ultra

Vähän korjaan, kyseessä on siis trisomia eli kromosomeja nro. 18 on jostain syystä 3 eikä 2. Toinen kromosomi peritään isältä ja toinen äidiltä, siksi meillä on kaikkia kromosomeja 2 kpl. Yhteensä 46.

Kiitos Pähkinä80 en ollu ihan varma et miten meni.. mulle jotenkin hirveen vaikee muistaa :)

Tuli tässä mieleen, kun edellisessä raskaudessa np-ultra oli tosi tarkka ja siihen meni aikaa. Mm. katottiin se nenäluu ja tosi tarkkaan kaikki. Ultrattiin eka mahan päältä ja sitte vielä alakautta. Noh nyt sitte viime viikolla tämä np-ultra oli vartissa ohi koko homma. Eikä sillon puhuttu mitään siittä nenäluusta. Pelkästään alakautta ultrattiin. Ultraaja vaan katto pikasesti heti alkuun sen turvotuksen, kun pikkunen oli niin hyvässä asennossa sitä aatellen. Sitte vaan katto, että aivot, sydän, maha, jalat ja lapsivesi on ok. Pitäsköhän mun huomena soittaa sinne äitipolille ja kysyä, että oisko se nenäluu pitäny kans tarkistaa? o_O

Mulla ei oo kummassakaan raskaudessa katsottu nt-ultrassa nenäluuta. Onko muilla katottu? Alko itteenikin kiinnostaan asia :)

Vielä pitäis viikko kärvistellä ennen ekaa ultraa.. Malttamaton! Konkretisoituisi tää raskaus vihdoin!!

Kahdesti olen nt-ultrassa käynyt eikä kummallakaan kerralla katsottu vauvan nenäluuta. Ja muutenkin ne ultrat on kestänyt sen 10-15min. Rakenneultrassa esikoiselta katsottiin nenäluu ja siinä meni muutenkin paljon enemmän aikaa, kun oli niin paljon mittailtavaa ja elinten toimintojen tarkkailemista.

-Sinna musta ois huippu jos määki saisin ton nii ainakin sen osalta sais mielenrauhan .. Entiiä onko Oulussa sitä mahollisuutta. :( millä viikoilla sulla huomattiin se kromosomipoikkeavuus ?
Oulussa otetaan NIPT. olin viime vuonna perinnöllisyys poliklinikan asiakkaana ja siellä (oulussa) ylilääkäri sano että se koe on vähän tyhjän päällä. Hän itse ei suositellut sitä. Ennemmin lapsivesinäyte missä on 0.7% keskenmenoriski koska saat varmemmat tulokset. Mutta jokainen tekee miten parhaaksi näkee <3

Mä en uskalla ottaa sitä lapsivesipunktioo ku lokakuussa tuli vielä keskenmeno.. tiiän kyllä että pieni riski mutta en vaan uskalla.. mulle sanottiin neuvolassa et 1-2% riski tossa :o

Jotenkin hirvee stressi noista kromosomijutuista iskenyt... ihan hyvillä mielin muuten oon ollu neuvolassaki rauhotteli et todellatodella harvinaista et toinen samanlainen tulis melkein putkeen.. Jospa ne poikkevuudet nyt näkyis ultrassa jos jotain on

Meillä on katsottu nenäluut molemmilla kerroilla, nyt kaksosista kätilö kirjasi ne plussina neuvolakorttiinkin. Vaihtelee alueittain siis ilmeisesti sekin.

07010118d4d92a26a45f5e3e3afd0401

Oih, tällainen siellä mahassa tänään heilutteli ja polskutteli :)
Oli niiiin huojentavaa nähdä pikkuinen. Kaikki oli hienosti ja downin riskilukukin 1:100000 eli paras mahdollinen. Huhhuh.

Ihana sairaanhoitaja oli joka katsoi ja mittali varmaan puoli tuntia, joka suunnasta, 2 ja 4d kuvana, mahan päältä ja sisäkautta. Kun ei meinannut saada pään mittaa vatsan päältä katsottuna.

Laskettu aikaa pysyy 12.8 joka oli menkoista laskettuna eli nyt mennäänkim vanhalla laskulla, eli nyt 12+3 :D

Meillä huomattiin edellisessä raskaudessa jo ekassa ultrassa et jotain oli pielessä. Turvotusta oli niskassa 2,9 ja se kiersi koko sikiön ympärillä. Siitä sitte lisätutkimuksiin. Nipt jonka tulos tri18 ja se varmistettiin vielä istukkanäytteellä. Riskilukukin oli 1:7. Sikiö kuoli sitten kohtuun rv 16.

-Sinna no teillä kyl todettiin toi PALJON aikasemmin mitä mulla. Mutta uskon kyllä et nyt ainakin jos semmonen ois niin paljastuisi heti alussa

Noniin. Siellä nt ultrassa oli mulla sen verta asianosaava lääkäri tekemässä koko ultran että anto mun ymmärtää että kaikki ok. Käsitin ettei turvotusta ois, no sitä olikin 4,3milliä. Eli reilusti mun mielestä. Lisäksi se verikoe anto riskiluvuksi sen 1:47. Nyt sain vasta faktat tiskiin kun oyssista soitettiin perjantaina ja nyt keskiviikkona menenkin sitten istukkabiopsiaan. Valihin tuon istukkabiopsian ihan vaan sen nopean vastaus ajan vuoksi. Siinä ei kestä ku viikko,Niptissä ois kestäny 2-3vk. Tosin nipt ois riskitön... kokemuksia tosta istukkanäytteen otosta? Oon ihan kauhuissani... itkeny vaan koko päivän...

No voi itku Anskimanski :( Toivottavasti se istukkabiopsia nyt kuitenkin antaisi parempia tuloksia ja selviäisitte säikähyksellä!

Takaisin