Ultra- ja neuvolakuulumisia

Mulla oli tänään lapsivesitutkimus A-vauvan pienuuden takia...ei sit menny ihan putkeen. Ekaks oli ongelmia saada molemmat vauvat sydänkäyrään, no vihdoin se saatiin ja todettua ett niillä kaikki hyvin, ni lääkäri rupes etsimään kohtaa mistä saa lapsivettä, poitsu niin vilkas ett aina tuntu olevan edessä. Kaks kertaa piikki saatiin "muka" kohdilleen, mut vettä ei saatu otettua ja sit mulla tuli todella heikko olo, eli oli pakko keskeyttää hetkeks näytteen otto. No menin toiseen huoneeseen lepäilemään ja noin tunnin kuluttua taas uus yritys. Onneks sitten onnistui ja lapsivettä saatiin tarpeeksi näytteeseen. Vielä lopuks melkein tunniksi sydänkäyrii katteleen, ne oli edelleen tosi hyvät[;)] (aikaa tähän kaikkeen meni 4 tuntia). Huomenna saan tietää tuloksia.
 Onneks oli kokoajan tosi mukava kätilö mun apuna ja seurana, eikä lääkärissäkään vikaa ollu, vaikka kaikki ei heti menny niinkuin piti.

Neuvolassa taas käyty. Paino: +475g/vk, kohdun pohjan korkeus: 22 cm, vauvan syke 135.Rautakin pikkuhiljaa alkaa puremaan, ja muutenkin kaikki ok. Miinuksena ne sokeriplussat jotka sitten vie minutkin rasitukseen. Oli tätä kyllä jo osannut odottaakin, vaikka toivoin että säästyisin tältä. Toivotaan, että tulokset ovat kuitenkin yhtä hyviä kuin viime kerralla.

Neuvolassa käyty. RV 26+5.
SF-mitta HURJA 26 cm . Mut neuvolatäti sanoi että ihan normaalia. Mulla ei vauva taida olla luisessa lantiossa syvällä.
Vauvan syke 150.

Omat verenpaineet kuin unelma, mutta hemoglobiini 95. RAUTAA popsimaan.
Paino on noussut alusta tähän mennessä +9 kg, onkohan tää ihan tervettä enää...Viikkonousu ollut nyt +476/vko.

rechaka: Mulla on ollu viikolla 21+2 sf-mitta 25cm.. Eikä silloinkaan neuvolatäti sanonu mitään ihmeellistä. sano että he lähinnä katsovat että käyrä on normaalin mallinen tai jotain sinne päin. Eli alku piste on hyvinki yli "normaali" käyrän. Saa nähä mitä mittoja sieltä ens viikolla pomppaa. [:D]

Eka lääkärikäynti koettu! Mukava käynti kaikinpuolin. Tosin eipä täälä lääkäri tehny muuta kuin kokeili käsin paikat, ei siis kurkannut sisälle.... [8|] joten tulehdusasiasta ei tietoa enkä siinä sitten tajunnut sillä hetkellä edes mitään kysyä. Supistusten sano olevan normaalia mutta töitä vois vähentää jos siltä tuntuu.

Rv 28+4 kohdunpohja noin 25cm, vettä normaalisti ja paikat kiinni ja kiinteet. Kohdunkaulan pituus 3,5cm --> yllätyin.. Painoa +560g/vko ja yhteensä 9,5kg. Verenpaine ja hb hyvät [:)]

Meillä oli perhevalmennus joskus siis kolme kuukautta sitten... Neljänä iltana ja sillon katottiin video synnytyksestän ja imetyksestä. Siinä kaikki. Mitään käyntiä sairaalaan ei ole... pöh.. Noistakin tuntuu olevan aikaa todella paljon ja kaikki unohtunut... [8|]

msj onpas ollut jännät paikat! Tuloksia sitten odotellessa vaan. Kurjaa kun ei menny heti putkeen mutta loppuhyvin, kaikki hyvin [:)]

Rechaka kyllä toi painonnousu on just niinkun pitääkin [:)]

Minä ihmettelin kovasti, miten sf-mitta oli kasvanut vaan sentin, ( 22rv 21 cm ja 26rv 22 cm) kun maha on selkeästi kasvanu reippaammin. Hätäännyin jo, että onko joku vialla. Terkka sanoi, että se johtuu ensinnäkin eri mittaajasta ja siitä, että ennen 24 vk:oa tehdyt mittaukset ei sinänsä ole luotettavia kun ne lähes aina kurvaa yläkäyrille vielä siinä vaiheessa. Että "oikea" käyrä jota seurataan alkais vasta 24 viikosta eteenpän. No siihen jos suhteuttaa niin tämä mun lukema oli ihan hyvä, vaikkakin keski- ja alakäyrän puolivälissä. Sitten se vielä lohdutti, ettei mun kokosella oletakkaan olevan iso maha ja yläkäyrien paukkuvan, että pienellä ihmisellä on todennäköisesti pienempi maha. Se oli musta aika kivasti sanottu tällaiselle höyrypäiselle mahalaiselle joka panikoi kaikkea [:)] Enkä siis tarkoita verrata tätä muiden käyriin, tai sanoa, ettei ne ole todellisia mittoja, vaan lähinnä selittää ettei kannata säikähtää jos seuraava käyrä ei olisikaan yhtä korkealla kuten allekirjoittanut teki [:)] 

Tää odottaminen on niin rasittavaa, eilisen lapsivesitutkimuksen ekat tulokset tuli, mut niistä ei löytyny mitään, loppuja tuloksia joutuu odottamaan ens viikon perjantaihin ja sillon on tiedos ultra ja kokoeita lisää jos ei vieläkään syytä löydy...odottavan aika on niin älyttömän pitkä[:(]

Jaksamisia msj! Mahtaa olla stressaavaa, mutta ainakaan et saanut huonoja uutisia.. jos nyt yhtään lohduttaa..

Voimia msj, ma uskon kanssa ettei siella mitaa suurempaa hataa ole, jos kerta ekat tulokset eivan nayttaneet mitaan...koita keksia muita puuhia, etta saisit muuta mietittavaa. Uskon vahvasti, etta pojilla on kaikki paremmin kuin hyvin.

Voima haleja!

Huoh, mulla neuvolalääkäri takana. Sf-mitta rv:lla 27 vain 21cm. Nyt sitten seuraava mittaus kahden viikon päähän ja jos ei vieläkään päästä edes alakäyrälle, niin sitten tutkitaan istukka ym. Esikoisesta samainen mitta oli tällä viikolla 26cm. Painoa oli tullut nyt yhteensä 4kg, verenpaine 106/60, Hb 116 vaikka olen syönyt rautaa nyt tuplana. Sairaslomalla olen ollut kesäkuun lopulta ja nyt sitten tulikin päätös, että olen koko loppuajan saikulla. Kohdunsuu pehmennyt ja kaula lyhentynyt nyt 2,5cm.

Onko jollain mulla sf-mitta alle alakäyrän?

Neuvolalääärissä käyty tänään. Sf mitta oli 28 ja viikkoja 28+3. Kaikki paikat oli kii ja 3.5 cm oli se kohdunkaulan mitta. Verenpaineet ok ja kaikki muutenki hyvin. Loppuajaksi saikkua tuli nuitten supistusten vuoksi. Mut ei kait se auta. Rahallisesti tulee tiukat pari kuukautta, mutta sillä on pärjättävä. Pääasia että pikkuisella kaikki hyvin ja ainaki sykkeen ja liikkumisten mukaan on [:)]

Mun sf-mitta rv 27+2 oli 22 cm, eli juuri ja juuri hipoo alakäyrää, aiemmat mittaukset olleet käppyrän alapuolella. Terkkari ja lääkäri eivät sanoneet mitään erityistä siitä, muuta kuin että menee linjassa edellisten kanssa. Terkkari mainitsi, että jos kohtu on taaksepäin kallistunut, niin silloin sf-mitta yleensä pienenee. En ole ottanut mitään stressiä asiasta, kun neuvolassakin asiaa pidettiin ihan normaalina. Olen pitkä ja lantiossa on varmasti tilaa kasvaa, joten kasvaa varmaan sivulle päin :) Maha on edelleen pieni. Näytän vaatteet päällä lähinnä siltä, että olisin viettänyt kesän terassilla [;)]
Älä Miimi suotta stressaa! Kaikki on varmasti ihan hyvin!

On ollu niin kiirettä, kun loma loppui ettei ole tänne ehtinyt kirjotella. Neuvolalääkäri oli.. kaikki ok, paitsi kohdun suulta löyti pieni polyyppi. Kovasti mukava lääkäri rauhoitteli, että siitä ei tarvitse olla huolissaan, mutta pitäs poistaa synnytyksen jälkeen.. blaah. Sen takia yks ylimääräinen lääkärikäynti lokakuussa.. olikohan jollain muullakin täällä vastaavaa?

Verenpaine oli vähän matala ja muistuteltiin, et pitäs juoda. Hemppa oli noussu ja sen kyllä huomaa olossa. Se Floravital rautalitku on siis toiminu tosi hyvin [:)]

Heips kaikille!

On noi aika poikkeavia noi käytännöt ympäri Suomea. Täällä ei ole ollu puhettakaa viel mistää perhevalmennuksista tms. Huomenna ois lääkäriaika ja neuvola, niin jos nyt siellä sitten kuulisi onko niitä ollenkaan vai mikä täällä on käytäntö [:)] Ihan mielenkiintoista sinänsä, että minä suunnistan pariksi kuukaudeksi vielä opiskelemaan toiselle puolelle suomea (Joensuuhun), joten menee varmaan hiukan tiukille noi osallistumiset. Mutta ois silti ihan kiva tietää mitä niissä on. Mitä teidän valmennuksissa on olllu?

Tänään käytiin miehen kanssa sokerirasituksessakin, ku täällä se kans tehdään kaikille yli 25-vuotiaille ensisynnyttäjille. No litku oli pahaa, mutta ei muuten käynnissä mitään vikaa. Oma kulta tuli ihanasti seuraan ja oli tosi mukava, ku sai sen kanssa oleilla ne pari tuntia [:)] Se oli viel niin kultainen, ku illalla ja aamulle sekään ei syöny mitään, ku minäkään en saanu syödä <3 Olipas suloista [:)]

Zirppana... huvittaa tuo sun kommentti, että vaatteet päällä, näyttää siltä ku ois terassilla vietetty kesä. Mulla on hiukan samanlainen [:D] Iha ku ois vaan pistäny vähä syöden. No ku pukee kunnolla kireen paidan, niin näyttää vauvamasulta, eikä vaan läskiltä [:D]

Sokerirasitus on tosiaan ohi täälläkin. Tulokset olivat ok, sen tarkempia vastauksia en vielä saanut. Seuraavassa neuvolassa sitten kuulee tarkat lukemat. Tiesin kokemuksesta sen sokerilitkun olevan kamalaa, joten hornaisin sen ykkösellä alas ettei tarvitsisi pahemmin maistella. No tämä oli kuitenkin hieman erilaista, koostumukseltaan paksumpaa ja vieläkin imelämpää, joten oli tulla ulos saman tein ja haukoin henkeäni kun tuntui ettei ilma kulje mihinkään. Onneksi sain kuitenkin pidettyä litkut mahassa ja testi saatiin tehtyä. Alkushokin jälkeen ei ollut edes huono olo. Yllättävän nopeaakin se 2 tuntia meni, kirjaa lueskellessa en ehtinyt edes pitkästyä. Mitäs tästä taas opimmekaan? Jos tuohon vielä joutuu, EI kiskaise sitä litkua kahdessa sekunnissa kurkusta alas[:D]

meillä oli neuvola eilen. kaikki oli muuten hyvin mutta hemppa alentunut vaikka syön rautaa. labrassa piti käydä antamassa taas pissanäyte, epäilevät virtsistä. samoin verikoe otettiin, tarkistetaan hemppa vielä sillai. jos se on vieläkin alhainen niin rautaa pitää ottaa tuplaten. valkkarinäyte pitäs vielä käydä antamassa, tarkistavat onko jotain tulehdusta vielä emättimessä tai jotain muuta häikkää kun supistelee niin paljon.

ultrassa käytiin myös. sieltä vain hyviä uutisia [:D] pojalla kaikki hyvin, painoa nyt n.1200g ja viikkoja siis 28+3. sf mitta 26,5 ja ihan keskikäyrillä menee. multa ultrattiin supistelujen vuoksi myös kohdunkaula ja sielläkin kaikki hyvin. ei ollut lyhentynyt, auennut eikä pehmentynyt yhtään. supistelut olleet siis ihan vaarattomia!!!!jee

painoa tullut n.6kg

neuvolassa käyty ja kaikki hyvin [:)] mun pulssi oli 122!! [8|] ei tienny neuvolan tätikään et miten se tommonen oli.. hemppaki oli hyvä... vauskin pulssi heitteli 130-160 välillä [:D] vähä innostu melskaamaan eikä meinannu pysyä paikallaan [:)] ja pää alaspäin pötköttelee :)

kohta taas uudestaan :)

Tällä viikolla on sitte käyty sokerirasitukset, lääkärineuvolat ja neuvolas. On sitte tutkittu niin maan tarkasti ja kaikki on aivan loistavasti. Sokeriarvot olivat hyvät, hemo on viel hivenen yli 120, joten hyvä niin. Paineet olivat 98/67, hivenen alhaalla, mutta saampa syödä lakua ja salmiakkia jos mieli tekee [:D] Paino oli nyt plus miinus nolla. Semmonen 430g tullu nyt viikkoa kohti viimeiset neljä viikkoa. Ihmeellistä tämä painon nousu, ku ei ees syö mitään epäterveellistä ja silti se vaan nousee :D No hyvä vaan, ompa vauvalla ainaki kaikki hyvi.

Lääkärineuvola oli aikas ilkeä. Ronkki niin paljo, että vuodin sitte kax päivää verta. Kiitos vain. No onneksi vauva ei ollu siitäkään moksiskaan. Hyvin se on vain melskannu tuolla mahassa päivät [:)] Ihanaa ku se siel kasvaa.

Onko muute muilla maha ihan yli kipeä, kun se kasvaa???? Itselläni tuntuu, että navan yläpuolelta on repeemässä koko maha, aina siit kohtaa, missä menee kohdun raja.

On mullaki kipeenä maha sillee "sisältä" Jotenki hankala kipu ku ei voi paikantaa. Vieläkö tuo kamu innostuu hyöriin niin entistä kipeempää käy.. Kaikkia ihme vaivoja sitä tässä raskaudessa voi tullakki [:D]

Joo, mulla on enemmänkin kyljet kipeet.. tai siis, niinku sisältä.. ööö, vaikee selittää mut tajuutte varmaan [;)] Ja sitten vasemmalla puolella yks kohdun kiinnike(?) revähtänyt (lääkärin veikkaus kun selitin oireet), eli on todella kipeä kohta varsinkin jos pikkarainen potkasee just sinne..

Takaisin