Ultra- ja neuvolakuulumisia

Tänään oli neuvola + lääkäri käynti.
Mua jäi vaan häiritteen kun Hb jäi mittaamatta, ja itekin muistin sen vasta kotona. Alussa se mulla oli 148 ja viimeks tippunu 117, joten sitä olis kai asiallista seurata. Pitää varmaan soittaa huomenna sille terkalle.
Pikkuherran pulssi löi 150. ja reippaasti liikkui. Verenpaineet ok, ja pissa puhdas.
Sf mitta oli 23, joka nyt ok, viimeksi oli käyrien yläpuolella.
Painoa on kertynyt koko raskauden aikana jo 10kg.
Sokerirasituksessa kävin viime perjantaina tulos oli hyvä: 4.7/5.5/5.6
Nyt on muutaman päivän aikan tullu melko paljon supistuksia, mutta lääkäri totes että mulla on vähän hiivaa ja emätintulehdus. Sain siis 10vrk, emätinpuikko kuurin. Se saattaa olla kuulemma osa syynä supisteluihin. Mies varmaan ilahtuu kun kuulee että ei seksiä reiluun viikkoon [&:]
No mutta vauvahan tässä etusijalla on[:)]

Te joilla on todettu tulehdus, onko teillä ollu jotain oireita?? Tai miten todettu? Ajattelin vaan noita minunkin supistuksia että voisko olla jotain tulehdusta....mutta kun ei oireita ole... Pitääkö sitä erikseen pyytää jotenkin testaamaan??? [8|]

Mulla ei ole ollut tulehdusta, mutta testasivat kuitenkin sillon kun supistukset alkoivat, että jos se olisi ollut syynä niihin. Eli silloin piti käydä jättämässä labraan näyte pitkällä steriilillä "pumpulipuikolla" ronkittuna.

Ai, siis multa ei otettu mitään näytettä vaan lääkäri ihan kurkkas ja totes sen. Siis sisätutkimusta tehdessä. Tosin mulla on siis ollu muutamana päivänä valkovuodon lisäks sellasta limasta vuotoa, joka muutaman kerran mun silmään näytti ehkä vähän kellertävältä. Muuten ei erityisesti mitään oireita ole ollu, paitsi nyt noi supistelut.
Mutta IINES*, kannattaa varmaan neuvollaan olla yhteydessä ja kertoo sinne supisteluista.

iines*, mulla tulehdukset aiheuttaneet supisteluja ja kellertävää, aika runsastakin valkkaria ja sellaista kihelmöinnin tunnetta alapäässä. mulla ainakin ne lääkkeet ovat heti auttaneet supisteluihin!!! eikä multakaan mitään kokeita ole otettu, lääkäri todennut sisätutkimusta tehdessään et tulehdushan se siellä luuraa. tosin neuvolan lääkäri ei huomannut mitään....totesi vaan et onpa limakalvot punaiset...

Huomasin itekki, ku oli monta tulehdusta niin supisteli enemmän. Nyt onneksi *koputtaa puuta* ei oo pitkiin aikoihin ollu mitään tulehduksia/hiivaa...

Joo kyllä varmaan kokenut lääkäri näkee ihan sisätutkimusta tehdessäkin. Meillä vaan sattuu oleen niin ruuhkaa noihin lääkäriaikoihin (neuvolalääkäri kerran viikossa ottaa vastaan yht jonku 3h) että "pelkkien" supisteluiden takia ei aikaa tahdo saada, laittavat vaan lähetteen labraan..

Onko kenelläkään ollut vileä perhevalmennusta tms.? Meillä on ens viikolla, sitten seuraavalla taitaa olla joku imetysvalmennus ja kolmas on kai se synnytyssairaalaan tutustuminen. Mielenkiinnolla odotan, onko noista oikeesti mitään hyötyä, kun olen kuullut vähän kaikenlaista...

Meillä alkaa muistaakseni syyskuun 6.päivä perhevalmennus.. kovasti jo ootan sitä :) synnytysvalmennus alkaa sitte ku perhevalmennus on loppunu.

Vähän kateellisena täällä... Tampereella säästetään niin että synnytys valmennuksia ei ole. Voi mennä ite netistä lukeen [&:]

Tänään oli tarkistus-aika äitipolilla.. ihan uus lekuri (kuulemma toista päivää vasta töissä tuolla) joten se sitten luki mun (erittäin pitkää) sairaskertomusta samalla ku kerroin sille lyhkäsen version [8D] Ihan mukava oli käynti, sain taas kuvaruudulta katella poikaa ja tää mittaili ja kerto samalla faktoja, että mitä siellä ruudulla oikeen näkyy [:D] No juu, loppujen lopuks kaikki hyvin ja seuraava tarkistus vasta kuukauden päähän. Tosin painotti, että heti jos tulee niin runsasta vuotoa että pitää sidettä käyttää niin pitää soittaa. Niin joo, ja meiän herra on nyt sitten yli kilon [:)] Iso poika jo..

Heips!
Mulla oli jo eka valmennus, fysioterapeutin 'jumppatunti' ja suuhygienistin luento.
Perhevalmennus alkaa tämän kuun lopussa. Eka aihe on 'parista perheeksi', sitten 'imetys ja vastasyntyneen hoito' ja vikana 'lapsivuodeaika ja arjessa jaksaminen'. Ai ja sitten vielä jossain vaiheessa viimeistään lokakuussa synnärille tutustuminen.

Tänään oli tarkistus naistenklinikal, ku se toinen poitsu on edelleen pienempi. Kunnon syytä ei vieläkään löytyny, napanuoran virtaukset A-vauvalla pikkasen heikommat, mutta kuulemma normaali rajoissa menee, lapsivettäkin pikkasen vähempi, mutta ei liian vähän...eli huomenna taas takas tutkimuksiin. Sillon otetaan lapsivesitutkimus ja katotaan mitä se sanoo. Onneks nyt oli mukava lääkäri joka osas selittää asiat hyvin, vaikka ei pystynytkään viel kertomaan syytä A-vauvan pienuuteen. Toivotaan ett huomiset kokeet tuo vastauksia.

Tsemppiä msj:lle! On varmasti stressaavaa odotella lisätietoa, toivottavasti saatte selvyyden pian.

Meillä olisi tuolla keskussairaalan suunnalla kai jotain perhevalmennuksia, mutta päätettiin jättää väliin kun on tämä perhearki jo aika tuttua[:)] Synnytysvalmennus olisi kuulemma "joskus loppuraskaudessa" ja sinne ajateltiin, että voitaisiin mennä kun itse en esikon kanssa valmennuksia saanut ja avokillehan tämä on ensimmäinen. Synnytysosastollekin pääsisi sitten tutustumaan, mutta sinne ei kuulemma miehen tarvitse etukäteen päästä[:D] Niin ja jos joku nyt ihmettelee niin noitahan tosiaan tarjotaan yleensä vain ensisynnyttäjille, mutta täällä tarjoavat myös pariskunnille joissa mies on hommassa mukana ensi kertaa.

Tänään oli eka neuvolalääkäri ja olin aika puulla päähän lyöty kun se passitti kahdeksi viikoksi lähes täyslepoon [&:] Selkä mulla on vaivannut viimeaikoina aikalailla, mutta kun kysyi tutkimuksia tehdessään, että onko maha pinkeä ja kova useinkin niin sanoin että pitkin päiväähän tuo sellanen on, useammin kova kuin "normaali". Tuumasi vaan, että se ois sit vähintään pari viikkoa saikkua supistuksien ja selän vuoksi vaikka muuten paikat on kiinni ja kunnossa.

Nyt tunnen itseni pösilöksi kun en edes tiennyt niiden olevan supistuksia kun eivät kipeitä olekaan. Lohdutteli, että ne on harjoitussuppareita mutta kun niitä on niin paljon niin lepoon mars.

Muuten pikkanen voi hyvin, syke 150, sf-mitta keskikäyrällä ja liikkeet reippaat ja itsellä paikat tosiaan niin kuin pitääkin.

ai onko harjoitussupparit niitä? siis kun maha menee kovaks ja pinkeeks? mä luulin että se on ihan "normaalia"... mulla varsinkin töissä vetää useinkin niin. kotona paaaaljon harvemmin. pitää puhua neuvolassa sitten joskus aikanaan noista... [8|] onks sekin supistelua kun alavatsalla tuntuu painontunne??

...mä kun oon tyhmänä ootellut, että milloin ne oikein mahtaa alkaa. olenpas idiootti. [:D]

Joo.. mulla on varsinkin töissä kans ihan samanlaista mahan kovettumista kokoajan. En mä oo sitä supisteluks osannu ikinä ajatella, kun maha on tosiaan melkein koko työpäivän kovana.. eikä oo mitenkää "jaksottaista" niinku sitä kuvittelis supistuksien olevan. Eikä mitenkään kipeetä kuitenkaan tee.. [8|]

Aika erilainen käytäntö on näköjään joka paikassa. Mulla oli esikoisen kanssa paljon suppareita koko raskauden ajan (kivuttomii ja kivuliaita) ja samoin kun nytkin. Saikkua eivät koskaan kirjoittaneet, koska paikat olivat kiinni. Eikä mitään muutoksia ollut. Esikoista odottaessa sain vain lääkettä että jos kovin supistelee niin sitten sellainen pilleri naamaan..... Muutaman kerran otin sellaisen lääkkeen (en nyt muista lääkkeen nimeä) ja mulle ei ne sopinut yhtään tuli vain kauheempi olo ja päässä jyskytti. Lääkäri varoitteli että jollekin ne eivät sovi... No nytkin oon neuvolassa valittanut suppareista kun maha on käytännössä enemmän päivisin pinkee ja kova kuin löysä. Mutta viimekskin lääkäri totes että paikat on kiinni. Eli ei saikkua. No mulle ei kyl paljoo nyt saikku auttaiskaan kun olen kotona tuon meidän kaksi vuotiaan kanssa. Koita siinä sitten levätä....

Täällä tuntuu vaihtelevan lääkärin mukaan, pitäisikö jäädä sairaslomalle jos supistelee ja paikat on kuitenkin kiinni. Toiset sanovat että anna mennä vaan, kyllä se siitä. Ja toiset yrittävät suostutella puoliväkisin jäämään kotiin jo todella vähästä. Mutta tuota jatkuvaa pinkeilyä/ lievää supistelua on täälläkin suurimman osan aikaa, varsinkin iltaisin ja vähänkin reippaamman liikehdinnän päälle. Mutta sen lisäksi kyllä erotan välillä ne voimakkaatkin harjotussupparit, koska ne kyllä puristaa/jännittää sen verran kovaa, että itsellä ainakin saa kaikki toiminta pysähtyä siksi aikaa. Mutta menevät kyllä ohi melko nopeasti onneksi. Sellaisen yhden isomman puristuksen kun saa, niin tietää että näitä sietää tarkkailla[:)]

Takaisin