Ultra- ja neuvolakuulumisia

Susuna, sympatiat on sun puolella, itselle se paastoaminen ainakin otti tosi koville!

Ja ei sulla rechaka kyllä vaikuttais olevan mitään, mistä vähentää!

Omaa napaa: tänään kävin lekurissa taas, nyt on kohdunkaula pehmennyt ja se ulkosuu auennut. Pituutta kaulassa edelleen hyvin, joten jatketaan ihan normaaliin tahtiin. Mutta jopa yllätyin että nyt ne supparit oli oikeasti alkanut tekemään jotain tuonne kinttujen väliin, tähän saakka on supistellut kivuliaastikin, mutta mitään ei ole tapahtunut. Lapsivettä käsikopelolla normaalisti ja vauva perätilassa, vähän poikittain. Lopuksi lääkäri totesi, että kunhan rv 35 saavutetaan, ei synnytystä estellä[:)] Silti raskaus voi jatkua loppuunkin saakka ihan hyvin näillä eväillä. Töihin lompsein lekurista normaalisti.

Joo, raskauden alkuaikana söin varmaan 3 kertaa enemmän, mutta nyt viimesen kuukauden ajan ruuat on olleet tuota luokkaa, enkä kyllä kuseta edes itseäni tässä asiassa. Että sitä mieltä minäkin olen, ettei ole oikein mitään mistä vähentää.
Jospa se paino sitten vaan nousee ja sf-mitta kasvaa, vaikka teen mitä. Tiedän, että liikasyöminen voisi olla syynä, mutta ei kyllä enää minun kohdalla. Tuohon ruokavalioon voi lisätä sen pullan, jonka syön ehkä joka kolmas tai neljäs päivä. Herkut olen pääosin jättnyt tosiaan pois, kun tuli painosta noottia.

ohoi, sullahan on tinkerbell84 jo vauhdissa tämä loppusuora. Mie en ole vielä käynyt lääkärissä lopputarkastuksessa, mutta tuskin mitään tapahtunut. En edes tiedä, onko mulla supistuksia. Mistä ne tunnistaa? Mie käyn 4 krt viikossa kävelemässä 8 km lenkin nykyään eikä siinäkään ole mittään ongelmaa. Sullahan se aiempi lapsi syntyikin ennen laskettua aikaa, joten osataan kai odottaa aikaista lasta nytkin?
Hyvä jos saat sinne viikolle 35 odotettua.

Mua melkein ahdistaa, kun pittää oottaa kauan vielä. luulen että mun beibi ei synny edes LA:na mutta tiedä häntä.
Tuntuu että viihtyy kovin hyvin nahkayksiössään eikä aio ulostautua. Ei ainakaan mitään merkkejä siitä, että olisi tulossa (paitsi raivotarjontaan kääntyminen pari viikkoa sitten).

Olen varmaan huono äiti kun toivon että vauva syntyisi. En tietenkään halua ennenaikaista synnytystä oikeasti, mutta alkaa väsyttämään tämä odottaminen.

Nonniin, päivitellääs. Raskausmyrkytys on ilmeisesti ideana toistaiseksi haudattu, vielä on tälle vrk virtsankeräily kesken, mutta verikokeet oli kaikki puhtaat. Paineet sahaavat, välillä korkeita ja välillä melko ok. Ihana bonusylläri oli aamulla ylävatsan ultrassa löytyneet 5 epämääräistä pesäkettä maksassa, koepaloja ei voida ottaa vuotoriskin takia ennen kuin lapsi on syntynyt joten tässä nyt vielä viikko jos toinenkin stressataan että onko löydökset hyvän- vai pahanlaatuisia. [:'(]

Sassykissa, no hyvä, jos säästyt raskausmyrkytykseltä. Itsenni nyt kanssa aikaistettiin lääkäriä kahdesta syystä. TOinen on juuri nää supistukset (kolme viikkoa sitten pehmennyt kohdunsuu ja lyhentynyt tuo kaula) ja toinen on se, että mun mahassa edelleen napsuu kummasti. Ääni on sama kuin katkaisisi puun oksan. Nämä paukahdukset voivat siis olla vauvan nivelien lonksuntaa tai sitten sikiökalvojen ääntä. Ja kun tulee tuolta yläosasta saattaa sikiökalvoon tulla repeämä ja alkaa tihkuttamaan lapsivettä. Tätä nyt seuraillaan.

Rechaka, onko sulla turvotusta? Sun syömiset kuulostaa kyllä ihan maltilliselta jopa todella pieneltä verrattuna omaan syömiseen. Onko sulla todettu olevan lapsivettä paljon, jos se vaikka nostaa tuota sf-mittaa? Mä kyllä olen sitä mieltä, että tuo painon kertyminen on suurimmaksi osaksi yksilöllistä. Mulla nyt kaksi raskautta ja paino menee prikulleen samaa rataa molemmilla kerroilla. Ensimmäisestä raskaudesta en syönyt yhtään mitään herkkuja, söin täysjyvää, paljon proteiinia ja kaikin puolin terveellisesti. Painoa tuli yhteensä 10kg. Tässä toisessa taas herkut ovat maistuneet joka päivä, liikuntaa tullut selkeesti vähemmän ja ruokavalio muutenkin on ollut enemmän mitä sattuu. Silti painoa on tullut täsmälleen samanlailla kuin ensimmäisestä. Kilomääräisesti samoilla viikoilla saman verran.

Nyt sitten neuvolakuulumisia:
Oma paino nyt 69,7kg (250g/viikko)
kokonaispaino siis 7kg
verenpaine 106/70
SF-mitta 27 eli alakäyrän päälle tipahdettiin, mutta vauva kölli taas poikittan, kun viimeksi oli raivotarjonnassa mitta oli siis keskikäyrän yläpuolella.
Sydänäänet 140
Hb 121, nousussa :)
Tosiaan edelleen supistelee päivittäin ja kohdussa napsuu. Muuten olo ihan ok. Niin ja meillä kun on tuo appiukon tilanne mikä on, multa kiellettiin pitkät ajomatkat sitten raskausviikosta 36 eteenpäin noiden supistelujen takia. samalla raskausviikolla sitten viimeistään yritetään kääntää vauveli oikein päin, jos ei ole itse tajunnut raivotarjontaan mennä.
Mä en kyllä suostu, eikä mulle varmaan tulla suosittelemaankaan perätilasynnytystä, jos on perätilassa. Mä en vain millään haluaisi sektiota. Nyt vain sormet ja varpaat pystyy, jotaa vauva tajuaisi kääntyä oikein.

Heippa, painonnoususta on ilmeisesti keskusteltu. Mä en ymmärrä, kun mulla paino nousee aivan hirveetä tahtia, vaikka syön ihan normaalisti. Onko kenelläkään ollut samaa ilmiötä? Olen siis viikolla 34 ja painoa on tullut lähes 1kg/vk. Olen jättänyt herkut jo aikoja sitten, enkä syö turhia hiilareita (vain tummaa leipää ja joskus puuroa). Voiko vauva oikeasti kasvaa näin kovasti vai varastoiko elimistöni imetystä varten????

Näyttäis siltä, että painonnousu on hyvin "mystinen" raskausaikana. Jos ei todellakaan syö herkkuja ylenmäärin ja syö terveellistä perusruokaa (täysjyvä, kotiruoka, vähärasvaiset tuotteet maidossa ja lihassa ja turha sokeri karsittu pois) eikä vedä ylipaljon kaloreita (esim juomalla huomaamattaan pari litraa tuoremehua tjtn) niin en kyllä osaa selittää sitä painonnousua muuta kuin kehon aineenvaihdunnalla. jospa joillakin keho kerää helpommin ravinnosta varalle? Toisilla näyttäisi siltä, että varalle ei oteta yhtä paljon.
Myös ne turvotukset ja lapsiveden määrät tietysti vaikuttaa.
Mulla on molemmat täysin neutraalit nekin. Ymmärrän Naadja sun tuskasi...tuskin mitään hälyttävää, ellet kärsi turvotuksesta tai diabeteksesta. Painohan voi nousta jos sokeriaineenvaihdunnassa on häikkää.

Sen kyllä allekirjoitan, että se painonnousu ahdistaa ja pelottaa. Kiitos teille tuesta ja sen sanon muillekin, että koittakaa jaksella, vaikka kriisejä ja huolia tulisi painosta. Kai se sitten niin menee, että sitä ei loputtomasti voi kontrolloida kaikkien kohdalla ja että pitää yrittää keskittyä siihen, mitä se tuo tullessaan.
Siskoni sanoikin, että "älä huolehdi painostasi ja niistä "lisistä". Painonlisäys tietää lapsilisää! Äidillä on varma tilipäivä syntymästä lähtien! " :D se oli minusta hauskasti rohkaistu...

Yritän tässä itse lähteä taas lenkille....ulkona kyllä sataa.[:'(]

Täälläkin neuvolassa tänään käyty. Huomenna sitten mennäänkin lääkäriin neuvolan lähetteellä kun kerroin tuntemuksista joita itse ajattelin harjoitus supistuksiksi ja liitoskivuiksi. Ei kuulema saisi tuntua yhtään painetta ala mahassa! Noh, nyt loppu sitten kaikki rehkiminen ja stressaaminen! Lisäksi laittovat sokerirasitukseen vaikka virtsassa ei ollu sokeria eikä paino ole noussut kun max 350g/viikko koko raskauden aikana! Sanoivat että huippaaminen ja jano voi viitata raskausajan diabeetekseen. Mutta huomenna olemme viisaampia! Muuten kaikki oli kunnossa, eli verenpaineet hyvät ja vauva on raivotarjonnassa ja kova liikkumaan, syke olikin 150 ja välillä ylikin kun ei meinannu rauhottua.

Onpas tänne päivittynyt taas paljon kuulumisia [:)]
Sulla vaikuttais kyllä rechaka tosi vähältä tuo syöminen, älä nyt ainakaan enää tuosta vähennä määriä. Laadullisestihan noi eväät on hyvät [:)]
Sassykissa hyvä että ei ollu myrkytystä. Tuo toinen juttu tietysti huolettaa [&o] mutta tsemppiä!

Meilläkin neuvola tänään ja tässäpä siitä:

vauva raivotarjonnassa edelleen
sykkeet 140 molemmin puolin, "tomerasti" sykkii kuulema [:)]
liikkeet vauhdikkaat

emon paino +600g/vko (yht 13kg)
sf alakäyrällä 26cm
hemppaa ei otettu (viimeksi hyvä eikä kuulema enää muuttuile)
paineet 138/94 (koholla siis edelleen)
pissassa sokeria yhdellä plussalla --- perjantaina rasitukseen [8|]

Verenpaineesta ei vielä tarvii olla huolissaan koskapa pissassa ei ollut proteiinia ja viimeviikkoisella polikäynnillä ultrattiin normaalit kohtuvaltimovirtaukset. Seurataan paineita kuitenkin tiuhemmin ettei tule yllätyksiä, ja onhan mulla kotimittarikin.

Tuosta sokerista sanoi tätsy että jos on edellisenä päivänä syönyt kovin sokerista sapuskaa niin voihan se toki näkyä näin satunnaisesti pissassa. Noh, ainut "sokerinen" mitä edellisiltana ja tänäisenä aamuna söin niin perunarieskaa, mansikoita ja hunajaa teessä. Muuten ihan normi kaurapuurot ja ruisleivät. Peruna on vissiin semmoinen tärkkelyspommi että vaikuttaa herkästi pissan sokereihin...toivottavasti vain näin [:)]

Sassykissa kuulostaa aika ikävältä tuo [&:] Toivotaan parasta, ettei ois mitään huonoja uutisia! Onneksi siltä raskausmyrkytykseltä kuitenkin vältyit. Nyt paljon lepoa!

Peukaloinen, mulla on myös aika helposti näin loppuraskaudessa sokerit plussalla vaikka rasitus oli ok. Ilmeisesti täällä loppupäässä ne munuaiset päästää toisilla vaan herkemmin sokeria läpi. Ja jos neuvola on iltapäivästä niin saman aamun ja päivän syömisetkin voi plussata jo. Sanoivat että sitten kun tuo rasitus on ollut ok, niin sitten ei tarvi enää murehtia jos vähän plussaa joskus [:)] Ja minähän plussaan heikolla jo mehulasillisesta tai murolautasellisesta[:@] Mutta onneksi nyt tietävät olla piittaamatta, sama kaava oli esikoisenkin kanssa että loppupäässä plussailtiin tosi helpolla.

hei ermu perusteltiinko tota paineen tuntua alamahalla mitenkään? siis mitä haittaa siitä on yms?

mä oon luullut myös että se on jonkin sortin supistelua tai jotain... mutta ei sitten kai ole?
hitto, viel olis aikaa neuvolaankin, mulla tuota on ollut aika useinkin... [&:]

Ok tinkerbell84, jospa tämäkin kuuluis sitten tuohon porukkaan. Onneksi ei tarvii pitkään miettiä tuota asiaa kun saan sitten heti ens tiistaina vastauksen siitä rasituksesta [:)]

Mulla kans tosi useesti tota paineen tunnetta alamahassa. Oon muistaakseni siitä joskus tänne foorumille kirjottanukki. Mä kans oon aatellu et ne on niitä harjotus suppareihin kuuluvia tuntemuksia!?!Onneksi perjantaina pääsen äitipolille..

Heips!

Jälleen neuvolakäynti takana ja sain viikon päähän ajan lääkärille/neuvolaan. Mulla on sellasta menkkakipumaista särkyä ja supistukset on käyneet hiukan kivuliaiksi niin neuvolantäti päätti että pääsen lääkärille jo tälleen vähän aikasemmilla viikoilla kun mitä täälä normaalisti tehtäs viimenen käynti.. [8|] Meinasi vaan että jos vielä hetkenaikaa jaksaa vauva vatsassa pysytellä niin sitten kun on 34viikkoo täynnä niin voi vaikka syntyä jo. Että jaahas. [8|]
On kyllä tosi mukavaa päästä tarkastettavaks, kiinnostaa meinaan tietää onko tuola alakerrassa tapahtunu jotain vai ei [:)]
Sanoipa muuten tätsy siitäkin että kun on pitkä ihminen niin kohtu kasvaa enemmän ns pituutta kun lyhyillä ihmisillä, eli ei työnny niin herkästi ulospäin ja siksi siis pienen näköinen vatsa [:)] Että näin [:)]

Rv 33+4
Sf mitta 30
painoo +400g/vko yht 11kg eli ok.
verenpaineet ok
vauvalla kaikki ok, syke 150
raivotarjonnassa ja pää tiukasti alhaalla [:)]

Ens viikon lääkäriä odotellessa [:)]

Minäkin oon kyllä ihan aatellu, että se painontunne alamahassa jotenkin kuuluis asiaan jos se on satunnaista.  Oon jotenkin aatellut, että kun on liitoskivut ja lantion venymiset mitä vielä muutakin sillä osastolla niin kai sielä välillä on normaalisti painontunnettakin kun ymmärrettävästi mukelo painaa ja on kaikenlaista kremppaa mikä on normaalia raskauskipua ja venymistä jne. Kun jotenkin ei kehtaa valittaa neuvolassa kaikesta kun tulee sellanen olo että neukkakin vaan ajattelee että onpas se yliherkkä ja ylireagoi. Siis tämä on vaan mun ajatusmalli, mutta kuvittelen että ne aattelee siellä että raskaana olevat tuppaa olemaan vähän yliherkkiä, vaikka neuvolassakin kaikki on pääsääntöisesti olleet tosi mukavia ja ymmärtäväisiä. Kun kuitenkin tietää että tähän raskauteen noin yleensä kuuluu kaikenlaista "vaivaa" ja noita harjotussuppareitakin sai olla viikkotolkulla ennenkun ne teki mitään. Ja just jos valitat jostain ja se tutkitaan, ja paljastuukin että se on jotain ihan normaalia ja panikoin turhasta, niin jopas taas muka hävettäis. Mutta ei sitten vissiin sais olettaa mitään ja aina pitäis sanoa kaikesta kuitenkin[:)] Vaikeahan se on itse päätellä mikä on normaalia ja mikä ei olekaan[:)]

No niin, nyt on lääkärillä käyty ja kaikki pääsääntöisesti hyvin eli nämä supistukset ja muut ei ole tehneet mitään hallaa! Joo siitä paineesta, voi johtua kuulema supistuksista tai sitten ihan vaan siitä että vauva alkaa painaa päätään aika ikävästi sinne lantioon ja virtsarakkoon. Mulla sen ilmeisesti aiheutti juuri tuo vauvan pää! Ihan uusi erikoinen selitys löytyi noille kivuille! Minulla on kuulema suonikohjuja kohdussa ja ne voi kuulema olla tosi kipeitä! Aika hassua! Lisäksi SF-mitta stressin voin unohtaa. Mulla oli eilen neuvolassa SF-mitta 31,5 ja viikkoja 31 plus 5. Noh, lääkäri katto ja sanoi että tytteli on ihan keskikäyrillä kokonsa suhteen ja että vauvan asento vaikuttaa paljon tuohn mittaan ja oma rasvakerros myös! 

Mulla on paino noussut yli 600g viikossa nyt kuukauden verran vaikka en oo syöny mielestäni yhtään enempää. Luulen, että se vaan varastoituu tai sit vauva kasvaa. En edes osaa sanoa itse mihin se tulee, kun mielestäni en lihokaan.

Mulla myös satunnaisesti paineen tunnetta alavatsassa. Olen ajatellut johtuvat vauvan päästä, jota se tunkee sinne alas. Kauheeta, kun joskus se oikeen potkasee vauhtia palleasta ja jysähtää tonne jonnekin alas!!

SF mitalla ja painonnousulla ei välttämättä ole mitään merkitystä vauvan kokoon. Kavereilla on syntyny pienet vauvat vaikka yläkäyrillä ovat huidelleet ja sitten isoa vauvaa on tullut vaikka kaikki muu on ihan normaalia.

nyt en voi muuta kun ihmetellä, kun eihän SF mitta ja vauvan koko missään nimessä kulje käsikädessä! siihen SF-mittaan vaikuttaa kaikkein eniten sun oma kohdun muoto ja se missä sinun istukka sijaitsee! Mulle tuli esikoisesta yli 20kg kaikenkaikkiaan painoa lisää, ja SF-mitta oli RV37+2 huikeat 39cm!!! ja painoa vauvalla oli syntyessään 3620g että eipä ollut sen isompi kuin keskiverto lapset vaikka kuinka oli massulla kokoa!ja lapsivettäkin oli siis aivan normaalisti eikä istukka ollut mitenkään suuri.[:D] ihmettelen syvästi että lääkärit edes viitsivät pelotella tietämättömiä...[:'(] mullekin silloin vielä sanoivat painoarvioksi että "kyllä sulla on niin iso maha että tän on pakko painaa yli 4kg!!" PYH JA PAH SANON MINÄ[;)]

niin ja vielä siitäkin, että mulla molemmat kääntyneet raivotarjontaan jo RV27. sekään ei siis tarkoita että synnytys olisi ovella, vaikka olisivatkin jo kiinnittyneet kovin alas...[:)] toki siis kaikki on mahdollista, en sitä kiellä, yritän vain sanoa että ei hätää[:D] asia on toinen mikäli kovasti on ollut kipeitä supistuksia ja kohdunkaula lyhentynyt olemattomiin...

Takaisin