Ultra- ja neuvolakuulumisia

Kylläpä vetää mieltä matalaksi. Oli äitipolikäynti tänään. Sokereitten kanssa on ollut saikkaamista mutta niitten kanssa pärjää. Ultrassa sitten uutiset olivat huonompia, lapsi ei ole reilu viikkoon kasvanut yhtään, painoarvio nyt 1700g kun silloin reilu vko sitten oli 2kg (+-10%virhemarginaalilla tarkoittaa että painoa ei siis ole tullut), ja napavirtauksessahan on todettu jo joitain viikkoja sitten ongelmia. Lääkäri sanoi että yleensä 5-7 viikon kuluttua virtausongelmien alettua rupeaa näkymään lapsessa vaikutukset, nyt vielä oli hyvävointinen kuitenkin mutta ei paljon tarvitse haaveilla että loppuun asti mennään (en kyllä sitä ajatellutkaan), vaan nyt aletaan vajaan viikon välein tiiraamaan tilannetta äitipolilla ja kotona seurailla tilannetta. Verenpaineet on edelleen noususuuntaiset ja lääkitystä tehostettiin, ja proteiinitkin oli 1 plussalla pissassa joten nyt stiksailua kotona ja varpaillaan oloa.

Ärsyttää ihan kosmisesti tuo OYS:n prenataaliosaston hoito. Siellä vaan olkia kohauteltiin tuolle mun kohollaan olevalle tulehdusarvolle että ei tiietä mistä johtuu. Ei se kyllä ole siis noussutkaan eli tulehduksesta ei ole kyse. Nyt sitten lääkäri vähän avasi tuota hoitojaksoa että virtsankeräilyssähän oli ollut poikkeamaa (mulle ei tätä kerrottu) ja että tuo crp:n 'krooninen' kohollaan olo viittaa juurikin raskausmyrkytykseen. Eipä muuten o eka kerta ku ihan herran haltuun on tuolla prenalla...[8|]

Sassykissa: aivan kauheaa. Voi että tuli surku sun puolesta. Pistän käsiä ristiin, että kaikki menisi kuitenkin hyvin! Millasta tulehdusta sulla sitten on ollut tai mistä ne tulehdusarvot sitten ovat nousseet? Miten ihmeessä ne eivät ole kertoneet sulle että sun virtsassa on ollut jotain häikkää. IHAN IHME HOMMAA! Koita ottaa nyt rennosti, että et voi juuri nyt tehdä enempää vauvan hyvinvoinnin parantamiseksi. pitää vain toivoa että kaikki olisi kunnossa.

Mulla ei ole TIETOAKAAN siitä millon pääsen ite äippäpolille. Millä viikoilla sinne sitten normaalisti mennään lopputarkastukseen...en ees tiiä.

Meen itsekin käymään OYS:ssa sit varmaan . Ootko sie mistä päin kun käyt  myös OYS:ssa?

rechaka: yleensä loppuraskauden polikäynti (synnytystapa arvio) ja ultra on vkon 36 tietämillä..
sassykissa: alko hirvittään et millasta hoitoa ja kohtelua itte saan oysissa jos siellä kerta tollasta toimintaa on!
ei vieläkään oo tullu sitä aikaa sinne vaikka kiirellisenä laitto lääkäri täältä lähetteen...

Siis ihan oululainen olen, tai Haukiputaalainen :) Ensimmäisessä raskaudessa tuolta prenataalilta on kokemukset samantyylisiä, ihan herran haltuun oltiin huonekaverin kanssa, lääkäri teki paperikiertoa 6 pv eikä häntä siis nähty. Synnyttäneiden osastoilta olen kuullut kuitenkin ihan hyvää mutta tuo os. 11 on aika kamala paikka juurikin tuon tiedonsaannin kannalta.

Siis tulehdusta ei löytynyt mistään ja kun ne arvot pysyy samana, niin tänään se lääkäri sanoi että todennäköisesti elimistön stressitila (myrkytys) nostaa tulehdusarvoa. Ja näinhän se on, crp kun on reaktiivinen myös muulle kun tulehdukselle. Lievähän tää myrkytys vielä on, mutta yhtä kaikki aika korvat höröllä saa olla ettei pahene, pre-eklampsialla kun on tapana pahentua aika äkisti sitten. Kyllä täytyy sanoa että oon tyytyväinen että itse olen alalla niin on ees jonkin verran haisua asioista, muuten olis aika ulalla.

Ja tuon äitipolin toiminnasta mulla ei oo kans pahaa sanottavaa yleisesti, tänäänkin oli todella hyvä lääkäri joka ultrasi hartaudella joka ikisen mahdollisen virtauksen mitä vaan mistäkin suonesta voi löytyä.

Mulla jäi hyvät fiilikset ainaki siitä SITU käynnistä. Oli todella ihana lääkäri joka teki sen vauvan sydämen ultrauksen. 

ALKUPERÄINEN: melela

Mulla jäi hyvät fiilikset ainaki siitä SITU käynnistä. Oli todella ihana lääkäri joka teki sen vauvan sydämen ultrauksen. 

Oliko semmonen aika pitkä ja laiha vanhempi nainen, n.45-50v, lyhyet vaaleat kiharat hiukset ja silmälasit? Se on just tosi mahtava. Toinen on kanssa se äpolin ylilääkäri Tytti, sosiaalisilta taidoiltaan vähän 'vajaa' mutta todella hyvä lääkäri.

Voi ei Sassykissa että mulle tuli paha mieli sun puolesta [:(] Pitää nyt nostaa kaikki peukut ja varpaat pystyyn, että loppuodotus sujuis ilman ongelmia!

Sitten omia kuulumisia tänäisen neuvolan jälkeen:

vauva
tarjoaa raivoo edelleen [:D]
liikkeet ++
sykkeet 140-150 ja vahvat
ja väliaikaisen lantioonpainautumisen jälkeen ponnistanut takas vähän ylemmäs [:)]

emolla
paino +450g/vko
sf-mitta 28
hemppa 117 (pöh, eihän sen enää pitäny laskee)
paineet 130/89
ja viimeviikkoisen sokeripissasäikähdyksen jälkeen uusintarasituksessa kaikki arvot hyvät, eli 4.7, 8.7, 4.4 [:)]

Sassykissalle peukut pystyssä että kaikki sujuu hyvin! Hyvä että kuitenkin nyt tilannetta seurataan, mutta totta on ettei itse pysty asialle mitään tekemään..

Mua alkaa kyllä nyt sapettaan ankarasti se ettei täälä pääse MINKÄÄNLAISEEN "lopputarkastukseen" saatika ultraan tai äitipolille!!! [:@] HALUUUUUUUN!!!!!!!!

ALKUPERÄINEN: Sassykissa

Oliko semmonen aika pitkä ja laiha vanhempi nainen, n.45-50v, lyhyet vaaleat kiharat hiukset ja silmälasit? Se on just tosi mahtava. Toinen on kanssa se äpolin ylilääkäri Tytti, sosiaalisilta taidoiltaan vähän 'vajaa' mutta todella hyvä lääkäri.

Mun muistaakseni se nainen oli ehkä vähä nuorempi versio sun kuvauksesta [:)] Mut lyhyet ja kiharat hiukset, ja taispa olla vaaleetki. Hilkka etunimeltä muistaakseni.

Sassykissalle kaikki sympatiat täältäkin! Kuulostaa kyllä aika kummalliselta että ovat noin hälläväliä-meiningillä yliopistollisessa sairaalassakin, nää arvauskeskuslääkärit kun vielä ymmärtäis. Pöh. Hyviä vointeja nyt sinne kovasti ja toivotaan että tilanne parantuisi tai pysyis edes vähintäänkin vakaana. Voimia siis!

Hyvä pekaloinen, että rasitustulokset oli normaalit[:)]

iines*, sama homma täälläkin tympäisee!! Polille on asiaa loppuraskaudessa tosiaan vaan jos on jotain vikana tai arvailua synnytyksen sujumisen suhteen :/ Toisaalta haluaisin kovasti että tää toukka kääntyis jo vinhaa vauhtia menosuuntaan, mutta toisaalta jos se kääntyisi vasta rv 36, pääsisi vielä kurkkaamaan masuun polilla. Mutta en mä sinne käännytykseen kyllä kaipaa..Kamalan itsekästä kyllä ajatella näin! Hyi mua.[8|]

sassykissalle hyviä vointeja myös täältä.

...ja minäkin haluun loppuraskauden ultraan :(

Hurjasti voimia sassykissalle! Onneks sulla rupee olemaan noita viikkoja jo aika hyvin kasassa [:)]

Kiitoksia kaikille tsempeistä. Itsellä huono omatunto kun toivoo että syntyis jo tämä lapsi, mun mielestä parempi hallitusti ulkoilmassa ku katastrofia ootellessa mahassa.. Sitten toisaalta lohduttaa että täällähän on jo syntyneitä marraskuisia ja hyvin näyttää menevän, sitä vaan pelkää omalle kohdalleen sitä pahinta.

Puhuin muuten eilen siitä synnytystapa-arviosta niin sanoivat että siinä viikon 36 tienoilla vasta tehdään 'normiraskauksissa' koska ennen sitä ei oikein hyövää kun vauva vielä kasvaa ja käyrät elävät. Että malttakaahan vielä hetki :)

On se kyllä outoa ku teillä puhutaan kaikkea tuollaista ja tutkitaan ties mitä. Täällä taas tuntuu, että siellä puntarilla saa hypätä ja se on siinä. No laskettuaika tosin vasta marraskuun lopussa, mutta silti tuntuu hassulta, ettei meillä ole sanottu sanaakaan mistään perhevalmennuksista, synnärin tsekkaamisesta tms. Eikä ole pohdittu muutenkaan mitään tuollaisia... Ehkä sitten lokakuun lopussa... On vaan jotenkin varsin omituista, että ympäri suomea voi olla niiiiin erilaiset käytännöt. Aika outoa.
Ei nyt sillä, että tuntisin kauheesti jääväni jostain paitsi, mutta mietityttää vaan.

Neuvolakäynti rv 35+2

Emäntä
Painonmuutos/vko +700g  !! viime käynnillä -400g jotenka rokotti sitte tällä kertaa taas reippaammin [:@]
Painoa tullu nyt raskauden aikana yht. 10,3 kg.
RR 128/78
Hb 121 (lähtö hemppa ollu 136, ei siis mitään huimaa laskua, onneksi)
SF mitta 34 !!! huh huh !!

Vauva<3
Raivotarjonnassa pysyny
sydän sykki 125 molemmin puolin
liikkeet ++

Paljon tuli keskustelua tällä neuvolareissulla mahdollisesta käynnistyksestä, oulussa synnyttämisestä jne. Hurjalta tuntu, ku neuvolatäti sanoi, että "soittele viimestään sitten kun oot vauvan kans kotiutunu" [:D] Mut itellä sellanen kutkutus että kyllä varmaan kerkiän käydä vielä yhen kerran täällä omassa neuvolassa ennen ku vauva on kotona.
Mulla on kyllä niin ihana neuvolatäti, ei parempaa vois edes toivoa! [:)] Oon ollu kyllä tyytyväinen.. Ei siis yhtään harmita kun alussa "jouduin" vaihtamaan. Parempi näin!

Moi,

Täällä noi neuvola/lääkäri käynnit menee niin erilailla eli täällä nähdään myös lääkäri joka kerta kun käyt kätilöllä. Mä en ole edes pysynyt laskuissa kuinka monta ultraa mulla on ollut, ja melkein sama täällä on ykkösraskauksille kanssa, tietenkin vähemmän on käyntejä.

Painoa täällä ei oikeestaan seurata, enemmin katsotaan sinua, miltä näytät, ja onko sen myötä aihetta tarkkailuun. Itselle on tullut semmoset 14kg tähän mennessä, mikä on tosi hyvä ku oli hieman ylipainoa alussa...mut babet on hyvin käyttänyt mun vararavinnon [:)]

Maantaina oli kasvu-ultra, pojat ovat samankokoisia 2.2kg per vauva, vettä todella hyvin, molemmat pää alaspäin ovat siellä...ja ei kiirettä näy. Lääkäri oli todella tyytyväinen. Itse laskeskelin, että semmoset 7-8kg tossa masussa on painoa..huh.

Ensi viikolla taas uudelleen, ja sitten katsotaan myös vähän minuakin, pissat sun muut. SF mittaa multa ei ole katottu, mut itse mittaamaalla se on noin 55cm. Sisätutkimusta täällä ei ole tehty vielä kertaakaan, sitten vasta ku alkaa olla tosi kyseessä. Syynä tähän on, että he uskovat, että parempi ettei hirveemmin ronkita tonne alapäähän niin ei tule turhia tulehduksia tai mahollista käynnistymistä. Sitten vasta katotaan ku on jotain ongelmaa.

Musta tuntuu, että pojat ovat tuolla niin loppuun asti ku vaan voi, ja ne sit joudutaan väkisin ottamaan poies [:D]

No niin. Neuvolassa käyty.
RV 33+1

MUTSi:
Paino 75,6 , painonmuutos 1080g/vko [:@][:@][:@]
Paineet 130/77
pulssi 69
pissa puhdas
SF 33
lapsivesi N (normaali)

MÖYKKYNEN<3:
Liikkeet ++ (aina :DD)
vauvasyke 145
raivotarjonnassa, vähän laskeutunut, ei kiinnittynyt

Eli sf-mitta pysynyt samassa, onneksi.
Mikä parasta, SOKERIRASITUS PUHDAS! EI RASKAUSDIABETESTA! <3

Rasitusarvot
paasto 0h 4,1
1h 7,7
2h 4,0

viesti lähti vähän kesken.
Neuvolassa kerroin viimein syömishäiriömenneisyydestä ja kaikesta siitä scheissesta mitä elämässä on ollu sen takia. Neuvolatäti VALAISTUI ja sanoi, että nyt hän ymmärtää mua paljon paremmin.Hän sanoi, etten missään nimessä saa stressata painonnousua, että nyt mun täytyy ymmärtää, ettei painonnousu oikeasti ole paha asia. Kerroin, että käyn tekemässä 8 km kävelylenkkejä melkein joka päivä ja syön alle 1500 kcal/pvä.
Sanoi, että mun painonnousu ei ole kyllä sitten elämäntapojen syytä, se on yksinkertaisesti nyt niin, etten VOI hallita tuota viikkonousua.
Mun on hyväksyttävä, että raskaudesta tulleet kilot eivät lähde heti mutta ne voivat lähteä myöhemmin kun vauva-arjessa jää aikaa liikunnalle. Ja jos imetys sujuu,se voi tukea painonlaskua. Hän toivoi, että en stressaisi kiloja nyt ja olisin itselleni armollisempi.

Muistelin työkaveria, jonka paino oli laskenut 8 kk synnytyksestä alle lähtöpainon. Eikä se ole takuulla ainut tapaus. Kyseinen nainen ei edes imettänyt. Hänellä painoa tuli raskaudesta yli 20 kg ja alle lähtöpainon on menty siis , kun vauva on yli puolivuotias.

Mä stressaan monia enemmän painosta, mutta se johtuu syömishäiriöstäni.
Oli TOSI helpottavaa jutella neuvolassa!

Hyvä rechaka, että sait puhuttua! Toivottavasti olosi helpotti ja voit nyt suhtautua painonnousuun rennommin [:)]

Taas on neuvolassa käyty. Kaikki oli ok, hemppakin on pysynyt hyvin korkeella 130, eli ei tarvii rautaa syödä. Syke huiteli välillä 180 ja yli. Pikkunen aina suuttuu kun neuvolassa aletaan sydänääniä kuuntelee, taitaa tulla aika tempperamenttinen tapaus. [;)] Painokin on pysynyt hyvin aisoissa, kahden viikon aikana tullut vain 100g vaikka masu oli kasvanut ihan hurjasti. Nyt sf on 32,5. Tähän asti mennyt keskikäyrällä tai vähän alle ja nyt oli jo keskikäyrän yläpuolella. Oonkin kyllä itekin huomannut että tän kahen viikon aikana masu on kasvanut hurjasti. Onneks ei oo vielä tullut raskausarpia, eikä tullut esikokka odottaessakaan. Vaikka silloin kyllä painoa oli enemmän ja masukin suurempi. No seuraava neuvola onkin jo ensi viikon tiistaina kun muilla päivillä ei ollut enää tilaa. Nyt saakin sitten ravata siellä viikon välein aina loppuun asti.

Takaisin