Ultra- ja neuvolakuulumisia

Tulitikku suurkiitos vinkistä, meikäläinen viettäneekin tämän illan (ja kaikki muutkin illat niin kauan kuin on tarvis) takamus pystyssä![:D]

Taas yksi neuvolakäynti ohi. Vauvalla kaikki tuntui olevan hyvin, pulssi 130-140. Fs mitta 27 eli käyrän keskellä.
Itellä Hb laskenut taas vähän ; 109, nyt siis rautakuurille. Painoa oli taas tullut 733/vko..ei hyvä!! nyt täytyy siis oikeesti ottaa ittee niskasta kiinni ja rajottaa syömistä.
Kyselin että milläs perusteella sinne ultraan viä pääsisi mutta ei kai ihan helpolla. Mä haluisin saada jonkiúnmoisen kokoarvion vauvasta. Kaikki ihmettelee jatkuvasti isoon ääneen että kyllä sulla on valtava maha, onkohan siä kaksoset vai joku jättiläis vauva... Ei tunnu kivalle ja nyt on ruvennu itteekin pelottaan että onkohan siä oikeesti joku jättiläinen No se neuvolan täti lohdutti että ei se maha nyt niiin iso ole ja lupas että jos jossain vaiheessa hänen "käteensä" vauva vaikuttaa isolta niin sitten pääsee ultraan. Mutta sanoi ettei mitään huolta vielä tässä vaiheessa.
Sydän ääniä kuunnellessa rupes supisteleen, niin että piti hetki odottaa kuuntelun jälkeen että hoitaja sai tunnusteltua mahaa [:)] sanoi että kaikki tuntuu ihan normaalilta, eikä vaikuta että mahassa asuisi jättiläinen [:D]
Mutta niin sitä vaan muiden puheet saa oman pienen pään sekaisin. En haluais enään yhtään ulkopuolista kommenttia ja arvostelua!!!!!!

Tuo toisten ajattelematon kommentointi on kyllä niin ärsyttävää! [:@] Ihmiset ei kyllä yhtään mieti, että miltä siitä kommenttien kohteesta tuntuu. Mullekki jatkuvasti tulee kommenttia että onpa VALTAVA maha. No jos neuvolan käyrillä mennään, niin kui se sitte voi niin valtava olla kuten sullaki Hoo???!!!
Ja sitte se ku jokku heittelee, että on kyllä ruoka-aikana oltu kotona. No mitä hittoa se kelleen kuuluu kuin paljo se paino on noussu. Ja ku seki on itelle melko herkkä kohta..[&:]
Ihmiset on tyhmiä [:@]

terveisiä neuvolasta.
ihana helpotus oli, että sokerirasituksen tulokset oli hyvät, ei siis mitään raskausdiabetestä. [:)]

paino mun ihmetykseks -470g/vk. vaikka oon syönyt kaikkee niin kakkaa kun vaan voi.. olin ihan varma et olis tullut pari kiloo ainakin. noooh, parempi näin päin [:D]. painoa tullut alusta siis yhteensä 5kg.
SF laski nyt takas käyrille (nyt 30), oli tossa vähän korkeella aiemmin. [:)]
pikkunen on raivotarjonnassa (oli kylläkin jo edelliskerralla) ja tosi kova liikkumaan. pulssi sillä oli 135.

kaikki siis hyvin [:)]

...niin ja muakin ärsyttää tuo ihmisten maha-kommentointi. "ONPA ISO MAHA! OOTKO VARMA ETTEI SIELLÄ KAHTA OLE?! ISO LAPSI TULOSSA!" vaik itestä tuntuu et ei tää nyt niin valtava ookkaan, ja normaalimitoissakin mennään... [:@] plus että neuvolassa puhutaan et sievä maha yms. mutta... äh.

kaikista ärsyttävin kysymys on kyllä että "Kuinka paljon sulle on oikein tullut painoo?! [:-]" siihen kun vastaa että "noin viis kiloo.." "OOTKO VARMA?"

[:@][:@][:@]

Minäkin oon kuullu tuota "ai kauanko sulla on laskettuun aikaan? 10 viikkoa?? No ohhoh, oot kyllä nyt jo niin isomahanen, että miltähän sää sitte näytät!" No enhän edes ole mitenkään iso. SF mitta menee keski- ja alakäyrän puolessa välissä, joten ei se voi olla mitenkään erityisen iso viikoilleen, ennemmin pitäs sanoa pieni. Ja niillä joilla se menee keskikäyrillä, niin sehän se vasta normaalikokoinen maha onkin. Mutta toki oon huomannu, että kun on hoikka niin se maha voi vaikuttaa isommalta kun se onkaan, suhteutettuna muuhun kroppaan se hämää. Voi kun jaksaiskin aina olla välittämättä noista ..yleensä en kyllä edes välitä, mutta joskus kun oikeen huonolla hetkellä kuulee niin kyllähän se tympii. Pah ja pah.  

Kylläpä alkoi kiukuttaa teidän puolestanne tuo muiden kommentointi [:@]

Minä oon vissiin sen verran ärhäkkä sanomaan takasin että mut tuntevat eivät ole kommentoineet mitenkään masun kokoa. Itsellä vaan on semmoinen olo että on aika iso, vaikka käyrän alareunalla menee ja vauvakin on viikkoihin nähden normimitoissa... Mistäs sen tietää kun ei ole aiempaa kokemusta [8|] Mut se on kyllä kai totta että tämmmöisellä lyhyenlännällä mammalla masu voi näyttää suhteessa isommalta kuin pitkällä immeisellä.

Antakaa vaan kommentoijien jäädä omaan arvoonsa ja nauttikaa ainutlaatuisista ihanista vauvamasuistanne [:)]

Samaa mieltä! Kyllä ihmiset sais pitää mölyt mahassaan!! [>:] Eipä taida heillä käydä mielessä että oikeesti joku saattaa pahottaa mielensä ja he aiheuttaa vaan ihan turhaa stressiä!! *
Mulle on jo niin moneen kertaan ihmetelty pientä vatsaa, että nyt on sitten itelle tullut huoli siitä että kasvaako vauva normaalisti vai ei... tosi kurjaa.... [:(]

Heips,

teillä noin päin.. meillä taas kaikki ihmettelee, että kun mun maha on niin pieni. Sitten ku on aikansa kuunnellu muiden puheita siitä, että ompa pieni maha, niin alkaa miettiä, että onkohan sillä vauvalla nyt tarpeeksi tilaa ja onkohan tämä maha liian pieni. Miehen sukulaisetkin kyseli, että niin keväälläkö teille syntyy se vauva.... "Ei kun parin kuukauden päästä." [:D] Olivat vähän hölmissään, että ompas pieni maha... No juu toisaalta en ole huolissani, ku tiiän, että pitkänä ihmisenä pituuteen mahtuu niin paljon ja vauva on koko ajan kovaa liikkeellä, joten kyllä sillä kaikki o hyvin ja ryskätköön ittelleen lisää tilaa, jos käy ahtaaksi [:D]

Itte olen kyllä nauttinu vattan kasvusta ja kun ei ole liian iso vatta, niin pääsee liikkumaankin ihan hyvin ja on muutenkin sitten ihan hyvä olla. Tämäki koko kyllä pistää punnertamaan ku sängystä yrittää ylös tai ku pitää jotain liiikuntaa harrastaa... En kyl tajua, miten toiset voi vetää viel tässä vaiheessa jotain hikijumppaa..ite olen lähinnä haaveillu vain joogasta, hieronnoista ja jalkahoidoista... Semmoseen hemmotteluun kyllä itteni viel ennen synnytystä hommaan!

Tarunen mä oon kans selästäni varsinkin tosi pitkä niin kyllähän sekin tuohon mahan muotoon vaikuttaa, vai mitä? Ja kun niitä ylimääräisiä kiloja ei oo tullut ja mahassa on tasan nahka siinä alla vauva niin ei kai se suurelta voikkaan näyttää [:D]
Onko sulla menny mittaukset ihan käyrillä? Mulla on menny aikalailla keskikäyrällä, paitsi viimeks kyllä tippu lähemmäs alakäyrää ja nyt odotan mielenkiinnolla keskiviikon mittausta että onko sitä kasvua vai ei [8|]

iines ja tarunen, mulla kans sama ongelma kun teillä. ihmiset kyselevät huolissaan et onko kaikki hyvin vauvalla ja kasvaako se normaalisti jne kun maha on niin pieni. aluks ihastellaan et onpa sulla mahaa mut sit kun ne kuulee kuin pitkällä on niin alkaa se voivottelu. mulla sf-mitta mennyt keskikäyrän tuntumassa,vähän jopa yläpuolella, eli kohtu kyllä kasvaa. mä oon kans pitkäselkäinen, joten kait sillä on jotain tekemistä asian kanssa.

Mullakin on kuulemma pienehkö maha, mutta mittoejn mukaan sen pitäis olla normaali, eli ihan siinä keskellä käyrää. Kun kuulee muiden arvioita, että pieni olis, niin siinä vähän huolestuu ja alkaa pelkäämään, ettei se lapsi sittenkää ole kasvanut normaalisti... Turhaahan sitä on pelätä, jos neuvolassakaan ei olla huolissaan mahan kasvusta. Mun lähtöpaino oli 52-53kg ja nyt paino 60 kg. Sitä vaan miettii, että miksi ne mahat ovat toisinaan niin tosi eri kokoa...

Joopajoo... piti niin mennä yksityiselle ultraan ja ihan vaan varmistaa etta vauva todella kasvaa ja kattoo muutenkin että kaikki on ok.. No, hintaa tiedustelin niin pari sataa tulis maksaan eikä saa edes kelakorvausta! [>:] Tyhmää.

iines* Kalliiksihan noi yksityiset aina tulee, mutta on ihana tietää, että vauva voi hyvin [:)]

Mulla tosiaan on kans ollu keskikäyrillä ja viimeksi oli hiukan ylikin, joten varmaan sitten kaikki ihan hyvin. Välillä vaan tuntuu, että johan on kumma ku toiset luulee, että raskaus on vasta alussa ja loppuja jo vedellään [:D] No ainakin kaikki potkut tuntuu tosi hyvin, niin ainakin tietää, että siellä on kaikki hyvin. Tosiaan se, kun eí ole painokaan juuri noussu ja muutenkin olen pitkä, niin eihän tuossa mahassa tosiaan ole ylimääräistä kuin sen vauvan, lapsiveden ja istukan verran. Sitte ku viel aluksi menin laihtumaan sen 7kg, niin eipä tuo maha kauheen isoksi ole päässy kasvamaan. Toisaalta pitäisi vaan olla tyytyväinen, kun pääsee liikkumaan hyvin ja on muutenkin helppoa, eikä selälle niin kova rasitus, kun ei ole tätä isompi vatta. [:)]

Neuvolassa käyty...

rv 34+0
Painomuutos: -400g/vko !!!! [:)] (i´m so happy)
RR: 127/75 eli ihan ok, matalempia ollu yleensä mutta ei huolta vielä
syke 81
Sf mitta: 32 eli yläkäyrällä edelleen mennään
Tarjonta: Raivo
Vauva liikkui hyvin
Vauvan syke 125 molemmin puolin, terkkari tuumasi, että taitaa vauva nukkua [:)]

Ultraa aikaistettiin tän viikon perjantaille.
Lauantaina tuli puolentunnin ajan kipeitä supistuksia ihan säännöllisin väliajoin, ja kestoilta olivat n. minuutin mittasia. Tämä syynä että poli aikaa aikaistettiin. Lisäksi verensokerit (paastot) on ollu edelleen korkeitä, jotenka tämänki takia vauvan paino ja kohdunsuun tilanne tarkistetaan aikaisemmin ku normaalisti...

Ohoh melela, jokohan sulla alkaa pienokainen valmistautua maailmoille kun noin supistelee? Pidähän vielä jalat ristissä [;)] Hyvä kun pääset tarkistukseen pian niin ei tarvi hätäillä!

Johan täällä nyt mammoja supistaa ja vaikka mitä. Melela jalat ristiin nyt! ;) ? ..toivotaan että ovatten vaan vähän tanakampia harkkasuppareita ja vauva viihtyis vielä muutaman viikon masussa :)

Täällä oli neuvola kans tänään. Kaikki hyvin niin mulla, kun vauvallakin. Kovin vihasen potkun sai neukkutäti näpeilleen, kun muksi ja tökki poitsua yrittäessään selvittää miten päin masussa loikoiltiin :D Tulihan se sitte selväks ainakin että missä jalat on.. peppu kuulemma liikku kokoajan, tilaa on vielä touhuta.. mut siis suurinpiirtein pää alaspäin siellä oltiin - vähän ehkä vinossa kylläkin :)

Painoa tullut n. 600g/viikko ja tää mamma lopettaa nyt oikeesti ton herkun popsimisen. 13kg tullut siis yhteensä nyt tähän mennessä! [&:] ..ens viikolla alkaapi perhevalmennus ja muutaman viikon päästä päästään jo synnärillekin tutustumaan :) ..nyt alko myös neuvolakäynnit tihentyyn ja on kuukauden sijasta parin viikon välein.

Nii ja joo.. tääl on kans saatu vähän kaikenlaista kommenttia masusta muilta ihmisiltä.. lähinnä sitä että "onpas se pieni", mut koska neuvolassa kaikki on hyvin ja vauva kasvaa käyrillä kivasti kokoajan, ni en mä oo stressannu noista muiden kommenteista mitään. Paremmin minä ite ja neuvolantäti tiedetään, että mikä on normaalia ja mikä ei :)

Melela toivottavasti se yksiö nyt ois vielä houkutteleva pari viikkoa vauvelille asustaa!! Sulla on jo niin hyvät viikot, että pari viikkoa kun pysyt yhtenä kappaleena oot jo aivan selvillä vesillä [:)] Esikoisella oli rv 36+1 syntymämitat "jo" 2850g ja pituutta hurjat 46,5 cm, yhdessä päästiin siis kotiin :) Mutta kovasti tsemppiä ja mahdollisimman vähän niitä suppareita -toistaiseksi! [;)]

Ja noihin mahan kokoon viittaaviin kommentteihin lisäisin vielä, että toisillahan vauva kasvaa enemmän selkään päin, ja näin ollen sitä näkyvää vauvamahaa on vähemmän vaikka vauva olisi ihan normimitoissa. Ei se mahan koko loppujen lopuksi häävisti masuasukin koosta kerro [:)]

Vähän omaa napaa: huomenna taas lääkärineuvola. En tosin usko, että siellä mikään edelleenkään olisi alkanut kypsymään/lyhenemään. Mutta kun nyt haluavat alvariinsa syynätä niin syynätköön sitten, onpahan itsella turvallinen olo[:D]

Eilen oli neuvola ja vauvalla kaikki ok. Siellä se oli edelleen pääalaspäin ja toivottavasti ei enää toisinpäin käännykkään :) Paino -82g/vko, hyvä niin :) Mutta pissa sitten... sokerit oli kolmella plussalla joten matka käy sokerirasitukseen :( Neuvolatäti sano sit et huomenna ja klo 8.15. Olin sitten pirteenä klo 8 labrassa ja katsoin neuvolakorttiani, ja siinähän oli HUOMISELLE AIKA! Kipsutin kovaa vauhtia neuvolatädin huoneeseen ja pyysin häntä tarkistamaan ajan ja sehän on sitten huomenna. Olipa kauheen mukava olla juomatta ja syömättä 12h, sekä pissimättä 4h ja kuulla että aika onkin vasta huomenna.. Pikkasen syletti.. Jätin pissit sinne, joten huomenna yks juttu ainaki vähemmän.. Huoh..

Susuna: toi on ehkä ärsyttävintä ikinä , kun herää ns. turhaan.

Mulla ollut neuvola tänään. 32. RV , eli viikko 33 lähtee käyntiin nyt.

Möykky vauvanen<3 on raivotarjonnassa ja sykkeet 144. Mulla verenpaine normaali, ei yhtään noussut ja sykekin 68. Painoa +487 ja SF-mitta käyrien yläpuolella , 33 cm. Olivat huolissaan ja laittavat UUDESTAAN sokerirasitukseen. Kummallista tämä! Mulla ei oo ikinä virtsassa sokeria ollu ja viimeksi rasitustesti normaali. Lisäks oon nyt jättäny karkin, pastan, vaalean leivän ja riisin syönnin pois. Pari pullaa olen syönyt kahden viikon aikana, muuten ruisleipää, lihaa ja kasviksia sekä maitotuotteita.
Alkaa suoraansanottuna VITUTTAMAAN kun sanovat että vähennä sokeria, vähennä syömistä, Vähennä, vähennä, vähennä... ja mun miehellekin sanoin jo että kerro jos keksit jotain vielä mistä VÄHENTÄÄ.

Jotenkin en enää ressaa tota painoa. Sitä on tullu 14 kg ja tiedän että saan ne joskus laihdutettua pois. Mä luulen että onnistun PILAAMAAN raskausaikani jos itken vaan tota vaa'an lukemaa. Antaa olla. Tiedän että en ole liikasyömiselläni enää pahentanut asiaa (alkuraskaudessa söin liikaa, mutta sitä en voi enää korjata). Syön mielestäni terveellisesti ja hyvin, joten en enää voi oikeasti lihoa sen vuoksi.

Mun normaali ruokarytmi on jotain tällasta:
-aamulla rasvatonta vähäsokerista jugurttia, leipä, pari juustoa, leikkele, vihanneksia
-hedelmä tai pari välipalaksi
- 2,5- 3 dl pääruokaa (josta nykyisin yhä vähemmän hiilihydraatteja)
-salaattia 3 dl ainakin
-maitolasi
-maitokahvia päiväkahviksi
-illalla hedelmiä, jugurttia, ehkä leipä ja leikkele sekä juusto.

voiko tää mitenkään olla liikaa? Tympii kun ei enää tiedä mistä vähennän.

Mun mielestä syöt vähän tai et ainakaan missään tapauksessa liikaa, jos tuossa on kaikki päivän aikana syöty ruoka! Itse kuolisin nälkään, mutta toki moni asia vaikuttaa siihen, kuinka paljon energiaa tarvii. Liikun edelleen tunnin kaksi päivässä, vaikkakin kevyesti, mutta tuntuu että vähän väliä on ihan kunnon nälkä...

Takaisin