Ultra- ja neuvolakuulumisia

No huhhuh! En ihmettele et susuna oot mieles pahoittanu kun noin on asia pläjäytetty päin naamaa [&:] Niinkuin ylläkin mainittiin kylhän se ruokavalio siis varmasti voi vaikuttaa sikiön kasvuun mut jos syöt jo valmiiks hyvin ja terveellisesti niin tuskin tarvii alkaa kummemmin syynäämään mitä suuhun laittaa. Sitäpaitsi mun mielestä rakenneultran painoarvio ei välttämättä vielä kerro vauvan lopullisesta koosta vaan sit lopummassa vasta. Kun eikös ne vauvat lähde just vasta puolivälin jälkeen kasvaan omia tahtejaan? Eli voihan se painonnousu vielä hidastuaki. Itellä esikoista odottaessa tuli ihan normisti painoa, 12kg, söin hyvin ja vauvasta povattiin pientä mut kappas, se oliki 4,2 kilon "keijukainen" [:D] Niin en ehkä kauheasti muutenkaan luota noihin arvioihin mitä aina annetaan. Ole vain susuna ihan rennosti ja katso mitä myöhemmät ultrat näyttää!

Tarunen: Toivottavasti pelottelivat turhaan ja kaikki on kunnossa <3

Susuna: Kurjaa että jäi tommonen mieli 4D'stä. Mutta tottahan se on että jotkut lääkärit tarvitsisivat vähän tapakoulutusta, laukovat asioita vähän miten sattuu [:@] Mun mielestä kyllä ihan turha tuijottaa mitään käyriä jos syöt ihan hyvin ja terveellisesti. Kaikki lapset kasvaa yksilöllisesti ja painoarviot on aina arvioita [:)] Mulla oli 23+4 painoarvio 600g, että ei toi sun 680g kauheen suurelta kuulosta maallikon korvaan..

Tänään oon aamulla eka käyny lääkärissä nuitten kipujen kans ja vahvasti näyttää siltä, ettei töihin ole asiaa enää loppuaikana..
Noh, sitte oli neuvola ja siellä oli kaikki hyvin [:)] 146 paukutteli pikkusen sydän. Hb, verenpaine ja muut tosi hyvät. Ainoa oli, että paino noussu kolme kiloa kuukaudessa, eli nyt yhteensä 8kg. Ei ollu neuvolatäti moksiskaan [:D] Sano vaan et kuuluu asiaan ja ku ei oikein kovasti voi liikkua niin eipä tuota kulutakkaan.. Sano vaan et jos nuo kivut tulee vaan rasituksessa niin ei kannata olla kovin huolissaan lapsen hyvinvoinnista ku kuiten sydän lyö hyvin ja liikkuu aktiivisesti masussa.
Sitte päivän huippujuttu: Hain äitiyspakkauksen postista [:D] Ekat jo hurraa koneessa. Hienoja oli kyllä kaikki tavarat.

Susuna, mun omalle äidille oli arvioitu että mun veli tulee olemaan reilut 4kg, ja peloteltu että voi olla hommaa sellanen synnyttää. Loppujen lopuks veljeni painoi syntyessään 3350g. Eli ne arviot ei aina pidä paikkaansa.
Mulle itelle just neuvolassa sanottiin että vois kattoo vähän mitä syö, ja vähentää hiilareiden syöntiä, oli nimittäin kohtu kasvanu jo ihan yli käyrien... Mutta toisaalta terkkatäti sano että kohtu ja sikiö voi kasvaa ns. pyrähdyksinä, eikä niinkään tasasesti, joten ei kuulemma vielä kannata kauheasti huolestua.
On nämä syömis jutut jänniä. Aikasemmin vaan kuunnellu kun ihmisillä on hirveitä himoja ja ne syö älyttömiä määriä jotakin raskaana ollessa... mutta kuitenkin itelle toitotetaan kokoajan kevyestä ja terveellisestä ruoasta :D

Jossakin on puhuttu ns. sokerivauvoista. Eli vastasytyneiden keskipaino on vähän kohonnut. Eli vaikuttaako nimenomaan sokerin/ hiilarin syönti enempi? Mä aattelen kans tollee, että ei se määrä vaan se laatu siinä ruuassa. Ja toisilla tulee painoa aluks, toisilla lopuks. Tällasten takii just mies ei usko tarkkoihin mittareihin.. ne on vain suuntaa antavia.

Niin mä ainakin ymmärsin että ne sokerit ja hiilarit kasvattais sitä vauvaa siellä jos siis syö isoja määriä useasti.

Heips, ei kannata viel olla huolissaan vauvan painosta. Kyllä se varmasti hyvä on ja varsinkin jos oma paino on noussu vain 3kg, niin ihan takuulla ei ole syöty liikaa.

Meillä vauvan painoarvio oli 21+2 viikoilla n. 400g. Ihan hyvä kuulemma ja minä kun en itte ole saanu edes viel lähtöpainoani kiinni, kun oksentelu vei painosta 7kg pois, niin edelleen mennään -3,5kg. Lääkäri sanoi, jotta ainakin saat syödä mitä mieles tekee. Oikeestaan se on sinänsä huvittavaa, että olen aina syöny ja syön kyllä, mutta jotenkin tuntuu, että nyt syödessä yhtäkkiä vain tökkäsee ja sen jälkeen ei voi enää laittaa palaakaan suuhun. Jotenkin tuntuu, että vauva vie niin ison tilan masusta, että ei sinne ruokaa kauheesti sovi [:D] No syön sitten vähä mutta usein (lukekaa koko ajan). Pohdin tässä vain, että kuinkahan käy sitten ku on synnyttäny ja vattassa ois tilaa vaikka kuin, niin tuleeko sitten syötyä ihan hirveesti liikaa [:D]

Carina79 onnea äitiyspakkauksesta. Itte innolla ootan, että saisin maanantaina kans ne lapu, että pääsen tilaamaan ja saisin hypistellä niitä vaatteita. Olen niin innoissani ostellu vauvan vaatteita, että olen pohtinu koska mun mieheni sanoo, etä eiköhän jo oisi aika lopettaa, että se vauvahan hukkuu noihin vaatteisiin [:D] Mutta ku en vaan malta olla ostamatta, jos on joku yli ihana <3

Keskiviikkona oli neuvola, ja kaikki tuntuu edelleen olevan ihan hyvin masussa[:)] Sydän löi siinä 150 tietämillä ja kohdunpohjan korkeus meni jossain keski- tai yläkäyrillä. Painoa oli nyt tullut lisää n. 2 kiloa, mutta se tuntuu muutenkin tulevan pyräyksissä. Eli parina kuukautena tullut tuo 2 kg ja muuten vain satoja grammoja. Yhteensä tullut jotain 4,5 kiloa raskauden alusta, joten ihan sopivasti. Rautalääkekin tuntuu tepsineen ja hemoglobiini oli noussut "hurjaan" 113 lukemaan[:)]

Sain ne kauan odotetut Kelapaperitkin joita ajattelin täyttää välittömästi, jotta äitiyspakkaus olisi täällä mahdollisimman pian, kunnes muistin, että olisi töissä raapustettava yhtä jos toista liitettä mukaan, joten saavat paperit odottaa loman loppumista[8|] Supistelu on onneksi pysynyt nyt loman aikana aika minimissään. Toivotaan, ettei töihinpaluu viikon kuluttua tuo niitä takaisin!

Heips, täälläkin on taas käyty neuvolassa. Painoa oli tullu viime kerrasta 3,6kg, elikkäs hiukan yli 700g viikossa, mutta jos katsotaan alkupainoon nähden, niin pahoinvoinnin alkamisista ollaan viel ainakin parisen kiloa jälessä, joten saadaan rauhassa viel nostella painoa, ennen kuin aletaan olla plussan puolella [:)]
Pojalla oli sydänäänet hyvät ja vahvat ja siellä se kovasti potkutti, äitikin voi hyvin [:)] Kelan paprut sain, joten saan alata nyt niitä innolla täyttään ja huomenna vien niitä sitt kelalla päin, josko sais sitte pian sen äippäpakkauksen.
Sokerirasitukseen ne täällä kans pistää ilmeisesti lähes kaikki, jos ei paino tms. tule vastaan niin sitten ikä. Mulle se sanoi, että on hyvä laittaa ku olen 27v., jotta sinne sitte kuukauden päästä [:)]

Meillä on kyllä Tarunen niin samanlainen tilanne: paino nousee, mutta vielä maltillisesti (mulla tullut 2kg edellisestä, n.370g/vko), kelan paprut odottaa täyttämistä ja sokerirasitukseen aika varattu. [:)]
Tänään käytiin siis siellä neuvolassa. Jännäsin tuota painon nousua, kun yli viisi viikkoa sitten edellinen neuvola silloin oli paino tippunut. Nyt tiesin painon nousseen ja odotin huimia lukemia (tuo vauvamasukin siis tullut esiin viime käynnin jälkeen). Onneksi on maltillista nousua ja neukkatäti oli tyytyväinen. Verenpaine ja hemoglobiini oli myös vielä ihan hyvissä lukemissa.
Kohdunpohjan korkeus mitattiin ensimmäisen kerran, hieman keskikäyrän yläpuolella ollaan, mutta rakenneultrassa viikotkin oli hieman enemmän, mitä nyt näyttää. Tirppanan liikkeet tuntuu usein ja hyvin. Sydämensykettä kuunneltaessakin karkasi pari kertaa. Sykkeet oli hyvät, vaikkakin lukemaa ei saatu, sillä syke kiihtyi loppua kohden. Neukkatäti sanoi, että syke pysyi hyvin rajoissa, vaikka vaihtelikin alarajoilta ylärajoille, joten ei hätää. Tämän jälkeen totesi, että kyllä se on ihan poikavatsa, mutta syke onkin sitten tytön. Että arvaillaanpas siitä sitten kumpi olisi tulossa [;)]
Siinäpä sitä onkin tarinointia yhdelle illalle. Huomenna touhukas työpäivä edessä, Hyvää yötä!

mulla oli kans neuvola tänään ja eka neuvolalääkäri. kaikki oli hyvin, hemoglobiini oli vaan päässyt tippumaan vähän joten nyt alkaa sitten raudan popsinta. onko teillä joka kerta mitattu hemppa? multa ei ole neuvolassa mitattu sitä kertaakaan! eka näyte otettiin niissä alkuraskauden verikokeissa ja tää toka sokerirasituksen yhteydessä, mun mielestä aika harvoin.
pojalla syke hyvä ja hirveet bileet vatsassa. mulla verenpaine aika alhainen ja painoa tullut noin 5kg kaiken kaikkiaan.
kun tulin kotiin oli kelalta päätökset tulleet postissa, jihaah. äitiysraha oli isompi mitä olin kuvitellut ja nyt sit vaan odotan et äitiyspakkaus tulis postissa [:D] tulispa nopsaa!!!!!

Mulla on kyl mitattu hemoglobiini joka kerta, mut kai syy on se ett tokal kerral oli niin paljon laskenu ett nyt sitä seurataan...

Meillä on mitattu lähes joka kerta. Oiskohan kerran jäänyt väliin. Terkka selitti silloin alussa, että usein ei alkuraskaudessa mitata jos edelliset arvot on olleet hyvät, koska hemoglobiini alkaa yleensä laskemaan vasta n. 20 viikon tienoilla (kuten muuten tekikin).

Heips, meillä on täällä kans mitattu hemo joka kerta ja joka kerta pitää antaa pissanäyte ja punnitaan ja kuunnellaan sydäntä ja mittaillaan. Tuntuu jotenkin hassulta, kun ovat niin hirmuisen tarkkoja, mutta vauvaa ajatellen tietysti vain hyvä [:)] Sitten multa aina kysytään vointeja ja kuinka menee miehen kanssa ja kuinka muuten. Että ainakin täällä tulee aina sellainen tunne, että haluavat varmistaa myös, että äiti voi hyvin [:)]

Nyt mulla oli viel eilen ihan yli tarkka toi neuvolatäti, ku ei ollu se mun vakkari, niin valitteli, ku toi mun paino oli noussu sen 720g viikossa (viiteen viikkoon en ollu käyny). Mut musta se nyt ei ollu mikään ihmekää, ku vasta olen päässy niist pahoinvoinneista eroon, niin nesteitä tullu vaan kroppaan, että olen saanu omaa painoani ees vähän takasi. Olin raskauden alussa 175cm/68kg, ja suht tyytyväinen painooni. Musta semmonen 66kg on tosi hyvä, ei liian laiha ole kiva olla. No nyt vauvamasua on tullu aikaslailla jo ja rinnatkin on kasvanu koolla, niin paino on viel alla 65kg, joten musta se ei ole ollenkaan viel paha, vaikka ois tullu 2kg viikossa [:)] Joten ei kannata turhan tarkkaan kuunnella, jos joku valittaa painosta tms. [:)]

Heips! Tänään neuvolakuulumisia:
Mullakin oli paino noussut "tosi" paljon n. 900g/vko viime neuvolakäynnistä ja se täti oli vähän että oho.
Laskin sitten kotona koko 23 viikon ajalta ja keskiarvonousu on ollut vaan jotain 400g/vko eli käsittääkseni ihan ok. Noista oppaista luin sen verran että toisen kolmanneksen aikana voi paino nousta nopeasti paljonkin ja se tasoittuu sitten loppua kohti. Ensimmäisenä kolmanneksena nousi vain vähän eli en taida alkaa huolehtia vielä!
Ja kun ihan selvästi syön samoin kuin ennen raskauttakin - terveellisesti ja kevyesti - liikunta vaan on jäänyt minimiin tämän kuuman kesän takia. Miten voikin helle verottaa voimia?
Hyvähän se on että huolehditaan, mulla on tuota verenpainetaustaa joten kaipa se tätsy oli vähän ekstrahuolissaan kun kyseli turvotukset ja muut.
Vaan vointi on ollut muuten hyvä - peukkis potkii ja sätkii ja sydänäänet on tasaiset ja vahvat. Nyt emo järveen jäähdyttelemään [:)]
Niin ja meillähän tosiaan joka kerta otetaan pissat, hemoglobiini, paino ja sf-mitta. Peukkiksen kokoa ei alkanut arvuutella, tuumasi vaan että poikittain köllöttää [:D]

Mulle on tullu kyllä kelalta ilmotus, että mulle on myönnetty äitiyspakkaus, mutta ei siinä äitiysrahasta ja sen suuruudesta mainittu mitään?? :O sitä oon kolmisen viikkoa oottanu, ja sit ku vihdoin sain kelan kirjeen käteen nii pyh, pakkaus kyllä on myönnetty mut ei mitään muuta.. jäänkö tosiaan ilman rahoja? :D

Multa ei oo varmaan ku pari kolme kertaa mitattu hb. viime kerralla mittas sen takia ku itte pyysin!

Neuvola taas täälläkin takanapäin ja pojulla kaikki hyvin ja syke 140 ?
Painoa tullu lisää 725g viikossa! ..täti tosin kyllä sano ettei haittaa yhtään, kun on ollu painon putoamisiakin välissä, kunhan ei nyt vaan ala joka kerta olemaan samaa luokkaa. Hb laskenu 111, vaikka rautaa syönkin ja sen lisäks vielä ladyvita mamaa joka rautaa sisältää myös.. kaipa se siitä jossain vaiheessa alkaa sit nouseenkin. Sainpas vihdoin raskaustodistuksenkin ja pääsin kotona netissä täyttelemään kelahakemukset. :)

Oli niin paljon kivempi käynti, kun oma neuvolatäti oli lomalla ja sijainen oli paljon rennompi ja huumorintajusempi yksilö :)

Melela: Mulle tuli Kelasta kans ilmotus vaan äitiyspakkauksesta, eikä rahasta puhuttu mitään. Aattelin se johtuvan siitä, että ekat kuukaudet työpaikka maksaa... mutta täytyshän se joka tapauksessa tietää, että paljonko tulee sitten niiden kuukausien jälkeen. Ihmeellistä touhua.

Ihmetyttää myös nuo poikkeavat neuvolakäytännöt. Mua ei edelleenkään ole käsketty sokerirasitukseen ja jostain kuulin, että se pitäis mieluiten tehdä viimeistään rv 28 ja olen nyt siis rv 27. Mutta joka kerta neuvolassa on kyllä tutkittu hb ja virtsasta ja sokerit ja proteiinit. Kaikki ollut ok. Suvussa ei myöskään oo diabetestä, enkä ollut ylipainoinen ennen raskautta. Tietääkseni Suomessa on kuitenkin sellainen yleisohjeistus tällä hetkellä, että vain alle 25-vuotiaat, normaalipainoiset ensisynnyttäjät voidaan olla laittamatta rasitukseen. Ettei tuon pitäis olla tuollaista paikkakuntakohtaista. Helteillä rasituskoe on varmaan ihan perseestä, joten ehkä sitten en vaan hankkiudu sinne...

Takaisin