Ultra- ja neuvolakuulumisia

No varmasti säikäyttää tuommoinen! Yritä kuitenkin olla reippaalla mielellä (helposti sanottu [8|]) Vauvalla on tosi hyvät viikot ja nykyään vastasyntyneen hoito on ihan ekstrahyvää luokkaa, ja sitäpaitsi voihan todella olla ettei mitään aihetta huoleen ole! Toivottavasti saat pian kutsun jatkotutkimuksiin[:)]

Tsemppiä Myttö78! Mullakin on paikattu lapsena reikä sydämestä. Lääkäri teki meidän rakenneultran, mut sanoi samalla, että kammioväliseinä reikää on tosi vaikee huomata ennen syntymää. Jos on reikä, niin niistä iso osa umpeutuu itsestään. Eikä ne aiheuta mitään vakavaa. Minunkin reikä piti umpeutua, mutta sitten 10 vuotiaana todettiin, että ei taida. En nyt osaa sanoa mitään lohduttavaa, mut mun syntymä, vauvavaihe ja lapsuus meni aivan normaalisti vaik olinkin sydänvikanen! Tutkimuksia ja äidille huolta se varmasti teettää. Mut uskotaan niin, että se sivuääni johtui ihan muusta ja teidän vauva on ihan terve!

myttö78, kahdella veljenpojalla todettu syntymän jälkeen sivuääni sydämessä mutta tarkemmissa tutkimuksissa ei löytynyt mitään vikaa. molemmilla siis ihan normi sydämet. toivotaan et teidän pienokaisellankin olisi kaikki ihan niin kuin pitääkin!!!!voimia

Kuis meitä marrasmurujen odottajia onkin näin monta jolla on paikattu synnynnäinen sydänvika muksuna. Vallan yllätti.

Mutta siis, yritä ottaa myttö nyt ihan rauhallisesti, on hyvin mahdollista ettei siellä ole mitään vakavaa. Toki helppohan se on sanoa näin sivusta. Mutta kuten tässä onkin jo aikaisemmin todettu, tuo sivuäänihän on tosi yleinen ja useimmat reiät tosiaan umpeutuvat ihan itsestään. Siskonpojallakin löytyi sivuääni synnyttyään, mutta todettiin myöhemmissä tutkimuksissa ihan harmittomaksi. Jos siellä jotain olisikin, on nykyaikana nuo korjausleikkaukset ihan rutiinitoimenpiteitä, joissa aika pieni riski. Toki ymmärrän huolesi, olisin itsekin huolestunut moisista tuloksista. Varmasti omasta kokemuksesta kuitenkin tiedät, että ei se sydänvika mikään tuomio tai hyvän elämän este ole, se vain korjataan ja lapsi saa jatkaa ihan normaalia elämää sen jälkeen. Yritä pitää reipasta mielialaa yllä, ja tuhannesti tsemppiä tuleviin tutkimuksiin![:)]

myttö78, tiedän tunteen, kun ensin sanotaan jotain ja sitten sanotaanki, että ei se mitään ole. Ei kai sitä voi sitten itte vain olla normaallisti, ku ehtii pelästyä. Sitä kun haluaa, että oma pienuinen on täydellinen ja tietenkin se täydellinen onkin, vaikka mikä ois. Meillä ultrattiin parikin kertaa kun pojan toinen jalkaterä oli vinossa. Minähän sitä sitten itkeskelin yksin, että en mä halua, että sen jalassa on jotain vikaa ja että johtuuko se musta. No itkut loppui siihen, kun mun mies alkoi kertoa, että hänen mielestään on ihanaa, että pojalla on jo kohdussa samanlaiset jalat ku äitillään. Mies ei ollu ees tienny, että olin asiaa itkeskelly, vaan hän alkoi ihan vain selittää, mitä oli itte ajatellut. Sanoi kerran sängyssä, että katto ny, sä pidät aina jalkateriäs tuollei vinottain ja poika pitää samalla tavalla [:D] No vipassa ultrassa ne kuitenkin sanoi, että todennäköisesti jalat on ihan normaalit, kun poika syntyy... Sen näkeekin sitten. Toivon parasta ja jos ne on kampurat, niin toivotaan, että ne saa helposti korjattua. Täydellinen se on kuitenkin <3

Mä myös tiedän sen tunteen niinku Tarunen.
Meijän vauvalla epäiltiin sydänvikaa, mutta terve sydän on! Vielä viime ultrassakin se varmistettiin (rv36+) eikä mitään vikaa pumpusta löytyny. Sitten kerrottiin, että vauva on iso syntyissään, kerkesin sitä muutaman päivän itkeä tihrustaa ja murehtia, mutta näillä näkymin on ihan normaalipainoinen jässikkä ja vauvalla on kaikki hyvin mun diabeteksestä huolimatta [:)] 

Neuvolassa käyty!
RV 37+2

Pissa puhdas
painonmuutos/vko +850g [:'(]
turvotus +
RR 128/80 p.85
SF 35
Vauva raivotarjonnassa <3
Vauvan syke 150
Liikkeet ++

Vauvan pää liikkui vielä hyvin hyvin vähän, eli ei vielä kunnolla kiinnittynyt. Mutta neukkutäti meinas että kovin on jo vauva alhaalla. Oli sitä mieltä, että millon tahansa syntyy [:)] Jospa ei tarttis enää ens viikolla mennä neuvolaan enään ollenkaan !?! [;)] Hartaasti toivon niin...

Terveisiä lääkärineuvolasta!
Otin ihan nyt itseäni taas niskasta kiinni että sain kirjoiteltua tänne jotain, teidän muiden juttujen vakoilemisen sijaan [;)] Tänään oli lääkärineuvola, mulla viikkoja 36+5. Toivoin että jotain olis tapahtunut tuolla alapäässä, mutta ei..höh. Hieman kohdunsuu pehmentynyt mutta edelleen 2,5-3cm pitkä. Ja eihän mulla mitään tuntemuksiakaan ole ollut, joten taitaa mennä tämä reilusti yliajalle. Lääkäri toki sanoi että voihan muutoksia sitten tapahtua nopeastikin..hope so..

Tää lähtee nyt shoppailemaan jotain kivaa vielä hyvää vauhtia valmistuvaan pikkupojan huoneeseen!

Ihanaa aurinkoista lokakuista päivää kaikille

Mua nyt vähän harmittaa oikeesti se eilinen lääkärikäynti. En saanut minkäänlaista kokoarviota vauvasta vaikka juuri sitä koko käynniltä toivoinkin.. En ole missään vaiheessa saanut siis mitään kokoarviota. Äidilläni on "ahdas" lantio, joten kaikki me neljä lasta ollaan tultu keisarinleikkauksella. nyt tietenkin ite miettii et mahtaako mullakin olla näin, mutku kukaan ei koskaan ole tutkinut asiaa. Aikasemmin en ole synnytystä kovinkaan miettinyt, mut nyt alko sit oikeesti jännittää et minkä kokonen vauva sieltä on tulossa ja mahtuuko vaikko eikö.. Pitäisköhän tässä vielä varata aikaa jonnekki yksityiselle vai antaa vaan asian olla? Mitä mieltä olette?

Kiitos paljon rohkaisusta!!!
Sairaalalta soitettiin heti aamulla. Ihana täti arvasi, että oon täällä ihan hermona. Sanoi, ettei neuvolan dopplerilla voi edes kuulla sivuääniä, todennäköisesti istukan virtauksesta johtuva suhahdus, toivottavasti! Heidän on kumminkin tutkittava, kun lähete on laitettu. Pääsen onneksi jo huomenna aamupäivällä käymään!
Jälkikäteen on harmittanut eilinen lääkärikäynti. Lääkäri oli mukava ja tehokas, mutta mulla meni pasmat niin sekaisin tuosta suhahduksesta, etten pystynyt kysymään mitään, mitä mun piti. En muista ees, mitä lopuksi puhuttiin [&:]
Lisäyksenä vielä eiliseen, vauvan koko jäänee la alle 3,5 kg. Onneksi, koska oon aika pieni itsekin. Mutta tilaa tuolle lantiosta löytyy [:)] Ja pää on jo ihan alhaalla.

Jännä tosiaan, että meitä sydänleikattuja on täällä niin monta. Hassua, että sekin jotenkin lohduttaa. "Oikeassa elämässä" en tunne ketään.

Meidän esikoisella oli reikä sydämessä. Se huomattiin synnärillä (siis synnytyksen jälkeen) lääkärin tutkimuksessa. Sen jälkeen parin viikon ikäisenä sydän ultrattiin ja todettiin että aika pieni reikä joka todennäköisesti umpeutuu itsestään. 1 vuotiaana oli kontrolli ja sivuääni kuului edelleen mutta sanoivat että on niin pieni ettei sitä enää seurata. Lääkäri myös kertoi että suomessa syntyy todella paljon lapsia joilla kuuluu sivuääni ja mikä sitten iän myötä umpeutuu. Ja niin tosta suhahduksesta, meillä ainakin neuvolassa on sanottu että johtuu juurikin tuosta napanuorasta mikä suhisee/virtaa. Tietenkin hyvä jos asia tutkitaa. Tsemppiä!

Tänään (rv33+6) mulla oli tähän astisista neuvolakäynneistä sekä noloin että paras käynti. Noloin, koska menin lahjakkaasti tunnin myöhässä. Aamulla vielä tarkistin sekä neuvolakortista että kalenterista ajan ja menin sitten sen mukaan. Olisi siis pitäny mennä sen aamuisen intiution mukaan, niin en olisi ollut myöhässä.
Parhaan käynnistä teki se, että myöhästymisestä huolimatta pääsin sisään. Minut otti vastaan hieman iäkkäämpi, aivan ihana neuvolan täti. Iän tuoma kokemus paistoi läpi ja hän oli jotenkin paljon varmempi ja lämpimämpi kuin tähän asti tapaamani nuoremmat kollegansa. Eri neuvolatätejä minulle on siis kertynyt 7 käynnin aikana jo VIISI! Okei, tämä viimeisin siis oma (ihana) vika, kun olin merkannut ajan väärin.

Mitäs siellä neuvolassa sitten kävi ilmi:

Pissa puhdas
painonmuutos/vko +350g, alusta +10kg, tasan. [8D]
turvotusta ei ole
Verenpaine 116/69
SF 30 (vähemmän kuin edellisellä mittauksella, omien tuntemuksien mukaan tirppana laskeutunut alemmas)
Raivotarjonta. Ensimmäinen kerta, kun neuvolantäti sanoi sen varmasti. <3 Muut ovat tähän asti arvailleet.
Vauvan syke 142
Liikkeet ++
Hemoglobiinia ei mitattu tällä kertaa, kun olen vasta reilun viikon ajan syönyt rautaa, niin täti totesi, ettei hyödytä nyt mitata. Ei enää laske, kun kuurilla olen.

Tästä on hyvä jatkaa odottelua. Tsemppiä myös muiden loppurutistukseen, huolineen päivineen sekä ilman!

Niin! Ja tapahtuipa sellainenkin tutkimuspöydällä, että MULLA SUPISTI! [:D] Könysin siihen pöydälle makoilemaan ja tämä ihana täti totesi heti, kun koski vatsaan, että täällähän on supistus menossa, tunnetko. Juu, en tuntenut sitten yhtään mitään. On kiva tietää, että mullakin siis tulee jo harkkasuppareita, en vain tunne/tiedosta niitä ollenkaan. Eipä tuo mitään haittaa, vaikka niitä tulee. [:)]

neuvolassa käyty.. pikkunen ei oo vielä kiinnittyny... onko teillä missä vaiheessa kiinnittyny? ei th kyllä sanonu mitää et ois huono juttu.. mut jos veet menee nii sitte makaamaan ja lanssilla sairaalaan... [&:] 

mullaki supisti ku menin siihen tutkimuspöydälle makaamaan [:D] maha oli hassun muotonen [:D] ja sen tunsin mutta ei ollu kipee :)

Tänään oli ylimääräinen neuvolalääkäri polyypin takia. Ei ollut kasvanut, joten se poistetaan joskus synnytyksen jälkeen. Helpotus.
Rv. 35+3
Kohdunsuu ei ollut auennu eikä pehmenny eikä vauva laskeutunu eikä kiinnittyny, mut vakaasti raivotarjonnassa oltu jo toista kuukautta.
Painoo on tullut nyt +10kg tosi hassua.. enkä ees tajuu mihin se tulee, kun en oo yhtään turvonnu mistään enkä muutenkaan pyöristynyt muuta kuin mahasta ja sekin on toisten mielestä "niin pieni". Kaikki kuitenkin ok!

Siiri, miks pitää mennä lanssilla ja makuullaa jos vedet menee? En tajunnut..

Pitää mennä makuullaan lanssilla, jos vedet menee ja vauva ei ole laskeutunut  ja kiinnittynyt koska muuten voi olla vaarana, että napanuora luiskahtaa ulos. Jos vauva taas on kiinnittynyt, ei napanuora pääse luiskahtamaan ulos. Enpä ois tätä itsekään tiennyt, jos ei terkka ois viime käynnillä asiasta sanonut, tosin nyt sanoi, että tää on niin kiinnittynyt ja alhaalla, että tuota vaaraa ei pitäisi olla[:)]

tänään oli Lääkärikäynti ja viikon 37 ultra. Kaikki oli kunnossa mutta toimenpiden oli TODELLA kivulias....piti ihan itkeä tirauttaa kun lääkäri tunki joka reikään.... [:'(]Nyt vain sit odotellaan.....enää on viikottaiset neuvolakäynnit.....

joo napanuoran takia. mutta ku käytiin tutustumassa synnärille nii kätilö sano ettei se pääse niin helposti sieltä tippumaan vaikka pää ei ookkaan kiinnittyny ku se on kuitenki sen verran.. miten se sano`?? no ku on niin voimakkaat virtaukset ja syke nii se ei pääse jotenki luiskahtamaan. mutta jos vauva olis pylly eellä tulossa nii sitte se olis mahollisempaa... mutta vissii kuitenki makaamaan ja lanssilla sairaalaan...?
oliko vähä epäselvästi ja sekavasti [:D]

Mä kans oon ymmärtäny ton asian niin, että makaamaan ja soittaa ambulanssikyyti synnärille jos vedet menee eikä vauva oo vielä kiinnittyny. Mä oon sen verran arka etten edes uskaltais ajatella omaa autokyytiä jos vauva ei oo kiinnittyny / tarpeeksi alhaalla. 

Neuvolakäynti takana, oli mukavaa. Juteltii vähän mielialoista ja yleisesti henkisestä voinnista. Ihanaa ku meiän neukkutäti ottaa huomioon miehenki, kyselee siltäkin että miten se on jaksanut ja onko sillä ollu alakuloa (kun mulla on ollut). Mies sano että se tykkää tuosta neuvolatädistä. Hyvä kun on näin mainiosti järjestynyt nämä hommat.

Äippä RV 35+1

Paineet RR: 127/82
syke 69
pissa: puhdas
painomuutos: +100g/vko [:)][:)] , yhteensä kiloja tullut n. 15 [:'(]
SF: 35

peipi:
raivotarjonnassa, pää laskeutunu alemmas, ei osannut sanoa onko vielä kiinnittynyt
syke: 145
Liikkeet:++
lapsivesi: N

Vähän mie oon tyytyväinen, ei enempää painonnousua tälläkertaa. Iloinen ja yllättävä muutos. vauva kasvaa kovasti kun SF on korkealla, tai sitte muuten vaan kasvaa maha. Mutta neukku sanoi että kaikki on oikein optimaalisesti.

Ens viikolla lekuriin! jee!

Takaisin