Ultra- ja neuvolakuulumisia

Lella, kyllä tuosta käytännöstä vähän poiketaan varmaan paikkakunnittain, esimerkiksi meillä ei välttämättä laiteta jos siinä alkuraskauden diasbeteslapussa tuli alhaiset pisteet ja jos virtsassa ei ole kertaakaan näkynyt sokeria, mutta kuulemma kuitenkin yhdestäkin pikku plussasta sitten lähtee lähete rasitukseen. Tyytyväisenä olen ollut vielä plussaamatta[:)]

Meillä kans tänään neuvola, kaikki hyvin. poitsujen syke oli 140 pintaan. Hb onneks alkanu nousta nyt oli jo 125, ku aiemmil kerroil ollu alle 120. Kiloi mulle on nyt tullu aika tarkalleen 10kg, kuulemma maltillisesti kaksoisraskautta ajatellen.

Eipä neuvolatädit taida usein tavata kaksosodottajia, kun mulla oli tänään toinen tätsy kuin yleensä, ni se oli niin onnessaan ja haluaa kuulemma ehdottomasti poitsut nähdä kun ne on syntyny[:D]

Ja onneks mieskin oli tänään neuvolas mukana, kun kävi käsky ett nyt otat loppu ajan rauhallisesti, vaikka olen hyväs kunnos vielä niin nyt vaan laiskottelet ja keräät voimia...mies saa hoitaa huushollia[:D]

Ens viikol ois sokerirasitus, toivottavasti ei ois näin kovat helteet enää...mulla jo toka testi, kun suvussa niin kovat rasitukset, ekan testin tulos kyl oli loistava, eli luultavimmin turha testi tämä on, mutta mitä ei nappuloitten eteen tekis[:)]

msj ja kaikki muutkin marrasvauvojen odottajat, nyt vaan rennosti ottamaan. Itteki olen huomannu, että kun vain maltan paljon olla ja en rasita itteeni yhtään liikaa niin vauvakin voi paremmin. Iltaisin se jaksaa potkia ja on ihan erilainen kuin päivinä, jolloin olen itte ihan poikki.
On tämä raskaus kyllä ihanaa aikaa <3 nautiskelen näistä potkuista ja kasvavasta masusta joka päivä [:)]

Musta tuntuu, etten mä oo kerenny edes nauttimaan tästä raskaudesta. Ja mitenkä voi nauttia, ku on nykyään kokoajan paha olla?? Töissä käyminen täyttä tuskaa, mutta sinnillä yritän jaksaa. Kotona aina pahalla päällä kun ei jaksa muutakaan. Työpäivään menee kaikki energiat mitä mulla enää jäljellä on. Iso maha ja kuumuus tehneet tehtävänsä. Oon ihan poikki! Eihän vauvakaan voi voida hyvin jos äiti on kokoajan stressaantunut ja nääntynyt? Selkä ja jalat reistailee. Mitä vielä, nuppihan tässä leviää.

ALKUPERÄINEN: Lella

Mulle tuli Kelasta kans ilmotus vaan äitiyspakkauksesta, eikä rahasta puhuttu mitään. Aattelin se johtuvan siitä, että ekat kuukaudet työpaikka maksaa... mutta täytyshän se joka tapauksessa tietää, että paljonko tulee sitten niiden kuukausien jälkeen. Ihmeellistä touhua.

Ihmetyttää myös nuo poikkeavat neuvolakäytännöt. Mua ei edelleenkään ole käsketty sokerirasitukseen ja jostain kuulin, että se pitäis mieluiten tehdä viimeistään rv 28 ja olen nyt siis rv 27. Mutta joka kerta neuvolassa on kyllä tutkittu hb ja virtsasta ja sokerit ja proteiinit. Kaikki ollut ok. Suvussa ei myöskään oo diabetestä, enkä ollut ylipainoinen ennen raskautta. Tietääkseni Suomessa on kuitenkin sellainen yleisohjeistus tällä hetkellä, että vain alle 25-vuotiaat, normaalipainoiset ensisynnyttäjät voidaan olla laittamatta rasitukseen. Ettei tuon pitäis olla tuollaista paikkakuntakohtaista. Helteillä rasituskoe on varmaan ihan perseestä, joten ehkä sitten en vaan hankkiudu sinne...

Mulle tuli ihmeen nopeesti vastaus sekä mammalaatikosta että rahasta. tiesitkö että kelan sivuilta pääset näkemään jo päätöksen jos se vaan on tehtynä .  eli kela.fi ja sinne omilla pankki tunnuksilla vaan.

Nyt mamiloota odottelee jo postissa vaikka vasta maanantaina tuli lappu että tilattu. kerrankin kelalta jotain nopeaa toimintaa :D   onko muilla muuten eka kk äityis rahasta sekä vanhempainrahasta maksettu korotettuna??? miksi korotettuna mitä ei tajua ? :D

Tuosta sokerirasituksesta, luulenpa että jos ei ole syytä epäillä ei sitä testiä/rasitusta silloin tehdä. eli jos ei ole sokereita virtsassa tai suvussa tms. niin ei ole syytä epäillä eikä sillon sitä tehdä. en ole varma mutta oletan vaan näin.

Melela hae ihmeessä sairaslomaa!! Etkös sinäkin hoitoalalla ole? vai muistanko väärin.
Mulla ittellä tällä hetkellä vielä viikko kesälomaa, mutta jos töissä pitäisi olla niin varmasti hakisin saikkua. Tuntuu välillä niin tuskaselta olo vaikka kotona vaan olis, siis tän kuumuuden takia. Voin vaan kuvitella mitä se olis jos pitäis niiden mummojen kanssa jaksaa painia.
Kannattaa todellakin ajatella vain itseä ja vauvaa!!! Tällähetkellä me ja masut ollaan paljon paljon tärkeempiä kun mikään muu.
Kannustan siis ehdottomasti hakeen sairaslomaa ja jättää sinnittelyt väliin.
Voimia kaikille!

Juu mäkin suosittelen hakee sairaslomaa. Äläkä yhtään pode huonoa omaa tuntoa, vauva on kuitenkin kaikkista tärkein. Kyllä ne työt odottaa siellä ja vauvan ois parasta pysyä vielä massussa kasvamassa. Ja niitä voimia kyllä tarvitaan sinne synnytykseen ja sen jälkeen. Kaikki lepo kyllä kannattaa ottaa minkä irti saa. Itselläkin on alaselkä ruvennut reistailee, iltasella selkä on ihan puhki. Kai se johtuu myös siitä kun pitää aina välillä esikkoa kannella. Öisin on välillä tullut hirveitä suonenvetoja ettei tiedä miten päin olisi. Esikoista odottaessa vältyin suonikohjuilta. Sanotaan kuulemma että toisessa raskaudessa niitä sitten tulee jos ei ole vielä ekassa tullut. Toivottavasti kuitenkin välttyisin niiltä. Samoin kun raskausarpia ei tullut esikoista odottaessa, toivottavasti nytkin iho antaa myöden. Ainoastaan synnytyksen jälkeen kun maito nousi rintoihin tuli muutama raskausarpi. Nyt ne on onneksi jo hyvin hävinneet. Kukaan ei mun mielestä tästä aiheesta oo vielä puhun.. mutta miten teidän seksielämä? Onko raskaus vaikuttanut siihen? Itselläni n.2kk alkuraskauden pahoinvoinnin jälkeen on sekin touhu alkanut taas kiinnostaa. Vielä kun mahakaan ei ole niin paljon edessä, niin sujuu ihan hyvin. [;)]

Samaa mieltä täälläkin ollaan melela, hae nyt ihmeessä sitä saikkua! Mullekkin lääkäri sanoi (kun valitin että tuntuu typerältä "turhan" takia ravaa lääkärissä) että "asia on nyt vain niin että seuraavat kuukaudet tämä on sun työtä" viitaten lapsen kantamiseen ja sen terveydestä huolehtimiseen.

Meillä on toi seksielämä aika lailla kuollut, kun alussa iski kammo vuotojen takia ja nyt lääkäri sen kielsi [&o]

Mä oon miettiny pääni puhki että jaksasinko vielä nää 6 työpäivää mitkä on putkeen edessä, koska on opiskelijan näyttö vastaanotettavana työpaikalla.. Jos sitte raahautuisin lekurin puheille. Tosin 10.8. on neuvolalääkärin aika... Eilen kaupassa tuntu et nytkö se vauva syntyy ku alko painattaan ja supisteleen niin voimakkaasti. Puuskutin äkkiä yleiseen vessaan ja oottelin että menee ohi. yksin vielä olin liikenteessä, mies oli kaikenlisäksi töissä. Meinas iskiä pieni paniikki. Onneksi meni melko nopeesti ohi...

Hoo:  Juu oon mä hoito alalla. Vanhainkodissa. Sisällä lämpötila kokoajan 27,4. Työkaveritki ihmettelee, miten jaksan. No, enhän mä aina taho jaksaakkaan... 

melela, nyt saikulle. kyllä sen näytönkin voi vastaanottaa joku muu. (vaikka ite olisin just samanlainen "teen eka tän puristuksen ja sit haen saikkua.")  itelläkin 6 päivän työputki meneillään, sit hurja 1 vapaa ja taas 5 päivää. phuuh. mutta ei mulla oo fyysisesti mitään hätää, henkinen kantti ei meinaa kestää [8D] työkaverit kyllä ihmettelee, et miten oon vielä niin jaksavainen. oon vaan ottanut sen asenteen, et työt tulee kyl tehtyä, vaikka vähän kauemmin meniskin. en siis juokse pää kolmantena jalkana, vaan hyvällä omallatunnolla otan ylitöitä jos tarve vaatii.

seksielämä... en mä tiedä, jotenkin halut hukassa? tai tavallaan joo haluttaa mut sit ei kummiskaan. en pääse fiilikseen?! ärsyttävää [>:]

meillä seksielämä taas toisin päin. haluja riittäis mutta mies tuntuu torjuvan koko ajan. tai sit se vaan tuntuu pahemmalta. ei kuulemma saa tätä kolmattapois mielestä eikä halua että tää olis mukana... kellään muulla vastaavaa?

Nyt melela vaan sinne lääkäriin! kyllä ne opiskelijat siellä pärjää ja varmasti saa näyttönsä suoritettua. Nyt ajattelet vauvaa ja marssin heti huomenna, tai viimeistään maanantaina lääkäriin!!

Seksielämästä... vähän ehkä vaisua, johtuen täysin minusta. Ei vaan tunnu oikeen olevan haluja. Miehellä kyllä haluja riittää normaaliin malliin, ja tuntuu välillä tosi tylsältä kun itteä ei sytytä. Ei haluais torjua toista mutta silti ei vaan oikeen tee mieli. Ja kun ei oikeen kuitenkaan ole mitään syytä että miks ei. Tää asia varmaan vaivaa kuitenkin enemmän mua kun miestä. Se tuntuu olevan niin ymmärtäväinen kaiken suhteen.

meil oli perjantaina taas ultra, meni tosi mukavasti, ku oli eri lekuri ku "omalääkäri", joka ei koskaan kerro mistään oikeestaan mitään. poika pyöri taas minkä kerkis ja esitteli sukukalleutensa.. tuleva isäkin pääsi ekan kerran mukaan, ehkä sen takia lekuri selittikin paljon yksityiskohtaisemmin missä mikäkin ruumiinosa on.. ens viikolla pitää ottaa yhteyttä hämeenlinnan ylilääkäriin, et kirjottaa maksusitoomuksen että saan edelleen käydä tuol hyvinkääl, ku muutettiin kuukausi sitte riihimäkeen. eka neuvolakin oli viime viikol tääl ja kaikki arvot kunnossa, kohdunpohjan se mittas et olis ollu keskiarvoa korkeemmalla mut ultrassa kaikki mitat vastas viikkoja. :)

Kyllä se on melela viisain ottaa vaan saikkua[:)] Kuulostaa niin tutulta, tuo saikkulin välttely. Pari päivää ennen lomaa väittelin neuvolatädin kanssa siitä, otanko saikkua supistelun takia. En suostunut ottamaan, kun oli vaan pari päivää lomaan ja mullahan nyt on suhteellisen helppo toimistotyö, että kun nyt takamuksellaan suurimman osan päivää istuu, niin ei hirveästi kehtaisi olla sen takia pois. Varsinkin kun ennen lomia oli kiireitä ja ja..[:D] Kompromissina kävin ylimääräisen reissun lääkärissä tarkistamassa kohdunduun tilanteen. Kun kaikki oli ok, menin töihin. Mutta ehdottomasti noin fyysisestä työstä kannattaa ottaa sairaslomaa tuossa tilanteessa.

Tuosta toisesta seikasta..ensin en halunnut ollenkaan minkäänlaista seksielämää, pelkäsin keskenmenoa eikä huvittanutkaan, mutta nyttemmin on innostusta lakanoiden väliinkin alkanut löytymään pikkuhiljaa. Mies kerkesi jo tottua siihen, ettei mitään ole tulossa, joten nyt saan itse olla se joka vonkaa jos jotain haluaa[:D] Mutta tuo mahakumpu ei kyllä miestä tunnu häiritsevän, omaan keskittymiseen se enemmänkin vaikuttaa jos siellä on liikettä. Aika helposti se innostus lopahtaa, jos mahassa alkaa potkujuhlat kesken kaiken.

Nyt melela kyllä saikulle, pitää pitää itsestään hyvää huolta, se on kuitenkin tässä vaiheessa kaikkein tärkeintä. Muut asiat saa jäädä, ne kyllä ehtii tehdä. Itsekin olen huomannu, että väsyn tosi helposti nykyään ja heti kun väsyn alkaa tulla kaikkia ihme oireita. Vähän touhannu lähipäivinä liikaa ja heti eilen se sitten kostautui. Olin koko päivän ihan poikki ja mahaan sattui kääntyilles. Oma kulta sitten käski mun vain ottaa rennosti ja tänään on taas oikein mukava olo [:)]

Seksielämäkin on täällä taas parantunut. Vähän tuo maha tietenkin häirittee, ku ei osaa kääntää ajatuksia pois ja sitten se, ku yhtäkkiä alkaa tissit vuotamaan [:D]

heippa!

mä sain äitiyspakkauspäätöksen ja päätöksen rahoista samana päivänä. ja parin päivän päästä tästä oli jo äippäpakkaus kotona [:D] nopeeta toimintaa. olisko mennyt kaiken kaikkiaan vajaa pari viikkoa siitä kun laitoin postiin ne hakemukset.

mä oon onneks jaksanut hirmu hyvin. töissä jaksaa ja muutenkin olen jaksanut urheilla niin kuin ennenkin (tais siis niin kuin koko raskauden aikana, ennen sitä en juurikaan tehnyt mitään [:D]) .tunnin lenkki koiran kanssa päivittäin, pari kertaa viikossa vesijuoksua ja pari kertaa viikossa lihasvoimaa. oon tosin huomannut et rauhallisemmin pitää ottaa, muuten alkaa supistelemaan. mä oonki päättänyt että kun sain kärsiä noista keskenmenoista niin nyt sit on helppo raskaus ja ennen kaikkea synnytys [:D] [:D] [:D] voi kun meniskin niin!!!

meillä seksielämä kuoli raskautumisen jälkeen. meillä kaks ekaa keskenmenoa alkoivat seksin jälkeen ja tässä raskaudessa kun sekstailtiin ekaa kertaa plussan jälkeen alkoi heti vuotamaan. mulla meni ihan fiilikset koko touhuun, en uskalla enkä halua. tai sisimmissään haluttais mut ei sit kuitenkaan. haluaisin haluta! sit vielä limakalvot niin hellinä et ajatuskin seksistä jo sattuu. ne pari kertaa kun ollaan peittoja heiluteltu ovat olleet aika tuskaisi vaikka liukkaria ollaankin käytetty. alapää on ollut kuin raastinraudalla raastettu. onneks mies ei painosta ja ymmärtää mun haluttomuuden. mut näillä eväillä mennään varmaan kunnes vaavi syntyy. toivottavasti pystyis ja haluais edes joitakin kertoja.....

Neuvolalääkärissä käyty justiinsa. Paino oli noussut 856g/viikko, mikä järkytti mua, mutta lääkäri sanoi, ettei hätää, koska turvotusta oli jaloissa ainakin nyt, plus on ollut näitä kuumia ilmoja. Ja kun kummiskin mun paino on koko raskauden aikana noussut vaan 5kg ja paineet yms on erinomaiset.
Kaikki muuten siis hyvin, mutta kohdunkaula oli pehmentynyt. Säikähdin hemmetisti aluks että mitäs nyt, mutta lääkäri sanoi ettei mitään hätää, kun kuitenkin kaikki paikat kiinni niinkuin pitääkin. Jos tässä nyt jotain ilmenee jossain vaiheessa niin mennään ultraan kattelee tilanne kohdun puolelta.

Alaselkä on alkanut vihoittelemaan työpäivän jälkeen. Lääkäri kiinnostui siitä, että kuinka paljon teen töitä ja kuinka raskaita päiviä. Määräs sitten viikon sairaslomaa, koska kuulemma teen ihan liikaa töitä. (no joo, onhan tässä nyt 14 päivää kahdella vapaalla tehty...) mutta en viitti tänään soittaa töihin, että en tulis tänään, kun työt kuitenkin alkaa tunnin päästä. Miekkonen tuossa vieressä huolestui, kun en tottele lääkäriä. Jospa huomisesta eteenpäin olis saikulla... Mietin vaan työkavereita, muutenkin kauheesti saikkuja ja lomia, eikä sijaisia oikein nyt ole... Menis hirmu rankaks niille ellen nyt mee töihin... Tiedän et näin ei sais ajatella, vaan olla enemmän itsekäs mutta... Minkäs teet. Jonkun pitää hoitaa ne mummot ja papatkin, jos on liian vähän työntekijöitä niin eihän siitä mitään tule.
Pitäis kyllä ottaa vähän rennommin, mutta kun en haluu olla "huono työntekijä" [8|]

alina: huomaan itessäni samoja "vikoja" ku sinussa, että koen olevani huono työntekijä jos jään sairaslomalle. Mutta sehän on ihan hullua ajatellakkaan niin.

Mä todellaki tiedän ja tunnen sen, että vauvan ja minun oma terveys ja jaksaminen on nyt tärkeintä ja ykkös sijalla. Siltiki sitä tuntee huonommuutta, kun ilmoittaa työnantajalle, että sairasloman pukkas. Mistä ne saa sijaisia ku ei oo mistä ottaa? Täällä ainaki porukka joutuu tekeen aamua ja iltaa putkeen kun ei oo työntekijöitä.

Alina, kirjoittiko lääkäri siis sulle saikkua? Sairaslomallahan ei saa olla töissä, koska jos jotain sattuu niin vakuutus ei korvaa! Siis jos lääkäri on sen sulle jo kirjoittanut. En tiedä käsitinkö oikein...

Olen kans itse tosi tunnollinen tyntekijä. Enkä osaa lähteä töistä "kesken kaiken", mutta se tekee tosi hyvää vaan antaa työpaikan selvitä "ilman minua" ja antaa lupa itselle ottaa rennosti ja olla murehtimatta miten töissä pärjätään. Olen siis samaa mieltä, että melela sairaslomalle [;)]

Seksistä.. alkuraskaudesta olin tosi halukas. Nyt ei juuri ole herännyt haluja, paitsi, että mielelläni kyllä haluan.. eli siis vähän sama ajatuks kun Alinalla aikaisemmin. Parina viimeisenä kertana oon huomannu, et apua, mä en enää kostu. Liukuvoidetta ei kotoa löytyny, mutta kookosöljyä (luomukaupasta) löytyi ja se toimi ihan mahtavasti ja tykkäsin :) Muuten mussa on kyllä aika moinen lämmittely, koska pää kiihottuu, mutta kuiva oon ku korppu.

Takaisin