Ultra- ja neuvolakuulumisia

Ja taas on käyty yhdessä lukuisista kohdunkaulaultrista polilla, ja taas on kaikki kai ok. Paitsi että ensin lääkäri ilmoitti heti alkuun, että lyhentynyt on kolmeen senttiin, sitten se totesi että eiku eipäs olekaan. Öh..? Ymmärtäisin jos käsikopelolla menee arvailun puolelle, mutta se ultra antaa kyllä ihan millintarkat lukemat. Sen takiahan siellä ravataan. Noh, tästä tiedosta huojentuneena (ettei olisi kuitenkaan lyhentynyt) kysyin, että kumminkas päin vauva on mahassa kun en ole taas liikkeistä tunnistanut (ja näin vauvasta vähän kun sitä painettiin kohdun suuta vasten). Niin tämä totesi ettei nyt ole ihan varma. Jaahas..no niin. Seelvä. Itse en erottanut oliko siinä pää vai takamus, mutta kyllä lääkärin luulisi..? Että semmoinen erikoislääkäri siellä.. Ei se tuntunut itsekään olevan varma tiedoistaan, ja käski menemään neuvolaan lääkärin uuteen tsekkiin kahden viikon päästä. Ja tuosta hyvästä, eli tyhjästä, tulee taas se poliklinikkalasku perässä. Ai kun kiva. Mieluummin maksaisin oikeasta mielenrauhasta.

No höh, tinkerbell84, kun piti olla hömelö lekuri! Mulla menis varmaan täysin hermot tommoiseen enpätiijä-tyyppiin[:@]
Uskotaan nyt että kaikki onkin loppujen lopuksi ok!

Melela: Ei mulla oo ollu mitään häikkää verensokereissa tai muissakaan näytteissä, paitsi nyt maanantaina oli ne valkuaiset plussalla ja verenpaineet koholla. Paino on nyt noussu sen 12 kg ([&:]) ja vissiin se sitte tuon takia minut "dieetille" komensi... Tuntuu tuo itestäki vähän oudolta tuo hedelmän syönti kielto, eikös se pitäs olla vaan hyväksi. Leipää en muutenkaan syö ku vaan ruisleipää mut sitäkään ei saa ku jonku yhen palan päivässä.. Herkkujen syönti kiellon ymmärtää kyllä, mut tätä ny ei ihan täysin. Mut oon niin kuuliainen, että teen (melkein) niin ku käsketään [:)]

yhyy.
Mun paino on noussut 1200g/vko.
Yhteensä tullut 13 kg JO.

Oon aivan paniikissa.
Miten tää voi mennä näin.
Lisäksi kohtu yläkäyrillä, SF 31.
Mä saan varmaan jättilapsen ja miljoona liikakiloa.

Oikeasti, kaikki on muuten ihan hyvin ja olen onnellinen vauvasta, mutta kyllä tämä nyt pistää huolettamaan.

terveisiä neuvolasta!

rv 30+4
verenpaineet ok
hemppaa ei mitattu
painoa 175g/viikko, yhteensä 6kg
sf-mitta 28 (keskikäyrillä mennään)
virkeä sikiö, syke 144-158
vihdoin kääntynyt raivotarjontaan.

virtsassa edelleen vähän proteiinia. taas menee virtsa viljelyyn mutta se olis muutenkin edessä kun tarkistetaan puriko antibiootti virtsikseen ja streptokokkiin.

parin viikon päästä olis sit taas neuvola.

Täällä myös neuvolakäynti takana [:)] Kaikki oli ok ja parin viikon päästä uudestaan. Itsellä vähän huoli vauvan kasvusta vaikkei huoleen kuulemma mitään syytä olekkaan...mutta jotenkin vain haluis päästä ultraan ja nähdä että vauva oikeesti kasvaa hyvin [8|]

Rv 31+4
painoa tullut 167g/vko sitten viime käynnin... Yhteensä tasan 10kg.
Verenpaine 123/72
Hb 123 eli pysyny sekin täysin samana!
Sf mitta 27
Vauva pää alaspäin [:)]

neuvolassa käyty [:)]

RV 32+1
painoa tullu nyt yli kilo viikossa [&:]
oma pulssi 109
vauskin 140
hemoglobiinia ei mitannu
sf-mitta 29
ja pää alaspäin pötkistelee :)

th kokeili missä vauskin pää on ja löysi sen helposti.. mutta sai sitte heti nyrkistä käsille [:D] vaan kukapa tykkää jos tullaan ronkkimaan [;)][:D]

Neuvola käynti takana, mieli ei kyllä mitenkään hyvä!

Viikkoja nyt siis 32+3
painoa tullu +950g/vko [:@][:@][:@][:@]
verenpaineet sentään hyvät ja pulssiki normaali 89
sf mitta huitelee taas ylhäällä, 31 [&:]
vauva raivotarjonnassa
vauvan pulssi 130
hemoglobiinia ei mitattu

Terkka meinas, että tulossa keskivertoa isompi vauva. Ja sitä mä just pelkäänki...
Kiloja siis tullu tähän mennessä tasan 10kg [>:]
Juttelin terkan kans siitä, että mua se hirvittää jos menee lasketun ajan yli, niin lohdutteli ettei ne varmaankaan mun tapauksessa anna mennä kovin paljoa yli.

Kävin lääkärillä tänään ja sain nyt sitten sairaslomaa äitiyslomaan saakka. Jännä kuinka helpottunut olo tuli kun tietää ettei enään tarvitse työasioita ja töihinmenoa miettiä. [:D]Saa keskittyä omaan mahaan kaikessa rauhassa [:D]

Terkkuja neuvolasta!

Emolla
- painoa 900g/vko [8|] mutta koko raskaudenajan keskiarvo 430g/vko eli nöy pänik, joten jälkiruuaksi vetäisin pari ihanaa jätskituuttia [;)]
- hemppa 135, lisärauta auttoi enkä nyt enää saakaan ottaa lisää
- verenpaine edelleen vähän kohosalla 133/91 mutta pissa puhdas, eli ei hätää
- sf 24 eli täysin sama kuin viime käynnillä [8|]

Peukkis:
- pulssi 150
- liikkeet virkeät ja vahvat
- pää alaspäin köllöttää raivotarjonnassa ja terkka oli sitä mieltä että olis jo vähän turhan alhaalla...siitä johtuis että tuo sf-mitta ei ole kasvanut...hui? Epäili vähän että jokohan kohta pitää jäädä kokonaan pois töistä...

Eka kerran läksin neuvolasta vähän huolestuneena [&o] Olis meininki palata saikulta töihin maanantaina kun ei ole enää supistellut. Onneksi heti maanantai-iltapäivällä on äitipolilla kasvukontrolli, joten siellä näkee sitten ultralla onko vauva tosiaan jo niin alhaalla. Pari päivää kun tässä nyt pysyis mielikuvituksensa kanssa kurissa...

Hoo tuo on muuten ihan totta, miten sitä rentoutuu kun saa "virallisesti luvan" jäädä pitämään huolta omasta ja pikkuisen voinnista [:)]

Koska kaikista pikkujutuista voi olla vähän kateellinen, niin oon teille kateellinen siitä, että teidän masukit on jo kääntynyt pää menosuuntaan[:D] Tiedän kyllä, että tässä on vielä hyvin masukilla aikaa kääntyä, mutta kovin ois kuitenkin kivempi, jos vaan kääntyis jo eikä tarvis sen enempää (sitäkin) asiaa stressata[:)]

Miten teille on kommentoitu tota painon nousua?? Kun mulle on tullut myös se 10kg ja oon pitäny sitä ihan normaalina eikä siitä ole kertaakaan huomautettu [8|] Myös mun siskolle näille viikoille mennessä oli tullut 9kg ja pikkunen vauva syntyi [8|]

Mites tuo että jos vauva on jo laskeutunut liian alas? Peukaloinen mitä sulle siitä asiasta sanottiin?? Mulla ainakin vauva on jo ihan alhaalla ja sen kyllä tuntee!! Lueskelin myös että jos vauvan liikkeet ei tunnu yhtä hyvin kun ennen niin pitäis soittaa neuvolaan.. [8|] No, ei täälä ainakaan sanottu asiasta mitään kun mainitsin eilen että liikkeet on vaisumpia.... Voi että kun haluis sinne ultraan.... [8|]

iines* se terkkari sanoi tuosta alhaalla olemisesta, että ei välttämättä tarviis vielä olla noin. Ja kun se yritti liikutella sitä päätä varovasti niin ei saanut sitä oikein kääntymään...olis kai merkki siitä että on jo kiinnittynyt [8|] arvaa pistikö miettimään että nytkö siellä jo ollaan lähtökuopissa!
No, lohdutteli se kyllä sitten että eihän se vauva sieltä ilman supisteluja tule kuitenkaan ja mullahan ei olekaan nyt supistellut. Ja jos kohdunkaula on ok niin mitään hätää ei pitäis olla. Onneksi on heti maanantaina polilla lääkäri ja ultra!

Ja mitä itse pähkäilin tuosta asiasta niin vielähän siellä kohdussa on varmaan sen verran tilaa kellua lapsivedessä kun vauvan koko on viikkoihin nähden ihan normaali (ettei mitenkään isokokoinen) ja vettä on normaalimäärä, niin voihan se vielä pystyä pyörimään siellä? Vauva kun liikkuu tosi hyvin ihan entiseen malliin.

En nyt sitten tiedä miten paljon kaikkiin nettipalstoihin on luottamista, mutta eilen kun selailin tietoa tuosta kiinnittymisasiasta niin jossain kohtaa mainittiin, että kapealantioisilla voi vauvalla olla vähän vähemmän tilaa, ja johtuisko sitten siitä, että meidän vauvi on niin lähellä lantion luita? Mies oli ihan että entäs jos sen pää jää puristuksiin jos se on kiinni siellä lantiossa, tulee ihan päärynäpää [:D] jospas ei kuitenkaan!

Mulle neuvolatäti sanoi, että pää on tosi alhalla ja kysyi onko vaikea kävellä. Se painaa siis nivusia ja alavatsaa, mut ei se siitä sanonu et jotain haittaa olis vaikka nyt on jo.. 

tinkerbell, meillä poika oli jopa sen 24h raivotarjonnassa... just sopivasti kun oli neuvola. nyt taas pää kivasti tuolla kylkiluita muksimassa. sais kyllä kääntyä jo!!!

Tänään käytiin moikkaamassa peukkista äitipolin kasvukontrollissa.

Pikkuinen on kasvanut hyvin, nyt painoa 1310g, ja liikkui koko kuvauksenkin ajan. Kasvot ehdittiin nähdä vilaukselta enneku käänsi päänsä pois että eläpäs filmaa siellä [:D]
Meinasi lääkärisetä paljastaa sukupuolen, tai siis sanoi että tehän jo varmaan tiedättekin, niin minä heti hihkumaan että eiei kun ei halutakaan tietää. Otti sitten uutta kuvakulmaa ettei näkyis mitään strategisia paikkoja [:D]

Tuo asentokin on ihan niinkuin pitää, ei liian alhaalla, vaikka se neuvolatäti viimeksi vähän epäili sitä. Raivotarjonnassa siellä kultapala köllöttelee, selkä vähän oikealle kallellaan.
Ja onneksi tämä kohonnut verenpaine ei ole heikentänyt noita kohtuvaltimoiden virtauksia, sen verran maltilliset paineet on vielä olleet [:)]

Joo, kahden viikon saikun jälkeen kävin sitten tänään yrittämässä töihin...yhteentoista mennessä oli maha ihan kovapinkeesupistuksessa ja sitä kestikin [:-] Polilla sitten valitin sen verran että kirjoitettiin loppuajaksi sairasloma. Oli kyllä vähän nihkeä lääkäri, kuulosti kuin ei olis ottanut todesta mun tuntemuksia [:(] mutta lapun sain ja nyt saan keskittyä vaan kasvattelemaan vauvaa [:)]

Neuvolakäynti taas takana rv30+4

Äipällä:
Paino +375g/vk (yhteensä raskauden alusta 8kg)
paineet 118/68
hb 112 eli taas kääntynyt laskuun raudan popsimisesta huolimatta
kohdunpohja 26 cm

vauvalla:
sykeväli 135-146
liikkeet +
ja edelleen perätilassa![>:] Huonompi juttu oli se, että nyt jo varovasti mainittiin että vauva ei välttämättä käänny. Positiivista taas on että vauva ei ole laskeutunut yhtään alemmas, joten tilaa vielä on jos tahtoa löytyy. Ja muutama viikkokin aikaa ennen todellista murehtimista.

sokerirasitustulokset oli paasto 4,8 1h 7,7, 2h 5,1

Muuta: sain mukaan perhe & synnytysvalmennusajat syys- ja lokakuulle, ja myöhemmin ilmoitetaan ajankohta jolloin tutustumiskäynti synnärille on sovittu. Mutta tosiaan nuo perhevalmennukset jätetään varmaan väliin ja keskitytään synnytysvalmennukseen ja tutustumiskierrokseen..mielenkiintoista nähdä, onko mikään muuttunut synnärillä 9 vuodessa[:)]

tinkerbell, mä luin mun "raamatusta" eli yhdestä äitiyskirjasta miten voi helpottaa vauvan kääntymistä jos on perätilassa. siinä luki näin:
äiti makaa selällään polvet taivutettuina. takapuolen alle asetetaan neljä pulleata tyynyä siten, että lantio on vatsaa korkeammalla. vaihtoehtoisesti äiti voi myös asettua kontalleen lattialle ja nostaaa takapuolensa mahdollisimman korkealle pään levätessä taivutettujen käsivarsien päällä. äidin kannattaa olla tässä asennosssa vähintään 10 min kahdesti päivässä.
mä kokeilin noita molempia asentoja parina päivänä ja humps, poika olikin kääntynyt!!!

mä sain streptokokkiin toisen antbioottin kun eka kuuri ei auttanut. jos tämäkään ei tepsi niin saan loppuraskaudeksi jonkun estolääkityksen [&:] on kyllä yhdestä kokista ollut pirullisen paljon vaivaa....

Tänään oli taas neuvola. Hemoglobiinia ei katottu kun viimeksi oli 137. Verenpaine ja pissa ok. Painoa ei ollut tullut tän kahden viikon aikana yhtään lisää, mikä ihan hyvä. [;)] Vauvan syke huiteli kauan 180 ja niitä sitten odoteltiinkin että laskee. Laski sitten kun rauhoittui sinne 160:neen. Oli vaan pikkuisella niin kova meno päällä ja ärsyyntyi lisää siitä kuuntelulaitteesta. Nyt mulla siis on tullut raskauskiloja kaiken kaikkiaan 4kg, mikä on ihan hyvä kun lähtö oli 73kg. SF mitta oli 30,5cm. Eli keskikäyrillä mennään ja tasainen kasvu. Uusi aika onkin taas kahden viikon päästä. Sen jälkeen taitaakin olla jo kerran viikossa.

Takaisin