Ultra- ja neuvolakuulumisia

mulla kans tuntuu et vatsa repee kohta rintalastan alapuolelta. aika ikävän tuntusta. hurjaa ollut nyt toi vatsan kasvu!

sain alustavat labratulokset tänään. jonkin sortin virtsis johon sain antibiootit, tosin kun tarkemmat tulokset tulevat niin kuuri saattaa vaihtua kun tietää tarkalleen mikä tulehdus siellä on. lisäksi näyte meni tarkempaan viljelyyn kun sieltä löytyi jotain muuta...toivottavasti se olis vaan se streptokokki eikä mikään uus juttu. hemppa tarkistettiin verikokein ja ei vieläkään ollut tarpeeksi korkea, nyt joudun tuplaten sitten popsimaan rautaa. huomenna vielä eritenäytteen ottoon, saas nähdä löytyykö emättimestänkin joku yllätys....

tulitikku, sulla on noit tulehduksia ollu aika paljon, toivotaan ett nyt kierre loppuu...

mä oon just lähös verikokeeseen ottaa maksa-arvot, iho kutissu tän viikon aika paljon, mut luultavasti se on vaan mun atooppinen iho joka ilmottaa syksystä, mut parempihan se on tarkistaa...

Eilen lääkäri stixas pissan ja proteiinit oli plussalla, tänään piti sit käydä labrassa antaan aamunäyte, siis virtsanäyte. Voitte vaan kuvitella miltä tuntu aamulla pidätellä, ja körötellä bussilla kaupunkiin labraan. Oli aikas tuskanen olo kun pääsi sinne labraan, onneks ei ollu juurikaan jonoo!! Tottunut kuitenkin sen 4 kertaa yössä herään pissalle, nyt kävin vaan kerran yöllä ja aamulla oli jo aika kupla ottassa [&:]
No tulipa sekin hoidettua. Huomenna saa sit kuulla mitä sieltä näytteestä löytyy.

Neuvolassa käyty. Aamu alkoki varsin tapahtuma rikkaasti ! Olin lähössä vähän ennen 9 viemään miestä kouluun ja itte samalla reissulla neuvolaan, nii yhtäkkiä alko sydän hakkaamaan hullunlailla ja silmissä alko sumeneen. Kerkesin vaan miehelle sanoa että pyörryttää, niin olin jo eteisen lattialla. Onneksi pyllähin nätisti ovea vasten, etten lyöny päätä tai muutenkaan kovin ryminällä lentäny. Säikähys oli kyllä suuri, että miten tässä näin pääs käymään. Melko pian onneksi siitä tokenin ja päästiin matkaan. Vähän hirvitti lähtä sit yksin ajaan neuvolaan. Perille pääsin kuitenki ehjänä [:)] Neuvolassa sitte kerroin jalkojen kutinasta, huonovointisuudesta ja sydämen tykytyksestä. Verikokeisiin määrättiin. Kilpirauhas,- ja maksa kokeet ottivat. Tuloksista kuulen myöhemmin. Vielä pitäs viiä pissanäyte klo 14 kieppeillä labraan ja räjähtämisen tunne on jo nyt rakossa ja vielä pitäs pari tuntia jaksaa pidätellä, huh huijakkaa!

No, mutta, viikkoja nyt siis 30+3, painoa tullu +481g/viikko vaikka mulla itellä oli tuntemus että ois tullu enempi mut yllätys oli onneksi siis positiivinen et oli pysyny grammat kurissa [:)] RR oli 126/78 eli ok mutta pulssi oli 104!! Sehän toki oli odotettavissa, koska sydän on jostain syystä lyöny nyt viime aikoina nopeemmin ku normaalisti. Stixillä pissa oli puhas, mutta kaiken varalta vielä kuitenki tarkistavat labrassa senki. Vauvan syke oli 128 (alhaisin tähän mennessä) ja pötkötteli pää alaspäin raivotarjonnassa [:)] Saimpahan nyt tietää tuonki, ku neuvolalääkäri ei osannu sanoa pari viikkoa sitten että miten päin se vaavi köllöttelee.

Neuvolasta sain kivan Ainu- lahjapaketin, joka sisälsi tuttipullon, tutin, nännirasvaa ja imetysoppaan [:)] Oli kiva ylläri [:)]

Neukkutäti sit varas mulle jo loppuraskauden ultra-ajanki, joka meni tonne lokakuun alkuun. Sinne asti pitäs malttaa oottaa! Seuraava nla aika on taas sit 2 vkon päästä.

Että tämmöstä tälläkertaa... [:)]

Nii ja unohtu mainita et SF mitassa ei mitään hämminkiä, vaikka neukkulekuri oli sitä mieltä pari viikkoa sitten että liian yläkäyrillä mennään. Ku sillon lääkäri mittas 29 ja tänään terkkari mittas tasan saman verran! Se on niin mittaajasta kiinni! Ennemmin mä luotan siihen "omaan" neukkutätiin mitä siihen lekuriin.

Neuvolassa käyty ja kaikki on erinomasiesti, paitsi toi painonnousu.. + 770 viikossa.. Ja ku mä en edes syö mitään.. Hyvä ku saan mitään ruokaa alas.. Maha tuntuu niin täydeltä ettei sinne mahdu kunnon aterioita mitään.

Minivonkale liikkuu aika reippaasti ja on kova potkimaan varsinkin öisin [:D]

Voiko toi painonnousu johtua siitä, että oon todella huono juomaan nestettä. Siis jos muistan ja todella kovalla työttä menee 1,5-2 litraa päivässä.. Ihan liian vähän..

Täällä oli kans tänään neuvola ja voi KÄÄÄÄÄK tota painonnousua! Tasan 1kg per viikko! Neuvolatäti sano, että jos tähdättäis siihen, et paino ei nousis tän raskauden aikana enää ku 3kg! ..joutuu siis ehkä vähän tsiikaileen mitä suuhunsa pistää.. on kyllä tullu syötyä makeaa ihan kauheasti tässä lähiviikkoina, joten ihan kyllä syytän täysin vaan itteäni tosta painonnoususta (mut kun ne karkit on niiiiiin hyviä!) [&:] [:D] ..täällä siis ei toi paino noussu alkuun yhtään ja nyt puolen välin jälkeen onkin tullu sit jo 9kg!!

..mä oon dinsku muuten kans ihan kauheen huono juomaan.. siis vettä varsinkaan ja päätinkin nyt että pakotan itteni juomaan vähintään kaks tommosta isoa tuopillista vettä päivässä. Mul ei ihan kauheesti turvotusta oo, mut lisääpähän ainakin aineenvaihduntaa toi pelkän veden juonti jossei muuta. :)

Muuten kaikki kyllä hyvin.. verenpaineet hyvät ja mun sykettä neuvolatäti jakso ihmetellä taas kun oli niin rauhallinen (54). Pojankin syke oli alin koko raskaudessa.. huiteli siinä 120-130 välillä kuulemma. Kohdunpohjan korkeus tipahti keskikäyrälle, kun tätä ennen on huideltu yläkäyrillä. Labrassa jouduin käydä antamassa vielä verinäytteen, kun ei neuvolatäti taaskaan saanut mun "huonoista suonista" mitään (labrassa täti kehu mun suonia ja sano, että on kyllä ihme jossei näistä saa verta :D). Mulla on siis joku RH negatiivinen veri ja siks joutu ottaan uuden verikokeen.. kukaan ei oo kyllä missään vaiheessa kertonu että mitä toi meinaa ja miks sitä joudutaan tutkiin vielä uudestaan? :o

ALKUPERÄINEN: satu`
Mulla on siis joku RH negatiivinen veri ja siks joutu ottaan uuden verikokeen.. kukaan ei oo kyllä missään vaiheessa kertonu että mitä toi meinaa ja miks sitä joudutaan tutkiin vielä uudestaan?

Tarkottaa sitä että sulta puuttuu verestä Rh-verisyhmäantigeeneista D, joka on tärkein. Lapsi jos on rh+ niin synnytyksessä vauvan punasoluja pääsee sun verenkiertoon jossa ne aiheutta tavallaan 'allergisen reaktion, eli sulla käynnistyy vasta-ainetuotanto D-antigeenia vastaan. Linkistä http://metku.net/~pesu/artikkelit/rh.php löytyy ihan hyvä ymmärrettävä paketti aiheesta :)

Itsellä oli taas äpolilla kontrolli kun paineet huitelee aikasta korkealla, migreeninestolääkitys tehostettiin nyt verenpainelääkitykseks. Sokerit on onneks ihannetasolla ja vauva kasvanut maltillisesti. Eivät lupailleet että yli 38 viikon mentäis, sanoi että todennäkösempää on että aletaan viikon 37 jälkeen käynnistelemään kun näitä komplikaatioita on ja niiden vaara kasvaa mitä myöhemmille viikoille mennään. Gynekologi myös tuumas mun synnytystapauteluihin että jos näillä mennään niin alatiesynnytys on ensisijainen vaihtoehto, pitänee siis ruveta henkisesti valmistautumaan siihenkin (olin NIIN tuudittautunut jo sektioon), synnytyspelko ku on aika kova niin saa varmasti pohtia asioita, onneksi sain kuitenkin sype-polille ajan että pääsee käymään asioita läpi.

Mulla on vähä toisenlainen tuo paino-ongelma. Paino ei tahdo nousta, vaikka syö omasta mielestäni koko ajan ja vielä makeaa on mennyt ihan joka päivä. Nyt kun käyn lekurilla kahden viikon välein, maanantaina pitäisi siis taas mennä. Paino on laskenut 200g edellisestä kahdesta viikosta . En tiedä miten siihen pitäisi suhtaitua. Mulla siis tuli 4kg viikkojen 19-23 aikana ja sen jälkeen painoa ei ole tullut. Nyt viikkoja 28+2. No ehkä mulla vain paino tulee sitten pyrähdyksittäin.

Mulla on jatkuvaa särkyä oikealla puolella alavatsassa. Nyt taitaa ne mun vatsanpeitteen kiinnikkeet todella alkaa vaivaamaan. Ennen ne kipeytyi rasituksesta, nyt kipu  on jatkuvaa. Oon myös miettinyt, ettei vain liity mihinkään tulehduksiin.

Nyt mulla on sairaslomaa takana 2kk ja kelasta tulikin jo lappu, että pitää hommata b-todistus loppuaikaa varten.

Sassykissa, sulla ei sitten ole enää pitkää aikaa synnytykseen. Toivottavasti saat apua pelkopolilta synnytyspelkoihin. Synnytys on iso juttu, joten pelkotiloja ei kannata vähätellä, jos niistä kärsii. Tsemppiä!

mullakin Rh- veri, joten suonet on syynissä. [:D]

"hyvä" että muillekin on ilmaantunut omituisia vatsakipuja, luulin että joku ei oo nyt kunnossa. mutta ainakin mun vatsa on kasvanut viime viikkoina ihan hulluna, joten ehkäpä ne kivut on ihan normaaleita... 2.9 neuvola, joten siellä pitää kysellä tarkkaan kaikkee [:)]

Neuvola täälläkin tänään käyty[:)]

Vauva liikkuu tosi virkeästi, sykkeet 130-140.
Kohdunpohjan korkeus tasoittunut sinne keskikäyrälle eli 24cm kun tähän asti ollut ylärajan yläpuolella.
Hemppa laskenut 125 [&o] (ennen 141) mutta ei tuo täti vielä ainakaan komentanut rautakuurille. Vai jokohan hakisin kuitenkin kun väsyttää niin kovin?

Verenpaine todella noussut, kiitos kaksi viikkoa sitten alkaneen työstressin. Samoin pitkin päivää ja varsinkin iltaisin supistelee. Pitää kuulema varata pikimiten lääkäriaika että vois arvioida rr-lääkityksen tarpeen ja mahdollisesti viikon-parin sairasloman. Jos se vaikka helpottais. Seuraava äitipoli kun on vasta melkein kolmen viikon päästä.

No huomenna menenkin sitten sokerirasitukseen, että voin siihen samaan syssyyn yrittää saada aikaa. Luultavasti onnistuukin, meidän pieni tk on siinä ihan huippu, että aamulla kun kysyy niin samalle päivälle saa aina päivystysaikoja työterveyshuollon piikkiin [:)]

Ja mitäs vielä...niin, oma paino noussut nyt maltillisesti 257g/vko. Paino nyt 68,15kg eli 11kg tullut tähän mennessä. Lomahelteiden aiheuttama turvotus ja heinäkuinen kasvupyrähdys (925g/vko) siis olikin ohitsemenevää [:D]

Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin, paitsi mamman paino [&:] +1336g/vko, eli nyt 63,9kg.. Tosin neukkutäti, joka oli vielä sijainen, totes että ei haittaa kun lähtöpaino oli niin alhanen.. Sain tosin vastailla kaiken maailman ihme kysymyksiin taas, niin kuin esim syönkö kunnolla (no hei haloo, miltä näyttää?!) ja millä mielin oon ollu tän raskauden suhteen..

Kävin tänään neuvolassa lääkärillä. Lähinnä sairaslomaa hakeen, sain viikon. Terkkatäti kyllä vähän ihmetteli että miks noi lääkärit on alkanu pihtaileen sairasloman suhteen. Käski soitella viikonpäästä uudestaan jos vointi on samanlainen, tai töissä ei jaksa.
Kommentoi myös painon nousua, sano että nyt kannattais lopettaa ylimääränen syöminen!!! On tullu kuulemma liikaa painoa, nyt 1120g/vko ja yhteensä koko raskauden aikan peräti 12 kg [:)]. Nyt täytyy siis munkin ruveta makeis lakkoon. Ja se tulee varmasti olemaan vaikeaa!!! [:(]

Lääkäri sano että kohdunkaula normipituinen mutta jo jonkin verran pehmenny. Käski ottaa ihan rauhallisesti ja rennosti, mutta silti pitäis viikon päästä mennä töihin. Mun korvaan vähän ristiriitaa... Selitin siis hyvin tarkkaan työnkuvani ja millasta mulla töissä on.
Sydän löi vauvalla 140. ja liikkeet ++.
Näillä mennään.

Kyllä tuo sairaslomameininki aika epäreilulta vaikuttaa joidenkin kannalta. Saisivat lääkärit vähän enemmän kunnioittaa ihmisten kykyä arvioida itse oma työkuntonsa omien työtehtäviensä mukaan. Eihän se lääkäri voi mitenkään olla asiantuntija jokaisen työtehtävän vaatimusten tuntemisessa jokaisen yksilön kohdalla erikseen. Melkoisen korkeallahan se suomalaisten työmoraali yleisesti ottaen on ja luulisi olevan yleisempää, että lääkärin tehtäväksi jäisi liiallisen työinnon toppuuttelu, kun velvollisuudentuntoiset suomalaiset vääntäytyvät terveytensä kustannuksella töihin.

Itse kävin eilen tarkistuttaa paikat, kun on ollut tota supistelua jo viikolta 13 saakka ja kesäloma loppuu su, niin halusin varmuuden, etten riskeeraa lasta töihin paluulla. Paikat oli napakkana ja kiinni. Lääkäri kirjoitti kuitenkin pyytämättä sairaslomaa ensi viikon flunssan ja noidannuolen vuoksi ja sanoi vielä, että kynnys kirjoittaa sairaslomaa vaikka koko raskauden loppuun saakka on melko matala, jos töihin meno alkaa tuntua hankalalta. Sairasloman otin ihan kiitollisena vastaan, kun hitaammin vaivat paranevat raskaana ollessa, enkä itsekään usko, että olisin vielä ma kunnossa. Mutta en tässä nyt aio vielä asennoitua olemaan romuna raskauden loppuun saakka. Ihan mielelläni käyn ainakin kokeilemassa flunssan ja noidannuolen helpotettua, josko se töihin paluu luonnistuisi. Joudun työssä nostelemaan yksinäni 60+ kg painoista ihmistä, mutta itsestäni se ei vielä ole tuntunut kovin hankalalalta, eikä ole kovin paljoa supisteluita lisännyt. Ulkopuolisesta se nostelu saattaa kuulostaa hankalalta (ehkä lääkäristäkin), mutta käytännössä on ollut aika helppoa. Yleensä ottaen vähäisetkin fyysiset ponnistelut ja henkinen stressi on lisännyt herkästi supistelua. Aika hyvin olen oppinut elämään niin, että itseaiheutettua supistelua ei tulisi ja ylimääräisen supistelun välttäminen on tärkeysjärjestyksessä korkealla, vaikka töihin vielä haluankin. Mutta tuntuu ihan lohdulliselta ajatella, että lääkäri on sitten tukenani, kun itse koen, että työnteon ja raskauden yhdistäminen ei enää suju.

Hui! Kyllpä 60+ kg:n nosteleminen tosissaan kuulostaa pahalta! Meinaan saada suppareita jo 4kilon kauppakassin kantamisesta tänne kerrostalon yläilmoihin.[:o]

En minäkään ole kyennyt täysinäisiä kauppakasseja raahaamaan melkein koko raskausaikana. Tuota spastisen (veltot ovat hankalia nosteltavia) ihmisen nostelun helppoutta on vaikea selittää. Aikoinaan hakeuduin tuohon koulutusta vastaamattomaan avustajan työhön, kun en kyennyt välilevyn pullistuman vuoksi istumaan vuoteen. Tietokoneellakin istuin tuon vuoden aikana ainoastaan laskujen maksussa. Työnanatajani nostelua vaiva ei kuitenkaan haitannut, kun vain olin tarkkana missä asennossa sen tein. Yhden ihmisen kanssa pääsee melko vähällä, mutta toisaalta ei ole ketään auttamassa (ei edes apuvälineitä), jos apua tarvitsisin, joten liian hankalaksi nostelu ei saa mennä.

Heips, ihanan helpottava kuulla että toisillakin tuntuu että maha repee [:D] Ite ku en välil pysty ees seisomaan kunnolla, ku tuntuu, että kiristää ihan sairaan kovaa! No josko se tästä helppais..

Pohdin myös lukiessani teidän viestejä, että taidan itekin juoda tuota vettä liian vähän, joten käväisin hakemassa lasin viereen. Josko sitä pikkuisen jois enee.

Jalkoja särkee myös. Sellaisia ihme haamukipuja, jotka on yli kauheet just sillo ku pitäis nukkua. Ärsyttävää, ei mitään tietoa mikä auttaisi!! Olen jo koittanu lepäämistä, lenkkeilyä, venyttelyä jne. mutta eipä vain auta [>:] No josko noi jollain ihmeellä menis pois. Onneksi se magnessium auttois siihen suonenvetoon, niin se ainaki loppui.

Aika jännä, että teille on tuosta painosta niin varooteltu, ku katsoo kuvia, niin luulis, etteivät ole yhtään hätyyttelemässä. Tokikin mullaki tuli sillo viitenä viikkona 570g ja mulla oli joku uus neukkatäti siel niin se siunaili, että kyllä nyt pitäis kattoo mitä suuhunsa pistää.. Ei sitte ottanu huomioon, että mun painoindeksi oli yhä 21 raskaudesta huolimatta ja että olin viel sillo lähtöpainon alapuolella. Jotta jotta... Uskon, että eivät ne aina oikein osaa peilata koko asiaa. Tuntuu kyllä, että tuota painoa tulee nyt ihan kuin sattuu. Vaikka söis tosi terveellisesti ja vähä niin paino vain nousee [:D]

Sokerirasituksessa käyty - eikä ollut yhtään niin kamalaa kuin luulin! Olihan se litku siis tosi imelää mutta hyvin pysyi sisällä eikä tullut ollenkaan huono olo [:)] Ja tulokset sain heti iltapäivällä: 5.0, 8.7, 4.7 eli ok.

Paukkasin sieltä labrasta sitten töihin supistelemaan pariksi tunniksi. Onneks sain aamulla varattua ajan omalääkärille tän verenpaineen ja supistelujen takia niin iltapäivällä kävin vielä uusintanäytillä. Ja ihanaihanaihana omalääkärini kuunteli kaikki huolet, tutki ja lohdutti ja määräsi ykskantaan kaks viikkoa saikkua [:)] Jos ei sitten tämän saikun jälkeenkään vointi anna periksi olla töissä niin sanoi kirjoittavansa äitiysloman alkuun asti saikun.

Pikkuisen hirvittää työparin puolesta miten se siellä nyt pärjäilee ja mimmonen sijainen mulle maanantaina menee, mutta pakotan itseni heittämään moiset mielestä pois! Ykkösasia on nyt vauvan hyvinvointi. Ja niinkuin eräs työkaveri sanoi: sinä et kuitenkaan tätä maailmaa lapsilla täytä niin pidä nyt hyvä huoli itsestäsi että jaksat kantaa pikkuista mukanasi vielä tarpeeksi kauan[:)]

Se on nyt sit melkein varmaa ett mä oon se eka joka meistä marraskuun LA synnyttää ekana...eli kohdunkaulaa ei juuri ole ja raskaushepatoosihan se mulle tuli. Eli nyt maataan sairaalassa synnytykseen asti...toivottavasti vauvojen kannalta kauan, mut mitenköhän mun pää kestää[:@]. Tää kutina on aikasta tuskaa, no onnex mul on ollu atooppinen iho eli olen tottunut kutinaan niin en ole onneks ihoa repiny verille...
vauvojen painoero oli pikkasen kaventunu, mut tärkeintä oli se että A-vauvan paino oli noussu viikossa hyvin. A-vauvasta otettiin lapsivesitutkimus, kromosomipoikkeamaa ei ole ja nyt on 100% varmaa ett se on poika[:)]

Takaisin