Ultra- ja neuvolakuulumisia

Olipas taas mullakin neuvolakäynti. Painoa ei ollut tullut yhtään lisää, vaan 100g vähemmän. No se voi johtua vaatetuksesta tai omasta syömisestä. Hemppaa ei otettu ku viimeksi oli 130, ens kerralla sitten. Vauvan syke huiteli yli 190 ja välillä laski sinne 170:neen. Joten neuvolasta soitettiin sairaalaan ja käskivät sinne tarkkailuun. No onneksi sykkeet pysy siellä aisoissa oli 150-160 välillä, eli vielä raja-arvojen sisällä. Samalla otettiin vähän ultraa ja tehtiin painoarvio. 2,3kg eli pieni vauva olis tulossa. Kuulemma keskiarvon alapuolella mutta ei liika. Eli ei jatkotutkimuksia. Jännää kun on näin pikkuinen tulossa, vaikka siis toista lasta odotan. Säikähdin kyllä ihan kunnolla kun sairaalaan passittivat. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin. Ensiviikolla onkin sitten neuvolassa samassa lääkäri.

Huutelen joulukuisista[:)]
 alina sinäkö kerroit ettei jyväskylässä enää tehdä synnytystapa-arviointia,missä näin sanottu?
Kyllä kaikki ne kenet minä tunnen niin ovat siinä käyneet,ja vielä tässä muutama kuukausi sitten..Ja kyllä meille täällä neuvolassa sanottiin että sellainen on..

On varmaan tapauskohtaista koska itselleni ei ainakaan ole tehty ja nyt kolmas tulossa.. Missään vaiheessa ei ole moista tarjottu... Ompas hassua.. Samoin mun tuttavapiirissäkään kukaan ei ole käynyt arviossa. Ompas hassua [:D]

Itse synnytän Jyväskylässä ja synnytystapa-arviointiin laitetaan vain jos on jotain häikkää tai tarvetta. Eli jos kaikki menee normaalisti niin ei ole sitä. Meillä on enään yksi lääkärikäynti koko raskauden aikana ja kätilöäkin näkee vasta synnytyksessä ellei sitten jotain erityistä tule.

Vähän neuvolakuulumisia: Hoitaja taas kyseli, et "onko sulla jo tullut jotain mielikuvaa vauvasta" Viimeksi kun vastasin, että ei erityisemmin, niin se oli jotenkin han ihmeissään "eikö mitään?!". Olin vieläkin ihan hämilläni kun se tapitti mua ja en tiennyt mitä "kuuluisi" vastata. Mulla ei oikeesti ole mitään mielikuvitusvauvaa, joka ilmeisesti kuuluisi kaikilla odottavilla olla. Tänään oli kaiken kukkuraksi perhevalmennus ja sielläkin hoitaja muisti sanoa, että mielikuvavauva on erittäin tärkeä kiintymyssuhteen luomiseksi. Yritin vaan sopertaa, et kyllä se nyt on jo realistisemmaksi muuttunut ja joo, tavallaan... Oonko mä nyt jotenkin epänormaali? Meillä ei myöskään vauvalla ole ollut mitään työnimeä, josta perhevalmennuksessa myös sanottiin, että se on "tärkeä juttu". En vain ole sellainen, että rakentaisin jotain ruusuista unelmaa ja haaveilen tulevasta vauvasta. Osaan kyllä kuvitella millainen meidän lapsi voisi olla vaikka kolme vuotiaana. Sori, nyt tämä vuodatus, mutta kyllä mua vähän paino ja ärsytti se että jotenkin oletetaan tässä asiassa, että KAIKKILLA on.

Neuvolakuulumisia rv 33+3:

Mammalla:
painoa +6oo g/vk
paineet 125/69
pissa tuplaplussilla (heseaterian mukana nautittu limsa..[:D])
hemppa 120 (taas nousukiidossa)
sf 31 (+5 cm!!)

Masukilla:
Liikkeet ++
Syke 145 molemmin puolin
Tättärääää...raivotarjonta!!! Jes[:D]
Mutta, tää kun on niin ääripäiden lapsukainen (isäänsä tullut) niin se on nyt sitten jo ihan kääntänyt kelkkansa perätilasta ja laskeutunut tiukasti lantioon ja kiinnittynyt lähtökuoppiin. En edes viitsi miettiä, mikä tuo sf olisi ollut jos ei olisi laskeutunut![:D] Mulle ei siis montaa viikkoa luvassa enää mitä todennäköisimmin. Saikulle yrittivät suostutella, mutten viitsi jäädä kun on jäljellä vaan reilu viikko ei-niin-raskasta-toimistotyötä, eli istun takamuksellani päivät. Makuulle kun ei käsketty jäädä, niin sama kai se on istuskella toimistossa kuin kotonakin. Lupasin toki jäädä pois töistä, jos supistukset lisääntyvät tai olo alkaa tuntua muuten hankalalta. Ei tässä tuon masukin hyvinvoinnilla kuitenkaan aleta töiden varjolla leikkimään. Seuraavan neuvola-ajankin sain jo ensi viikon perjantaiksi. Kaikki siivoukset ja muu rasitus on kuitenkin tiukasti kielletty. Tällä kertaa sain jopa sen kaivatun käsikopeloarvion vauvan koosta, aika pieneksi veikkailivat kuitenkin n. 2kg, ja jos raskaus menisi loppuun niin tulisi ehkä n. 3kg.

Tulipas taas paatosta kerralla..! Taitaa olla parempi vaan pakata se oma sairaalakassikin jo valmiiksi, eipä enää auta vitkutella..[:)]

Säde, en usko että tuo sinun ajatusmallisi olisi mitenkään epänormaali[:)] Miten sitä voisikaan kovin tarkasti kuvitella sellaista mistä ei tiedä etukäteen kovinkaan paljoa. Luulisi olevan parempikin, ettei muodosta päässään mitään turhan ruusuista kuvaa vauva-arjesta, ettei sitten myöhemmin pety, jos kaikki ei menekään juuri niin kuin kuvitteli. Realistisuus kunniaan! Eikä kaikilla varmastikaan ole työnimeä käytössä, joillakin toki on. Meillä huumorimielessä joskus käytetään Rusina-nimitystä (viitaten varhaisulran kuviin, näytti rusinalta).

Mystis: Kaippa se on tapauskohtaista, mutta näin mulle sanottiin. Ainakin Kuokkalan neuvolassa tämmönen meininki. (Kun taas kaveri, joka synnytti huhtikuussa, pääs jopa loppuraskauden ultraan yms. vaikka sillä ei ollut mitään häikkää missään vaiheessa.) Ehkä nää käytännöt on muuttunut ihan lähiaikoina? i dunno [8|]
Missä neuvolassa sä täällä käyt? Ei kai nyt voi hirveesti olla eri käytäntöjä ihan neuvolakohtaisestikkin...?? Kohta mä vaadin itelleni arvioo [:D]

Itse en siis ole jyväskylästä..Käyn suolahden neuvolassa ja kaksi tuntemaani ihmistä jotka arvioinnissa kävi niin olivat saarijärveltä ja toinen keuruulta..Mutta ei heilläkään mitään ongelmia ollu mutta kävivät silti..No nää kaikki jutut vaihtelee muutenkin niin paljon[:D]

Iltaa kaikille! [:)]
Pitkä ja jännittävä päivä takana. Oulussa käyty. Eli kerrompa sieltä uutisia [:)]
Ensimmäisenä kävin diabeteshoitajan vastaanotolla. Siellä käytiin kaikkia mahollisia asioita läpi koskien tätä raskausdiabetesta. Täti oli sitä mieltä, että lääkäri varmastikkin alottaa insuliini hoidon koska ollu jo kohta kuukauden vaihtelevasti yläkantissa ja taas normaali arvoissa ne verensokerit aamulla (paasto siis). Käynnin lopuksi sanoi vielä, että pitää mennä takas hänen vastaanotolle niin opetellaan insuliinin pistäminen jne. Eli hän oli ihan satavarma että insuliinihoito on mun "kohtalo" vauvan parasta aatellen.
Noh, seuraavaksi sitten lääkärin vastaanotolle. Päästiin sisään ja istuuduttiin mukavasti tuoleille miehen kans kuulemaan "tuomio". Lääkäri oli ihana. Oli perehtyny mun asioihin ennen kun pyysi meidät sisään. Totesi heti alkuun, että hän ei alota mulle mitään insuliinejä eikä muita lääkehoitoja, koska viikkoja jo niinkin paljon kuin 36+2!! Samaa rataa jatkuu ruokavalio hoito niinku tähänkin asti. Arvot kuulemma moitteettomia vaikkakin välillä korkeampia mitä raja arvo 5.3 on paastossa. Synnytystä ei missään nimessä käynnistetä vasta kuin jos menee yli lasketun ajan, esim 41+.. !! Saan synnyttää omassa sairaalassa, Ouluun ei tarvitse lähteä.. Ei siinä voinu muuta kuin hymyillä ja piättää itkua, niin hyvältä kuulosti lääkärin sanat [:)]
Sitten oli ultrauksen vuoro. Ja iloisia uutisia senkin suhteen. Poika näytti masussa edelleen olevan, pollevasti esitteli vehkeitänsä [:D] Keskivartalon mitta normaali, ihan ihan vähän keskikäyrän yläpuolella menee ja ei ole vaarallista. Paino keskikäyrän alapuolella ihan hiukkasen. Painoarvio siis nyt 2,8kg. Lääkäri sanoi, että ei syytä huoleen, liian suurta lasta ei ole näillä näkymin tulossa. Ei kuulemma kerkiä millään kasvaa liian isoksi laskettuun aikaan mennessä, vaikka paastoarvot oisivatkin himpun verran koholla. Kaikki muutkin vauvasta otetut mitat menee keskikäyrällä.
Olo on niin huojentunut, onnellinen ja kaikkia semmosta hyvää! [:)]
Ite sitten tuumin, että voi olla että meijän poju on n. 3,5 - 3,8kg kun syntyy. Jännä nähä pitääkö miten paikkansa [:)]
Nyt vain siis odotellaan ja jännitetään synnytyksen käynnistymistä ihan luomuna. Toivottavasti ei mene yli lasketun ajan. Sais vauveli syntyä siinä rv38 tienoilla [;)]
Nyt hyvällä mielellä lähen nukkumaan [:)]

oi ku hyviä uutisia melela [:)] varmasti helpottavaa kuulla tommosia juttuja [:)]

Melela onpa mukavaa, että oli hyviä uutisia. Saat rauhassa keskittyä nauttimaan loppu viikoista [;)]

heipä hei!

Melela: Hieno juttu kun sait hyviä uutisia ja poikakin tulee olemaan sopivan kokoinen! [:)]

Itse kävin paripäivää sitten siellä diabeteshoitajalla ja lääkärillä, sain kanssa insuliini"tuomion" kun oli kolmena päivänä paastoarvot pikkuisen yli paastoarvon. Aika yllätyksenä tuli ittelle että näin herkästi insuliinit laitetaan mutta vauvan parhaaksihan se on ja itellä vielä viikkoja jäljellä laskettuun aikaan 7.
Diabeteshoitaja ja lääkäri olivat todella mukavia ja tuli ihan hyvä tunne että ei se ole paha vaikka insuliinit aloitetaan ja sehän on vain väliaikaista.

Äitipolilla käytiin ultrassa, tuntui olevan aikas kiireinen lääkäri tai jotain...[:@], eikä juuri kertoillut mitään mitä ultrassa näkyy.. ainoastaan kun jotain osasi kysyä. Painoarvion teki tälle hetkelle joka 2380g eli vähän isohko on rv32+5.
Kahden viikon päästä uudelleen ultrataan ja katotaan mihin vauvan koko on kehittynyt. Itse en enää ole niinkään huolissani, sokerit olleet nyt todella hyviä ja itse oon välttäny sokerin syöntiä aika kiitettävästi. Aika näyttää..

Mahtavaa melela, että sait noin hienoja uutisia! Nyt voitkin odotella synnytystä hyvillä mielin, kohta se vauva jo koputtelee ovella [:)]

Harmi November10, että jouduit insuliinille, mutta onneksi on vaan reilu kuukausi jäljellä. Hienosti on jo masukilla kokoakin, mutta ainakaan näin maallikkoarviolla ei pahasti yläkanttiin[:)]

Hei kaikki!
Tänään taas kävin neuvolas täl kertaa meni paremmin ku viimeks paineet ok, vauva edellee raivotaejonnas, syke 153 ja mamman paino oli pudonnut 100g!!!!! johtuu todennäköisesti turvotuksen vähentymisestä..... Meinas kyl tulla paniikki ku täti sanoi et joo jos sinuu ei sit kahden viikon päästä näy niin tiedän et oot synnyttämässä....siis täh joko nyt???????????sillon siis tulee olemaan viikko 38. ens viikolla sit mennää kuuntelee sairaalaan paino ja pituusarvioo...jännää....

Sairaalassa edelleen maataan täällä.. eikä kotio yhtenä kappaleena enää lähdetä. Raskausmyrkytys jyllää ja napavirtaukset huononee pikkuhiljaa. Vauvalla ei toistaiseksi sen kummemmin ole hätää, tai no ei muuta hätää kun että se ei saa tarpeeksi ravintoa kun ei kerran kasva joten raskautta jatketaan ensi viikolle että se 35 vkoa saadaan täyteen ja sitten puretaan sektiolla, maanantaina lupasi lääkäri aikataulutella leikkausta. Kortisonit on saatu kypsyttelemään keuhkoja ja nyt vaan maataan... Kokoarvio pojalla oli eilen 1600g joten pienihän tuo rääpäle on, lapsivettäkään ei enää oikeastaan ole niin voi että on luinen takamus kun poika kylkeä kääntää.

Voi harmi [&o] hyvässä hoidossa olette molemmat kuitenkin! Toivottavasti jaksat kirjoitella kuulumisia välillä. Lämmin rutistus sulle ja pikkuiselle masuun [:)]

Takaisin