Ultra- ja neuvolakuulumisia

Paljon voimia sassykissalle ja masuvauvalle! Ehkä se on vauvelin parempi tulla ulkoruokintaan, niin saa posket pyöreiksi nopeampaa kuin masussa nyt[:)]

Paljon voimia Sassykissa! tuttu tunne maata sairaalassa ja tietää ett vauva syntyy etuajassa, kyllähän siinä ehtii miettiä kaikkea, mut kyllä kaikki hyvin menee[:)]

Sassykissa mikäs vointi? Jännittääkö kovin huominen?

Itellä huomena käynti TAYSissa ultrassa [:)] Jännittää, hyvässä mielessä [:)] Oon niin valmis jo synnyttään että toivon jotain edistystä tapahtuneen, siis ettei ainakaan näyttäis siltä että menee yliajalle. [:)] Toki vauva syntyy kun on siihen valmis!

Heippati!

Virtauksia tässä vahdittu vkl ja virtauskatkoshan ultrassa napanuorassa näkyy, ei jatkuvana mutta tulee ja menee ja huomenna siis sektioon jos nyt ei kiirellisempiä tule eteen aamuun mennessä. Jotenkin semmoinen seesteinen olo nyt kun päätös on tehty, tosin oon vähän skeptinen senkin päätösen suhteen, kuitenkin aamulla lääkäri taas toteaa että "katellaan" [8|]

Kyllähän tuo vähän ahdistaa että miten leikkaus menee, mutta onneks isäntä on ens yön töissä niin ehtii vonkua kokeneen lääkärin töistä pistämään puudutetta, tällä hetkellä kun listoilla oleva ane on aika tumpelo ja mulla jo ekassa sektiossa oli vaikeuksia saada neula uitettua nikamien välistä kun olivat niin ahtaat... Sillain on parempi luotto lähteä toimenpiteeseen kun nyt oikeasti tietää asioista ja tietää että mies kanssa tietää ja osaa pitää meidän puolta tarvittaessa ja varmasti pysytään ajantasalla hoidosta yms..

Sassykissalle jaksamisia ja toivottavasti kaikki etenee hyvin [:)]

Itse olin tänään neuvolassa aamulla ja painoa oli tullu vähän, joten nyt ollaan jo lähtöpainosta 1kg plussalla [:D]
Poika oli taas aktiivinen ja potkutti koko neuvolan ajan, sydänäänet oli 140 ja ollut jo viitisen viikkoa pää alaspäin.
Mun hempat oli hyvät ja rauta arvotkin oli noussu yli 130. Kohtu oli kasvanu ihan hyvin sf 28. Elikkäs täällä kaikki mennyt vain oikein loistavasti.

Edelleenkään ei neuvolassa mitään puhetta mistään valmennuksista, joten näkee nyt tuleeko täällä edes sellaisia. Seuraava käynti kolmen viikon päähän ja sitten arvioidaankin taas hiukan kuinka meidän poika on kasvanu.

Onko teillä ollu kuinka sama neuvolatäti? Meillä vaihtuu melkein joka kerta ja oikeestaan se ärsyttää mua yli kovaa. Ois paljon kivempaa jos ois suunnilleen koko ajan sama neuvolatäti niin ei tarviis aina selittää kaikkea uudestaan ja se tietäis ees hiukan, että missä mennään. Nyt ei tee ees mieli selittää niille mitään, pakolliset vaan kerron ku kysyvät, ku tulee sellainen tunne, että mitähän hittoa se tuollekin kuuluu, ku ei se niitä mihinkää kirjaa ja sitten joudun vaan selittää kaiken uudestaan aina. Ääh... jokseenki vaan rasittavaa [:D]

Tarunen: Ei kyllä kuulosta yhtään kivalta että vaihtuu melkeen kokoajan neuvolatäti. Mulla vaihtu ihan alussa, mut sitte on ollut se yks ja sama ihana neukkutäti [:)] Mä en kyllä jaksais joka kerta selittää uudestaan ja uudestaan kaikkia asioita.. Mulla on kyllä niin ihana neuvolatäti, oon ollu tosi tyytyväinen. Keskiviikkona ois taas aika.. Pari viikkoa sitten tullu käytyä viimeksi.

Meilläkin sama täti koko ajan odotuksesta lapsen kouluun menoon saakka, ainakin teoriassa. Täällä jaettu asiakkaat kotiosoitteen perusteella terkkareille. Vaikuttaakin siltä, että meidän neuvolassa terkkarit tuntevat asiakkaansa aika hyvin, ainakin mitä vastaanotolla olen seuraillut.

Noni mähän sanoin että skeptisesti suhtaudun siihen sektioon. :) Viime yön olin synnytssalissa monitorissa kun illalla sydänkäyrät oli vähän monotoniset ja muutamia dippejä näkyi. Aamulla ylilääkäri kuitenkin oli sitä mieltä että yön käyrät oli välttävät ja "katsellaan". Kävin sikiöntutkimusyksikössä ultrassa ja tsekattiin kaikki ja osastonlääkäri teki päätöksen sektiosta keskiviikkoaamulle joten meidän syntymäpäivät siirty muutamalla pv:llä eteenpäin, viikkoja on silloin se 35+1, kokoarvio sama kuin ennenkin joten pientä kirppua tässä odotellaan. Edelleen kyllä oli isot munat! 

Meillä on kans neuvolatädit jaettu osoitteen perusteella, ja nyt pojan kanssa sama täti kuin raskaana ollessa oli. Mun neukkutäti ollu kyllä tosi hyvin perillä kaikesta, kun mun täti oli sille mun kuulumiset kertonu sairaala-aikanakin [;)] Se kun on samassa paikassa (eri hommissa kylläkin) töissä.

Voimia Sassykissalle, sekä makoiluun että tulevaan sairaala-aikaan! Perusteliko lääkäri tuota odottamista millään? Kun sun puheista saa semmosen mielikuvan että poika ei kauheasti kasva tuolla masun puolella.. Että mikä mahtaisi olla vitkuttelun syynä?

Sassykissa, teillä alkaa sitten olla odotus loppupuolella. Täällä pidetään peukkuja.

Tosi ihana kuulla, että muilla on neuvolatädit pysyny suunnilleen samana. Se ois kyllä ihanna tilanne, mutta täällä sellaista on ilmeiseti turha toivoa. No josko sitten saisi yhden ja saman ku vauva syntyy, niin ois kivempi käydä lapsen kans aina samalla tai ainakin sillon, jos sen kanssa tulee hyvin toimeen. Jos ei tule niin hyvä vaan, että vaihtuu aina [:D]

Täälläkin on noin periaatteessa sama terkka neuvolassa, tai olisi ollutkin sama, jos ei olisi ollut saikulla ja kesälomalla ja taas saikulla. Nyt on taas sama kuin alussakin. Sijainen oli kyllä mukava, ja niin on ihan tämä "alkuperäinenkin".

Tsemppiä sassykissalle viime päivien odotteluun ja tulevaan sektioon! Kuulostat kuitenkin olevan hyvässä hoidossa, kun voi mies pitää silmällä hoitoa[:)]

no niin huomenna neuvola ja lääkäri. Vähän jännittää mitä tuleman pitää sillä viime neuvolan jälkeen lähettiinkin jorviin.

On käsittääkseni meilläkin jaettuna osoitteiden mukaan nuo neuvolatädit. Koska neuvola ainakin muuttuu jos asuinpaikka muuttuu muutamalla kilometrillä.

Talvisen aamun ratoksi käytiin taas neuvolassa, ja kaikki edelleen oikein ok [:)]

Peukkis raivotarjonnassa, sykkeet 140-150 ja virkeästi liikkuili koko ajan. Kysyin mitä meinaa kun joskus keskellä mahaa tuntuu ihan tyhjä kohta...kuulema vauva ojentelee silloin jalkojaan sivulle eikä näin ollen kantapäät tunnu siinä missä tavallisesti [:D] ehdin jo ajatella että joko meillä ollaan poikittain! Onneksi ei!

Emolla pissa puhdas, hemppa 125, sf 30, paineet 132/92 ja painoakin tullut [;)] suurin osa siitä kyllä ihan oikeasti tällä hetkellä turvotusta: jalat on ihan pökkelöt ja sormukset kahnaa [:-]

Meidän äitiysneuvolatäti tulee naapurikaupungista 2krt/vko ja on aina sama. Kahdesti on ollut lomalla mutta silloin oli sama tuuraaja molemmilla kerroilla. Tosi hyvä kun on tuttu ja ajantasalla. Lastenneuvolassa on sitten oma tätinsä, jonka hänetkin oon jo ehtiny tavata [:)]

Taitaa olla niin, että pienissä maalaiskunnissa terkat pysyvät aika lailla samoina ja isommissa kunnissa ja kaupungeissa vaihtuvuus on suurta? Meillä siis on sen verran pieni neuvola, että siellä on tasan kaksi terveydenhoitajaa (kunta jaettu kahtia) ja yksi lasten terveydenhoitaja. Sama äippäpolin hoitaja on myös ainakin lapsen neljännelle ikävuodelle asti. Onko teillä muuten puhuttu jo ensimmäisestä neuvolakäynnistä vauvan synnyttyä? Tuleeko siis terkka tekemään kotikäynnin vai menettekö neuvolaan ja kuinka pian se on synnytyksestä?  Meillä on sellanen käytäntö, että terkka tulee kotiin tekemään punnitukset ym. Ja vasta toinen neuvolakäynti on nitten neuvolassa.

Taas neuvolassa käyty. Kaikki oli ok, ja sykkeet huiteli siinä 160 molemmin puolin. Nyt oli lääkärikin ja kohdunkaula lyhentynyt 2cm. Mutta tääkin on niin tapaus/lääkäri kohtaista. Että en sit niin sana tarkasti heihin usko, onko siis lyhentynyt vai ei. Kohdunkaulahan on ultrassa mitattuna 5cm ja sormella normaalisti se 3cm. Se on sama juttu kuin tuo sf mitta, mihin ei kauheesti kannata tuijottaa. Nyt meinaan lääkäri mittas lukemaksi 31cm ja viimeviikolla neuvolatäti mittas 33,5cm. Voihan se johtuu että vauva on nyt enemmän laskeutunut, mutta mutta oon vähän skeptinen heidän mittailuihin. Samaten kun viimeviikolla tehtiin painoarvioksi 2,3kg ja esikoinen oli samoilla viikoilla 2,7kg. Tämän päiväisen lääkärin mukaan painoarvio voi heittää kilollakin eli ei kai siihenkään ole luottaminen. Meilläkin täällä maalla on vain kaksi neuvolatätii jotka menee oman osoitteen mukaan. Sama täti pitäis olla myös lapsen koko neuvolan ajan. Se on kyllä ihan mukavaa kun tuntevat sittten ihan hyvin eikä tarvitse aina kertoa kaikkea alusta.

Täällä kans neuvolalääkäri-käynti takana. Olipahan käynti taas. Lääkäri oli venäläinen ja kaikki aika meni sit siihen et yritti saada selvää mitä hän yritti sanoa..hmmp. Mä olen tosi ihmeissäni tosta sf mitasta ja sen mittaamisesta. Viime kerralla, joka oli siis 1.10 neuvolätäti mittasi 29cm ja nyt oli sit 34cm?? Voiko noin hirveästi kasvaa? en mää vaan tiiä kyl.. noh, toinen juttu oli paino.. viime kerralla oli 73.2kg ja nyt sit 73.1kg ja merkkas painon muutosta +571. Eikös se ole kyllä miinusta jos on 100g vähempi kun viimeks? Vai olenko ihan hakoteillä? Lääkäri kattoi sit paikat sisältäpäin ja kaikki oli niinku ennenkin kohdunkaulan pituus 3cm, kiinteä ja kiinni. Ultralla katsoi miten vauva siellä masussa on ja edelleen raivotarjonnassa. Yritin sitten kokoa kysellä vähäsen, kun kukaan ei ole siitä koskaan mitään sanonut, eikä kyllä sanonut tämäkään. Sanoi ettei ajat ole niin pitkiä että kerkeisi mittailemaan minkä kokonen vauva mahtaa olla. Kuulemma normaalin kokoinen on. Olipa kyllä taas tosi hätänen käynti ja kauhee kiireen tuntu koko ajan.. ovesta sisään ja hetken kuluttua ulos. Ens viikolla sit taas omalle neuvolatädille.. Innolla kyl ootan mitä se mittaa kohdunpohjankorkeudeks...

Täällä oli kans neuvola käynti tänä aamuna. Pissa puhdas, verenpaine ok oli jopa laskenu vähän aikasemmista. hb 128. Painoa tullu kyllä ihan reippaasti.. [8|] Näyttää vaaka semmosia lukemia että huh huh. n.15kg tullu koko aikana. On nyt kyllä olluki turvonnu olo. Ei mahu postinhaku läpsykät aamulla jalkaan [:D] Sf mitta oli nyt 33 viimeks 34 kaks viikkoa sitte.
Mulla on ollu kans koko ajan sama neukkutäti, mutta nyt pari viimistä kertaa nuori tyttö. Vissiin se oma täti on saikulla tai jossaki. Tuo tyttö on varmasti aika vasta valmistunu ja sillä on sitte kaverina joku opiskelija. Maha arkana loppupäivän ku siellä tooodella tarkkaan kopeloivat mahan läpi ku arpovat kummin päin vaavi on. Edelleenki saivat päätelmn, että perätilassa on. Ens viikolla on synnytystapa arvio. Sielläpä sen sitte oikeasti näkee miten hän siellä köllöttää. Samalla kuulemma kokeilevat kääntää jos on väärinpäin. Kyseli neuvolassa, että miltä se tuntuu ajatus jos joutuu synnyttämään perätilassa olevan. No mitäpä siihen sanoo ko ei oo kokemusta oikein päin synnyttämisestäkään.. No sempä näkee sitte. Eipä tuota vaikuta alkaa jännittämään etukäteen. Ihana ku muitten vaivojen lisäksi tuli kipeäksi.. On kyllä niin hakattu olo ku joka paikkaa särkee [:(]

Neuvolalääkärillä kävin iltapäivällä ja nyt paniikissa ja itkettää...
Lääkäri oli kuulevinaan pienen suhahduksen vauvan sydänäänissä. Kuuli sen vaan kerran ja sanoi, ettei se todennäköisesti ole mitään, eikä pidä huolestua. Ääni voi kuulemma johtua siitä, että mulla on niin vähän rasvaa vatsan päällä. No tietenkin oon ihan tolaltani!!! Multa on itseltäni leikattu lapsena synnynnäinen sydänvika ja vauvalla on siten korkeampi riski siihen. Lähete sairaalalle, viikon sisällä pitäisi päästä.
Kaiken lisäksi kohdunsuu oli pehmennyt ja 1,5 cm. Lääkäri sanoi, ettei kaveri välttämättä kovin kauaa masussa enää viihdy. Ois kiva, ettei tulis ennen kuin sydäntutkimus tehty :'(

Takaisin