ultra

Ilmeisesti eri paikoissa eri tavalla. Näin meillä oli vaihtoehtoina. Seulonnat +alatieultrauksessa katsotaan tarkemmin jos poikkeavuuksia ja vatsan päältä ultrauksessa vain sikiöiden määrä ja onko elossa jne. Toki jos siellä jotain poikkeavaa näkyisi niin siitä kerrottaisi mutta tässä toisessa niitä katsotaan tarkemmin.

Kyllä ne nt-ultrassa katsotaan tarkemmin kaikki ultraustavasta riippumatta. Joillaki näkyy hyvin mahan päältä ja joillaki taas alakautta. :)

Kyllä ne nt-ultrassa katsotaan tarkemmin kaikki ultraustavasta riippumatta. Joillaki näkyy hyvin mahan päältä ja joillaki taas alakautta. :)

Et nyt varmaankaan ymmärrä mun pointtia tai puhutaan eri asiasta. Näin mulle selkeästi neuvolassa kerrottiin ja paperikin on tossa nenän edessä :D toisessa ei haeta poikkeavuuksia, toisessa haetaan :) en tarkoittanut, että jollain olisi jotain jätetty katsomatta tms vaan kerroin vaan miten meillä tehdään. :) mutta olkoon, en jaksa vääntää :D

Muokattu viimeksi:
Vompatilla ihania uutisia!

Eilen täällä harmittelin että eka ultra on niin kaukana enkä jaksa odottaa.. No en jaksanut en, sain ajan ja käväisin siis varhaisultrassa yksityisellä tänään iltapäivällä :) Kyllä vaan mieli huojentui kun sai nähdä että siellä hän totta tosiaan köllöttelee, ja kaikki kuulemma hyvin so far. Olen tosi tyytyväinen että menin, minulla on kaksi ulkomaanreissuakin ennen virallista neuvolan ultraa, niin saa sielläkin sitten olla rauhallisin mielin.

Sitä ei sitten kutsutakaan nt-ultraksi, jos valitsee ettei halua sitä seulontaa. ;) Eli molemmat oli tavallaan oikeassa. Jos päättää osallistua kunnon nt-ultraan, niin sitten katsotaan kyllä tarkasti (jossain se tehdään alakautta ja jossain yläkautta), mutta jos päättää ettei halua tietää mahdollisista riskeistä (suurimmat näkee toki silmin ja ne kerrotaan toki aina), niin sitten se ultra oli muistaakseni hieman eri viikoilla ja silloin ei tuijotella niin tarkasti tosiaan.

Sitä ei sitten kutsutakaan nt-ultraksi, jos valitsee ettei halua sitä seulontaa. ;) Eli molemmat oli tavallaan oikeassa. Jos päättää osallistua kunnon nt-ultraan, niin sitten katsotaan kyllä tarkasti (jossain se tehdään alakautta ja jossain yläkautta), mutta jos päättää ettei halua tietää mahdollisista riskeistä (suurimmat näkee toki silmin ja ne kerrotaan toki aina), niin sitten se ultra oli muistaakseni hieman eri viikoilla ja silloin ei tuijotella niin tarkasti tosiaan.

Tämän kyllä ymmärsin, mutta se mitä en ymmärtänyt oli se, että miksi alakautta ultrausta pidetään nyt tässä keskustelussa 'tarkempana' keinona. Se sitte joillakin saattaa lietsoa paniikkia, jos jollekkin se ultra tehdäänkin mahan päältä. Yritin itse siis painottaa sitä, että ultraustavalla ei ole niinkään merkitystä seulojen kannalta, vaan se tehdään aina tapauskohtaisesti joko mahan päältä tai alakautta. Ja molemmat tavat on yhtä tarkkoja, kun vauvan asento on hyvä ultran kannalta. :)

Hienoja ja helpottavia uutisia täällä! Onkos täällä joku, joka on menossa ultraan vasta silloin rv12 paikkeilla (eli tuota ar-ultraa ei kunta/kaupunki edes tarjoa??) eikä ole siis käynyt yksityisellä?? Eli suomeksi: Ketkä on jo rv10 ylittäneitä, mutta kokonaan vielä ilman ultraa?

Mulla mieli rauhoittui ar-ultran jälkeen, mutta siitä noin viikko, niin taas on jotenkin alkanut hermostuttaa. Ärsyttävää! Toi doppleri on kyllä hyvä! Olisi niiiin helpottavaa saada tarkistaa joka päivä, että eloa on. Mutta toisaalta sitten vasta paniikki tulisi, jos sykettä ei yhtäkkiä löytyisikään!

Tämän kyllä ymmärsin, mutta se mitä en ymmärtänyt oli se, että miksi alakautta ultrausta pidetään nyt tässä keskustelussa 'tarkempana' keinona. Se sitte joillakin saattaa lietsoa paniikkia, jos jollekkin se ultra tehdäänkin mahan päältä. Yritin itse siis painottaa sitä, että ultraustavalla ei ole niinkään merkitystä seulojen kannalta, vaan se tehdään aina tapauskohtaisesti joko mahan päältä tai alakautta. Ja molemmat tavat on yhtä tarkkoja, kun vauvan asento on hyvä ultran kannalta. :)

Uskon moonyn lapun tarkoittaneen juuri sitä mitä selitin. :) Ja siksi tarkensin. Ei kai kukaan tästä paniikkia ole ottamassa. Ihmettelyä vaan siitä, miksei yläkautta edes ole kokeiltu.

Hienoja ja helpottavia uutisia täällä! Onkos täällä joku, joka on menossa ultraan vasta silloin rv12 paikkeilla (eli tuota ar-ultraa ei kunta/kaupunki edes tarjoa??) eikä ole siis käynyt yksityisellä?? Eli suomeksi: Ketkä on jo rv10 ylittäneitä, mutta kokonaan vielä ilman ultraa?

Mulla mieli rauhoittui ar-ultran jälkeen, mutta siitä noin viikko, niin taas on jotenkin alkanut hermostuttaa. Ärsyttävää! Toi doppleri on kyllä hyvä! Olisi niiiin helpottavaa saada tarkistaa joka päivä, että eloa on. Mutta toisaalta sitten vasta paniikki tulisi, jos sykettä ei yhtäkkiä löytyisikään!

Minä olen menossa vasta ensi viikolla ultraan ekan kerran ja viikkoja on silloin 12+5. Aika pitkä on ollut odotusaika siihen kyllä. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Vaa_veli mulle toi tän päivän ultra oli eka tässä raskaudessa :) kyllä odottavan aika oli pitkä ja tänää odotushuoneessa jännitinkin niin paljon että tärisin kauttaaltaan xD

Iiiik... huomen aamulla ois 9.00 nt ultra...miten voi jännittää näin kauheesti. Ar ultrassa näkyi vahvana kummankin sydämmet, nyt voi tulla uneton yö...pelkään niin että toinen on sykkeetön tai molemmat...tai verikokeet jotka otettiin jo aiemmin on viitteitä poikkeavuudesta ja siihen vielä niskaturvotus yli rajojen.. miten oonkin saanu itteni tähän tilaan...varmaan lukemalla kaikki hirveät tilanteet nt ultrasta netin keskustelupalstoilta..saapa nähdä kuin tärisyttää aamulla.

Mulle ei mitään ar-ultraa edes tarjottu, tosin soittelin neuvolaankin ekan kerran vasta jossain 8. viikolla. Mutta ei tullut mieleenkään ruveta maksamaan yksityiselle sellaisesta, vaikka pitikin sitten odotella...

Ja oon kyllä tyytyväinen, että ultrattiin alakautta, vaikken kauheesti tykkääkään, kun vieraat ronkkii alapäätä. Sain tosi hyviä kuvia mukaan. Se toki vähän hämmensi, kun heti muutaman yleiskyssän perään täti tokaisi, että nonni otas sitten housut pois. Öh joo käskystä. :shy:

Minulla ensimmäinen ultra vasta 8.2 jolloin viikkoja minun laskujen mukaan 13+2, terkan 12+6.
Harkitsin kyllä ar-ultraa, mutta 200 euroa on hieman liikaa...

Mulla on ensimmäinen neuvola 10+0 ja samana päivänä labrat. Ultra varataan sen neuvolakäynnin jälkeen. En itse ole osannut edes pyytää tuota ar-ultraa. Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä.. Tässä seuraten teidän keskusteluja niin mietin, että olisiko myös pitänyt ultraa jo osata pyytää. En kuitenkaan halua asialla stressata :)

Pöppiäinen89 harvoissa kunnissa tehdään ns. ilmaista varhaisultrassa ja se pitää itse varata itse yksityiseltä jos haluaa :) Periaatteessa tuo nt-ultraa on alkuraskauden ultra, jonka kunta tarjoaa vklla 11+.

Mullakin aavistuksen sävähti korvaan tuo että alakautta ultra olisi tarkempi, mutta täällä päin ultrataan ihan mahan päältä ja isosta tvstä saa katsella mitä siellä mahassa tapahtuu :) Osallistuttiin selontoihin ja hyvin sai kai mitat ihan näin. Kaikki elimet, virtaukset yms. näkyivät selvästi. Ultraaja on täällä kätilö tai varmaan poikkeustapauksissa lääkäri.

Meille sanoi lääkäri, että alakautta pääsee yksinkertaisesti lähemmäs vielä näillä viikoilla. Mutta tosi kivoja kuvia saatiin mahan päältäkin. Voin vaikka vertailun vuoksi laittaa kohta alakautta otetun ja masun päältä otetun kuvan tähän... Kunhan jaksan nousta :D

Juu, ilman muuta pääsee lähemmäksi :) Täällä päin varmaan kun on tutkimuksen tekee kätilö niin ultrataan mahan päältä tai en tiedä. Meillä oli todella mukava vanhempi naishenkilö ja osasi asiansa.

Takaisin