Ultra- ja neuvolakuulumisia

Kävin tekemässä tän päivän töitä, huomisesta eteenpäin sairaslomailen. Kyl tossa päivän mittaan tajus, että miks on parempi ottaa vähän lepoo. Ja kun pääs puhumaan pomon kanssa asiasta, niin eihän se nyt mua mitenkään huonona työntekijänä pidä, minä ja mun tyhmä pää vaan jotenkin kääntää asian niin, siis tavallaan. [:D] Samalla puhuttiin, etten tekis enää 115 tuntia kolmessa viikossa töitä, vaan pudotettais tuntimäärän 100 tuntiin/lista. Tulis vähän enemmän vapaata niin jaksaa sitten. [:)]

Meillä kans sijaiset hakusassa, joten työkaverit joutuu jäämään aamusta iltaan yms. Mutta siitä mun ei kuulemma tarvii murehtia, nyt lepäilen ja jätän työjutut hetkeks pois mielestä. ...Muutama leffa odottaakin jo tossa [;)]

Mä kysäsin siellä lääkärissä tosta niinsatutusta haluttomuudesta ja saharasta jalkojen välissä; ceridal öljyä liukkariks ja muutenkin sitä vois levitellä ulkoisesti ja sisäisesti. Kuulemma ihan normaalia, ettei paikat kostu ja huvitus on hakusassa, vaikka tavallaan tekiskin mieli. ne hormonit taas liittyy tähänkin... Huomenna siis apteekkiin! [:D]

Mulla on alkanut järkyttävä närästys, närästeleekö muita? Eiks se kerro siitä että pikkuselle kasvaa tukka [;)]

Eilen oli taas neuvola käynti. Se oli sit taas sellanen tosi pikanen käynti kun siellä oli kauhee hässäkkä ja myöhässä about 20min. Itselle jäi vähän kurja olo, siisään ja sitten ulos. Kyseltiin vaan että onko jotain vaivoja ja eteneekö samalla tavalla kuin esikoisen kanssa. Tuntuu välillä että multa ei edes paljoo mitään kysellä kun odotan toista, pitävät jotenkin kai että täähän on jo tuttua sulle tai jotain.... no hemoglobiini oli 144 ja painoa oli tullut vain viikossa 100g lisää. Mulla oli myös lääkäri tällä kertaa ja sisätutkimus tehtiin. Kaikki oli ok. Eipä kai siinä sitten muuta kun taisin itse olla siellä sisällä maks. 10min. Jotenkin sitä aina odottaa innolla neuvolakäyntii, kun on kiva seurata miten masu kasvaa ja kuinka nopee on vauvan syke. Mutta tästä kerrasta jäi kyllä paha maku.

Tänään oli sitten neuvola ja kaikki oli ihan hyvin [:)] Juteltiin neuvolatädin kanssa niitä näitä ja selitin sille myös mun viimesimmät lääkärissä ravaamiset ja niihin liittyvät kuulumiset. Tässä vähän mittoja yms:

rv 26+4
pissa puhdas
paino 59,7kg (+265g/vko, yhteensä nyt +9,5kg)
verenpaine 113/75
hemoglobiini 116
kohdunpohjan korkeus 23cm (aivan keskikäyrällä)
vauvelin sydämen syke 144

Nyt on tullut aika, etta vauvoja seurataan kahen viikon valein, lahinna tietenkin heidan kokoa. Alavauva oli n.950g vahan alle keskikayran, ja ylempi vauva n.1200g vahan yli keskikayran, vetta on molemmilla hyvin. Eli kaikki enemman kuin hyvin, taalla annetaan myos tassa vaiheessa ns.arvosteluja, ja vaavit saivat taydet pisteet. *huojennus*. Alavauva oli peratilassa, ja sanoivat, etta nyt mennaan niilla ajoilla, millon ne jos etsii lopullisen asentonsa, joten henkinen valmistautuminen keisarinleikkaukseen on hyva alottaa.

Minullakin oli kaikki ihan okoosti, vasymys vaan kova...joten sain viikon sairaslomaa. Katsellaan miten tama tasta etenee, paljonko oikeesti pystyy enaa olemaan toissa tms. Masu on yksinkertasesti jo valtava.

Hyvia vointeja kaikille!

Huomenna ekaa kertaa neuvolalääkärille aika... :)

Saa nähä, mitä mieltä se on tästä mun työtilanteesta. jännä kuulla.

mä oon niin pettynyt mun neuvolalääkäri käyntiin. ihan turha käynti. kävin eilen yksityisellä ja tulehdukseen sain taas lääkkeet. ei se neuvolan lääkäri mitään huomannut, vaikka valittelin supistuksia yms.

Mä kävin eilen siellä sokerirasituksessa ja tänään sain sitte tulokset, jotka oli onneks normaalien rajoissa :)

0h = 4,6
1h = 7,8
2h = 6,7

..eikä ollu läheskään niin inhottavaa, kun olin kuvitellut. Neste maistu ihan jallu-kolalta, odotusaika meni suhtkoht nopeesti, eikä nälkä tai heikko-olokaan vaivannu (paitsi edellisenä yönä! :D). :)

Tänään si oli lääkäri, ja ei niin mukavaa ollu tiedossa. Eli toinen vauva aika paljon pienempi, eli tänään jo sain kortisoni piikin ja huomen toisen, eli se laitettiin että keuhkot kehittyis vauvoil nopeammin, koska ennuste on nyt että synnytän viimeistään rv34. Ens viikolla on uudet tutkimukset naistenklinikalla, toivon tosiaan ett siel tulis jotain positiivista ilmi. No nyt ei auta muuta kuin toivoa että kaikki menee hyvin.

Neuvolassa käyty. Ekka oli terkkarille aika. Ne perus jutut siellä.
Hb oli pysyny hyvänä -> 123.
RR hyvä, 120/77
Painoa oli tullu 500g/vko lisää, eli normaalirajoissa seki.

Lääkärikäynti oli aika "kuiva". Ei mitenkään erityinen.
SF mitta huiteli yläkantissa -> 29 ! Onko muilla ollu se käyrien yläpuolella? Mulla muistaakseni kokoajan tähän mennessä ollu.

Poika liikuskeli niin kovasti, ettei meinattu sykettä saada. Seki sitte vihdoin saatiin -> 130
Epäselväksi jäi mitenkä päin se siellä masussa köllötteli.

Kohdunkaula oli pehmentyny, kuuluu kuulemma asiaan.. Mutta paikat kuitenki oli kiinni [:)]

Että semmosta. Sairaslomaa vielä viikko, sitte taas kokeileen töihin.

Toivotaan, et msj:n pojilla ois kaikki hyvin ?

Mulla on melela kans SF mitta huidellu ylärajoilla kokoajan.. neuvolassa sanottiin, ettei oikeestaan oo väliä missä kohtia mennään, kunhan kasvu on suht tasasta :)

oli mullakin sf viimeks 28, mutta lääkäri sanoi ettei oikein osaa ottaa jämäköitä mittoja.. katotaan siis seuraavassa neuvolassa sitten että miten asia on.

mut lääkäri sanoi samaa kun satu`:lle; kunhan kasvu on tasaista niin ei hätää.

Voimia msj:lle! Oliko toinen miten paljon pienempi? Hyva, etta asia huomattiin ajoissa, niin saat tarvittavat piikit sun muut, niin pojat ovat valmiita tulemaan maailmaan viikolla 34, ja hyvin pienet tulee parjaamaan. Taytyy sanoa, etta tata ma kaipaan suomesta, taalla ei uskalleta arvioida mitaan...mulle sanottiin, etta varmasti ennen viikkoa 38 syntyy, mutta sen sitten nakee.... Eika kertaakaan ole tehty sisatutkimusta, viimeksi katilo sano, etta parempi vaan ettei sinne pain "ronkita", huouh.

Tosiaan, voimia msj! Mutta hyvä kuitenkin että ennakoivat ja sait jo nyt piikin, varmaan haluavat varmistaa että pienempikin kaksosista on tarpeeksi hyvin kehittynyt ennenkuin päättävät tulla maailmaan [:)]

Sf-mitasta, mulla se on tasan tarkkaan keskikäyrällä, ei minkään näköistä heittoa (ainakaan vielä). Multa on mitattu se rv23+4 (20cm) ja 26+4 (23cm), eri mittaaja molemmilla kerroilla.

toinen pojista oli vähän yli kilon ja toinen vähän yli 700g. eli aika paljon on heittoa, mut toivotaan ett ens viikol näyttäis paremmalta, eli ois vaik mittausvirhe...
Mut onhan ne pieniä jos syntyvät jo viikolla 34, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin.

msj, toivotaan et mitoissa on joku virhe! tsemppiä ja voimia!!!

meijän pojan paino on n.950g tällä hetkellä. ja mulla sf-mitta ollut keskikäyrällä aikalailla.

Toivotaan kerrankin msj, että tekivät mittavirheen[:)] Mutta hyvä että nyt jo aloittavat tuon ennaltaehkäisyn niin ovat pojat sitten vamliita tulemaan maailmaan kun aika koittaa. Jos olisivat sitten sen pari kiloa niin pääsisivät kotiinkin pian[:)] Huih, sullahan se ois rv34  jo 7 viikon päästä, aika hurjaa[:D] Nyt jaksamisia loppurutistukseen!

Tsemppiä msj:lle ja jos jotain positiivista haluaa löytää, ni hyvä että asia havaittiin. Ainakin saatte hoitoa ja toivottavasti asia kääntyy hienosti.

Mulla oli tänään neuvola ja lääkäri. SF-mitta yläkäyrällä, eli 28 cm (rv 28+2), mutta olin iloinen että pysyi edes käyrällä. Painoa mulla tullut paljon, 580 g/viikko vaikka olen rajoittanut syöntiä. Silti mielestäni kaikki tullut mahaan, joten ei yllättänyt, että vauva arvioitiin isoksi. Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni eli ei mitään syytä odottaa mitään tapahtuvaksi lähiaikoina. Hemoglobiini 140, pissa puhdas ja verenpaine ok. Lääkäri tuntui aika harjoittelijalta, ku etsi vauvan sykettä pitkään. Mun syke kuulemma tuli päälle. Onneksi olin juuri ennen tutkimusta tuntenut liikkeitä, joten en jaksanut hermoilla. Mutta kaiken kaikkiaan oli kiva todeta, että kaikki ihan ok ainakin arvojen puolesta.

Tänään kävin kättärillä ottaa toisen kortisoni piikin, siin oli sama kätilö joka oli siel lääkärihuoneessa eilen, puhuttin pitkään sen kanssa ja yritti kans olla rohkaseva, mutta ymmärs sen myös ett olin aika rikki eilen.

Lääkäreille sais kyl antaa potilas-lääkäri sanakirjan, eilinen lääkäri vaan ilmotti ett toinen vauva pienempi ja ett meet ens viikol naistenklinikalle tutkimuksiin, yritin siin jotain kysellä ett mistä johtuu, vastas ett ei siihen oikein voi näin syytä sanoo. Sit istahdin penkille ja se viel kysy ett onko muuta kysyttävää, olin niin puulla päähän lyöty ett enhän mä mitään osannu kysyy, mut sit kotona oli jo miljoona kysymystä päässä... No mulla se onni että tätini on saanu kaksostytöt n.20vuotta sit ja sillä oli näillä viikoilla vastaavanlainen tilanne, ja silti serkkuni syntyivät täysin terveinä vaikka painoeroa olikin syntyessä aikas paljon.

Tiistaina meen naistenklinikalle erikoislääkärille, toivottavasti siel selviää juttuja ja pitää vähä raapustella kysymyksiä valmiiks.

Mun isä on kaksonen, ja oli painanu siskoansa paljon paljon vähemmän. Kumpiki terveitä. :)

Takaisin