Ultra

Sandy, ei mekään oltas ultrassa käyty mutta koska meijän neuvolassa semmonen on ja se on ilmasta niin siksi on katottu että on elämää oikeassa paikassa. :) mä just eilen naureskelin ite mielessäni että sillon ku me ollaan ootettu esikoista, niin me käytiin tasan yhen kerran ultrassa ja seki oli 20+6. Ja se raskaus oli oireeton vieläpä!:grin
 
Minä kävin tosiaan yksityisellä itse maksaen tuolla varhaisraskauden ultrassa, koska kiertoni on vaihteleva enkä ollut varma, millä viikoilla mennään raskaudessa. Myös aikaisemmat keskenmenot vaikuttivat tuohon hakeutumiseeni ultraan. Kun varhaisraskauden ultrassa sitten havaittiin 6+1 viikoilla oleva alkio/ sikiökaiku ja syke, mutta tavallista laajempi ruskuaispussi, suositteli lääkäri uutta ultraamista kahden viikon päästä. Tuohon ultraan sain lähetteen lääkäriltä ja ultraus tehdään sairaalassa.Lähetettä ei ollut helppo saada, mutta arvostetun lääkärin suositus ja aikaisemmat keskenmenot onneksi saivat neuvolalääkärin myöntymään. Nyt odottelen sitten aikaa sairaalasta ja toivon parasta, että sikiö kehittyisi ja me oikeasti saadaan jatkaa vauvanodotusta...
Aikaisempien lasteni odotuksen aikaan np-ultra on ollut ensimmäinen ultra.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :)
 
Minäkin kävin yksityisellä varhaisultrassa mielenrauhan takia, oltiin molemmat mieheni kanssa sitä mieltä, että ei tahdota iloita turhan takia jos mitään ei sieltä kohdusta sitten löydykkään. Vaasassa on aivan ihana yksityinen gynekologiasema Lilja, jossa ultra+ perus gyne tarkastus maksoi kelan korvausten jälkeen 110€.
Ultrassa näkyi kuin ihmeen kaupalla jo pieni sydämen syke, vaikka alkio oli vasta n. 2mm pitkä ja viikkoja 5+5 :)
Pari viikkoa myöhemmin oli jo aiemmin varattu neuvolan ultra, jossa sitten alkion iäksi tarkentui 7+6, huima yksi päivä enemmän. Sydänäänetkin jo saatiin kuulla, niinkin aikaisilla viikoilla. :) Eka neuvolakäynti sitten ensi pe eli 5.2. Voisko joku tarkentaa, että mitä siellä oikein tehdään? :) Kuulemma saattaa mennä vähän enemmänkin aikaa ekalla käynnillä.
 
Mekin odotellaan sitä virallista nt-ultraa. Edellisessä raskaudessa ultrailtiin pari kertaa yksityisellä ja julkisellakin puolella muistaakseni käytiin ainakin parit kerrat kokoa arvailemassa. Arvailut ei lopulta ihan pitäneet paikkansa ja lapsi olikin isompi. Onneksi mahtui hyvin silti syntymään.
 
Täällä ei näköjään pääse alkuraskauden ultraan vaikka en ole varma onko lapsi saanut alkunsa joulukuussa vai jo aiemmin:p Koska ei ollut siis menkkoja. Pitäisköhän mennä yksityiselle, ahdistaa kun ei edes tiedä varmuudella laskettua aikaa.
 
"Ensimmäinen neuvolakäynti on 8.–12. raskausviikolla, jotta seuranta- ja seulontatutkimukset voidaan suunnitella oikeaan ajankohtaan. Ensikäynnillä selvitetään äidin yleinen terveydentila, aiempien raskauksien ja synnytysten kulku sekä yleiset elintavat. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä tutkitaan veriryhmä ja veriryhmävasta-aineet. Jos vasta-aineita todetaan, seurataan vasta-ainepitoisuuksia kuukauden välein. Raskauden alussa tutkitaan myös pieni verenkuva (ks. «Perusverenkuva (B-PVK)»1), kardiolipiini sekä B-hepatiitti ja HIV-vasta-aineet. Tarpeen mukaan tehdään muita laboratoriotutkimuksia. Äitiä informoidaan raskauden seulontatutkimuksista, jotka ovat vapaaehtoisia (ks. «Sikiötutkimukset»2). Tavallisin niistä on kaikututkimus, jossa käy yli 95 % odottavista äideistä."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00186

tuossa tollanen virallinen tieto mitä tehdään ekassa neuvolassa. Siellä siis kysellään taustoja, terveystietoja, annetaan päihdekyselyitä ja tupakka kaavake, laitetaan lähettet labroihin ja ohjeistetaan antamaan pissanäytteet neuvolakäyntien yhteydessä. Siellä saa kysellä mieltä askarruttavia asioita ja mukaan saa erinäisiä lippulappuja joita lueskella kotona.
 
Voi että mä olen onnessani! Sain tänään doplerilla sykkeen kuuluviin! Keskisyke oli 125, aika matala siis..voisko olla poika syke? hah, en minä ihan tosissaan usko näihin sykkeen perusteella sukupuolen ennustamisiin:D Mut kuitenkin mahtava tietää, että masussa ollaan elossa!Nyt jaksaa odottaa nt-ultraan joka on helmikuun puolessa välissä. Huoh ja iso huoh.
 
Jellybean: Millä viikolla meet? Jos sitä koht uskaltas itekki koklailla :)
Muoks: Ja mikä doppler sulla on? :)
 
Jennyhannele, 8+4 . Eikä heti löytyny,mut kun sai just dopplerin alle niin kuului kyllä ja tovin aikaa. Mulla on se unborn heart joka liitetään kännykkään. Kokeile ihmeessä, ei vaan ota liian tosissaan kun arpapeliähän tuo on vielä näin aikasessa, että kuuluuko vai ei
 
Mä sain myös edellispäivänä kuulumaan (8+5). Mulla istukka edessä eli kuvittelin kyllä joutuvani odottamaan vielä parisen viikkoa :p
Mulla Fetal Doppler merkkinen, näytöllinen härveli.

Joka päivä en aio kuunnella, mutta välillä kiva varmistella onko tyyppi hengissä :Heartred
 
Sandy ; me kans yritetään jaksaa vaan sinne nt-ultraan, kun nyt viikkojen määrittämisessä ei oo niin suurta arvoitusta kuin esikoisen kanssa oli, jolloin th laittoi lähetteen ar-ultraan. Silloin oli yli kolmen viikon haarukka lasketussa ajassa, nyt noin viikon :) omien laskujeni mukaan nyt viikko 5+5 eli kyllä on nt-ultraan aikaa.....

Kyssäri, joka nyt ei ihan kuulu tänne ultraosioon, mutta alkoi kiinnostamaan.... Mahtaakohan terkka neuvolassa yrittää ekalla kerralla kuunnella lainkaan sydänääniä, silloin menossa vk 8+4....?
 
Mulla yritti kuunnella. Eikä kyllä kuulunut mitään. Voithan sä pyytää kuuntelemaan jossei terkka itse sitä ehdota :)
 
Ei ne yleensä kuuntele kun alkavat kunnolla/helpommin kuulumaan vasta 10-12 viikolla.
Mua kummastuttaa kuinka voi ihmiset tässä vaiheessa tietää missä istukka on. Istukkahan peittää tässä vaiheessa kun viikkoja on vielä näin vähän, suurimman osan kohdun sisäpuolta. Vasta raskauden puolivälin tuntumassa pystyy ultralla näkemään missä kohdin ihan oikeasti sijaitsee kun kohtu on alkanut venyä ja istukka ikään kuin paikallaan/löytänyt paikkansa. Kohdun kasvun mukanaan tuomaan siirtymiseen perustuu sekin et etinen istukka voi siirtyä pois kohdunsuun päältä.
Eli ne joille ar tai nt ultrassa kerrotaan et istukka siinä tai tossa niin älkää ihmetelkö kun siellä rakenneultrassa sit oikeesti se paikka määritetään ja voipi olla jotain aivan muuta mitä arvottu ekoissa ultrissa ;)
 
Osaako kukaan suositella hyvää ja halpaa alku raskauden ultraa PK seudulla? Tuntuu olevan hinnat ihan pilvissä. Kiitos jos joku osaa suositella :)
 
Alkuraskauden ultrasta ei saa kela korvausta joten aavassa maksoi 197e kun kävin. Lääkärikäynnin hinnasta toki saa sen kela korvauksen mutta ultran hinta maksettava täytenä.. ultra itsessään maksoi aavassa 112e ja siihen se lääkärin hinta päälle :/
 
Ai mä sain Kela-korvauksen ar-ultrasta :eek: Maksoi 150€ femedalla.
 
Minä myös sain kela-korvauksen. Ilman maksoi 150€ mutta kela-korvauksen jälk. 110 € :)
 
Takaisin
Top