes pieni varmuus siitä, että hyvin tämä menee. Neljä viikkoa on jo hurahtanut, joten seuraavatkin neljä viikkoa menevät varmasti nopsaa.
 
Onpa kiva, että on muitakin pohjanmaalta täällä, Miina123 :)
Tosiaan eileb päätin, että jos kutsua ei ole tullut niin soitan sairaalalle. Siellä se kirje kuitenkin odotteli postilaatikossa. :) nt-ultra siis 25.02. Jolloin rv 12+1 :)
Jännittää ja kauhistuttaa tosi kovasti, että saadaanko me niitä lisäseulontoja kun on tuota downia ja muuta miehen suvussa.. Ainakin miehen sisko oli saanut! Ainoa vaan, että lapsivesipunktio oli hänellä antqnut peukut ylös, mutta lapsella oli sitten kuitenkin todella vakava kromosomipoikkeavuus ja ei koskaan oppinut puhumaan, käymään itse vessassa tms.. :(

Niissä testeissähän tutkitaan tiettyjä poikkeavuuksia, joten on mahdollista, että juuri sitä poikkeamaa ei olla osattu etsiä. Onko miehesi siskolla tiedossa missä kromosomissa poikkeavuus on, jotta tämä ehkä voitaisiin huomioida teidän kohdalla tutkittaessa?
 
Heips, kävin tiistaina ensimmäisessä ultrassa, joka neuvolan kautta varattiin (lähetteellä). LA varmistui 2.9, kun aikaisemmin sen ajateltiin olevan 30.8. mutta osasin ovulaation perusteella olettaakin, että se on enemmän syyskuun puolella. Mulla on ollut melko vähäoireinen alkutaival ja se on luonut jännitystä siihen, että onko masussa ketään.
Tämä on siis toinen lapsi/odotus. Helpotus oli suuren suuri, kun näimme pikkuisen vilkuttelemassa meille <3 Sitä tunnetta ei pysty kuvailemaan.
Olen surukseni lukenut monen päättyneistä odotuksista ja koen valtavaa surua teidän puolesta <3 Toivon, että saattee vielä kokea onnellisen raskauden.
Itse pyrin ajattelemaan asiat niin, että yritän olla asioita murehtimatta ja jännittämättä, koska en pysty itse vaikuttamaan siihen, että jääkö vauva masussa henkiin vai ei. Mutta siihen voin vaikuttaaa, että kokeeko hän minun kautta esim. stressiä jne. Sen takia yritän iloita jokaisesta päivästä ja hetkestä silläkin uhalla, että se kesken minulta lopetettaisiin. Koen, että jokaisessa hetkessä, jonka olen raskaana, on tärkeää ja arvokasta aikaa <3 Äiti pienelle sikiölle, vauvalle, enkelille <3
En siis tällä halua vähätellä kenenkään surua ja on varmasti enemmän kuin kamalaa kokea useita keskenmenoja tms. Mutta itse, kun olen kokenut ajan, jolloin en tullut raskaaksi vaikka kuinka toivoin, niin olen oppinut arvostamaan jokaista päivää, viikkoa jne. kun olen saanut olla raskaana ja kokea sitä kaikkea mitä odotukseen liittyy.
Halauksia kaikille teille <3
 
Takaisin
Top