Ultra

Teillä se on sitten varmaan laitettu tavallisena ultrana laskuun tmv. Nimittäin ar ultraa kela ei korvaa mutta muut kyllä esim tarkistukset jne. Syksyllä sain ultrasta nimittäin korvauksen, mutta nyt en
 
Odecca, siis tietysti se istukka liikkuu vielä, mutta meillä kyllä erittäin osaava ja kokenut ultraaja ja luotan hänen sanaansa :joyful: Pystyi myös jo sanomaan tuosta sijainnista, että tulee nousemaan pois kohdunsuulta eli sen suhteen ei pitäisi tulla ongelmia. Neuvolassa näytin myös nuo paperit eikä täti yhtään kyseenalaistanut tuomiota vaan näppäili tiedot kiltisti ylös :happy:
Niin ja esikoisesta oli ihan sama homma. Ar ultrassa (sama lääkäri) istukka etuseinässä, mutta liikkuu kohdunsuun yli ja juuri näin myös kävi.
 
Lahdessa Perhe-arte, jos sinne mahdollista mennä. Kätilön tekemä ultra maksaa vain 60€.
 
Mäkin meinasin jaksaa nyt odottaa sinne oikeaan ekaan ultraan, mutta viikonloppuna aloin taas miettimään, että en kyllä ehkä sittenkään jaksa :D Onko kellään tietoa tekeekö sairaanhoitajat uä-tutkimuksia pk-seudulla ?
 
Mitä lähemmäs torstai tulee ni varmaa sitä hermostuneempi oon.. en ees haluu ajatella mitä mies ja lapset joutuu keskiviikkona kestämään..
Kumpa aika nyt menis nopeesti että sais selvyyden..
 
Mun pitää mennä ensi viikolla antamaan verinäyte tuota istukkabiopsiaa varten eli viikolla 9+ ja sitten seuraavalla eli 10+ täytyy mennä antamaan veriseulaan näytteet ja pissanäyte.

Onko sinulla tehty tämä kaikissa raskauksissa? Me kävimme esikoisesta lopulta lapsivesipunktiossa, kun istukka oli takana ja päätettiin, että tehdään sitten se punktio. Mietin vaan, että kummin käy tällä kertaa. Ja eikö pitäisi olla käytössä jo se uusikin menetelmä, jossa katsotaan jutut äidin verikokeesta? Toki siis en tiedä mitä sinulta on tutkittu, mutta omalta kohdaltani mietin. Se punktio ahdisti minua nimittäin ihan kamalasti (istukkabiopsia ihan yhtä paljon) ja olisi jotenkin kovin "näppärää", jos kumpaakaan ei tarvitsisi tehdä.
 
Scarlet_89 jos meinaat tuota nt-ultraa niin sen tekee kätilö.
 
Kaipa se paikasta (ja tai tapauksesta?) riippuu kuka tekee mitäkin. Mulla on tehnyt lääkäri nt-ultrat ja rakenneultran taas kätilö.
 
juu kätilö ja-tai lääkäri, kysymys tuolla oli et tekeekö sairaanhoitaja ja siihen vastaus ei tee vaan kätilö, useimiten. Itelläni melkein joka ultran on tehnyt lääkäri, kun niitä molemmissa raskauksissa on tehty useita kappaleita :)

Yksityiset on sit ihan oma lukunsa, siel sen voi tehä periaattesa kai mikä vaan.
 
Hellurei! Kyselisin onko täällä Tampereen seudulla käynyt kukaan ar ultrassa ja missä hinnoissa yksityisellä pyörii? :) Menossa 5+5 ja ensviikolla haluaisin käydä!
 
Voi elämä... Jotenkin taas tuntuu, että kaikki oireet ovat kadonneet... Tutkailen taas yksityisen gynen ajanvarauslistoja. Ahistaa.
 
Järvenhenki täällä menossa toinen oireeton päivä ja mieli aika maassa.. viimeksi kävi myös näin että oireet hävis..
Mulla olis torstaina toka tarkastus et onk tää tuulimuna vai löytyykö papua.
Piinaavaa odotusta.
 
Minulla ei oireita juuri ole ollut hieman etovaa oloa lukuunottamatta. Ja nyt valitettavasti näyttää siltä, että tämäkin raskaus meni kesken :( Toivottavasti te olette kuitenkin niitä onnekkaita, joilla oireettomuus vaan kuuluu raskauteenne!
 
Järvenhenki mitkä viikot sulla on menossa?

Mulla pahoinvointi helpottanut muutama päivä sitten, se vähän epäilyttää, mutta toisaalta oon kyllä sitäkin väsyneempi. Tahtoisin uskoa, että pääsin vain helpolla näistä alkuraskauden vaivoista.
 
Mulla on loppunut kans oksentelu viime torstaina kuin seinään. etova olo kyllä on, mut ei enään oksennus tuu. Kätilö sano mulle sillon ultratessa, että yleensä se pahin oksennusvaihe kestää 2-6vkoa ja alkaa hellittämään. Mulla nyt siis 9+4 ja näillä viikoilla hyvin monella on alkanut kuulemma helpottumaan. Mulle kätilö sanoi, että oireiden loppumisen vuoksi on turha pelätä keskenmenoa koska johtuu yleensä siitä, että hormonia ei kehity enään niin tiuhaan tahtiin ja kroppa alkaa tottumaan raskauteen. :)
 
Onko sinulla tehty tämä kaikissa raskauksissa? Me kävimme esikoisesta lopulta lapsivesipunktiossa, kun istukka oli takana ja päätettiin, että tehdään sitten se punktio. Mietin vaan, että kummin käy tällä kertaa. Ja eikö pitäisi olla käytössä jo se uusikin menetelmä, jossa katsotaan jutut äidin verikokeesta? Toki siis en tiedä mitä sinulta on tutkittu, mutta omalta kohdaltani mietin. Se punktio ahdisti minua nimittäin ihan kamalasti (istukkabiopsia ihan yhtä paljon) ja olisi jotenkin kovin "näppärää", jos kumpaakaan ei tarvitsisi tehdä.


Tuulevi, meillä on taustalla yksi raskauden keskeytys viikolla 17 kromosomipoikkeavuuden vuoksi ja tämän takia mahdollisuus tarkempiin tutkimuksiin. Olemme tämän yhden kromosomipoikkeamaraskaus taustan takia ns merkittyjä. Nykyisin on käytössä myös tuo tarkempi veriseula riskiryhmälle, mutta jos siinä tulee hälytysrajat vastaan, otetaan lapsivesipunktio joka tapauksessa eli pelkkä veriseula ei riitä ellei sitten se ole puhdas. Näin ollen päätimme ottaa istukkabiopsian (sikäli jos se on istukan paikan huomioiden mahdollista tällä kertaa) ja näin saamme tulokset varmimmin ja nopeimmin eli aikaisilla viikoilla. Istukan solut jakautuvat yleensä hyvin ja tulokset tulevat jo parissa viikossa. Lapsivesipunktio otetaan vasta rv15-> ja tuloksia voi joutua odottamaan jopa 4viikkoa.

Tämä on kaikki vapaaehtoista, mutta minä haluan varmuuden, vaikka operaatio itsessään on rankka.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos Viveka :)

Katsotaan kumpaan meillä päädytään sitten tällä kertaa. Olitko siis suoraan yhteydessä naikkarille tästä asiasta ilman neuvolan lähetettä tällä kertaa? Tosin meillä on neuvola jo tirstaina, mutta olisihan se hyvä saada tämäkin asia hoitoon mahdollisimman pian.
 
Olin suoraan yhteydessä Nkl:n sikilöntutkimusyksikköön. Neuvolassa meillä ainakin oltiin aivan pihalla, miten pitää edetä. Eli helpoimmalla pääsee, kun on itse suoraan yhteydessä tuonne. Heillä on vanhojen "asiakkuuksien" kaikki tiedot tallessa. Meille tosin jo viimeksi mainittiin asiasta eli jos vielä uudelleen olemme raskaana, voimme olla suoraan yhteydessä sikiöntutkimusyksikköön. Nyt meillä on aika 15.2 eli kahden viikon päästä.
 
Voi, tuo Jennyhannelen kätilön ajatus lämmittää mieltä!

Täällä on rv 8+3 menossa, ja näköjään vieläkin aika ajoin tiputtaa ruskeaa (kai se toinen limapussi vieläkin).

En vielä tilannut aikaa ultraan, jos sitä jaksaisi kuitenkin tuon reilun viikon (10.2.) odottaa.

Väsymys ja arat rinnat on oireina edelleenkin, mutta se on vaan uskomaton tuo ihmisen mieli. Sitä kun maailmaneniten jotain toivoo, ja se on aiemmin nenän edestä viety, ei meinaa uskaltaa luottaa, että tällä kertaa kaikki saattaisi mennäkin ihan hyvin...
 
Takaisin
Top