Ultra- ja neuvolakuulumisia

Oyssin reissu takana. Hyvin sain yön nukuttua, en tajunnu jännittää asiaa illalla, voisko sanoa että onneksi!
Yksin piti sit lähtä sinne, ku miehellä oli iltavuoroon meno. Vasta lähtiessä kotoa aamulla tajusin, että mitä kaikkea voi olla edessä kuultavana/nähtävänä. Itkuhan siinä tuli. Rakas yritti lohduttaa, että kaikki menee hyvin. Vihdoin sitte pääsin ouluun asti ja ultralääkäri oli tosi mukava nainen. Kaiken varalta teki koko rakenneultrauksen perin pohjin, vaikka oli tehty jo täällä Raahessakin. Sydämen ultrasi extra hyvin, ja KAIKKI OLI KUNNOSSA <3 Mikä helpotus! Ihana tunne!
Kotimatkalla sitte taas pääs itku, onnen kyyneleitä ne oli :)

Vauveli painaa jo melkeen 700g ja on vilkas <3

Hyvä et sulla melela kaikki ok!! Varmasti helpottavaa [:(][:)]

Meillä oli tiistaina rakenneuä ja kaikki oli niinkuin pitääki. Harmittaa vaan kun lääkäri oli vaitoinaista sakkia eikä sitä tuntunu oikein kiinnostavan meidän käynti. Kylhän se sano tärkeimmät mut ei mitään ylimääräistä. Ja musta oli hassua et se ei mitannu vauvaa ollenkaan, siis päästä peppuun?! Meijän vauva oli selin koko ajan et sukupuolesta ei mitään tietoa (eikä ois kyllä kysyttykkään [;)]). Saatiin hieman epämääräinen kuva kallosta muistoksi [:D] Jäin miettimään sitä 4d-ultraa et pitäiskö, eikö pitäis... Hinta vaan hirvittää!

ihanaa melela!!!!!!!

ninnu,mä jään töistä pois 1.10 mut virallisesti jään äippälomalle 30 päivää ennen laskettua. helpompi ton yrittäjyyden kannalta lopettaa siihen kuun loppuun. mä säästän tällä tavalla. 8 viikkoa olis töitä jäljellä! ja kolme viikkoa lomaa! hirmusen vähän, jee!!

Hienoa melela! Mahtaa olla helpottunut olo!! [:D]

Täällä on kaikki niin hyvin kun nyt voi olla, pikku-herra on kasvanut normaalisti ja painoa oli 600g, kohdussa tarpeeksi vettä ja kohdunsuu kiinni, crp 5. Viikon päästä uus lääkäriaika ja kahdet verikokeet ennen sitä, lepoa ja kehotuksena "tarkkaile tilannetta ja soita heti jos jotain ilmenee".

nobody, kiva kuulla hyviäkin uutisia [:)]. Mä täytin äsken kelapaperit ja hermo meinas mennä! Multa meni pitkään ennenko olin selvittänyt mitä ne rahat on ja mikä on järkevintä. Saan ehkä alkusyksyltä vielä opintotukea ja pohdin sitä, onko kannattavampaa hakee opintoraha ja saada äitiysrahan minimiä (tai ei ollenkaa) vai jätänkö suosiolla opintorahan pois ja nostan vaan äitiysrahaa. Mun terkka ei siis ollut perillä tän hetken rahahakujutuista.. olis vaan pitäny suoraa mennä Kelasta kysyy. Päädyin siihen, et äitiysraha on varmasti suurempi ku opintoraha + minimi.. sittepähän näkee, kun päätös tulee, mitä se on.

Neuvola meni muuten hyvin. Oli kesäsijainen ja se olikin paljon rennompi. Ihmettelin, kun se ei huolestunut siitä, että painoa oli tullut touko-heinäkuu vain +28g/vk! Oon kait syöny vähän huonommin, koska kirppuhan kasvaa jo enemmän viikos kun tuo on! Mut kuulemma loppuraskaudesta sit tulee..

Onpas täällä hyviä uutisia! Onnea melelalle :) ..ja kiva kuulla, että nobodyn masussakin voidaan hyvin ?

Säde ku keksit niin ilmoita mullekin [:D] ite täällä olen kans pohtinu, että kuinkahan saisin ees jonkin verran. Noi opintorahoista kertyneet äippärahat on aikas noloot [:D] No tarkoitus on kuitenkin olla vain sen 3kk äippälomalla ja sitten jatkan opiskeluita. Elikkäs vain hetkestä on kiinni. Mies jää sitten kokonaiselle vanhempainvapaalle ensin pidettyä kokonaisen isyyslomansa. Saadaan sitten olla yhdes vauvan kans kotona ja mä saan opiskella siin samalla loppuun... Katsotaan nyt mitä siitäki sitten tulee, ku pitäisi valmistua vuoden sisällä ja viikko ennen laskettua aikaa ois viel seminaareja [:D] Katotaan kuin mamman käy!

Nobodylle tsemppiä ja postiivista voimaa!

Pikaiset kuulumiset rakenneultrasta, kun töitäkin pitäisi tehdä [:D] Eli tuossa aamulla käytiin mittailemassa tulokasta. Todella hyvältä näyttää, painoarvioksi tuli 467g, mikä vastaa hyvin viikkoja (21+5). Reisiluun ja päänhalkaisijan mukaan viikkoja olisi 22+3, mikä kuulostaa minusta oikein mukavalta. Parhaalta kuitenkin kuulostaa päänympäryksen mukaan lasketut viikot 22+1, jonka mukaan la olisi minun oma syntymäpäivä! [:)] Laskettua aikaa ei kuitenkaan siirretty mihinkään, sillä koot vastasi niin hyvin viikkoja.
Sukupuoltahan me ei tahdottu tietää. Kätilö kysyi heti aluksi, onko jotain mitä tahdotaan kysyä tai tietää. Eipä ollut. Missään ultraamisen vaiheessa ei tullut edes puheeksi sukupuoli ja muistinkin koko aiheen vasta matkalla kotiin.

Vauvan liikkeet oli erittäin vilkkaat (tuntuukin jo selvästi ulos) ja reisiluuta ei meinattu saada mitattua, kun kaveri heilui ees taas. Myöskään hyvää sivukuvaa emme saaneet, kun pää oli kovin alhaalla ja vieläpä painoi leukaa rintaan. Ei tahtunut siirtää päätä niin sitten millään, vaikka kuinka muljutettiin. Potki ja nyrkkeili vain vastaukseksi. Omapäinen pieni <3

Tarunen ja Plussa, mitenkäs teillä meni?

unna my, kiva et kaikki oli hyvin!

mulla on eka neuvolalääkäri ens ma, yyh. vihdoin siis sinnekin. voi vähän kysellä tarkemmin tosta streptokokista ja muusta. toivottavasti olis kiva lääkäri!

Unna Myy, uutisesi kuulostaa ihanalta!

Mä itse olen täällä vielä jännityksissä[:)]. Ultra aika on vasta klo 16.50... odottavan aika on pitkä! Kirjoittelen huomenna kuulumisia.

Unna My: Ihanaa, että kaikki oli hyvin ja vauva voi hyvin. Itsekin täällä vielä plussan tavoin odottelen ajan kulumista [:D] Kyllä voiki olla pitkä päivä, ku on odottanu tätä jo pari kuukautta. 18.00 ois aika [:)]

Jokos joku on saanut äitiyspakkauksen? Mulla lappusen kanssa täyttöongelmia joten mars kelaan kunhan ehtis joskus.. Lomalla on kiirusta [:D]

Mitä tehdään lääkärineuvolakäynnillä??? Mulla kun eka käynti jäi väliin niin ei mitään tietoa mitä siä on... [8|]

iines* kait se lääkäri tekee sisätutkimuksen tai jotain, emmä oikein tiedä :)
miten sulla se jäi väliin? luulis et olisit päässyt sit joskus toiste!

Huomenta kaikille, eilen olimme ultrassa ja meidän poika näytti voivan oikein hyvin [:)] Siellä se kellitteli ja piti kovaa möykkää, ei vaan suostunu kääntymään, joten uusi ultra on huomenna, kun tarkistavat vielä, että onko jalat täysin kunnossa. Itse pelästyin hiukan, kun sanoivat, että jaloissa voi olla jotain pientä vikaa, mutta mun mies oli ihana kun illalla maattiin sängyssä, niin se sanoi, että eikö ole ihanaa, kun sillä oli äitinsä jalat jo kohdussa [:D] Minä kun tykkään aina maatessa pitää jalkateriä käännettyinä hiukan sisäänpäin ja poijalla oli samalla tavalla. Huomenna mennään siis katsomaan uudestaan, että onko kaikki kunnossa.

Huomenta!

Pakko oli tulla heti aamusta avautumaan ku on nyt jo monta päivää pyöriny mielessä kyseinen asia. Oltiin siis viime viikolla 4d ultrassa Femedassa tämän kuuluisan Brunon luona. Oli ihan mielenkiintonen, mut vähän sellasta liukuhihnatyylistä.. Kuvia saatiin hirvee nivaska ja tietty se dvd pienestä murusta masussa. Bruno sit kyseli et onko ensimmäinen ja sellasta perushuttuu. Mittaili vauvaa ja sano et sillon (eli vko 23+0) murulla painoa olisi 680g, ja että kaveri vetelee yläkäyrää painonsa kanssa. Jos jatkuisi näin, syntyisi 4,5 kilosena. Sitten totesi vain että vähän voisi katsoa mitä syö, kun kuitenkin ensimmäinen lapsi. SIIS MITÄ?? En mielestäni mitenkään erikoisesti possutellut, ja paino noussut noin 3kg siitä mitä paino oli ennen odotusta. Olen siis 164cm pitkä ja aloituspaino oli 65kg, eli ei mitenkään edes mielestäni ylipainoa. Otin tuosta kyllä vähän nokkiini ja pahoitin mieleni, ja nyt sitä miettinyt päivittäin.
Miten tarkkoja ovat tuon painonarvioinnin kanssa, kasvaako koko ajan tasasesti käyrän mukaan ja pitäiskö täs nyt sit vähän kattoa mitä suuhunsa laittaa? Mitä mieltä olette?

Surullinen Susuna :(

Huomenta kaikille ja onnea pojasta Tarunen [:D] ja tsemppiä tälle päivälle!

Meille kanssa sanottiin, että pojalta näyttää, mutta vähän vielä epävarmaa, koska kaveri yritti tosissaan piilotella itteensä. Tosi suloinen tapaus oli! Kaikki muuten kunnossa ja oli tämän sairaalan pisin näillä viikoilla mitattu reisiluu[:)]... Kätilö vaan totesi, ettei vanhemmatkaan lyhyitä ole...

Kurja kuulla tollaisesta kokemuksesta Susunna! Eiköhän ne paino ja pituuskäyrät ole aika viitteellisiä ja muutoksia tulee raskauden aikana. Sun paino ei ainakaan ole ollenkaan huolestuttava!!! Onnellista odotusta ja voimahalauksia.

ALKUPERÄINEN: Susuna

Mittaili vauvaa ja sano et sillon (eli vko 23+0) murulla painoa olisi 680g, ja että kaveri vetelee yläkäyrää painonsa kanssa. Jos jatkuisi näin, syntyisi 4,5 kilosena. Sitten totesi vain että vähän voisi katsoa mitä syö, kun kuitenkin ensimmäinen lapsi. SIIS MITÄ?? En mielestäni mitenkään erikoisesti possutellut, ja paino noussut noin 3kg siitä mitä paino oli ennen odotusta.

Oon aina ollu sitä mieltä että lääkäreillä pitäisi olla joku sosialistumiskurssi siellä lääkiksessä, niin paljon tuntuu tökeröitä lääkäreitä olevan [:-]

Käsittääkseni ei se ruuan määrä, vaan myös laatu vaikuttaa siihen miten vauva kasvaa. Siksi suositellaan terveellistä ruokavaliota. Ja kyllähän se lääkäri oikeassa oli vaikka ulosanti oli huonoa, 4,5 kiloista vauvaa on ensisynnyttäjän aika työ pukata pihalle ja riskit repeämiin/sektioon ovat paljon paljon suuremmat kuin esim. kiloa pienemmän punnertaminen.

Täälläkin on ketjuja paljon lihavuudesta/painonnoususta ja kaikki odottajat tuntuvat huomautukset ottavan herneenä nenään. Ei niitä huomautuksia kuitenkaan tehdä mielen pahoittamiseksi, vaan oikeasti takana on ihan oikea ajatus ja huoli sekä äidin että lapsen terveydestä ja hyvin sujuvasta synnytyksestä.

Ja joo, kirjotan tätä nyt nimimerkillä "mahtuu pöydän alle seisomaan, muttei makaamaan" [:D] eli itsellekin tuo paino on ongelma, mutta varmasti oman hoitoalan taustan vuoksi (joo joo suutarin lapsilla ei o kenkiä!) ymmärrän miksi siitä painosta rutkutetaan.

susuna, oli vaan tökerösti sanottu. sassykissa on varmaan oikeassa, lääkäri puhui asiaa mutta ulosanti perseestä. sitäpaitsi sulla on paino noussut tosi vähän niin et sä nyt ihan liikaa voi syödä! eihän se lääkäri varmaan ollut sun lähtöpainosta tietoinen. sais ne kyllä vähän mietttiä mitä suustaan päästää.

Takaisin