Ultra- ja neuvolakuulumisia

Viime viikolla neuvolassa mun terkka kertoi, että nyt on tehty tutkimuksia ainakin relan ja gefiluksen maitohappobakteereista, että äidin nauttimina (kaksi viimeistä raskauskuukautta) vähentäis vauvan vatsaoireita ensimmäisinä elinkuukausina. Onko muut saanut tällaista infoa? Ajattelin kyllä kokeilla ja nyt sitten tämän loppuajan syön sitten relan tapletteja.

Mulla olis tiistaina neuvola ja lääkäri. Vähän jänskättää, onko noi supistelut tehneet jotain tuonne kohdunsuulle. Tosin nyt supistelut on vähentyneet mutta liitoskivut ovat taas aivan järkkyä. Häpyluuta sattuu varsinkin istuen koko ajan. Ja sen oon kyllä huomannut, että petipuuhien [:)] jälkee supistelee ja koko alapäätä särkee julmetusti yleensä koko päivän sen jälkeen. Nooooh, kohta onneks vaivat helpottavat.

Nyt on vatsa ottanut kyllä kovan kasvupyrähdyksen täälläkin! Just yritin vetää yhtiä housuja jalaan, jotka olivat vielä elokuussa isot, mutta ei toivoakaan. Vauva köllii edelleen poikittan, joten helppo on kyllä hengittää, mutta samalla jännittää, kääntyykö se ollenkaan!

Olin tänään neuvolalääkärillä ja oon kyllä tosi tyytyväinen neuvolan toimintaan. Lääkäri sanoi, että vauvan pää ei oo ainakaan siellä, missä pitäisi, eikä lähtenyt muuten veikkailemaan, miten se olisi, vaan laittoi lähetteen ultraan. Eli pääsen nyt sitten kunnolla tutkittavaksi, jee! tod näk vauva on perätilassa, mutta samalla tulee tutkittua onko meille tulossa jättivauva jne. Ehkä saan sivutuotteena sukupuolenkin selville. Mulle sit jo soitettiin sieltä sairaalasta ja ens viikon to menen tutkittavaksi. Muuten neuvolassa samaa vanhaa, arvot kunnossa, verenpaine vähä koholla, sf-mitta 34 cm ja painoo mulle tulee vaan tasaista tahtia, vaikken mielestä kovin paljoo syö. Ai niin, ja kohdunkaula ei ollut lyhentynyt, mutta paikat alko olla pehmeet, että kyllä se synnytys sieltä lähenee, muttei ihan lähiaikoina mitään pitäisi tapahtua. Mulla siis viikkoja nyt 35+4. Kiva fiilis jäi käynnistä!

Neuvola ja lääkäri käynti koettu [:)]

Rv 34+4
paino 68,7kg / +700g viikon aikana
hb laskenut 109 ja rautaa suositellaan..
sf 31cm
Kohdunsuu pehmeä, kiinni ja 3cm (kk sitten 3,5)
vauvan syke 160 jota ei oo kertaakaan ollut, siis noin korkeeta.... [8|] liekö suuttunut painelusta!
pää alaspäin oli edelleen ja vielä samalla kyljelläkin kun tähänkin asti, mutta pää ei ollut kiinnittynyt.

Muuten oli ihan ok tämäkin käynti, kovin ne on jotenkin hätäisiä.. Pikkasen lääkäri pyöritteli nyrkkiä alakerrassa ja mittaili siten ilmeisesti että miten vauva mahtuu tuleen, muttei tähänkään kommentoinut MITÄÄN [>:]
Mutta, kun aikani valitin mahasäryistä ja sensellaisesta niin kait se lääkäri ajatteli että ei pääse musta millään eroon joten laittoipa sitten suosiolla mulle ajan TAYSiin ultraan!! JEEEE !!!! [:)] Nyt vaan odotellaan koska kutsu saapuu, toivottavasti pääsis ens viikolla [:)] Tai seuraavalla viimestään [:)]

Onko muuten mitään tietoa noista ultrauksista että tollasella käynnillä, niin kai ne mittaa vauvan?? Saakohan sieltä kuvia vai ei..? Ja sekin kiinnostaa että mahtaako ne sielä kommentoida sukupuolta [;)]

iines*: Kylläpä ne varmaan kattoo et kuin iso vauva jo on. Ainaki mä sain paino arvion viime ultra käynnillä. Ja kuvaki saatiin mukaan. Ihanasti törröllään oli huulet :) Ja varmistin vielä et kumpaa sukupuolta hän on, ja lääkäri totesi että poika näyttäs olevan :) ihan niinku muillaki kerroilla näytti olevan poika tulossa [:)]

Täällä myös käyty neuvolassa,

Nyt rv 32+0, sf oli hurjat 33, koko raskausaika menty yläkäyrällä tai sen yläpuolella. Jännittääkin vähä minkä kokoinen "pikkuinen" tulossa. Toisaalta isukki on aika pitkä ja ehkä sekin voi vaikuttaa??. Sokerirasituksessa oli arvot pikkasen koholla, jotenka mittailen sokereita kotona x2pv/viikossa ja ne on ollu hyvät.

Vauva on raivotarjonnassa, ja sykkeet ollut koko ajan siinä 140.
Ensiviikolla pääseekin onneksi äitipolille ja katotaan ultrassa vauvan kokoa. Jännittää[8|].

Itellä verenpaineet ollu hyvät, painoa tullu raskauden alusta semmonen 14kg, hempat ok. Supisteluita jonkun verran.

Eilen käytiin synnärillä tutustumassa ja oli kyllä hyvä käynti... alko kyllä jännittää enemmän ja paljo tulikin mietittyä illalla kaikkia synnytykseen liittyvää. Käytiin myös osastolla kattoos jonkun pikkuista ja oli kyllä niin ihana pakkaus!. Tuli tunne, että haluan kans jo kääröni <3!

neuvolassa tänään käyty! kaikki ok. enää ei mennä yläkäyrillä, hyvä hyvä :) sf 32.
mulle painoa tullut 540g/vk, yhteensä 7kg. pikkunen oli raivotarjonnassa, kuulemma vaan vähän turhan ylhäällä. siks meinaa olla aika tukalat olotilat. neuvolatäti arvioi vauvan 2.4 kiloiseks, joten normaalikokoinen mötkäle olis kuulemma tuloillaan.

jyväskylässä ei enää nykyään tehdä synnytystapa-arvioita, kuulemma ne on ihan turhanpäiväsiä ja niistä meinataan pois koko maassa. [&:] olis ollut mun mielestä kuitenkin ihan kiva... ja teistä osa pääsee vielä ultraankin, höh. mä en pääse ees lääkärille [>:]

valittelin neuvolassa sitä, että kun nykyään en osaa enää yhdistää kipuja/tuntemuksia oikein, että mikä on suolistosta johtuvaa ja mikä kohtujuttuja. on omituisesti vihlonut vatsaa selänpuolelta lähipäivinä, johtunee kai ummetuksesta..

mutta muuten kaikki siis ok!

Ihana lukea, että kaikilla menee hyvin ja ihanaa ku pääsette viel ultraan katsomaan vauvaa. Täällä ei kans ois mitään toivoa päästä mihinkään ja koska vauvakin on niin sopivan pienuinen, etteivät ne ultraa senkään takia, että oisko liian iso, eipä onneksi silti ole hätiä senkään suhteen. Viikolla 30 kooksi arvioitiin 1kg [:)] No näenhän mie pojan sitte ku se syntyy ja koko ajan se on matkassa mukana muistaen muksia ja potkia äitiään jatkuvasti <3

Höh, minä kun oon ravannut noissa lääkärintarkastuksissa ainakin tsiljoona kertaa, mutta kukaan kukaan ei oo edes tunnustelemalla antanut mitään kokoarviota. Ai vaan sitä samaa: tää on perätilassa/ poikittain. Juu juu, kyllä sen huomaa itekkin tässä vaihessa, mutta ois kiva saada edes huono veikkaus koosta! Pah. Masukki ei tosiaan ole vieläkään kääntynyt, ja nyt musta tuntuu, että toi mahakin ois jo laskeutunut, käveleminen painaa sen verran jalkoväliin ja masu näyttää ainakin omasta mielestä valahtaneen alas. Joten se siitä toivosta sitten jos näin on! :/ Noh, toivottavasti oon taas vaan pikkiriikkisen vainoharhainen tän suhteen ja se onkin vaan kasvanut.. :)

Nonniin, sitä taas prenalla läsötetään metrinen mela otsassa. Proteiinit läpsähti kahdelle plussalle kotona stiksatessa ja kun soittelin äitipolille niin käskivät ilmoittautua suoraan tänne. Myrkytys nyt ei o menny suuntaan eikä toiseen vaan edelleen lievänä, mutta noi napavirtaukset on heikentyneet entisestään ja nyt tulee jo virtauskatkoksia, eikä vauva ole siis kasvanut. Silti vaan ootellaan ja odotellaan että hommat qsis kunnolla ennen ku mitään ratkaisevaa tehdään. Eilen sain ensimmäisen kortisonipiikin keuhkoja kypsyttelemään joten toiveissa olis että raskaus keskeytetään alkuviikosta, itseä ahdistaa se että odotetaan että joku menee pieleen ennen kuin pikkunen otetaan pois. Painoarvio oli 1800g nyt joten pieni mies.

Ja Novemberille lohdutukseks että mulla kans oli se sf-mitta tasan rv33 33 cm ja painoarvio 1700g (alakäyrillä ihan) joten ei sitä sf-mittaa kannata tuijotella :)

No hyvät viikot sulla on kuitenkin jo, mutta pidetään peukkuja kovasti että mitään katastrofia ei tulis! Kovasti voimia ja tsemppiä sulle [:)]

Sassykissa: Kiitos, toivotaan näin! :) Tiistaina sen koon sitten näkee... ja voi vertailla sf-mittaa. Sun tilanteessa tietysti olis ollu hyvä jos olis mitta enteillyt vauvan kokoa. Mutta ihan hyvissä mitoissahan nytkin on jo ja viikkoja onneksi hyvin! Täällä pidetään peukkuja! Kummilapsi on painanut syntyessään (keskosena) ton 1700g ja hyvin on aina voinut ja nyt on 5vuotias. Jaksamisia teille!!

Tsemppiä paljon Sassykissalle! Ymmärrän kyllä huolesi kun eivät vieläkään tee asialle mitään, olisin varmasti itsekin sekaisin huolesta jos pitäisi vain odottaa ja odottaa. Sitä keuhkojen kypsymistä varmaan odottavat vielä, että saisi muutaman lisäpistoksen vai? Mutta pääasia on että olet siellä tarkkailussa kuitenkin. Toivotaan nyt masukin ja sinun voinnille kaikkea parasta![:)]

tervehdys kaikille piiitkästä aikaa. ei ole oikein kerenny kirjottelemaan kun töissä kauheata kiirettä pitänyt kun on pitänyt asioita järjestää siihen malliin että voin kotia ensi viikolla jäädä.

Torstaina oli neuvola ja kaikki oli ok. syke 140 ja pää alaspäin vieläkin. tosin pari tätiä kävikoittelemassa kun ei eka ollu ihan varma onko perätila vaiko vaan alhaalla. Oli niin alhaalla pää että hämäsi pikkunen siellä :)

Illalla kotiin tullessani alkoi voimakkaita supisteluja  jotka kesti muutaman tunnin ja parin minuutin tauolla. meni kuitenkin ohi ja pe aamulla soitin neuvolaan että mitä teen kun yölläkin muutaman kerran heräsin.  Käski mennä päivystykseen ihan vaan varuiksi. noh illalla sitten mentiin ja tutkimuksisssa seurattiin syke ja supistelu tiheydet. Supistelut oli minuutin välein joista kaikkia en edes tuntenut. lääkäri tutki ja sanoi että seinämää jäljellä mutta kaksi senttiä auki. viikkoja oli 34+1 eli lähtö naistenklinikalle lanssi kyydillä. ei muuta kun kortisoonia kankkuun ja jotakin nappuloita vartin välein mitkä hillitsi supistuksia.tippaa käteen ja menoksi. aamulla kun heräsin olin ihan pihalla kun tuntui että ei tietoakaan mitä tapahtuu että monenako kappaleena sieltä lähden ja koska lähden.

Sain kuitenkin hyvät tulokset käyristä ja lisää kortisonia ja kotia kohti :) ihanaa.. tosin; työkielto tuli, lepoa lepoa lepoa.. tälläselle duraselille jonka piti olla ensi viikko vielä melkein täysiä töissä ja nakutetaansoffan nurkkaan on aika kova pamaus. ehkä tämä tästä vielä hyväksi muuttuu. jospa jaksaisi vielä viikon sisällä pysyä niin ei tarvisi naistenklinikalle asti lähteä, saisi mennä n. 6 minuutin ajomatkanpäähän jorviin :D  painoarvio pikkuselle oli 2400g. sanoivat vielä että ei rupea estelemään vaikka nyt päättäisi syntyä, ainut mitä odotellaanon että mihin mennään syntymään :D

että tällästä täällä ja ehkä taas hieman aikaa täälläkin käydä lueskelemassa ja kirjottelemassa :D

No kyllä on täälä marrasmuruilla kiire maailmaan...... [8|]
Toivon että kaikilla menee hyvin kuitenkin ja onneksi tosiaan noita viikkoja alkaa oleen jo hyvin koossa!

Klinikalla oltiin mekin viikonloppu. Perjantaina huomasin, että vauva oli kamalan laiska. Sitä ei huvittanut liikkua yhtään. Kokeilin herätellä ja vaikka mitä, mutta muutaman hassun potkun olin iltapäivään mennessä tuntenut. Normaalisti pyörii kuin hyrrä! Päivystykseen mentiin ja muutama tunti vierähti sydänääniä kuunnellen ja ultrassa. Kaikki kuitenkin vaikutti hyvältä, joten päästiin yöksi kotiin ja aamulla takaisin kontrollikäynnille. Aamulla sydänkäyrissä olikin sitten vähän pientä häikkää ja jouduttiin osastolle seurantaan, liikkeet olivatkin taas jo normalisoituneet. Pari päivää käppyröitä tutkittiin, mutta näyttivät taas todella hyviltä, joten päästiin illalla kotiin. Ihanaa! Kaikki kuitenkin hyvin ja päästiin ultrailemaankin pariin kertaan [:)]

Meillä ainakin otetaan tutkimuksiin tosi herkästi ja kotiin eivät meinanneet päästää vielä eilenkään. Hyvä näin! Seuraavaksi sitten vasta synnyttämään, toivottavasti! HUI!

Zirppana löytykö sille laiskalle liikuskelulle sit mitään ihmeellistä syytä? Tääkin täällä mun mahassani on tänään ollut aika vaisulla päällä. [8|]

No eipä oikein.[&o] Vauva oli vaihtanut vasemmalle puolelle köllöttelemään, kun suurimmaksi osaksi on oikealla. Sen huomasin itsekin kotona. Päivystyksen ultrassa se kyllä liikuskeli jonkun verran, mutta potki mm. istukkaa, enkä tuntenut niitä liikkeitä juurikaan, ellei ladannu kunnon potkua. Lisäksi kaikki raajat oli myös pienellä sykkyrällä tai siis kyhjötti jotenkin pienessä kasassa, eli ei vissiin oikonut raajojaan kauheesti päivän aikana. Istukan virtaukset oli kuitenkin oikein hyvät eikä mitään näkyvää tai mitattavaa syytä löytynyt.
Yleeensä saan tämän kyllä herätettyä, kun vähän aikaa yritän tai vaikka sängyssä makoilemalla vaihtelen asentoa. Jostain syystä perjantaina ei tehonnut mikään, ei edes mehun juominen, jota päivystyksessä ehdotettiin ensiavuksi. Onhan noissa liikuskeluissa eroja päivien välillä, mutta perjantaina oli kyllä jotenkin poikkeukselisen hiljaista. Ainakin naistenklinikalla ottivat asian heti ihan tosissaan, vaikka itsellä oli vähän sellainen olo, että olen taas ihan hysteerikko ja soittelen sinne ihan turhasta. Jos epäilee yhtään, että joku on pielessä niin kannattaa soittaa päivystykseen tai neuvolaan, saapahan ainakin varmuuden asioille, eikä tarvii yksikseen kotona stressata![:)] 

Käytiin aamulla neuvolassa. Terkkarin mielestä vauva on nyt selkeästi pää alaspäin, kaks viikkoa sitten ei oikein tiennyt, helpotus[:)] Paino ei ollut noussut yhtään, vaikka oon tsempannut syömistä, mut terkkari ei siihen puuttunut. Pikkuinen kuulemma kasvaa hyvin, sf 31 ja arveli pikkuhiljaa lähestyvän 3 kiloa! Viikon päästä ois lääkäri, sit saa ne tarkemmat arviot.

Terkkuja neuvolasta!

Vaavilla
- edelleen raivotarjonnassa
- syke 140 ja molemmin puolin
- liikkeet plusplus - koko ajan pakeni alta pois ja sai väännettyä itsensä ihan oudolle mutkalle ja hikkakin iski [:D]

Emolla
- painoa 1150g/vko - tästä lisää painonnousuketjussa [:)]
- paineet 121/93
- pissa puhdas
- hemppa 125
- sf 29cm

Kyselin noista kiputuntemuksista kun eilen mullakin koski ihan älyttömästi alavatsalle, vihloi, jomotti, sukkapuikkoili ja kouristi niinkuin menkoissa. Ovat kuulema ihan niitä liitoskipuja ja sitä kun kaikki kudokset pehmenee. Ja niin kauan kuin ei ole vuotoja ja kipu helpottaa niin ihan normaalia...

Mulla kipuilee varsinkin puuhakkaamman päivän päätteeksi jos oon ollut paljon jalkojen päällä ja liikkeellä, ja näköjään tukivyökään ei välttämättä estä kipeytymistä - niin hyvä hankinta ku se olikin.

Ensi viikolla taas neukkuun ja seuraavaksi taitaakin jo olla synnytystapa-arvio [:)]

Neuvolassa ja samalla lääkärissä käynti. Mulla aikaistettiin lääkärikäyntiä noiden supistelujen takia, mutta kaikki ihan ok:

Viikot 34 tasan
Painoa tullut 300g/vko eli nyt 70,3kg (lähtö 62,1kg)
verenpaine 112/74
sf-mitta 30
sydänäänet 160
liikkeet ++

Paikat olivat täysin pehmenneet mutta kiinni. Lekuri vain totes, että nyt vielä pari viikkoa pitää pysyä kasassa, sitten saa syntyä [:D]. No toivottavasti kuitenkin pysyy sinne laskettuun aikaan asti, eli vielä kuusi viikkoa. Meillä kun on kaikki hommat ihan kesken.

Takaisin