Ultra- ja neuvolakuulumisia

Äitipoliklinikka käynti rv 34+4.
Aluksi kun menin sinne, niin laitettiin käyrään. 20 min meni aika nopeesti siinä mieheni kans jutellessa. Vauva kovasti melskasi ja mekasti masussa. Käyrät oli lääkärin mielestä priima kunnossa!
Vauvan paino arvio tällä hetkellä 2,5kg (!!) Eli iso vauva tulossa..
Kolmas kerta toden sanoo, poika on edelleen tulossa [:)]
Kaikki vauvan mitat ym menee keskikäyrällä, paitsi keskivartalon ympärysmitta on suurempi mitä yleensä näillä viikoilla on. Ja sehän onki sitte huonompi juttu [&:]
Lääkäri tuumasi, että käsin tunnustelemalla poju vaikuttaa paljon isommalta mitä ultra näyttää.
Mulla ollu ne paasto arvot koholla jo parisen viikkoa, ja ne juuri vaikuttaa vauvan kasvuun. Tästä syystä kiireellinen lähte oysiin jossa päättävät mun kohtalosta insuliinipiikityksen alottamisesta tai tablettihoidosta. Mutta jos hyvä tuuri käy, näitä ei tarvita. Sen näkee sitte siellä oulussa. Jos joudun esim piikille, en voi synnyttää täällä kotipaikkakunnalla, vaan pitää Ouluun mennä synnyttään.
Näillä näkymin synnytys käynnistetään vkon 38 tienoilla, ELI about 3 viikon kuluttua!!
Paikat oli tällä mammalla kypsyny, sormelle auki. Mutta kanavaa kuitenki hyvästi jäljellä n.3,5cm.
Tätä kaikkea oon jo kauan aikaa "pelänny" ja olo on nyt hieman, voisko sanoa, sekavahko. Kotiin päästyä pääsi itku.. [:(] Onneksi mulla on maailman paras mies joka osas oikeilla sanoilla lohduttaa ja sai itkun loppumaan <3

Nii ja tosiaan, mitään ryppyreiän tutkimuksia ei tehty!! [:D]

Että tämmöstä tällä kertaa.

melela toivottavasti oulussa kaikki menee hyvin, eikä inskaa tartte aloittaa.. ja hui, hurjaa, 3 viikon päästä synnytys! sehän on alle kuukaus jumantsuikka! pian saat pienen vierees tuhisemaan [:)]
varmasti pistää pään sekavaan mielentilaan, ainakin mulla pistäis. mutta kyl kaikki menee hyvin [:)]

Mie joudun sit uudestaan sokerirasitukseen viikolla 34 (RV). Sen jälkeen lääkäriin jos arvoissa on häikkää. Eivät usko millään, että kaikki ois kunnossa. Toisaalta, jos vauva on liian iso, mullakin varmaa sit voitas käynnistää synnytys hieman ennen LA:a? Sinänsä en pistä sitä pahakseni kyllä. Jännittää tosin kauheasti että onko vauvalla kaikki kunnossa, kun niin pelottelevat sillä että vauva on varmana kauhean iso ja sokerilapsi. Itkettää. ymmärrän siis Melela sua, mutta koita ajatella, että sulla on kuiten vauva muuten varmaan hyvässä kunnossa ja saatpahan ainakin pian sen nyytin syliin. Toivon että sulla menis loppuaika hyvin ja synnytyski menis hienosti.

Satumaista88: oot kyllä oikeassa, että joskus tuntuu kun ne pelottelis turhaan. EN mie vaan kauheasti piristy tästä et pelotellaan isolla lapsella ja diabeteksella, ja joudun oottaan silti kotona vielä 1,5 vkoa niitä testejä. Oulussa on näemmä vähän ruuhkaa labrassa.

Eilen alkoi kipeät supparit. Makasin sohvalla ja tuli kymmenen minuutin aikana useita tosi kipeitä suppareita. Mut sit ne loppu...

Heips!

melela kolme viikkoa!? Ajattele [:)] Toivotaan että ei tarviis mitään radikaaleja tehdä.

rechaka mä kävin tänään toistamiseen sokerirasituksessa kun viimeksi neuvolakäynnillä tosiaan oli pissassa sokeria. Mua ei onneksi kukaan vielä pelotellut millään sokerilapsella saatikka diabeteksella. Tiistaina saan vastaukset että sittenhän sen näkee...

No juu, tuntuu uskomattomalta et jo 3 viikon päästä meillä saattaa olla se maailman parhaimmalle tuoksuva rakkauspakkaus kainalossa tuhisemassa <3 Tosin, oulussa sit päätetään se ajankohta lukkoon et käynnistetäänkö rv 38 vai 39. Ite kuitenki toivon henk.koht. et 38 koska pelottaa et tulee hirveen iso sokerilapsi. eli samat pelot on mulla ku rechakalla.

voi melela! 3viikkoa!! [:)] 
rechaka: toivottavasti sok.rasituksen arvot olis kunnossa.

Melela vau, 3 viikkoa[:)] Toisaalta onhan se pian, mutta ajatteles kuinka kivaa on kun ei tarvi tuskailla niitä "loppumetrejä" ja vain odottaa että jotain tapahtuis. Ja toisaalta sittenhän se on jo täysiaikainen, että voisi käynnistyä noilla viikoilla itsestäänkin[:)]

Minä alan olla jo tosi malttamaton ja mulla ois vielä 8 viikkoa laskettuun aikaan.. En tietenkään haluais että vauva syntyis jo nyt kun olisi niin pieni vielä [8|]Mutta ne viikot 36-38 kävis vallan mainiosti[:)] Tällä toivomisellahan se menee sen 2 vk yli![&:]

Mulle on iskeny pienoinen paniikki. Kokoajan muka huomaan että pitäs sitä ja tuota ja tätä vielä hankkia jo hommata ja keretä tehä vaikka ja mitä... Huoh!

melela, älä panikikoi, kyllä sitä ehtii sittenkin ku vauva on syntyny <3 ihanaa ku teillä on enää niin vähän aikaa jäljellä, itselläni odotus menee sinne melkein joulukuun alkuun saakka, vaikka epäilenki, että mahtaako tuo meidän poitsu odotella sinne 29.11 saakka vai tuleeko jo ennemmin katsomaan, että miltä se äiti ja isi näyttää [:D]

Perjantaina olin itse neuvolassa ja hyvältä kaikki näytti. Vaikka masu onki tosi pieni, niin kohtu menee keskikäyrillä. Viikkoja oli perjantaina 30+4 ja vauvan kooksi arvioitiin noin 1kg, eli ei meille mikään jättivauva ainakaan ole syntymässä [:D] Tosi vilkas poika sydänäänet oli siinä 145 paikkeilla ja neuvolatäti sai kunnon potkuja, kun mittas kohtua.
Mun painoni on edelleen plus miinus nolla, elikkäs ei viel nousua siihen mistä ollaan lähdetty. Laihtumisen jälkeen tullu kuitenkin semmonen 7kg, mutta siinä oli nesteitä aika kivasti. Ihme ettei painoa ole silti tullu enee, kun pohtii, että syön kyllä kuitenkin aika hyvin, mutta toisaalta tykkään hirveesti hedelmistä ja vihanneksista ja nyt olen päsätelly marjoja kyllä tosi paljo ku on tehnyt mieli [:)]
Hemo ja paineetki oli ihan hyvät, joten hyvillä mielin saa taas jatkaa ja odotella seuraavaa neuvola-aikaa.

Hienoa Tarunen, että sulla on kaikki hyvin ja vauva kasvaa normaalisti!:) Hyvä että olet voinut muutenkin ilmeisesti ihan hyvin.

Minä ihmettelen suuresti omaa painonnousuani edelleen. Syön nykyisin kalorilaskurin mukaan n. 1400 kcal/pvä. Lisäksi kävelen noin 8 km päivässä (perus kävelylenkki) tai käyn tekemässä salitreenin. Ja mun paino vain nousee.
Mikään logiikka ei päde tässä hommassa. Ei tuommoisilla kaloreilla pitäis nousta kenenkään normaalin naisen paino.

o____O

Toi kalorimäärähän on rechakalla melkein laihduttajan, joten turhaan kyllä huolit että liikaa syöt - mä sanoisin pikemminkin päinvastoin! Tollasella liikunnalla vielä sun pitäis saada päivässä varmasti ainakin se 2000 kcal - riippuen tietty ruuminrakenteesta yms.. mut musta toi sun nykynen kuulostaa kyllä liian vähältä. Et nyt huolehdi siitä painosta, sun keho varmasti vaan kerää tuosta pienestäkin määrästä vauvaa varten enemmän että pystyt imettämään - kyllä ne kiloset sieltä sitten tippuu synnytyksen jälkeen pikku hiljaa.. usko pois :)

kiitos. niin mie olen yrittänyt neuvolassakin sanoa, että en omasta mielestäni kyllä syö liikaa. Ehkä luonto tekee jotain omia juttujaan nyt, enkä voi vaikuttaa siihen ...
kiitos rohkaisusta:)

rechaka: vaikka mulla on diabetes, saan syödä enempi vuorokaudessa kaloreita mitä sä syöt !

Ehdottomasti juu pitää syödä kyllä tässä vaiheessa kunnolla! Kehonhan pitäisi kerätä varastoa juuri nyt imettämistä varten, joten ei kannata kenenkään olla painostaan huolissaan. Itteänikin huvitti sillo ku paino hiukan nousi, että jos normaalisti "lihois" tälleen, niin ei sais kyllä syödä mitään. Kyllä se kroppa tietää, mitä vauva ja äiti tarvii ja kerää ne talteen. Meillä vaan paino laski alussa niin paljo, että sen takia ei olla viel plussan puolella. Mutta en kyllä laske yhtään kaloreita ja syön ihan kaikkea, mitä mieli vain tekee. Tosin tänäkin aamuna mieli on tehnyt mustikoita ihan hirveesti, joita olenkin vetäny melkein puolilitraa, kinuskikastikkeella tietty [:D]

Mä en tiedä onko tässä perää, mutta olen kuullut, että jos raskausaikana yrittää laihduttaa niin vauvan kroppa/oma kroppa reagoi keräämällä energiaa varastoon. Eli jos kaloreita tulee liian vähän niin voikin olla, että keho toimii säästöliekillä ja sen takii paino vaan lisääntyy. Ton peruusteella sanoisin, et nälässä ei pidä olla.

Ite löysin oman neuvolakortin viikonloppuna ja mun syntymäpaino on ollut 4550g ja mieheni on painanu saman verran. Olin ihan surkeena, et nytkö meillekin tulee iso vauva. Onko se oikeesti perinnöllistä vai mistä isot vauvat tulee. Ei me enää mitään pitkiä tai isoja olla! Sit tutut on sanonu, et "joo, iso varmaan tulee, kun tekin ootte ollu synyessä isoja" Mua kyllä vähän masentaa tollaset komentit![:(] 

säde, ei tommosii kannata pohtia! Takuulla se vauvan paino riippuu siitä, kuinka paljon se lopulta sitten saa kerättyä ittelleen rasvakerrosta. Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että vauvan paino lisääntyy 36 viikosta lähtien sen mukaan, kuinka se kerää rasvaa, jolloin oikein isolla herkuttelulla voi kuulemma saada nostettua painoa vauvalle 150g viikossa. Mutta ainakin se voi sitten synnyttyä paremmin [:)]

Komppaan Sädettä tuossa säästöliekkiasiassa, se pätee vaikka ei olis raskaanakaan.
Jos siis elimistö saa liian vähän kaloreita kulutukseen nähden, keho alkaa säästää energiaa. Tähän perustuu monien peruslaihduttajien painonlaskun tyssääminen tietyn vaiheen jälkeen, kun treeni jatkuu intensiivisenä eikä kroppa saa tarpeeksi polttoainetta. Eli: hyvää ruokahalua kaikille odottajille [:D]

Mutta hei, mitäs jos ei murehdittais "liioista tai liian vähistä", kaikkihan me ollaan erilaisia ja kehot reagoi eri tavoin raskauteen - iloittais vaan siitä, että ollaan kasvattamassa sisällämme ihmeellistä uutta elämää [:)]

miula oli viime viikol ke niin hirvee neuvolakäynti et varasin uuden ajan heti perjantaille. Kyseessä oli siis joku sijaistäti joka on ilmeisesti ollut kauan pois noista hommista tai vasta valmistunut sillä se oli niin epävarma et luki sitä koulukirjaansa välillä....minuu rupes ahistaa niin paljon sen säheltäminen kun se ei tiennyt miten päin vauva on vaikka se on ollut jo yli kolmeviikkoo pää alaspäin.... Tietenkin säikähdin et onko se kääntynyt takaisin joten varasin sit ajan toiseen neuvolaan jossa oli ultralaite ja paljon kokeneempi neuvolatäti... Kaikki oli siis loppujen lopuks hyvin mut säikäytti se aika paljon....muutenkin koko neuvolakäynti kesti yli tunnin kun yleensä oon siel max 30 min. Maha oli ihan kipee sen paineluista....

hattiwatti, kauheita tommoset. Mulla itellään oli se neuvolalääkäri ihan järkky, ku siel oli joku kandi, joka kans luki koko ajan niit kirjojaan ja kun kysyin siltä, et minkähän kokoinen vauva mahtaa olla niin se viikolla 27 veikkasi, että se on alta puolkilonen [:D] No joo....hivenen mettään! Ei se nyt ihan mikään minimini vauva ole! Sitten se rönkki niin pahoin, että vuosin verta viikon verran, kiva kiva. Muut ku on tutkinu ton kohdunsuun ym. vain käsin niin sillä oli semmoset jättilevittemet ja sitte se jollain samperin pinseteillä siel törkki ja sattui ihan hemmetisti. Kiva nyt tommosia! Onneksi ei saanu mitään vakavaa aikaiseksi ja ku iteki hoksasin heti, että tuo ny ei kyllä osaa yhtää mitää. Kuulin vasta parin viikon pääst siit käynnistä, et se oliki ollu kandi.

Meillä oli työpaikkalääkärinä yhessä vaiheessa (en tiä onko siellä enää) yks setä, joka aina varmisti kaiken jostain hemmetin isosta kirjasta tai sitten yritti koneeltaan hakea jollain lääkäreiden onnenpyörällä oireisiin sopivaa sairautta. Oli aina tooosi varma olo sen luona käydessä [8D] ..en tiä kuin semmonen on päässy ees töihin yksityiselle lääkäriasemalle [8|]

Takaisin